SLS - space launch system (3-я попытка)

Автор Salo, 16.02.2012 10:25:55

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Apollo13

Цитировать
Цитировать
ЦитироватьБустеры везде выглядят одинаково. :?

А вот и нет. Начиная с 1A на них нет полосочек... :)

Но длина и ширина у них везде одна и та же. :wink: И Вы же не думаете, что сегментированные ТТУ заменили на монолитные?

Их заменили на жидкостные  :wink:

Mark

Цитировать
Цитировать
Цитировать
ЦитироватьБустеры везде выглядят одинаково. :?

А вот и нет. Начиная с 1A на них нет полосочек... :)

Но длина и ширина у них везде одна и та же. :wink: И Вы же не думаете, что сегментированные ТТУ заменили на монолитные?

Их заменили на жидкостные  :wink:

Вариант СЛС на 130 тонн получы наверно тоже ТТУ, только тяга будет сильнее от 70 т. варианта. После 130 тонника будет замена на жидкостные двигатели F-1A с тягу более 9,1 MN. ББ будут с диаметром на 5,5 м. а ПН будет около 150-160 тонн.
Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э

 

pkl

Угу, если они жидкостные, то почему такие узенькие? :wink:
Вообще, исследовать солнечную систему автоматами - это примерно то же самое, что посылать робота вместо себя в фитнес, качаться.Зомби. Просто Зомби (с)
Многоразовость - это бяка (с) Дмитрий Инфан

Apollo13

ЦитироватьУгу, если они жидкостные, то почему такие узенькие? :wink:

Может ради совместимости со стратом? 3,7 метра не так уж мало при такой высоте. А может создатели и сами не знают какой у них будет диаметр?  :wink:

Bell

На рисунках нет жидкостных бустеров. 130-тонник - с усиленными ТТУ.
Иногда мне кажется что мы черти, которые штурмуют небеса (с) фон Браун
А гвоздички-то были круглые (с) Брестская крепость

Mark

Цитировать
ЦитироватьУгу, если они жидкостные, то почему такие узенькие? :wink:

Может ради совместимости со стратом? 3,7 метра не так уж мало при такой высоте. А может создатели и сами не знают какой у них будет диаметр?  :wink:

Диаметр жидкостных блоков будет на 5,5 метра, я писал.
Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э

 

SpaceR

Цитировать
Цитировать
ЦитироватьБустеры везде выглядят одинаково. :?

А вот и нет. Начиная с 1A на них нет полосочек... :)

Но длина и ширина у них везде одна и та же. :wink: И Вы же не думаете, что сегментированные ТТУ заменили на монолитные?
Ещё в эпоху "Программы Буша" рассматривался вариант ТТУ с композитным корпусом и в одноразовом исполнении. Тут, видимо, отголоски этих вариантов.
Как там у них насчёт монолитности уже не помню.

Salo

Теперь рассматриваются жидкостные бустеры с композитными баками.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

pkl

Ну да, на перспективу сабж будет с жидкостными боковинами.
Вообще, исследовать солнечную систему автоматами - это примерно то же самое, что посылать робота вместо себя в фитнес, качаться.Зомби. Просто Зомби (с)
Многоразовость - это бяка (с) Дмитрий Инфан

SpaceR

ЦитироватьНу да, на перспективу сабж будет с жидкостными боковинами.
Только с жидкостными? Уверены? ;)

Apollo13

И тем не менее для Block 1A рассматриваются как твердотопливные, так и жидкостные бустеры.

http://www.nasaspaceflight.com/2012/03/sls-specifications-take-shape-development-continues/

ЦитироватьBlock 1A configuration, requirements, and constraints:

In comparison to the Block 1 design, the Block 1A design for SLS will be capable of lofting 105 metric tons into Earth orbit.

As stated in the specification overview document, "The Block 1A configuration (~105 metric ton) introduces the new competitively-procured boosters (solid or liquid) in place of the five-segment PBAN boosters and utilizes four RS-25D or 25E core stage engines."

For the cargo configuration of the SLS Block 1A vehicle, the payload fairing will be a two-piece fairing to "maximize the payload volume while still retaining the ability to process the payload and vehicle in existing Kennedy Space Center (KSC) facilities."

Design limitations/requirements/constraints for the SLS Block 1A configuration include payload adapter(s), an avionics unit, and developmental flight instrumentation.

The Core Stage engines will continue to include pogo oscillation suppression technology – as will the boosters' engines if the boosters are liquid instead of solid propellant boosters.

The Core Stage and Boosters will still provide all assets necessary for imagery of the launch vehicle through "mission critical and safety related events," and no RCS will be including on the Core Stage.

The ML will need a stabilizer interface – like with the Block 1 design – as well as Booster forward thrust takeout.

Moreover, the Core Stage and Booster (if liquid) will need to be "structurally stable without pressurization during all phases of ground transportation and processing."

Booster separation will be provided by "booster element" and will not necessarily be heritage from Shuttle. A booster support vehicle will also be needed on the ML for the competitively-procured Boosters.

Heritage TVC hardware will continue to be used for Core Stage RS-25D or RS-25E engines, and Core Stage engine gimbal will once again be limited to 8 degrees.

In all, the SLS Block 1A vehicle will stand 314.2 feet tell in its payload/cargo configuration and 320.9 feet tall in his crewed/Orion configuration.

Может с тех пор все уже опять успело поменяться?

Mark

ЦитироватьИ тем не менее для Block 1A рассматриваются как твердотопливные, так и жидкостные бустеры.

Факт, на первые полеты как и на 130 тонн ПН будут твердотопливные бустеры. А за 20 лет будет замена на жидкостные бустеры. Тоже интересно будет узнать стоимость етих бустеров.
Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э

 

Apollo13

Цитировать
ЦитироватьИ тем не менее для Block 1A рассматриваются как твердотопливные, так и жидкостные бустеры.

Факт, на первые полеты как и на 130 тонн ПН будут твердотопливные бустеры. А за 20 лет будет замена на жидкостные бустеры. Тоже интересно будет узнать стоимость етих бустеров.

В вики написано что первый полет Block 2 (130 тонн) планируется на 2032 год. А жидкостные бустеры это еще через 20 лет?  :?

Mark

Цитировать
Цитировать
ЦитироватьИ тем не менее для Block 1A рассматриваются как твердотопливные, так и жидкостные бустеры.

Факт, на первые полеты как и на 130 тонн ПН будут твердотопливные бустеры. А за 20 лет будет замена на жидкостные бустеры. Тоже интересно будет узнать стоимость етих бустеров.

В вики написано что первый полет Block 2 (130 тонн) планируется на 2032 год. А жидкостные бустеры это еще через 20 лет?  :?

Нет, я имел в виду oт сегодня, так что жидкостные бустеры будут в 30 год до полета на Марс.
Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э

 

Salo

#294
http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/asd_10_03_2012_p03-01-502474.xml
Three Companies Will Demonstrate SLS Booster Technology
By Frank Morring, Jr.
Source: Aerospace Daily & Defense Report


October 03, 2012

Three companies will conduct engineering demonstrations of technology with potential applications to the advanced, twin strap-on boosters NASA wants to beef up its heavy-lift Space Launch System (SLS) fr om 70 metric tons to 130.

Among work to be done under the $137.3 million in awards will be an attempt to recreate several elements of the massive F-1 engine that powered the Saturn V Moon rocket, as well as a shuttle-heritage solid-rocket motor with a composite case and composite propellant tanks for a liquid-fueled booster.

William Gerstenmaier, associate administrator for human exploration and operations, said Oct. 2 that NASA is negotiating with other companies for additional demonstrations to reduce risk in the big new boosters.

"We're experimenting a little bit, kind of in the developmental sense, to see which of these booster technologies have the most promise for being the booster technology we want to use in that 130-metric-ton capability," Gerstenmaier told Aviation Week during a break in the 63rd International Astronauatical Congress in Naples, Italy. "We want it not [to] be just a paper study. We wanted to do some developmental activity, do some actual tests, so that gives us a good gauge of [whether this is] maybe as easy as industry thinks it is, [or] is it harder, what is the right technology we want to invest in the boosters?"

ATK Launch Systems, which is building the steel-cased, five-segment solid-rocket boosters for the early 70-metric-ton SLS, will get $51.3 million to conduct risk-reduction demonstrations of composite casing, nozzle design, and propellant, avionics and control-system development. The work also will examine affordability enhancements, growing out of a value stream mapping exercise at the company's Promontory, Utah, manufacturing facility.

With NASA's support, now that the space shuttle has stopped flying, ATK went through its processes from the bottom up and changed them when workers suggested more efficient ways to build the systems. The changes are being implemented on qualification motors for the early SLS boosters, and the company and NASA believe it will cut total assembly time on SLS boosters by 46% overall.

Under the new contract, Dynetics, Inc. — based in Huntsville, Ala., wh ere Wernher von Braun's team of German space engineers developed the Saturn V and its F-1 engine — will use up-to-date manufacturing techniques to try to replicate their work. Among F-1 components to be built and tested is an integrated powerpack. The company will also demonstrate new techniques for fabricating metallic cryogenic tanks under its $73.3 million contract.

Northrop Grumman will do the same sort of work with composite propellant tanks under its $12.2 million contract, concentrating on affordability with time and motion studies to provide NASA with data for comparison in advanced booster development, production and operations, the agency says.

"This is a great chance for us to experiment a little bit and see what's out there and get ready and prepare a bit for an actual award, potentially, for those boosters," Gerstenmaier says. "We're not totally done on negotiating. This is a NASA Research Announcement, so even though we awarded these, there are some others that may be coming along as well."
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

R0B0T

Цитировать
Цитировать
ЦитироватьУгу, если они жидкостные, то почему такие узенькие? :wink:

Может ради совместимости со стратом? 3,7 метра не так уж мало при такой высоте. А может создатели и сами не знают какой у них будет диаметр?  :wink:

Диаметр жидкостных блоков будет на 5,5 метра, я писал.


http://archive.feedblitz.com/632435/~4093308

pkl

Цитировать
ЦитироватьНу да, на перспективу сабж будет с жидкостными боковинами.
Только с жидкостными? Уверены? ;)

Нет, не уверен. Может, так и будет летать с петардами. Но что-то они там разрабатывают.
Вообще, исследовать солнечную систему автоматами - это примерно то же самое, что посылать робота вместо себя в фитнес, качаться.Зомби. Просто Зомби (с)
Многоразовость - это бяка (с) Дмитрий Инфан

Mark

Цитировать
Цитировать
Цитировать
ЦитироватьУгу, если они жидкостные, то почему такие узенькие? :wink:

Может ради совместимости со стратом? 3,7 метра не так уж мало при такой высоте. А может создатели и сами не знают какой у них будет диаметр?  :wink:

Диаметр жидкостных блоков будет на 5,5 метра, я писал.


http://archive.feedblitz.com/632435/~4093308




Фирма The Dynamics/PWR предлагает взять 2 F-1  или  F-1A двигатели на адин бустер, видно на картинке. А ЦБ блок толко 4 RS-25 D/E двигатели.
Диаметр бустера 5,49 м, длина 71 метров и тяга 4 двигатели F-1A будет на земли 3263 тонн и 270 с Исп.

А очен далнейша перспектыва СЛС то 4 жидкостные блоки.
Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э

 

Mark

ЦитироватьЕсть развесовка по ступеням? Сколько Н2+О2 центрального блока?

Oдин из вариантов с F-1А двигателами.

Централны блок с 4xRS25E :

диаметр............. 8,384 м
длина ............... 62,54м
масса топлива ... 978.9 т  
тяга................... 758,4/929,6 т  
времия работы... 476 секунд

Бустер 2xF-1A :

диаметр............. 5,49 м
длина ............... 71 м
масса топлива ... 960 т
тяга................... 1631 т  
времия работы... 150 секунд

ЦитироватьVAB restrictions limit liquid boosters to about 5.5 meters diameter and 71 meters in height.  (Five segment boosters, by comparison, only stand 54 meters and are 3.72 meters in diameter.)  A kerosene/LOX booster that used two separate propellant tanks, stood 54 meters tall, and was 5.5 meters diameter would likely be able to carry nearly 840 tonnes of propellant.  A 71 meter tall booster would be able to carry more than 960 tonnes of propellant.  Such larger loadings could allow the 130 tonne goal to be reached without an upper stage
ЦитироватьThe 130 tonne payload would be housed inside an 11 tonne payload fairing.  At liftoff, the vehicle would weigh 3,208 tonnes, resulting in a 1.25 thrust to weight ratio.  The boosters would burn for 150 seconds, pushing the stack to about 4g, a maximum value that could be limited by core engine throttling.  Upon booster cutoff and jettison, the core would have a positive thrust to weight ratio.  It would continue to burn for at least another 326 seconds after staging, with g-forces again limited to 4g or less by engine throttling.  This combination would produce more than 9,300 meters per second ideal delta-v, which should be more than enough for LEO.  The cutoff would be targeted to drop off the core at just suborbital velocity, allowing it to be dropped into the Indian or Pacific Oceans.   The payload would provide the final small delta-v increment to achieve a stable orbit
Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э

 

Большой

когда же мы дождёмся от наших "коней педальных" красивых, красочных, информационных презентаций по нашим родным космическим прожектам: средствам выведения, по ближнему и дальнему космосу. По моему не дождёмся. Никогда. Ибо они все "кони педальные" :twisted:
Я верю тому кто ищет истину, и не верю тому, который говорит, что нашёл её...