Ariane-6 Next Generation Launcher

Автор Salo, 13.10.2008 22:26:25

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Mark

ЦитироватьG.K. пишет:
ЦитироватьMark пишет:
ТТУ абсолютно не экологичные, при старте уходят в атмосферу... закись азота
Это как?
ЦитироватьMark пишет:
Анализы говорят
Что вы очень любите метан..
Смотрю реално, если на метан получым большыю ПН, то нужно и делать. То тоже и бисснес. Кроме того:
 
Цитировать— У метанового топлива есть ряд преимуществ, одно из которых — неограниченная сырьевая база, — рассказал главный конструктор НПО «Энергомаш» Владимир Чванов. — Запасов керосина того качества, которое необходимо для наших ракет, уже нет. Ракета «Союз» сейчас летает на искусственно созданном топливе, потому что изначально для создания керосина для этих ракет использовались только определенные сорта нефти из конкретных скважин. В основном это нефть Анастасиевско-Троицкого месторождения в Краснодарском крае. Но нефтяные скважины истощаются. И ныне используемый керосин является смешением композиций, которые добываются из нескольких скважин. Проблема дефицита здесь будет только усугубляться.
Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э

 

G.K.

Вы можете прояснить как при работе ТТУ получается закись азота?
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AtceJ_4vZ7mSdDV4QWVVdEY0RXRFQUc0X05RZjFpN1E#gid=10
Планы пусков. Обновление по выходным.

Salo

Скорее соляная кислота. ;)
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

#203
http://www.spacenews.com/article/launch-report/36225dlr%E2%80%99s-woerner-remains-unconvinced-just-unveiled-ariane-6-design-is-right#.UeER-6zzPTo
ЦитироватьDLR's Woerner Remains Unconvinced Just-unveiled Ariane 6 Design Is Right Way To Go

By Peter B. de Selding | Jul. 12, 2013  

"Ariane 5 still has a large potential for improvement, and the question is where the best place is to invest in Europe's launchers," Johann-Dietrich Woerner, chairman of the DLR, said. Credit: DLR photo
 
 PARIS — The head of the German space agency on July 12 said Germany remains unconvinced that the Ariane 6 design decided by the European Space Agency (ESA) and enthusiastically endorsed by France is the right way forward for Europe's launcher sector.
Johann-Dietrich Woerner, chairman of the German Aerospace Center, DLR, said the German government remains in favor of continued development of the current Ariane 5 heavy-lift rocket, with possible evolutions including environmentally acceptable new fuels in place of the vehicle's current solid-rocket boosters.
Speaking three days after French Research Minister Genevieve Fioraso applauded the solid-fuel design of the next-generation Ariane 6 and the consensus among European governments backing it, Woerner suggested that whatever consensus there may be on Ariane 6 is wafer-thin.
"I am quite certain that after Ariane 5 there will be an Ariane 6," Woerner said. "But Ariane 5 still has a large potential for improvement, and the question is where the best place is to invest in Europe's launchers."
German-French differences about the urgency of developing Ariane 6 — France wants to move quickly, Germany does not — were papered over at last November's ESA ministerial conference in Naples, Italy, with a compromise that called for preliminary design work on Ariane 6 and continued development of the Ariane 5 upgrade called Midlife Evolution, or ME.
After seven months of work, the 20-nation ESA on July 8 presented what the agency said is the Ariane 6 design that is most likely to be operational by 2021, to cost no more than 70 million euros ($92 million) per launch, and to replace both today's Ariane 5 and the medium-lift Russian Soyuz rocket that Europe operates fr om its spaceport in French Guiana.
Antonio Fabrizi, ESA's launcher director, said in a July 9 interview that the agency concluded that a liquid-fueled Ariane 6 would be more costly to produce per launch than the mainly solid-fueled version the agency decided to pursue.
Two industrial consortia looking at future launcher options concluded that liquid- and solid-fueled Ariane 6 versions would cost about the same if one assumed a launch rate of at least nine or 10 campaigns per year. Any lower launch cadence, he said, would argue for solid propellant.
Woerner did not disagree with that, but said solid propellant carries other disadvantages, including the fact that a solid-fueled second stage adds vibration risks to sensitive satellite payloads and also pollutes the upper atmosphere.
"The solution sel ected seems to be the most workable in terms of costs, but fr om an environmental point of view we are really taking a step backward," Woerner said. "But my main point is: What is this launcher for? Is it to make life easy for commercial satellite operators, or is it to assure European launcher autonomy? If it's the latter, then there are lots of ways of meeting this objective."
The Ariane 6 design unveiled by ESA has a payload capability limited to one satellite weighing up to 6,500 kilograms to be launched into geostationary orbit.
Woerner said most studies suggest that satellites, on average, are getting heavier, not lighter, and that a capacity lim ited to 6,500 kilograms for a launcher to enter service in the 2020s is insufficient. It is also insufficient to carry many Earth escape-orbit payloads that Europe may well need as it works with NASA and others on a space exploration program.
Citing one example, he said, the Ariane 6 design would not be able to carry the NASA-led Orion Multi-Purpose Crew Vehicle whose service module Europe is providing under a barter arrangement with the U.S. space agency.
Any hope that Europe one day would be launching its own astronauts would evaporate with Ariane 6, Woerner said.
Fabrizi said the Ariane 6, while currently designed to launch in a single configuration, has room to grow. For example, he said, the four identical solid-rocket boosters that make up the vehicle's first and second stages — three comprising the first stage, one as the second stage — could be increased in size to carry heavier payloads.
Jean-Yves Le Gall, president of the French space agency, CNES, said the Ariane 6 design offers the best chance for Europe's launcher sector to remain competitive in the global commercial market. While the Ariane 6 business model may not need as much commercial business as the current Ariane 5 ECA rocket to be viable, it will need several commercial launches per year to keep per-launch costs down for European governments using the rocket for their civil and military payloads.
"The key to the Ariane 6 DNA lies in having four identical boosters," Le Gall said in a July 11 interview. "If we're launching 15 times per year, that's 60 identical boosters because we have a single design for the vehicle. This is how we can keep costs down."
Woerner said that for this kind of scale economy to work, all the Ariane 6 solid-fueled boosters would need to be made in the same place. Given today's European industrial landscape, he said, that would mean in Italy.
But if Italy's industry is to be given such a large role in Ariane 6's development, the Italian government will have to agree to pay a corresponding share of Ariane 6's development costs. Given the French insistence that Ariane 6 be approved for full development starting in 2014, can Italy support such a financial charge? Woerner asked.
In addition to the cost of up to 3.5 billion euros ($4.6 billion) for Ariane 6, European ministers next year will be asked to decide on whether to complete development of the Ariane 5 ME, at a cost of about 1.5 billion euros.
With France tentatively agreeing to fund about 50 percent of each vehicle, that would mean the French government committing, starting next year, to 2.5 billion euros in rocket development payments. Asked whether France could finance both programs, Le Gall said it is too early to determine what will cost how much.
Fabrizi said ESA will finish its preliminary requirements review for Ariane 6 in October, at which point a more detailed cost and performance estimate will be available.
"We are at risk here of the European Space Agency becoming, in effect, a European Launcher Agency," Woerner said. "We in Germany happen to think there are many things ESA does — environmental observation, the international space station and other things — that should not be sacrificed to launchers at a time when overall space budgets will remain flat."
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://cybersecurity.ru/space/177828.html
ЦитироватьЕвропейское космическое агентство утвердило дизайн ракеты Ariane-6
 
(04:41) 10.07.2013



 // CyberSecurity.ru // - Европейское космическое агентство накануне заявило, что утвердило базовый дизайн и основные технические параметры новой европейской ракеты-носителя Ariane 6. Соответствующие комитеты уже рассмотрели и одобрили проект разработки космической ракеты. Согласно утвержденным параметрам, ракета Ariane 6 сможет выводить на околоземную геостационарную орбиту аппараты массой от 3 до 6,5 тонн, что полностью покрывает как правительственные, так и коммерческие нужды.
 
 На сегодня Ariane-5 применяется для вывода на орбиту больших спутников для телекоммуникационных операторов, научных космических телескопов или спутников мониторинга окружающей среды. Текущая ракета ЕКА для запуска спутников Ariane 5 имеет грузоподъемность более 20 тонн и может разместить несколько полезных нагрузок, но является дорогой в эксплуатации.
 
 По словам главы Европейского космического агентства (ЕКА), первый пуск новой европейской ракеты-носителя Ariane 6  запланирован на 2021-2022 годы.
 
 Руководитель Национального центра космических исследований Франции (CNES) Жан-Ив Ле Галль отметил, что меньший размер новой ракеты и новые технологии сделают запуск Ariane 6 на 30% дешевле, чем Ariane 5, запуск которой обойдется в 100 миллионов евро с 6-тонным спутником на борту.
 
 Всего на реализацию проекта понадобится около 4 миллиардов евро инвестиций. Согласно условиям проекта, при разработке и создании ракеты Ariane 6 будут по максимуму использованы технологии, примененные при создании Ariane 5, для экономии времени и снижения расходов.
 
 В апреле этого года европейский авиационно-космический концерн Arianespace приступил к программе модернизации ракеты-носителя Ariane 5 ECA. В отчете Arianespace говорится, что планируется внести в конструкцию ракеты множество мелких изменений, по итогам которых грузоподъемность Ariane 5 возрастет на 400 кг. Новые образцы ракет с увеличенной грузоподъемностью будут приняты в эксплуатацию к концу 2010 года.
 
 Специалисты говорят, что обновленный вариант Ariane 5 сможет выводить по два телекоммуникационных спутника общей массой до 9100 кг на геостационарную орбиту. По словам исполнительного директора Arianespace Жана-Ива Ле Галля, запланированные изменения не скажутся на внешнем виде ракеты или на ее аппаратных особенностях. Большинство изменений коснутся двигателей и верхней ступени ракеты.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Дмитрий В.

ЦитироватьSalo пишет:
 http://cybersecurity.ru/space/177828.html
ЦитироватьЕвропейское космическое агентство утвердило дизайн ракеты Ariane-6
 
(04:41) 10.07.2013

 

 // CyberSecurity.ru // - ... Новые образцы ракет с увеличенной грузоподъемностью будут приняты в эксплуатацию к концу 2010 года.
 

Не понял :o
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

SFN

#206
ЦитироватьДмитрий В. пишет:
 // CyberSecurity.ru // - ... Новые образцы ракет с увеличенной грузоподъемностью будут приняты в эксплуатацию к концу 2010 года .
Не понял  :o  
ИМХО журналист из киберсекьюрити для "афффтарского подхода" дернул первую попавшуюся инфу.
см сюда http://www.space.com/6572-europe-tweaks-rocket-haul-heavier-satellites.html

SFN

#207
----

Mark

#208
Арионе-6 получи инновационные технологии. Так например ТТУ будут наверно создание из легкого углеродного волокна материала. Об етом говарил Hans Steiniger, босс Аугсбург компания MT Aerospace, который существенно участвует в строительстве Ариан 5. В исследованиях было узнане что ТТУ носителя Ариане-6 будет дешевле, чем жидкостны двигатель главного двигателя.

Тоже и атомныэ ракеты Франции М51, каторыэ стартуют из подводных лодок, есть сосдане из из углеродных волокон.
http://www.ftd.de/wissen/technik/:geplanter-technologiesprung-neue-ariane-rakete-setzt-auf-karbon/70125314.html
Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э

 

Salo

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/AW_07_15_2013_p30-595669.xml&p=1
ЦитироватьEurope Chooses Mostly Solid-Fueled Next-Gen Rocket
By Amy Svitak
Source: Aviation Week & Space Technology

July 15, 2013


Credit: ESA

The European Space Agency (ESA) has settled on the basic design of the Ariane 6, the first of many steps toward developing a next-generation launch vehicle to succeed the heavy-lift Ariane 5, to keep pace with new developments in China, Russia, India and the U.S.

A more cost-driven and less cumbersome rocket than the Ariane 5 of today, the Ariane 6 configuration is aimed at rapid, lower-cost development and a reduced launch price of €70 million ($90 million).

But despite a clear bias toward affordability, it remains to be seen whether the 20-nation ESA can build the Ariane 6 competitively while finding work for key financial backers, notably Germany, which funds 20% of Ariane 5.

"There is a lot of work now to be done on this configuration, to see who can produce what at what price," says Antonio Fabrizi, head of ESA's launch vehicle directorate. "Only in the coming months, with data from industry, will we verify if it is in line with the target or not."

The new design, known as "Multi P Linear," comprises a first stage of three solid-fueled boosters, a second stage powered by a nearly identical booster and a restartable cryogenic third stage. This stage is based on the Vinci engine being developed at Safran's Snecma motors division as part of an Ariane 5 mid-life upgrade, the Ariane 5ME.

Although less capable than the Ariane 5, which can deliver two payloads weighing a combined 9,000 kg (20,000 lb.) to geostationary transfer orbit (GTO), the Ariane 6 will launch single payloads and is designed to be less reliant on the commercial market to break even.

French space agency CNES, which is expected to fund about half of Ariane 6 development, has spent several years studying designs that could be quickly developed for around €4 billion. In the past six months, project teams at ESA and CNES weighed concepts based on initial CNES designs calling for a modular rocket that could haul 2,000-6,500 kg to GTO, with the potential to grow lift capacity up to 8,000 kg.

Each of the designs was to incorporate a 34-ton cryogenic 4.4-meter-dia. (14.4-ft.) third stage based on an adapted version of the Vinci upper stage, as well as a common payload fairing similar to the Ariane 5 and a third-stage deorbiting kit included in the performance metrics.

By June, the teams had narrowed the focus to two: one with a main stage housing a large, single, solid-fueled booster; and a second design based on a cluster concept involving three solid-rocket boosters topped by a nearly identical fourth.

Fabrizi said last month that the latter option seems more affordable. "The cluster provides higher production rates for the motors, with a lower cost for each motor," he said on the sidelines of the June 5 launch of Europe's Automated Transfer Vehicle (ATV-4) from Europe's Guiana Space Center in Kourou. "But there are integration complications with building the cluster, so we have to make the trade."

ESA's final concept, unveiled July 9, is a non-modular, linear version of the cluster concept that would carry 3,000-6,500 kg to GTO, and is designed to maximize commonalities with the Ariane 5 ME and Italy's new Vega light launcher. In addition to the Vinci engine, the Ariane 6 will incorporate a 5.4-meter-dia. payload shroud to accommodate the same volume of satellites as the Ariane 5 and rely on P135 solid-fueled boosters that are in the range of what Vega has demonstrated with its P80 first-stage engine.

ESA says this "Multi P Linear" design could facilitate development of a more powerful P120 engine for future evolutions of Vega, lowering production costs, improving performance and making the rocket more competitive in the commercial smallsat market.

Unlike the single-booster concept, however, the Multi P Linear's P135 boosters will incorporate thrust vector control (TVC), a feature that is expected to increase costs.

"You have TVCs and all these stages, so it's inevitably a bit more expensive," Christophe Bonnal, a technical specialist with CNES, said in Naples, Italy, last fall.

However, Fabrizi asserts that more development risk was associated with the single, larger booster, a factor that could prolong Ariane 6 development beyond the targeted service-entry date of 2021. "If something is more complex to develop, we take a risk in getting it to market," he tells Aviation Week.

With the basic design settled, the next step is to solicit industry proposals this month based on the Multi P Linear concept in order to benchmark a competitive development cost that will be presented to ESA ministers next year.

"I shall organize a competition first," says ESA Director General Jean-Jacques Dordain, a plan that bucks an agency rule guaranteeing 90% geographic return on investment via industry participation. "I have no chance to get the best product for cost because I am in the hands of a monopoly situation. I want serious industrial proposals first. If they are competitive, I am ready to make a launcher that is 60% German."
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Mark

ЦитироватьГлавный ЕКА Дордайн впервые будет предлагать в промышленности, чтобы придерживаться цели затрат для обеспечения и избежать ситуации монополии. Если предложения являются конкурентоспособными, он будет готов, если Германия будет строить 60% етого носителя.
Думаю толко, что для Германи будет 60%  за много. Видео из открытие Ариан-6 конструкций в CNES.
  

http://cnes-condorcet.opsismedia.com/index.php?urlaction=doc&id_doc=25649
Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э

 

che wi

Astrium awarded three new contracts by ESA for Ariane 6 and Ariane 5 ME launchers
http://www.astrium.eads.net/en/press_centre/astrium-awarded-three-new-contracts-by-esa-for-ariane-6-and-ariane-5-me.html

Цитировать16 October 2013 – Astrium, the world's second ranking space company, has been awarded three new contracts by the European Space Agency (ESA).

Running through to the end of 2014, the first two contracts cover the continued development of the Ariane 5 Midlife Evolution (A5ME) launcher and the sub-assemblies common to both it and Ariane 6. This study was approved by ESA in May 2013.

The third contract is for the start of development studies for the Ariane 6 launcher, based on the concept selected in July.

"These three contracts will give Astrium's teams, along with their European industrial partners, the opportunity to build on the substantial amount of work that has already been done on the Ariane 5 ME development, and on the feasibility study for Ariane 6, the design of which has now been finalised," said Astrium Space Transportation CEO Alain Charmeau. "In defining the synergies needed to meet the European Space Agency's schedule requirements and reduced production costs, Astrium is demonstrating its expertise as prime contractor of Ariane launchers."

Astrium will now press ahead with definition and feasibility studies on the future Ariane 6 European launcher. These studies aim to define the chosen concept and architecture of the Ariane 6 launcher and to specify its main characteristics prior to the start of its industrial development, in 2014.

Meanwhile, the development of Ariane 5 ME involves two key objectives: improving the launcher by increasing its payload performance by two tonnes in geostationary transfer orbit by 2018 and preparing the Ariane 6 launcher.

The Ariane 6 and Ariane 5 ME launchers will both feature the same liquid-propulsion system in their upper stages, specifically the Vinci® engine, and largely the same fairing.

ESA's member states made the decision to continue with the Ariane 5 ME programme in November 2012. At the Ministerial Council meeting held in Naples, ESA decided to safeguard investment in definition studies on the new Ariane 6 launcher and to carry on developing Ariane 5 ME and researching synergies between the two future launchers. The award of these latest contracts will allow member states to make a decision on the development and construction of the new Ariane 6 European launcher when they meet at the next ESA Ministerial Council in late 2014.

Mark


Интересно сравнить исследование про Ариан- 6 с 1987 году, в то время, компоненты должны быть более многоразового использования (flugrevue.de).
 
Французская статья о SpaceX и Ариан 6:
 
Цитировать
L'Amérique revient dans la course

On demande aux industriels européens de s'inspirer du modèle SpaceX en nous imposant des contraintes incompatibles. On est dans la schizophrénie !

http://www.usinenouvelle.com/article/l-amerique-revient-dans-la-course.N206445
Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э

 

Mark

Ariane-6, Франця vs. Германиа.
 
В конкурсе для транспорта в космос Европе следует осуществлять не только низкой ценовой стратегии для новой ракеты Ariane. Германия признает чтобы Ariane 6 была и технически прогрессивный носитель - и таким образом выступает против французской концепции. Об етом гаварил председатель правления Немецкий центр для воздуха и перемещения космоса (DLR), Johann-Dietrich Wörner. Предлагает аэрокосмической промышленности Европы чтобы смотрела и на экологических чистых ракетных технологий с качеством и надежностью. Кроме того можно вместе ТТУ и многоразовые бустеры на ЖРД сделать. Он хочет обсудить концепцию Ариан 6 снова с Францией. Wörner указывает на то, что ТТУ приводит к загрязнению окружающей среды в верхних воздушных слоях.


http://www.welt.de/wirtschaft/article119851243/Deutsche-Raumfahrt-warnt-vor-neuer-Billig-Rakete.html
Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э

 

pragmatik

#214
Не пойму, вроде вся из себя экологическая европа собирается и дальше применят КРАЙНЕ НЕ экологические твердотопливные ускорители..... Где у них логика?, или двойные стандарты у них и тут?
Я ещё понимаю применять ТТ для военных ракет, когда на экологию уже глубоко наплевать, но использовать ТТ в мирное время надо запретить!!!!! законодательно, и уж тем более не проектировать мирные ракеты на ТТ.

Старый

Дык Европа здесь а Гвиана - там. :)
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Nilk



Сделал фотку в окошке CNES, позже на заднем плане обнаружилась пудреница  :)

Антикосмит

ЦитироватьСтарый пишет:
Дык Европа здесь а Гвиана - там.  :)
Надо бы в местной прессе расписать ужасы ТТУ и подрядить всех местных сумасшедших и пограничников, чтобы прекратить их использование. Надо начинать действовать аналогичными методами  8)
Ты еще не встретил инопланетян, а они уже обвели тебя вокруг пальца (с) Питер Уоттс

Старый

ЦитироватьАнтикосмит пишет:
Надо бы в местной прессе расписать ужасы ТТУ и подрядить всех местных сумасшедших и пограничников, чтобы прекратить их использование.
Там джунгли. А в них психи не выживают. :(
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Mark

Цитироватьpragmatik пишет:
но использовать ТТ в мирное время надо запретить!!!!!


Думаю ето совсем не серезно.
А вы знаете всемирны расчет выбросов CO2 в транспортном секторе как автомашины, самолеты. Так например полет от Введения до Нев Уорк, там и обратно, получаем расчеты на 4480кг CO2 на одного пасагира !
Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э