SLS - space launch system (3-я попытка)

Автор Salo, 16.02.2012 10:25:55

« назад - далее »

0 Пользователи и 3 гостей просматривают эту тему.


Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Lamort

ЦитироватьПравильно RS-25.
Интересно, что уже во множестве мест перевели неправильно, теперь появится "двигатель RD-25". :)
La mort toujours avec toi.

frigate

Цитировать
ЦитироватьПравильно RS-25.
Интересно, что уже во множестве мест перевели неправильно, теперь появится "двигатель RD-25". :)
Lost in translation (C) :roll:
"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков

SFN

ЦитироватьLost in translation (C) :roll:
RD была еще в английском оригинале. Автор имел в виду  RocketDyne. RS-25 это же просто Rocket System-25.  :wink: Не называть же их SSME или SLSME :wink:
Но для меня как-то туманно осталось  упоминание про 4 движка. На 70т версии уже не 3, а 4 движка?

frigate

Wikipedia, Space Shuttle Main Engine
ЦитироватьThe RS-25, otherwise known as the Space Shuttle Main Engine (SSME)...
:P  8)  :idea:
"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков

SFN

ЦитироватьWikipedia, Space Shuttle Main Engine
ЦитироватьThe RS-25, otherwise known as the Space Shuttle Main Engine (SSME)...
:P  8)  :idea:
А вот Frank Morring с Викой не согласен http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?p=922840#922840  :lol:

frigate

Цитировать
ЦитироватьWikipedia, Space Shuttle Main Engine
ЦитироватьThe RS-25, otherwise known as the Space Shuttle Main Engine (SSME)...
:P  8)  :idea:
А вот Frank Morring с Викой не согласен http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?p=922840#922840  :lol:
Послал личный запрос господину Фрэнку Моррингу. Ждите ответа.  :P
"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков


Seerndv

Цитироватьжидкая SLS

http://www.spaceflightnow.com/news/n1204/18dynetics/

ЦитироватьCook said the F-1 engine-powered advanced booster will provide about 20 metric tons, or 44,000 pounds, more lift capacity into low Earth orbit over the heavy-lift launcher's baseline solid rocket boosters.

- может тогда проще повторить Сатурн-5, с новыми технологическими элементами?
Свободу слова Старому !!!
Но намордник не снимать и поводок укоротить!
Все могло быть еще  хуже (С)

Lanista

Надо им срочно 171й втюхивать =)

frigate

На мой запрос господину Фрэнку Моррингу:
ЦитироватьDear Frank,
In your article AW&ST: SLS Main Stage Will Have Four Engines from Apr 18, 2012 you mentioned engines RD-25D and RD-25E.
I am quite confident that correct names are RS-25D and RS-25E.
 
Regards,
...
он ответил следующее:
ЦитироватьYou are correct. Thank's for pointing out the error. I guess I was going too fast.
Best regards,
Frank
"Что и требовалось доказать" (С)  8)
"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков

ronatu

Цитировать
Цитироватьжидкая SLS

http://www.spaceflightnow.com/news/n1204/18dynetics/

ЦитироватьCook said the F-1 engine-powered advanced booster will provide about 20 metric tons, or 44,000 pounds, more lift capacity into low Earth orbit over the heavy-lift launcher's baseline solid rocket boosters.

- может тогда проще повторить Сатурн-5, с новыми технологическими элементами?

The Lost Art of the Saturn V

http://vintagespace.wordpress.com/2011/04/03/the-lost-art-of-the-saturn-v/
Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

ronatu

Saturn V F-1 engine may power SLS boosters: they might be better for core as well

http://www.flightglobal.com/blogs/hyperbola/2012/04/we-need-a-bigger-engine-apollo.html

"While going back to 45 year old technology concerns some, the F-1 engine does have a precedent. PWR points out that later versions of NASA's SLS rocket, will be using the J-2X Lox/Hydrogen burning engine for its upper stage which is a derivative of Saturn V J-2 upper stage engine.

If the Dynetics/PWR team does decide to produce the F-1 or its more powerful F-1A derivative, it faces an uphill task. While most of the F-1 blueprints and some even actual engine examples survive, most of the original F-1 tooling has been destroyed.

Nevertheless, the news of a potential return of the F-1 (or its F-1A upgraded version) has been welcomed in the US space community, and not just because of an emotional and nostalgic response. There was concern that the only LOX/Kerosene burning rocket engines in the needed thrust range were either derivatives of the Russian-sourced  RD-170 which uses a highly effcient staged combustion cycle, or the unknown quantity of the yet-to-be-built SpaceX Merlin 2  which, like the F-1, uses a simple, if slightly less efficient, gas generator rocket cycle.

Apart from the Dynetics/PWR team and probably SpaceX, other firms likely put their hat in the ring to bid for funding include Aerojet with its its enlarged -1000 version of its AJ-26 engine and ATK with its advanced Solid Rocket Booster offering.  It has also been mooted that Northrop Grumman my also pitch in with their past TR-107 design.  Both the AJ-1000 and TR-107 engines offer about one third less thrust than the F-1.
"
Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

frigate

Ну уж если в США пошли разговоры о восстановлении производства двигателей Ф-1, не удивлюсь
"симметричному ответу" РКА - восстановлению РН "Энергия" (ну хоть бы
производство РД-0120 восстановили)  :P

Да, и вот еще одна новость:
ЦитироватьCompetitors include Aerojet with the LOX/RP-1 AJ-1000, a significantly scaled-up version of its AJ-26 engine
(в девичестве НК-33 :idea:)
"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков

Salo

ЦитироватьНо для меня как-то туманно осталось  упоминание про 4 движка. На 70т версии уже не 3, а 4 движка?
http://www.flightglobal.com/blogs/hyperbola/2012/04/we-need-a-bigger-engine-apollo.html
Цитировать

Artists Impression of F-1 derivative engine powered boosters attached to the core SLS launch vehicle.  Note that the core will now have four RS-25D/E engines rather than the five illustrated. Courtesy: Dynetics Inc.[/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

SpaceR

ЦитироватьДа, и вот еще одна новость:
ЦитироватьCompetitors include Aerojet with the LOX/RP-1 AJ-1000, a significantly scaled-up[/size] version of its AJ-26 engine
(в девичестве НК-33 :idea:)
Всё же это нельзя считать "девичеством" НК-33.
Под понятие "девичество" можно подвести только разные версии AJ-26 (от 58 до 62).
А тут выйдет уже совсем другой ЖРД, причём достаточно крупный. Подозреваю, что число "1000" в индексе движка обозначает тягу в фунтах.

frigate

Цитировать
ЦитироватьДа, и вот еще одна новость:
ЦитироватьCompetitors include Aerojet with the LOX/RP-1 AJ-1000, a significantly scaled-up[/size] version of its AJ-26 engine
(в девичестве НК-33 :idea:)
Всё же это нельзя считать "девичеством" НК-33.
Под понятие "девичество" можно подвести только разные версии AJ-26 (от 58 до 62).
А тут выйдет уже совсем другой ЖРД, причём достаточно крупный. Подозреваю, что число "1000" в индексе движка обозначает тягу в фунтах.
AJ-26  (в девичестве НК-33 :idea:)
"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков

V.B.

NASA планирует заключить контракт с Боингом на модификацию его Delta Cryogenic Second Stage (DCSS) для использования ее в качестве разгонной ступени в первых двух полетах SLS (2017 и 2021).

Требования к этой модифицированной ступени ICPS (interim cryogenic propulsion stage):
    Human Rated;

    после выведения на 975 x -50 nmi (1805,7 х -92,6 км) ICPS должна включиться три раза с достижением не менее чем 3050 m/s delta-V;

    ПН для ICPS - 53404 lbs (24245 кг) - это масса crew module, service module, and crew;

    масса — менее 71400 lbs (32416 кг);

    длина — packaged, as stacked, 500 дюймов (12700 мм);

        Functional Capability — perform a separation event and have three-axis attitude control after SLS insertion and prior to separation from MPCV;

    осевое ускорение не более 2g;

        Reference Missions — support MPCV free lunar return without crew and MPCV High Lunar Orbit (HLO) with crew.
[/color]
DCSS подходит под эти требования, кроме Human Rating и delta-V.

Doug Messier

ronatu

Boeing's Delta cryogenic second stage (DCSS) has been selected as the interim upper stage for the first two flights of the Space Launch System (SLS), according to a justification on NASA's procurement website.

"Based on the responses to that sources sought synopsis, NASA determined that the DCSS is the only means available to support the immediate in-space propulsion needs of the SLS within the SLS manifest schedule constraints," says the agency.

"The DCSS is the only known in-space stage requiring relatively minor modifications to enable full compliance with the requirements of the early SLS manifest."

DCSS is powered by a single Pratt & Whitney Rocketdyne RL-10B engine, fueled by liquid hydrogen and oxygen.

SLS is slated to fly in 2017 and 2021, but the Pratt & Whitney Rocketdyne J-2X upper stage will not be ready in time. In order to fly, SLS requires an interim stand-in.

The launch vehicle will be capable of launching 70 metric tonnes into low earth orbit (LEO), and an upgraded follow-on will launch 130mt.
Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.