SLS - space launch system (3-я попытка)

Автор Salo, 16.02.2012 10:25:55

« назад - далее »

0 Пользователи и 2 гостей просматривают эту тему.

Цитировать
Цитировать
Цитировать
Цитировать
Цитировать- кстати, у Кузнецова были проработки вариантов на 150, 250 и 600 т.
Как глубоко они прорабатывались (понятно, что больше на бумаге) и показывалось ли всё это Аэроджету, вот в чём вопрос?  :roll:

Вряд ли Аэроджет заинтересовался бы эскизными проработками 1960-61 гг. :roll:

- да, но получить готовые расчёты по вариантам демонстрирующим определённую устойчивость в определённом диапазоне тяги?
На халяву, сэр?
Чтобы потом заявлять о своих возможностях создания движка для ускорителя SLC большей мощности?
Ви таки бы отказались? :wink:

Я таки не уверен, что полвека назад варианты 300 - и 600-тонника были очень глубоко проработаны. :wink:

 
ЦитироватьВ 1960 г. по инициативе С.П. Королева в ОКБ-276 начались конструкторские проработки ЖРД для ракеты Н1. При решении задачии выбора размерности двигателя для первой ступени были эскизно проработаны три варианта двигателя с тягой 150, 300 и 600 т. на компонентах жидкий кислород и керосин, замкнутой схемы и давлением в камере сгорания 15 МПа. После проведенного анализа было принято решение о применении двигателей с тягой 150 т. Главной причиной такого выбора была невозможность изготовления крупногабаритных деталей и узлов для двигателей тягой 300 и 600 т на существующей производственной базе, а также отсутствие экспериментальной и стендовой баз для отработки двигателей такой размерности: требовалась существенная модернизация, в том числе с закупкой необходимого оборудования за границей, что значительно увеличило бы сроки и стоимость разработки.
http://www.lpre.de/sntk/NK-33/index.htm

- эскизный проект денег стоит, а если он ещё подтвердился в одной из сових размерностей, хе-хе, есть чем махать супротив рекламусек конкурентофф :lol:

Что-то мне подсказывает, что кратность 150:300:600 говорит о проработках однокамерного, двухкамерного и четырехкамерного вариантов... :roll:
КАКТОТАК
----------------------------
Моделью ракеты можно достичь модели Марса

Salo

Не думаю, ибо в этом случае вряд ли потребовалась бы закупка оборудования.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

SpaceR

ЦитироватьНе думаю, ибо в этом случае вряд ли потребовалась бы закупка оборудования.
Для ТНА и испытательных стендов. ;)

Salo

Стенд для двигателя всё равно построили. А какие проблемы с оборудованием для ТНА?
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

SpaceR

Да как обычно: устарело, расчитано на менее крупные детали, не обеспечивает требуемых допусков или требуемого качества литья и т.п. ;)

К тому же, не исключено, просто хотели использовать возможность "под шумок" большой программы обновить парк оборудования.

Seerndv

ЦитироватьДа как обычно: устарело, расчитано на менее крупные детали, не обеспечивает требуемых допусков или требуемого качества литья и т.п. ;)

К тому же, не исключено, просто хотели использовать возможность "под шумок" большой программы обновить парк оборудования.

- хм, а где его НЕ НУЖНО обновлять?!!! :shock:
Свободу слова Старому !!!
Но намордник не снимать и поводок укоротить!
Все могло быть еще  хуже (С)

SpaceR

Цитировать- хм, а где его НЕ НУЖНО обновлять?!!! :shock:
Не-не, речь шла о тех годах.

Salo

http://www.spacenews.com/civil/120713-companies-booster-studies.html
ЦитироватьFri, 13 July, 2012
Four Companies Picked for Advanced Booster Studies[/size]
By Space News Staff

    Four companies will split $200 million in NASA funds to study concepts for the side-mounted boosters needed to power future configurations of the planned heavy-lift Space Launch System (SLS), the U.S. space agency said July 13.

    The selected companies will now begin contract negotiations with NASA, the agency said in a press release. Awards for the 30-month study contracts are due in October, said NASA spokeswoman Kim Henry. NASA will use the results of the studies it funds to develop a solicitation for the next-generation SLS booster system. That solicitation is due out in 2015, according to NASA's press release.

    SLS is the congressionally mandated heavy-lift rocket NASA is designing for future deep-space missions. Early SLS flights will launch with five-segment solid rocket boosters developed by ATK Launch Systems of Magna, Utah, for the cancelled Constellation program.

    Future SLS configurations, however, must be able to lift 130 metric tons to low Earth orbit. To do that, SLS will need new boosters that are more powerful than the ATK-developed solids. These next-generation boosters could be either solid- or liquid-fueled, NASA has said.

    The four selected companies are:

        Northrop Grumman Aerospace Systems, which proposed a subscale composite tank set.

        Aerojet General Corp., which proposed a full-scale combustion stability demonstration.

        Dynetics Inc., which submitted three winning proposals for risk reduction work on the Apollo-era F-1 engine, a main propulsion system, and booster structures.

        ATK Launch Systems, which proposed a static test of an integrated booster.

    In its first two flights, scheduled for 2017 and 2021, an SLS capable of lifting 70 metric tons to orbit will send the Lockheed Martin-built Orion crew capsule around the Moon and back. Only the second flight will carry astronauts.[/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.parabolicarc.com/2012/07/15/nasa-selects-space-launch-system-advanced-booster-proposals/
ЦитироватьNASA Selects Space Launch System Advanced Booster Proposals[/size]
Posted by Doug Messier
on July 15, 2012, at 9:38 am



WASHINGTON (NASA PR) — NASA has selected six proposals to improve the affordability, reliability and performance of an advanced booster for the Space Launch System (SLS). The awardees will develop engineering demonstrations and risk reduction concepts for SLS, a heavy-lift rocket that will provide an entirely new capability for human exploration beyond low Earth orbit.

"The initial SLS heavy-lift rocket begins with the proven hardware, technology and capabilities we have today and will evolve over time to a more capable launch vehicle through competitive opportunities," said William Gerstenmaier, associate administrator for the Human Exploration Operations Mission Directorate at NASA Headquarters in Washington. "While the SLS team is making swift progress on the initial configuration and building a solid baseline, we also are looking ahead to enhance and upgrade future configurations of the heavy lift vehicle. We want to build a system that will be upgradable and used for decades."
Designed to be flexible for launching spacecraft, including NASA's Orion multipurpose vehicle, for crew and cargo missions SLS will enable NASA to meet the president's goal of sending humans to an asteroid by 2025 and to Mars in the 2030s. The initial SLS configuration will use two five-segment solid rocket boosters similar to the solid rocket boosters that helped power the space shuttle to orbit. The evolved SLS vehicle will require an advanced booster with significant increase in thrust from any existing U.S. liquid or solid boosters.

Individual awards will vary with a total NASA investment of as much as $200 million.

Proposals selected for contract negotiations are:

– "Subscale Composite Tank Set," Northrop Grumman Systems Corporation Aerospace Systems
– "Full-Scale Combustion Stability Demonstration," Aerojet General Corp.
– "F-1 Engine Risk Reduction Task," Dynetics Inc.
– "Main Propulsion System Risk Reduction Task," Dynetics Inc.
– "Structures Risk Reduction Task," Dynetics Inc.
– "Integrated Booster Static Test," ATK Launch Systems Inc.

"We are building a new national capability to carry astronauts and science experiments beyond Earth orbit to new destinations in space," said Todd May, SLS program manager at NASA's Marshall Space Flight Center in Huntsville, Ala. "Our industry partners have presented a variety of options for reducing risk while increasing performance and affordability, and we're looking forward to seeing their innovative ideas come to life."

The proposal selections are the first step in the NASA Research Announcement procurement process. The second step, the formal contract award, will follow after further negotiations between NASA and selected organizations. All funded efforts will demonstrate and examine advanced booster concepts and hardware demonstrations during a 30-month period. This risk mitigation acquisition precedes the follow-on design, development, testing and evaluation competition for the SLS advanced booster currently planned for 2015.

All proposals will be valid for 12 months to allow for a later award should the opportunity become available, unless withdrawn by the offeror prior to award. Successful offerors to this NRA are not guaranteed an award for any future advanced booster acquisition.

The first test flight of NASA's Space Launch System, which will feature a configuration for a 77-ton (70-metric-ton) lift capacity, is scheduled for 2017. As SLS evolves, a two-stage launch vehicle configuration will provide a lift capability of 143 tons (130 metric tons).[/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Mark

DEVELOPING A HABITAT FOR LONG DURATION, DEEP SPACE MISSIONS, GLEX-2012.05 .







Розработка на жилой комплекс. Время полета до 400 днеи. Deep Space Habitat будет 8 х 7 метров и 275 m3, а свободные пространство на 132 m3. На одного человека получаем 33 m3.

http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20120008183_2012008354.pdf
Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э

 


Mark

Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э

 

Salo

#252
http://www.spacenews.com/launch/120724-boeing-awarded-upper-stage-sls.html
Tue, 24 July, 2012
Boeing Awarded $175 Million To Modify Delta 4 Upper Stage for SLS Flights
By Dan Leone

 WASHINGTON — The Space Launch System (SLS) heavy-lift rocket will use a modified Delta 4 upper stage provided by Boeing Co., for its first two missions, according to the terms of an eight-year, $175 million contract announced by NASA July 23.

 Boeing's contract includes options for NASA to order two additional upper stages for SLS flights beyond 2021. If NASA exercises these options, Boeing's contract will be worth $307 million over 12 years. Boeing will also provide flight spares for any rocket stages ordered by NASA. SLS will launch the Lockheed-built Orion Multi-Purpose Crew Vehicle to the Moon and back in 2017 and 2021. Only the second mission will be crewed.

 The so-called Interim Cryogenic Propulsion system NASA's Marshall Space Flight Center in Huntsville, Ala., is buying from Boeing is powered by the same Pratt & Whitney Rocketdyne RL-102 engine that powers the Delta Cryogenic Second Stage (DCSS) on which it is based.

 NASA says that Delta 4's 5-meter upper stage requires relatively minor modifications to be used for SLS missions. The modifications include adding redundancy and increasing design margins to make the DCSS suitable for manned missions and either stretching the liquid hydrogen stage a matter of centimeters or using the DCSS attitude control system for a final, third burn for additional performance.

 NASA announced Boeing's award on an online post explaining the agency's reasons for sole-sourcing the contract. NASA said it received three proposals for an interim cryogenic propulsion stage, but that only Boeing's could meet the agency's requirements "with relatively minor modifications." Boeing will have to complete these modifications and deliver the first of the two stages to NASA by Sept. 30, 2016.

 Before ordering Delta 4 upper stages from Boeing for any flights after 2021, NASA must conduct a formal review of alternative engines, the agency said in its July 23 "Justification For Other Than Full and Open Competition."

 By law, SLS must eventually be capable of lifting 130 metric tons to orbit. The version of the rocket that flies in 2017 and 2021 will be capable of lifting only about 70 metric tons using two five-segment, side-mounted solid-rocket motors provided by Alliant Techsystems, four space shuttle main engines provided by Pratt & Whitney Rocketdyne, and the modified Delta upper stage provided by Boeing.

 To lift 130 metric tons, SLS will need new and more powerful side-mounted boosters and a different upper stage. Earlier this month, NASA announced it will spread $200 million of study money among four companies to study options for advanced boosters. The competition to build the boosters will not start until 2015.

  Meanwhile, Pratt & Whitney Rocketdyne is already working on the J-2X upper-stage engine that more powerful SLS variants will use to lift heavy cargo such as the landing craft and habitation modules that NASA says it needs for future human exploration missions beyond Earth orbit. NASA has yet to announce an SLS mission that will use a J-2X.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

#253
http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/AW_07_23_2012_p22-477250.xml&p=2

NASA Will Explore F-1 Upgrade For Heavy Lifter
By Frank Morring, Jr.
Source: Aviation Week & Space Technology

July 23, 2012
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

mefisto_x

Переход в предварительную стадию проектирования
http://www.nasa.gov/exploration/systems/sls/12-256.html

«Россия это окутанная тайной загадка внутри головоломки» У. Черчиль

Mark



Красавицы... а в дальней перспективе будет тоже возможно сделать СЛС на 4 жидкостные боковые блоки i больше чем 200 тонн Пн.
Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э

 

Большой

Есть развесовка по ступеням? Сколько Н2+О2 центрального блока?
Я верю тому кто ищет истину, и не верю тому, который говорит, что нашёл её...


instml

Smooth Sailing: Space Launch System Giving Marshall, Langley Wind Tunnels a Workout
08.23.12
ЦитироватьLaunching rockets is no easy or inexpensive task. Developers must consider the ground support infrastructure, fuel elements and flight hardware itself; not to mention the safety of everyone involved.

Since well before the inception of NASA, engineers used wind tunnels and scale models to test how vehicles would respond and interact with the atmosphere. At the Marshall Space Flight Center in Huntsville, Ala., and Langley Research Center in Hampton, Va., engineers are using wind tunnel testing to enhance the development of NASA's Space Launch System, a heavy-lift launch vehicle that will propel science and human exploration into deep space and launch NASA's Orion spacecraft to expand human presence beyond low Earth orbit.



Engineers at Marshall's Trisonic Wind Tunnel have spent the past four months putting early SLS scale models through more than 900 tests of various crew and cargo configurations.

"We need to evaluate all the possible conditions that the launch vehicle may encounter as it traverses the atmosphere," said John Blevins, SLS lead engineer for aerodynamics and acoustics. "We look at many different configurations and designs of the same rocket, discovering how it reacts under variations in flight conditions. It is a very busy and exciting time for us."

The Trisonic Wind Tunnel is testing the flight stability of SLS, providing the initial configuration testing and the basis to assess flight stability. Testing on a larger geometric scale at Langley's Unitary Plan Wind Tunnel and tests planned for Boeing's Polysonic Wind Tunnel in St. Louis will improve understanding of the vehicle's aerodynamics as the design matures. The Langley facility can accurately test limits of rocket designs, but only at speeds above Mach 1.5. The Boeing facility will be used for the lower Mach conditions on the larger model. At Marshall, tests are conducted to determine how the designs respond to roll, pitch and yaw at speeds from Mach 0.3 to Mach 5. The data from both tunnels will be merged to evaluate the design's performance, guidance and control.

"Once we analyze the data, we can determine the best configuration and refine our design of the vehicle," said SLS Chief Engineer Garry Lyles. "Any changes can be made safely, easily and inexpensively before the full-scale version is built. This helps ensure that SLS is an affordable and sustainable capability for human space exploration beyond low Earth orbit."

On a larger scale, engineers use wind tunnels to evaluate unsteady aerodynamic effects that can cause vehicle vibrations and resonance. The biggest SLS wind tunnel model test to date is scheduled for mid-September. Langley's Transonic Dynamics Tunnel will test the first large scale integrated model -- a 12-foot-long version of the heavy-lift rocket to evaluate these unsteady aerodynamic phenomena.

Each test moves the agency closer to giving the nation a launch capability to take humans farther than ever before. Designed to be flexible for launching spacecraft for crew and cargo missions, including NASA's Orion multipurpose vehicle, SLS will enable NASA to meet the president's goal of sending humans to an asteroid by 2025 and to Mars in the 2030s.
http://www.nasa.gov/exploration/systems/sls/sls_wind_tunnel.html
Go MSL!

Apollo13

Перенесено отсюда:

http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?p=986822#986822

Цитировать
ЦитироватьПервый полет американской ракеты тяжелого класса состоится в 2014 году[/size]
http://www.tass-ural.ru/lentanews/pervyy_polet_amerikanskoy_rakety_tyazhelogo_klassa_sostoitsya_v_2014_godu.html
29/08/2012 14:11

МОСКВА, 29 августа. /ИТАР-ТАСС/. Первый тестовый орбитальный полет американской ракеты тяжелого класса состоится в 2014 году. Об этом заявил сегодня на Седьмом международном аэрокосмическом конгрессе директор программы пилотируемых полетов НАСА Майкл Сербер.

"Тяжелая ракета-носитель сможет выводить на орбиту 70 тонн", - уточнил он. Ракета будет создаваться в нескольких вариантах, способных доставлять на орбиту от 70 до 130 тонн. Она будет работать на жидком водороде и жидком кислороде, будет использоваться разгонный блок J-2X.

Майкл Сербер опроверг слухи, которые распространяют некоторые СМИ, заявляя, что программа была остановлена. Создаваемая тяжелая ракета- носитель выведет на орбиту капсулу "Орион". Она похожа на предыдущую американскую капсулу "Апполон", но больше, и в ней смогут разместиться 4 человека. "В данный момент разрабатываются новые технологии для системы автоматического спасения экипажа, находящегося в этой капсуле", - сказал директор программы пилотируемых полетов. В рамках программы исследования космического пространства также создается новая наземная система.

Новая космическая система разрабытывается для полетов на околоземную орбиту и дальних полетов. "Первый тестовый орбитальный полет тяжелой ракеты-носителя состоится в 2014 году, - отметил представитель НАСА. - На 2017 год запланирован непилотируемый полет, первый пилотируемый полет пройдет в 2020 году

...".