Стыковочные агрегаты

Автор ntil, 02.02.2006 17:03:08

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

SFN

В связи с этим вопрос - где у этого СУ стоят уплотнения? На ШК? и они уже на орбите? Или будут на МЛМ?

Lanista

#281
Петрович нашел дома забытый клад =)
https://www.youtube.com/watch?v=YziIrN0EkJs&list=UU42j3qLaf_5Ji7zuJRk--vg&index=1&feature=plcp

Petrovich

ЦитироватьLanista пишет:
Петрович нашел дома забытый клад =)
 https://www.youtube.com/watch?v=YziIrN0EkJs&list=UU42j3qLaf_5Ji7zuJRk--vg&index=1&feature=plcp
Не досняли правда до открытия люков, да и весь процесс в обратную сторону до расстыковки :) Отвлеклись...
может мы те кого коснулся тот (еще) энтузиазм...

Lanista

Дада, там же еще и все люки открываются. шикарный макет.

ЦитироватьPetrovich пишет:
Не досняли правда до открытия люков, да и весь процесс в обратную сторону до расстыковки :) Отвлеклись...
Я этот момент вообще смутно помню =)

m-s Gelezniak

ЦитироватьPetrovich пишет:
ЦитироватьLanista пишет:
Петрович нашел дома забытый клад =)
https://www.youtube.com/watch?v=YziIrN0EkJs&list=UU42j3qLaf_5Ji7zuJRk--vg&index=1&feature=plcp
Не досняли правда до открытия люков, да и весь процесс в обратную сторону до расстыковки :) Отвлеклись...
А что там?
(Мне ошибку выдало (500)). 
Шли бы Вы все на Марс, что ли...

Lanista

#285
Цитироватьm-s Gelezniak пишет:А что там?
(Мне ошибку выдало (500)).
Сделал общедоступным
https://www.youtube.com/watch?v=YziIrN0EkJs&list=UU42j3qLaf_5Ji7zuJRk--vg&index=1&feature=plcp
https://www.youtube.com/watch?v=YziIrN0EkJs&list=UU42j3qLaf_5Ji7zuJRk--vg&index=1&feature=plcp

SFN

#286
Еще фото нового стыковочного узла МЛМ



http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/messages/forum10/topic4335/message1013226/#message1013226

Liss

Цитироватьanik пишет:
 http://www.esa.int/SPECIALS/ESA_Publications/SEMH82T1I6H_0.html

Docking standardisation discussions continued with
representatives of the Chinese Manned Space Engineering
Office (CMSEO) at ESTEC in May.
В обзоре стыковочных систем всех времен и народов в своем журнале Hangtianqi Gongchend (Космическая техника) группа китайских авторов именует используемую на "Тяньгуне" и "Шэньчжоу" систему Chinese APAS и Shenzhou APAS-2010. На первоисточник, которым, очевидно, является NASAвский обзор http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20110010964_2011009594.pdf , не ссылаются :-)
Сказанное выше выражает личную точку зрения автора, основанную на открытых источниках информации

SFN

#288
Этот обзор еще та кладезь информации))))


Нашего периферийного механизма вообще нет))))

SFN

Новый СУ
(В РКК "Энергия" начаты работы по лётному изделию модуля "Наука"
 http://www.energia.ru/ru/news/news-2012/news_12-14.html )

SFN

Мои первые прикидки показали, что толщина "нашлепки" несколько больше расстояния между плоскостями малого и большого узлов



Salo

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_12_26_2012_p0-528782.xml
ЦитироватьNASA, ISS Partners Eye New Universal Docking System

By Mark Carreau mark.carreau@gmail.com
Source: AWIN First
   

December 26, 2012

After a 2012 course correction, efforts by NASA's International Space Station program to develop a new universal docking system standard for use aboard the 15-nation orbital science lab and future deep-space exploration vessels is on track for an operational debut by 2017.

Rivals in NASA's efforts to develop a U.S. commercial crew transportation capability — Boeing's CST-100, Sierra Nevada's Dream Chaser and the SpaceX Dragon — are in line to initiate and wring out the new universal NASA Docking System (NDS). NASA is targeting 2017 for the first ISS commercial crew missions and planning two U.S. segment docking ports equipped to accept the new, non-proprietary system.

Several years of station operations with the Boeing-inspired Soft Impact Mating Attenuation Concept (Simac), which has replaced NASA's in-house International Low Impact Docking System (Ilids) design, are envisioned to help qualify the NDS international standard for the rigors of deep space.

"That is the driving force, a more simplified design that is lighter overall, less costly," says Mike Suffredini, NASA's ISS program manager. "We want to fly beyond low earth orbit one day, and one of the tenants of the space station is to wring out critical systems at station before we use them for deep space."

The NDS goal is to accommodate dockings between spacecraft with masses ranging from 5 to 350 metric tons.

The project began with an international docking system standards discussion by ISS Multilateral Control Board representatives in 2009 to encourage greater global cooperation in space, while establishing a more robust rescue capability.

In taking the project lead, NASA's Johnson Space Center turned to Ilids prototyping underway within the center's engineering directorate since the mid-1980s. Ilids, intended to eliminate the need for the jarring post-contact thrusting that accompanied shuttle dockings, was adopted in the mid-1990s as part of NASA's ultimately cancelled X-38 ISS crew rescue vehicle, then NASA's Orion capsule under the also cancelled Constellation program. One Ilids unit was installed at the base of the Hubble Space Telescope by astronauts in 2009 during a final shuttle servicing mission to the observatory.

However, Ilids was dropped in favor of Simac as the new international standard for the ISS and the post-Constellation Orion Multipurpose Crew Vehicle in 2012 to address several concerns.

Those included the width of the outer soft contact ring in the Ilids system that constricted the post docking passageway, or tunnel connecting the two joined spacecraft and through which astronauts and cargo pass; as well as weight and cost considerations, Suffredini says.

The Russians pushed to retain the current 800-mm (31.5-in.) width afforded by the probe-and-drogue system used by the Soyuz and Progress capsules as well as the Russian-derived androgynous peripheral attach system (APAS) used by the shuttle to dock with the ISS. Engineers with NASA, the agency's Jacobs Engineering Group support team and Boeing assessed options for narrowing the width of the Ilids soft contact ring to meet the Russians' request.

Unable to do so, ISS managers turned to an alternative, Simac, proposed by Boeing.

"It was clear we were struggling with our Russian colleagues to agree on the inner diameter," Suffredini says. "So, we went back and looked at our requirements again and realized we could build a different system that meets our requirement without building a light impact docking system."

Ilids relied on a network of magnets and software controls as part of the soft capture ring to lower the initial impact loads that drive the latches and actuators of the older APAS hardware.

Spacecraft dockings unfold in two stages — soft capture and hard capture, which typically take 20 min. The first joins the two vehicles. The second draws them together to form an airtight seal.

Simac is an actuator-driven latching system that meets the international system's low impact requirements. One of those was to join a pair of space vehicles as light as five metric tons each. Simac features two rather than six electronics boxes. The lower weight opens up the center of gravity, another concern for multiple vehicle docking operations.

However, Simac, which has reached the pre-preliminary design phase, will not eliminate all post-contact thrusting.

"We prefer not to do them [post-contact thrusting], but the spec does not prevent them. The early data says for nominal docking you will not have a need for that," Suffredini says. "But as we explore the outer envelope of all the different conditions and modes, with the angles and contact conditions, we will have to see if some thrusting is required for certain occasions. That is certainly okay."

Simac's lower complexity helps to address the larger goal of creating a non-proprietary spec that will support production by multiple U.S. suppliers, while enabling it to be copied globally.

The NASA Docking System, as currently conceived, will require changes to the station's two U.S. segment APAS-equipped docking ports. The ISS docking adapter (IDA), which is in production, will modify the APAS inner ring soft capture mechanism to accommodate commercial crew vehicles with Simac, Suffredini says.

The IDAs should be ready for station delivery in 2015, according to his estimates. The Simac docking hardware should be ready a year later, and NASA will likely provide the early production units to the winning  commercial crew transportation initiative participants.

As far as Ilids, the development effort is being archived so that it could be available to the commercial sector, perhaps through a Space Act Agreement (SAA) with NASA.

"If someone would like it for whatever reason, I'm sure we could work out a SAA," Suffredini says. "We have no conversations like that going on right now."
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

SFN

#292
Судя по внутреннему письму НАСА 14ноября. НАСА прекратило разработку NDS. Для МКС предполгается использовать SIMAC от Боинга. Причина - ITAR. Создатели NDS увлеклись передовыми секретными технологиями, что ограничивает его использование в коммерческих КК  А про СИМАК известно только то, что он с узким 45мм кольцом. Подозреваю я, что это просто АПАС-95 адаптированный Боингом под условия американского производства )))).
http://spaceref.com/news/viewsr.html?pid=42614

наконец открыли миру что SIMAC это Soft Impact Mating Attenuation Concept)))

еще
Salo 4 июля писал
http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/messages/forum10/topic12270/message963159/#message963159
http://izvestia.ru/news/529149#ixzz1zfP67PNR
@Президент «Энергии» Виталий Лопота подтвердил «Известиям» желание корпорации принять участие в американских проектах по созданию космических кораблей.
 — Мы ведем переговоры, Boeing и Lockheed обращались к нам, с тем чтобы наши и их разработки имели единые интерфейсы. В принципе они готовы рассматривать различные возможности, в том числе отдавать нам часть компонентов, которые мы могли бы изготавливать, — рассказал он.
 Конкретных результатов, по словам Лопоты, в процессе переговоров пока достигнуто не было. В качестве примера точек возможного взаимодействия глава «Энергии» привел оборудование стыковочных узлов и теплозащиту возвращаемых капсул.
 @
"— По стыковочным узлам наши наработки вполне конкурентоспособны, — говорит директор по развитию кластера космических технологий и телекоммуникаций фонда Сколково Дмитрий Пайсон. — ............ Поэтому если бы Boeing, к примеру, решилась делать стыковочный узел на своем корабле по российской модели, рассчитанной на активные манипуляции самого корабля, то логично бы было прибегнуть к российскому опыту. "

SFN

Мутная картинка про СУ МЛМ(?)

SFN

Еще про новый узел.

m-s Gelezniak

ЦитироватьSFN пишет:
Еще про новый узел.


Сравнивать будем? ;)
 :)
Шли бы Вы все на Марс, что ли...

m-s Gelezniak

Цитироватьm-s Gelezniak пишет:
ЦитироватьSFN пишет:
Еще про новый узел.

Сравнивать будем?  ;)
 :)
А то, я гляжу, мои картинки кому то на НФС покоя не дают. 
 8)
Шли бы Вы все на Марс, что ли...

SFN

1255 мм гибрид изнутри
1300 мм привалочная плоскость ССВП снаружи (замер портновским метром))))
Итого  - перекрывается место расположения гермоколец.у гибрида.

m-s Gelezniak

ЦитироватьSFN пишет:
1255 мм гибрид изнутри
1300 мм привалочная плоскость ССВП снаружи (замер портновским метром))))
Итого - перекрывается место расположения гермоколец.у гибрида.
Это проблема?
Шли бы Вы все на Марс, что ли...

SFN