Маленькая победоносная война для NASA

Автор Олигарх, 08.10.2005 06:49:49

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Lev

Цитировать
ЦитироватьРоссию приглашают на Луну и дальше.
Вместе.
За чей счёт?
Каждый должен сам нести свой чемодан. Не можешь нести даже самый легкий чемодан - не неси, сиди дома. Пойдут другие со своими чемоданами.
Делай что должен и будь что будет

ronatu

Boeing And RSC-Energia Team To Develop Future Spacecraft Docking System
by Staff Writers
Moscow, Beijing (SPX) Oct 08, 2009

Boeing and Russian aerospace company RSC-Energia signed a memorandum of understanding (MOU) in Moscow on Oct. 2 to work together on a future common docking system for advanced space exploration vehicles.

The two companies will complement each other's extensive knowledge in International Space Station (ISS) design, assembly and operation to produce an international standard for docking mechanisms......

http://www.space-travel.com/reports/Boeing_And_RSC_Energia_Team_To_Develop_Future_Spacecraft_Docking_System_999.html
Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

Гуманоид

Цитировать
Цитировать
ЦитироватьРоссию приглашают на Луну и дальше.
Вместе.
За чей счёт?
Каждый должен сам нести свой чемодан. Не можешь нести даже самый легкий чемодан - не неси, сиди дома. Пойдут другие со своими чемоданами.
Ну сотрудничество предполагает один большой чемодан, который одному не унести. Точнее один общий путь. Для этого делают 2 ручки и более. Все берутся и тащут. А если каждый со своим чемоданом, то можно идти разными путями. вместе только трещать больше будут и ждать того кто устал.

Agent

ЦитироватьBoeing And RSC-Energia Team To Develop Future Spacecraft Docking System
by Staff Writers
Moscow, Beijing (SPX) Oct 08, 2009

Boeing and Russian aerospace company RSC-Energia signed a memorandum of understanding (MOU) in Moscow on Oct. 2 to work together on a future common docking system for advanced space exploration vehicles.

The two companies will complement each other's extensive knowledge in International Space Station (ISS) design, assembly and operation to produce an international standard for docking mechanisms......

http://www.space-travel.com/reports/Boeing_And_RSC_Energia_Team_To_Develop_Future_Spacecraft_Docking_System_999.html
Это наверно это. Никогда не поверю, что Боинг хоть копейку свою потратит. Не та это теперь контора

ЦитироватьNASA-Johnson Space Center awarded Modification 1602 of Contract NAS15-10000 to The Boeing Company for Phase II development of the International Space Station (ISS) Common Docking Adapter (CDA) for the United States On-orbit Segment (USOS). This modification, valued at $15,000,000, applies funds from the American Recovery and Reinvestment Act of 2009 to CDA assembly, which includes three major components: (1) Common Passive Docking Interface (CPDI), (2) Tunnel, and (3) Passive Common Berthing Mechanism. A CPDI shall be compatible with docking interfaces of Constellation Program Orion and European Space Agency Advanced Re-entry Vehicle visiting vehicles being developed for docking to the USOS.

This effort was noncompetitively awarded to The Boeing Company under the NAS15-10000 contract. The Boeing Company is uniquely qualified to perform the Phase II development of the ISS CDA based on the unique expertise they possess as a result of having solely developed and integrated the ISS. Furthermore, for the work required and given the time constraints imposed, the existing NAS15-10000 is the most appropriate contractual vehicle for the preservation of jobs using Recovery Act funds.

frigate

Space station docking standards are so popular this season!
By Rob Coppinger on October 1, 2009 11:58 AM
ЦитироватьBelow is NASA's answer to Hyperbola's question about multiple efforts for docking systems that seemed to be springing up everywhere

As well as progress with the Orion crew exploration vehicle's LIDS NASA has informed Hyperbola that $15 million is to be spent on docking system work for the agency's commercial crew and cargo programme and last week the European Space Agency explained to this blog that it too was co-operating with NASA on a docking system that is called the Common Berthing and Docking Mechanism

"[ Low Impact Docking System] is the baselined docking mechanism for Constellation/Orion.

·         ISS has assumed responsibility for building a new docking adapter for the US [International Space Station segment]

o   Replaces the existing Pressurized Mating Adapter (PMA) based [Androgynous Peripheral Assembly System (APAS)] docking system used for Shuttle
o   ATLAS (remember that ATLAS stands for APAS to LIDS Adapter System) has been transferred from Orion to ISS and integrated into new project called Common Docking Adapter (CDA)
o   CDA Project has been asked to develop a new International Docking Standard, which would identify key technical requirements that would allow many different designs for docking spacecraft. If an agreement can be reached and the agency implements the standard on ISS, LIDS may be slightly modified to interface with the standard [emphasis added].

·         $15M in [American Recovery and Reinvestment Act 2009] funding is being used to develop requirements for a new docking adapter and building components for a demonstration International Docking Standard
 ·         The docking standard is being worked by an international group including [Canadian Space Agency], ESA, [Japan Aerospace Exploration Agency], NASA, and [Rocket and Space Corporation] Energia; the intent is to provide a standard for use by any nation or commercial company to provide the ability to dock spacecraft."
"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков

Anatoly Zak

Цитировать
Цитировать
Цитировать
ЦитироватьРоссию приглашают на Луну и дальше.
Вместе.
За чей счёт?
Каждый должен сам нести свой чемодан. Не можешь нести даже самый легкий чемодан - не неси, сиди дома. Пойдут другие со своими чемоданами.
Ну сотрудничество предполагает один большой чемодан, который одному не унести. Точнее один общий путь. Для этого делают 2 ручки и более. Все берутся и тащут. А если каждый со своим чемоданом, то можно идти разными путями. вместе только трещать больше будут и ждать того кто устал.

Однако, если с этим одним большим чемоданом что–нибудь случится, тоже всем придется ждать. :)

LRV_75

ЦитироватьОднако, если с этим одним большим чемоданом что–нибудь случится, тоже всем придется ждать. :)
Это Вы про то, что не стоит ложить все яйца в одну корзину?  :D
Главное не наличие проблем, главное способность их решать.
У каждой ошибки есть Имя и Фамилия

Anatoly Zak

Цитировать
ЦитироватьОднако, если с этим одним большим чемоданом что–нибудь случится, тоже всем придется ждать. :)
Это Вы про то, что не стоит ложить все яйца в одну корзину?  :D

Да, типа того, что может и неплохо иметь две параллельные транспортные системы, которые могут независимо поддерживать станцию или базу на Луне. Вопрос, конечно, кто за все это будет платить.

Старый

ЦитироватьКаждый должен сам нести свой чемодан. Не можешь нести даже самый легкий чемодан - не неси, сиди дома. Пойдут другие со своими чемоданами.
Вобщем мы должны присоединиться к американцам за наш счёт?
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Старый

ЦитироватьОднако, если с этим одним большим чемоданом что–нибудь случится, тоже всем придется ждать. :)
А что, разве без Главного Чемодана у когото есть какието шансы с их авоськами?
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Bell

Цитировать
ЦитироватьОднако, если с этим одним большим чемоданом что–нибудь случится, тоже всем придется ждать. :)
А что, разве без Главного Чемодана у когото есть какието шансы с их авоськами?
Если бы на МКС не было всей это европейско-японо-канадской шушеры с их авосками - американцы давно бы все свернули. Так что сам факт наличия господ-концессионеров уже обязывает Главного Чемоданьшика тащить свой Главный Чемодан.
Иногда мне кажется что мы черти, которые штурмуют небеса (с) фон Браун
А гвоздички-то были круглые (с) Брестская крепость

integrall

ЦитироватьЧарлз Болден, находясь в  здании ЦУП-М, произнес некие слова. Не думаю, что эти слова - личная инициатива Болдена. Россию приглашают на Луну и дальше.
Вместе.

Даа,
а китайцы приглашают на МКС:

ЦитироватьHoldren has openly discussed the possibility of new space cooperation with China, including the use of Chinese Shenzhou spacecraft for the transport of joint U.S. and Chinese astronaut crews to the International Space Station in the out years following phase out of the space shuttle by 2010-2011.

http://www.spaceflightnow.com/news/n0910/07obama/
Pavonis Mons / Гора Павлина / Паунова планина
http://www.spacebg.com

Старый

Цитировать
ЦитироватьА что, разве без Главного Чемодана у когото есть какието шансы с их авоськами?
Если бы на МКС не было всей это европейско-японо-канадской шушеры с их авосками - американцы давно бы все свернули.
Вобщето я сказал о том что если б не американцы то не было бы МКС.
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

V.B.

Цитировать
ЦитироватьЭто Вы про то, что не стоит ложить все яйца в одну корзину?  :D
Да, типа того, что может и неплохо иметь две параллельные транспортные системы, которые могут независимо поддерживать станцию или базу на Луне. Вопрос, конечно, кто за все это будет платить.
Не, база на Луне - идея Буша, вот пусть американцы и тащат этот... не чемодан даже, а пыльный сундук - бушевское наследство. А мы, смелые и сильные, полетим на Марс!

В общем, пусть американцы кладут свои яйца на Луну, а мы свои положим на Марс :D

Олигарх

Цитировать
Цитировать
ЦитироватьЭто Вы про то, что не стоит ложить все яйца в одну корзину?  :D
Да, типа того, что может и неплохо иметь две параллельные транспортные системы, которые могут независимо поддерживать станцию или базу на Луне. Вопрос, конечно, кто за все это будет платить.
Не, база на Луне - идея Буша, вот пусть американцы и тащат этот... не чемодан даже, а пыльный сундук - бушевское наследство. А мы, смелые и сильные, полетим на Марс!

В общем, пусть американцы кладут свои яйца на Луну, а мы свои положим на Марс :D

Когда же будут принимать решения на основе выводов комиссии Огюстина? Обещали в октябре. А когда именно?

Мне больше всего нравится Flexible Path, так как он очень близок к моим представлениям :), которые я излагал в этой ветке ...

Олигарх

ЦитироватьОлигарх пишет:
 
ЦитироватьAsteroid visits could lead humans to Mars - space - 11 August 2009 - New http://www.newscientist.com/article/mg20327204.000-asteroid-visits-could-lead-humans-to-mars.html

Многие успешные космические, да и вообще технические, программы, включая Аполлон, выполнены по принципу "от простого – к сложному", по этапам.
В случае Аполлон, если брать только пилотируемые запуски, мы видим последовательное наращивание сложности от Аполлон 7 до Аполлон 11.
Российские, да и американские, проекты пилотируемых полетов к Марсу многосотенных (500+ тонн) КК c высадкой на эту планету и продолжительностью 2,5-3 года  – назовем их "марсианский Аполлон-11" - всегда казались мне каким-то "большим скачком" ...
В другой ветке Lev сказал, что мы просто не готовы к полету на Марс. Если он имеет в виду создание сразу же такого "марсианского Аполлон-11" и обеспечение его успешного полета, то я согласен, это нам, не только России, но и всему миру, вряд ли по силам и знаниям ... Даже при обильном финансировании!

Напрашивается минимум 1-2 промежуточных варианта – более простых, легких и дешевых КК с более простой и короткой программой полета и не обязательно к Марсу, на которых можно было бы многое проверить для "марсианского Аполлон 11".
...
Такой полет с облетом Венеры на пути к Марсу для экипажа может продолжаться около 18-20 месяцев, но на околомарсианской орбите КК может находиться только 3-4 месяца.
КК для такого полета можно определить как межпланетный КК среднего класса (проекты "марсианского Аполлон-11" от РККЭ/Центра Кулдыша можно определить как тяжелый или сверхтяжелый класс).
Такой КК объективно не требует столько новых технологий, как проекты РККЭ, старые отработанные технологии как ЖРД должны использоваться значительно шире!
Еще, для такого КК не нужно и не имеет смысла требовать многоразовости. То есть, с околомарсианской орбиты можно отправить на траекторию возвращения к Земле только часть КК (МОК)+Орион/Орионский, на котором экипаж прибыл на КК и на котором он вернется, когда МОК пролетит мимо Земли.
Понятно, что масса такого КК на нижней околоземной орбите после сборки должна быть в несколько раз меньше, чем у "марсианского Аполлон-11" (500+ тонн).  
Этот КК может использоваться и для аналогичной облетно-орбитальной миссии к Венере.
Интуитивно кажется, что примерно такой КК с двумя небольшими лендерами (меньшими, чем лендер КК Аполлон) можно использовать для полетов c высадкой к водянистой Церере.

Что касается межпланетного КК легкого класса, то один его возможный вариант представлен в первом сообщении этой ветки.
А ультралегкий класс – это, пожалуй, ДОС-9М с КК Союз для полета в течение 4-6 месяцев к астероидам ... Или в точки либрации системы Солнце-Земля.

Время зацикленности на "марсианском Аполлон-11" прошло. Надо рассматривать все варианты, чтобы прошел один.

Сейчас вроде бы ожила идея ЭРД-буксира на ЯЭУ, обсуждение ее ведется в ветке подфорума по средствам выведения
http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?t=10157&postdays=0&postorder=asc&start=225 .
Указыается, что для пилотируемой марсианской экспедиции нужен буксир мощностью 24 мегаватт. Очевидно, имеется в виду известный проект, по которому опубликована книга. В этой книге предполагался ЭРД-буксир на солнечных батареях.

В ветке, где обсуждается буксир, также упоминается другой ЭРД-буксир на ЯЭУ мощностью 6 мегаватт, предлагаемый РККЭ для околоземных и окололунных операций.

Мне кажется, что для межпланетного КК среднего класса, масса которого после сборки на низкой орбиты меньше 200 тонн, достаточен именно последний буксир на 6 мегаватт. Пусть он хоть целый год тащит этот КК (без экипажа) с орбиты сборки на высокую орбиту, а после этого отсоединяется и отходит для использования в другмх проектах.
А дальнейшее - сход КК с этой высокой орбиты для отправления в собственно межпланетный полет, коррекции, торможение для выхода на орбиту вокруг Марса - делается только на ЖРД!

Олигарх

Цитировать
Цитировать
Цитировать
ЦитироватьЭто Вы про то, что не стоит ложить все яйца в одну корзину?  :D
Да, типа того, что может и неплохо иметь две параллельные транспортные системы, которые могут независимо поддерживать станцию или базу на Луне. Вопрос, конечно, кто за все это будет платить.
Не, база на Луне - идея Буша, вот пусть американцы и тащат этот... не чемодан даже, а пыльный сундук - бушевское наследство. А мы, смелые и сильные, полетим на Марс!

В общем, пусть американцы кладут свои яйца на Луну, а мы свои положим на Марс :D

Когда же будут принимать решения на основе выводов комиссии Огюстина? Обещали в октябре. А когда именно?

Мне больше всего нравится Flexible Path, так как он очень близок к моим представлениям :), которые я излагал в этой ветке ...

Beyond Augustine II | On OrbitThursday, November 5, 2009
   
Beyond Augustine II
http://www.onorbit.com/node/1681

Submitted by keithcowing on Wed, 11/04/2009 - 09:58. Space Exploration
 
Context and Background

Dennis Wingo: In August of this year I wrote a missive concerning what happens
after the Augustine report is released. Well, now that has happened, so what is
next? The overall impression is that they did a good job technically in coming
up with options and laying out the rational for the options. The concern is not
there, the question is does this report provide to the president and NASA a
viable path forward? In a curious move, the commission took a big risk and
basically rejected one of the central directives from the White House (3d in the
Scope and Objectives) which was:
Fitting within the current budget profile for NASA exploration activities.
Basically the Augustine Commission has thrown down the gauntlet in challenging
the Obama administration and congress to put up $3 billion dollars in "real
purchasing power" (which according to their graph is considerably more than a
simple $3 billion increase) or without this you can basically forget
exploration. While this conclusion may be debatable, it is commendable in its
boldness. Will this strategy work? With a president and congress preoccupied
with much larger and more contentious debates, no one knows. The president has
indicated strong support technology in general and reasonable support for NASA
in particular. In his instructions to Charles Bolden, the new administrator to
"give us a space program to make the nation proud", there may be the support
from the Whitehouse for such an increase. Even if they get that, will the
options presented by the Augustine commission lead to such a program?
There is much to be commended in this risky strategy if the goal is truly
worthy. An indication of this is embodied in the statement of the ultimate goal
of American space exploration that is outlined in the Executive Summary first
page:
The Committee concludes that the ultimate goal of human exploration is to chart
a path for human expansion into the solar system.
Now this is something worth working toward!
It is amazing to me as a long time space advocate that for over three decades we
seemed to have forgotten this, substituting in its stead vague and uninspiring
goals related to science and "inspiration". In the 1960's and 70's it was simply
assumed that we were on a course to make this happen. Many movies and television
programs of the era all had this as either as an underlying theme or as an aside
even in teen love flicks. When Gerard K. O'Neil came out with his NASA study and
the book "High Frontier", it spawned a public movement for opening the space
frontier for all mankind that was the seedling for today's "New Space" movement
for commercial human space exploration. The fact that this has returned as a
theme in a mainstream report to the president is a good omen that should be
latched upon by NASA in going forward to "make the nation proud" in the words of
the president.
How to get there is of course the question.

The Augustine Report Findings

In the end, what the Augustine report boils down to in regards to future
exploration architectures, is a choice between what the report calls the Ares V
Lite (which in reality is the original ESAS Ares V), and the JSC proposed
Shuttle Side Mount vehicle. The current "Program of Record" as it is referred to
in the report is not considered a viable path forward due to the extremely high
costs involved in its development phase, something that many knowledgeable
people pointed out as far back as when it was originally unveiled.

!!!As it pertains to destinations or outcomes, the choice is really between what
the Augustine Report calls "Moon First" or "Flexible Path".
Mars is out of the
picture due to the extreme expense of any viable Martian exploration
architecture. The Moon First architecture is further subdivided into three
variants. There is the lunar base, the lunar global (extended sorties to a
limited number of sites), and sorties. The committee focused on the Lunar Global
and Lunar Base scenarios and curiously stated that both variants would cost
about the same. Which is only true if you limit the scope of activities at the
base.

!!! The Flexible Path is an interesting concept, though some wags
call it "look but don't touch", (Димитар в этой ветке, по существу об этом,
высказался иначе ... :))
that has multiple destinations, including free space locations
such as the Earth/Sun libration points.
...

Олигарх

ЦитироватьОлигарх пишет:
 
Цитировать
ЦитироватьAsteroid visits could lead humans to Mars - space - 11 August 2009 - New http://www.newscientist.com/article/mg20327204.000-asteroid-visits-could-lead-humans-to-mars.html

Многие успешные космические, да и вообще технические, программы, включая Аполлон, выполнены по принципу "от простого – к сложному", по этапам.
В случае Аполлон, если брать только пилотируемые запуски, мы видим последовательное наращивание сложности от Аполлон 7 до Аполлон 11.
Российские, да и американские, проекты пилотируемых полетов к Марсу многосотенных (500+ тонн) КК c высадкой на эту планету и продолжительностью 2,5-3 года  – назовем их "марсианский Аполлон-11" - всегда казались мне каким-то "большим скачком" ...
В другой ветке Lev сказал, что мы просто не готовы к полету на Марс. Если он имеет в виду создание сразу же такого "марсианского Аполлон-11" и обеспечение его успешного полета, то я согласен, это нам, не только России, но и всему миру, вряд ли по силам и знаниям ... Даже при обильном финансировании!

Напрашивается минимум 1-2 промежуточных варианта – более простых, легких и дешевых КК с более простой и короткой программой полета и не обязательно к Марсу, на которых можно было бы многое проверить для "марсианского Аполлон 11".
...
Такой полет с облетом Венеры на пути к Марсу для экипажа может продолжаться около 18-20 месяцев, но на околомарсианской орбите КК может находиться только 3-4 месяца.
КК для такого полета можно определить как межпланетный КК среднего класса (проекты "марсианского Аполлон-11" от РККЭ/Центра Кулдыша можно определить как тяжелый или сверхтяжелый класс).
Такой КК объективно не требует столько новых технологий, как проекты РККЭ, старые отработанные технологии как ЖРД должны использоваться значительно шире!
Еще, для такого КК не нужно и не имеет смысла требовать многоразовости. То есть, с околомарсианской орбиты можно отправить на траекторию возвращения к Земле только часть КК (МОК)+Орион/Орионский, на котором экипаж прибыл на КК и на котором он вернется, когда МОК пролетит мимо Земли.
Понятно, что масса такого КК на нижней околоземной орбите после сборки должна быть в несколько раз меньше, чем у "марсианского Аполлон-11" (500+ тонн).  
Этот КК может использоваться и для аналогичной облетно-орбитальной миссии к Венере.
Интуитивно кажется, что примерно такой КК с двумя небольшими лендерами (меньшими, чем лендер КК Аполлон) можно использовать для полетов c высадкой к водянистой Церере.

Что касается межпланетного КК легкого класса, то один его возможный вариант представлен в первом сообщении этой ветки.
А ультралегкий класс – это, пожалуй, ДОС-9М с КК Союз для полета в течение 4-6 месяцев к астероидам ... Или в точки либрации системы Солнце-Земля.

Время зацикленности на "марсианском Аполлон-11" прошло. Надо рассматривать все варианты, чтобы прошел один.

Сейчас вроде бы ожила идея ЭРД-буксира на ЯЭУ, обсуждение ее ведется в ветке подфорума по средствам выведения
http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?t=10157&postdays=0&postorder=asc&start=225 .
Указыается, что для пилотируемой марсианской экспедиции нужен буксир мощностью 24 мегаватт. Очевидно, имеется в виду известный проект, по которому опубликована книга. В этой книге предполагался ЭРД-буксир на солнечных батареях.

В ветке, где обсуждается буксир, также упоминается другой ЭРД-буксир на ЯЭУ мощностью 6 мегаватт, предлагаемый РККЭ для околоземных и окололунных операций.

Мне кажется, что для межпланетного КК среднего класса, масса которого после сборки на низкой орбиты меньше 200 тонн, достаточен именно последний буксир на 6 мегаватт. Пусть он хоть целый год тащит этот КК (без экипажа) с орбиты сборки на высокую орбиту, а после этого отсоединяется и отходит для использования в другмх проектах.
А дальнейшее - сход КК с этой высокой орбиты для отправления в собственно межпланетный полет, коррекции, торможение для выхода на орбиту вокруг Марса - делается только на ЖРД!

В этой статье "Flexible Path" подвергается критике ...

The Space Review: All these worlds are yours, except the Moon and Mars
 (attempt no landing there)
http://www.thespacereview.com/article/1509/1      
       
            The Augustine Committee report introduced the concept of the
            "Flexible Path" architecture that defers human landings on the Moon,
            but has attracted critics as well. (credit: NASA/Bill Ingalls)

      All these worlds are yours, except the Moon and Mars (attempt no landing
      there)
      by Michael Huang
      Monday, November 16, 2009
      Comments (25)
       
      ...
      The Flexible Path tries to satisfy everyone with a long laundry list of
      destinations, but it is more noteworthy for what it pushes back to the end
      of the line.
The Program of Record (Vision for Space Exploration) has the
      objectives of manned landings on the Moon and Mars.
The Flexible Path does
      the opposite—an anti-Vision—and tries to do everything except manned
      landings on the Moon and Mars.
Lunar landings are replaced with lunar
      orbits (действительно, Зачем?), and Mars landings are replaced by Mars flybys (?) and possibly Mars
      orbits.
"Look but don't touch" eliminates the servicing of surface
      equipment, in-situ resource utilization, and sample return for the Moon
      and Mars.
Manned flights are two-way missions, so removing sample return
      is particularly short-sighted. (ВЕРНО! но напрашивается сочетании с автоматическими КА,
которые доставляют sample на борт пилотируемого КК).

      The Flexible Path attempts to replace the Ares 5, capable of lifting 160+
      metric tons to low Earth orbit, with a less capable launch vehicle, going
      as low as the 75 metric tons of the EELV-derived vehicle.
The notion that
      the Flexible Path brings us closer to Mars is dispelled by this push for a
      less capable launch vehicle. Being physically closer to Mars, in terms of
      distance, does nothing if it runs away from the energy and mass
      requirements of a Mars landing. The variety of missions possible using the
      Ares launch vehicles is actually wider and more diverse than what the
      Flexible Path allows. The Ares launch vehicles are certainly more than
      capable of launching missions to Lagrange points, near-Earth objects, and
      any other destination on the list. Reduced capabilities make the Flexible
      Path decidedly inflexible.
...
      The Flexible Path replaces set destinations and set dates with a hazy
      cloud of uncertainty.
...
      This year's committee is the second Augustine committee to deliberate on
      the future of NASA.
The first committee in 1990 came to similar
      conclusions: scale back and downgrade human spaceflight, including the
      Moon-Mars expeditions (known then as the Space Exploration Initiative).
      Moon-Mars was killed during the 1990s, only to be revived by the current
      Vision for Space Exploration.
It would be strangely historic if it is
      buried again by another Augustine report.
...    
      Michael Huang (fhprize@gmail.com) writes about the politics of human and
      robotic spaceflight.

МНЕ кажется, что Flexible Path в том виде, как он представлен, сыроват и аморфен.
Ему действительно не хватает конкретики.

Дмитрий Виницкий

Пилотируемый полёт в точки либрации - такая же цветистая дурь, как и облёт Венеы.
В общем, народ трепется, а караваньщики этого лая не слышат.
+35797748398

zyxman

Если это правда, то этот Flexible Path попытка дешево изобразить видимость достижений - плебсу и орбита Марса будет впечатляюща.

Хотя конечно не откажешь в разумности мысли, что все равно в обозримом будущем, никто кроме США и до орбиты Марса не дотянется, не то что до высадки..

PS даже хотел по этому поводу употребить умное словечко "волюнтаризм", но не выходит - с пиарно-экономической точки зрения все замечательно!
"Демократия, это когда царь умный, а также добрый и честный по отношению к своим холопам".
--
Удача - подготовленный успех!