SLS - space launch system (3-я попытка)

Автор Salo, 16.02.2012 10:25:55

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

George

http://www.youtube.com/watch?v=Dzl9qpq5iR4&feature=endscreen&NR=1
Десятый и последний полет "Челленджера". Вообще то, ТТУ работают до высоты 40 км, прошу прощения.  :oops:

И видно, что боковая ПН с капсульным кораблем с САС губительна. Ускорители и обломки полетели вперед, туда, куда должен был полететь КК на САС. Угроза столкновения с обломками реальна. При верхнем разположении КК, как в современном проекте, эта ситуация исключена и работе САС ничего мешать не будет.

Я уже не говорю о том, что САС может не успеть сработать, бак разнесет все быстрее, так как он выше САС. При нормальной компоновке "бак" (первая ступень) находится далеко внизу. И есть время для срабатывания САС.

Кстати, системы самоликвидации РН тоже срабатывают с задержкой. И этого достаточно для увода КК от аварийной РН.

http://www.youtube.com/watch?v=N1XE_awXEA4&feature=relmfu
Красочная авария РН "Дельта" в мае того же черного для США 1986 года. Отказ двигателя первой ступени. И система подрыва сработала не сразу.

SFN

STS, SLS какая разница? Буквы то похожи.

Lamort

Цитироватьhttp://www.youtube.com/watch?v=Dzl9qpq5iR4&feature=endscreen&NR=1
Десятый и последний полет "Челленджера". Вообще то, ТТУ работают до высоты 40 км, прошу прощения.  :oops:

И видно, что боковая ПН с капсульным кораблем с САС губительна. Ускорители и обломки полетели вперед, туда, куда должен был полететь КК на САС. Угроза столкновения с обломками реальна. При верхнем разположении КК, как в современном проекте, эта ситуация исключена и работе САС ничего мешать не будет.

Я уже не говорю о том, что САС может не успеть сработать, бак разнесет все быстрее, так как он выше САС. При нормальной компоновке "бак" (первая ступень) находится далеко внизу. И есть время для срабатывания САС.

Кстати, системы самоликвидации РН тоже срабатывают с задержкой. И этого достаточно для увода КК от аварийной РН.

http://www.youtube.com/watch?v=N1XE_awXEA4&feature=relmfu
Красочная авария РН "Дельта" в мае того же черного для США 1986 года. Отказ двигателя первой ступени. И система подрыва сработала не сразу.
Ерунду вы говорите, пара десятков метров не играют совершенно никакой роли, это рассуждения где безопаснее сидеть, - спереди бомбы или сбоку.

 При этом речь идёт о системе, которая не должна срабатывать вообще, что мы, в общем говоря, и наблюдаем на практике.
La mort toujours avec toi.

Lamort

ЦитироватьКорпус ракеты не разобёт, а сопловой насадок повредит на раз.
Толстый стальной насадок поставим.
La mort toujours avec toi.

Александр Ч.

Цитировать
ЦитироватьКорпус ракеты не разобёт, а сопловой насадок повредит на раз.
Толстый стальной насадок поставим.
И заодно аргоновую завесу?
Ad calendas graecas

Lamort

Цитировать
Цитировать
ЦитироватьКорпус ракеты не разобёт, а сопловой насадок повредит на раз.
Толстый стальной насадок поставим.
И заодно аргоновую завесу?
Хорошая идея, можно и завесу аргоновую, - тоже потолще.
La mort toujours avec toi.

George

Цитировать
Цитироватьhttp://www.youtube.com/watch?v=Dzl9qpq5iR4&feature=endscreen&NR=1
Десятый и последний полет "Челленджера". Вообще то, ТТУ работают до высоты 40 км, прошу прощения.  :oops:

И видно, что боковая ПН с капсульным кораблем с САС губительна. Ускорители и обломки полетели вперед, туда, куда должен был полететь КК на САС. Угроза столкновения с обломками реальна. При верхнем разположении КК, как в современном проекте, эта ситуация исключена и работе САС ничего мешать не будет.

Я уже не говорю о том, что САС может не успеть сработать, бак разнесет все быстрее, так как он выше САС. При нормальной компоновке "бак" (первая ступень) находится далеко внизу. И есть время для срабатывания САС.

Кстати, системы самоликвидации РН тоже срабатывают с задержкой. И этого достаточно для увода КК от аварийной РН.

http://www.youtube.com/watch?v=N1XE_awXEA4&feature=relmfu
Красочная авария РН "Дельта" в мае того же черного для США 1986 года. Отказ двигателя первой ступени. И система подрыва сработала не сразу.
Ерунду вы говорите, пара десятков метров не играют совершенно никакой роли, это рассуждения где безопаснее сидеть, - спереди бомбы или сбоку.

 При этом речь идёт о системе, которая не должна срабатывать вообще, что мы, в общем говоря, и наблюдаем на практике.

No comments.  :(

Lamort

ЦитироватьNo comments.  :(
Знаете, у меня тоже особо нет комментариев к вашим "идеям", - вы считаете безопасным РД-171, который много раз взрывался, но пускаетесь в шизофренические рассуждения о том, что "обломки окажутся на пути корабля" при срабатывании САС.

 Если САС обеспечивающая ускорение увода 10g сработает за секунду до взрыва, то корабль будет на расстоянии 50 метров в момент взрыва и будет уже улетать от него со скоростью 100 м/с.
La mort toujours avec toi.

Lamort

Следующее соображение, - если вы лепите на ракету САС, то вы заведомо считаете, что ракета настолько ненадёжна, что нужна САС.
 Спрашивается, зачем летать на такой ракете?
La mort toujours avec toi.

Salo

"О чём говорить, если не о говорить?" (С) любимая фраза статистов в театре.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

instml

Space Launch System Program Completes Step One of Combined Milestone Reviews



ЦитироватьAmerica's next heavy-lift launch vehicle -- the Space Launch System -- is one step closer to its first launch in 2017, following the successful completion of the first phase of a combined set of milestone reviews.

The SLS Program has completed step one in a combined System Requirements Review and System Definition Review -- both extensive NASA-led reviews that set requirements to further narrow the scope of the system design and evaluate the vehicle concept based on top-level program requirements. The reviews include setting launch vehicle requirements for crew safety and interfacing with the Orion Multi-Purpose Crew Vehicle to carry it to deep space as well as the ground operations and launch facilities at NASA's Kennedy Space Center in Cape Canaveral, Fla. Additionally, the reviews set cost and schedule requirements to provide on-time development.

"It's exciting to see how far this program has come in such a short time," said Todd May, SLS program manager at NASA's Marshall Space Flight Center in Huntsville, Ala. "Completion of this first step of reviews moves the nation's first deep space rocket from concept development to preliminary design."

The milestone reviews are two in a series of life-cycle reviews advancing the vehicle from concept design to flight readiness. Step one included a focused technical review of the program requirements with information on cost, schedule and risk. A standing review board comprised of technical experts from across the agency evaluated SLS program documents including vehicle requirements, specifications, plans, studies and reports. The board ensured specific criteria were met and confirmed that requirements are complete, validated and responsive to mission requirements.

The combination of the two reviews as well as safety and reliability analyses is a fundamentally different way of conducting program reviews. The SLS team is streamlining processes to provide a safe, affordable and sustainable rocket.

"This checkpoint gives us a mature understanding of the requirements, solidifies the vehicle concept design will meet all the requirements of the program and mission and signals that SLS is ready to begin engineering design activities," added May. "We're moving forward to deliver a new national capability to get America exploring space again."

Step two, which will begin in early summer, will include an integrated assessment of the technical and programmatic components fully evaluating cost, schedule and risk involved with the program.

The Space Launch System will provide an entirely new capability for human exploration beyond Earth orbit, taking astronauts farther into space than ever before. It also can back up commercial and international partner transportation services to the International Space Station. Designed to be flexible for crew or cargo missions, the SLS will continue America's journey of discovery from the unique vantage point of space. The Marshall Space Flight Center is leading the design and development of the rocket that can take us to the asteroids, Lagrange points – positions in space where a satellite or science instrument could be stationed in a relative steady state –the moon, and eventually to Mars.
http://www.nasa.gov/exploration/systems/sls/SRR_SDR.html
Go MSL!

instml

SLS Avionics Test Paves Way for Full-Scale Booster Firing
Цитировать

NASA has successfully tested the solid rocket booster avionics for the first two test flights of the Space Launch System, America's next heavy-lift launch vehicle. This avionics system includes electrical components for the SLS' solid rocket boosters, which provide propulsion to augment the core stage main engines of the rocket. The first qualification test of the five-segment SLS booster is slated for spring 2013.

The test dubbed Flight Control Test 1, FCT-1, included heritage thrust vector control (TVC) actuators -- electro-hydraulic mechanisms previously used on the space shuttle that direct the booster propulsion system -- with a new SLS booster avionics subsystem. ATK of Brigham City, Utah, the SLS booster prime contractor for the first two test flights, conducted the test at its Promontory, Utah, test facility.

The test successfully demonstrated the new avionics subsystem's interface and control of the heritage shuttle Thrust Vector Control system and performed an SLS launch simulation. In addition to the new avionics subsystem, the test included new electronic ground support equipment which monitored and coordinated activities between the test facilities, avionics subsystem and TVC system. The test is one in a series of tests to reduce risk and demonstrate the avionics subsystem design early in the development life cycle.

"We were pleased to see how the avionics system functioned outside the lab," said Todd May, Space Launch System program manager at NASA's Marshall Space Flight Center in Huntsville, Ala. "This test provides an insightful first look at how the booster thrust vector control system will operate and interface with flight hardware."

The booster avionics design has incorporated lean manufacturing and continuous improvement principles. For example, the design includes a common, ruggedized chassis design, 14 common programmable circuit cards and standardized cable designs.

Two additional tests are planned for the avionics and controls system.

The Space Launch System will provide an entirely new heavy-lift launch capability for human exploration beyond Earth orbit and will take crew and cargo farther into space than ever before.

For images of the test and more information about SLS visit: http://www.nasa.gov/sls
http://www.nasa.gov/exploration/systems/sls/FCT1.html
Go MSL!

SFN

Картинка с ПН для SLS

dmdimon

сколько не читаю - не могу понять. Lamort, а почему собственно надо убрать САС? Какая в этом польза?
и пара моментов по аргументам полемики:
1) в самолетах предусмотрена система спасения при приводнении ("лодка в самолете")
2) лично меня однажды спас огнетушитель на стене. При пожаре в закрытом снаружи объеме.

Lamort, извините, но вы прямо как мой сын - исключаете фактор случайности из рассмотрения и верите в достижимость абсолютной надежности. Он вот на роликах катается без защиты с аргументами, похожими на ваши - и периодически приезжает со ссадинами и драной одеждой именно на тех местах, которые прикрывает защита. При том, что катается он на них действительно хорошо.
push the human race forward


Salo

ЦитироватьAW&ST: SLS Main Stage Will Have Four Engines[/size]
Apr 18, 2012
 
By Frank Morring, Jr. morring@aviationweek.com
COLORADO SPRINGS

The main stage of NASA's planned heavy-lift Space Launch System exploration rocket will carry four surplus RD-25D space shuttle main engines, as NASA and main-stage prime contractor Boeing move toward preliminary design review (PDR) on the big new rocket by the end of the year.

With the first flight scheduled in 2017, Jim Chilton, Boeing vice president and program manager for exploration launch systems, calls the development schedule "sporty." But selection of the basic four-engine configuration is a significant step in developing the launch vehicle NASA plans to use for exploration beyond low Earth orbit in the 2020s and beyond.

Engineers considered three- and five-engine versions of the main stage, and settled on four for "money, time and performance" reasons. After the supply of RD-25Ds is used up, plans call for a throwaway version of the reusable shuttle engine designated the RD-25E. "A five-engine version takes another engine, so it costs more; it drives mass into the vehicle, so you end up flying a little higher, you carry a little more prop," Chilton said at the National Space Symposium here. "A three-engine version, for some of the later missions, might have had to be upgraded too soon."

Other design features selected in the run-up to PDR include an 8.4-meter-dia. for the stage, which will be extended to the SLS upper stage when its development begins at an as-yet-undetermined point in the future. Chilton says the diameter was selected to minimize ground-infrastructure modifications at Kennedy Space Center, where the SLS will use the Vehicle Assembly Building and launch pad facilities originally built for the Saturn V Moon rocket and later the space shuttle.

Still to be determined is precisely how the main stage will accommodate the advanced strap-on booster that NASA plans to build later to increase the vehicle's initial 70-metric-ton capability to 130 metric tons. Chilton explained that the structure must be able to accommodate the five-segment, solid-fuel boosters that will be used initially, and whatever advanced system emerges from the development process that is just getting started at NASA. Options include kerosene-fueled engines, and the attach points for solid- and liquid-fueled strap-ons probably will be different, Chilton says, noting that Boeing has submitted its own booster proposals for the risk-reduction contracts currently being selected at NASA.

The main stage will be assembled at the government-owned Michoud Assembly Facility in New Orleans, using friction-stir welders and other tools that will be owned by the government, Chilton says. It probably will be constructed of aluminum lithium like the space shuttle external tanks also built at Michoud, although Chilton says engineers are still considering other aluminum alloys as well.

Initial production will be two units per year, with the manufacturing plan optimized for that low rate with multiskilled workers and heavy use of automation to hold down costs. Only two flights are currently scheduled — an unmanned initial test in 2017, and a 2021 manned flight with the Orion multipurpose crew vehicle that Lockheed Martin is developing.

Those flights will use an "interim cryogenic upper stage," probably a Delta IV heavy upper stage. NASA is testing the J-2X engine it is developing for the SLS upper stage, but Pratt & Whitney Rocketdyne executives here say that engine will be mothballed after development is complete, and probably won't go into production until the late 2020s. Chilton says the upper stage may not be developed until after the strap-on boosters, with the interim stage filling in until a more capable stage is needed.[/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

bug

F1 жив..
ЦитироватьRocket companies hope to repurpose Saturn 5 engines
Dynetics and Pratt & Whitney Rocketdyne announced Wednesday they are teaming up to resurrect the Saturn 5 rocket's mighty F-1 engine to power NASA's planned heavy-lift launch vehicle, saying the Apollo-era engine will offer significantly more performance than solid-fueled boosters currently under development.

SFN

Цитировать
ЦитироватьAW&ST: SLS Main Stage Will Have Four Engines[/size]
Мои наблюдения 3 х R25D =70T
5 х RD-25 =130T
4 х RD-25 = 105T

Lamort

ЦитироватьМои наблюдения 3 х R25D =70T
5 х RD-25 =130T
4 х RD-25 = 105T
А что такое "RD-25"?
La mort toujours avec toi.