SpaceX Dragon

Автор Yegor, 22.05.2009 17:54:44

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Искандер

Цитироватьtestest пишет:
ЦитироватьИскандер пишет:
Ваш вывод сделан на основании информации SpaceX - да, они всегда говорили что Dragon будет использовать "реактивную" посадку. Но... Я что-то не припомню чтобы NASA хоть раз упоминало, что будет использована посадка на бустеры - только парашют.
А я не припомню, чтобы НАСА говорило про парашютную посадку. Они этой темы вообще вроде бы не касались. Про четыре места - да, говорили.
ЦитироватьИскандер пишет:
У Дракона такая схема посадки вынужденая, временная - по требованию заказчика, до обкатки основного варианта.
Насчет того, что по требованию заказчика, лично я не уверен. Скорее для того, чтобы уложиться в сроки. Корабль с полностью реактивной посадкой они бы просто не успели обкатать и сертифицировать до конца 2017 года.
ЦитироватьСохраняется всё, кроме транка. Единая топливная система для всех (!) двигателей корабля. Многофункциональность двигательной установки и т.д.
Да, это всё его преимущества перед ПТК НП.
ЦитироватьУ ПТК-НП она основная и единственная. Кроме того, как Вы сами упомянули - конструктивная сложность, безвозвратно теряется ПАО. В результате посадка "на ножки" выглядит как никому не нужные "понты".
1. Однако же ПТК тоже изначально проектировался под полностью реактивную посадку, помните?  :)  Если сам корабль появится и будет принят в эксплуатацию, я бы не стал исключать возможность последующих модернизаций с увеличением роли посадочной ДУ.
2. Ножки ПТК НП нужны для сохранения СА. Хоть агрегатный отсек он и теряет, спускаемый аппарат остается многоразовым.
1. И я не помню. Но как по мне, ПМСМ это и так понятно. Пока не обкатают NASA использовать не будет.
2. У Вас совершенно правильный взгляд, но только с другой стороны. Одно не исключает другого.
4.1 ПТК проектировался или проектируется? Насколько я понимаю процесс не завершен. И если из изначально "бустерной" посадки сделать парашютно-бустерную проблем наверное нет, то наоборот как-то сомнительно. Немножко другой расход топлива в т.ч. для необходимых горизонтальных маневров капсулы.
4.2 Это понятно, но не слишком ли много наворотов ради только капсулы??? ;-)
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt.
Propaganda non facit homines idiotae. Propaganda fit pro fatuis.

ilan

#4601
Четыре года прошли с первого полета Дракона 8 декабря 2010, однако.
https://twitter.com/SpaceX/status/ 
http://www.spacex.com/news/2013/02/09/spacexs-dragon-spacecraft-successfully-re-enters-orbit

Спойлер
DECEMBER 15, 2010
SPACEX'S DRAGON SPACECRAFT SUCCESSFULLY RE-ENTERS FR OM ORBIT

On December 8, SpaceX became the first commercial company in history to re-enter a spacecraft fr om Earth orbit. SpaceX launched its Dragon spacecraft into orbit atop a Falcon 9 rocket at 10:43 AM EST fr om Launch Complex 40 at the Cape Canaveral Air Force Station in Florida. The Dragon spacecraft orbited the Earth at speeds greater than 7,600 meters per second (17,000 miles per hour), reentered the Earth's atmosphere, and landed just after 2:00 PM EST less than one mile from the center of the targeted landing zone in the Pacific Ocean.

The Dragon spacecraft landed in the Pacific Ocean 3 hours, 19 minutes and 52 seconds after liftoff—less than a minute after SpaceX had predicted and less than one mile from the center of the landing target.
This marks the first time a commercial company has successfully recovered a spacecraft reentering from Earth orbit. It is a feat previously performed by only six nations or government agencies: the United States, Russia, China, Japan, India, and the European Space Agency.
As the very first flight under the Commercial Orbital Transportation Services (COTS) program, COTS Demo 1 followed a nominal flight profile that included a roughly 9.5-minute ascent, two Earth-orbits, reentry and splashdown. Falcon 9 delivered Dragon to orbit with an inclination of 34.53 degrees—a near bull's-eye insertion.

Image above illustrates COTS Demo 1 mission orbital path. The yellow triangle over the Atlantic ocean marks Dragon's initial separation from Falcon 9, and the yellow square off the Western coast of the United States marks the location wh ere Dragon landed.
Dragon's first-ever on-orbit performance was 100% successful in meeting test objectives including maintaining attitude, thermal control, and communication activities. While in orbit, eight free-flying payloads were successfully deployed, including a U.S. Army nanosatellite—the first Army-built satellite to fly in 50 years.

The Falcon 9 launch vehicle carrying the Dragon spacecraft, climbing from the launch pad.
Liftoff marked the second flight of SpaceX's Falcon 9 rocket, which performed nominally during ascent. Nine Merlin engines, which generate one million pounds of thrust in vacuum, powered the first phase of flight. The rocket reached maximum dynamic pressure (the point at which aerodynamic stress on a spacecraft in atmospheric flight is maximized, also known as Max Q) approximately 1.5 minutes after launch. The first stage separation occurred a little over three minutes into flight. The single Merlin Vacuum engine of Falcon 9's second stage then ignited to continue carrying the vehicle towards its targeted orbit.

After stage separation, flames are barely visible around nozzle as the second stage engine ignites and the first stage falls back to the Earth below.
After stage separation, the nose cap at the front of the Dragon spacecraft safely jettisoned. The second stage fired for another four and a half minutes, until it achieved orbital velocity, and then the Dragon spacecraft separated from the second stage to begin its independent flight.

High contrast view of the Dragon spacecraft (circle at center) viewed from the top of the second stage as it departs over the curved horizon of the Earth. The rectangles indicate locations of three of the nano satellite deploying P-PODs carried on this mission.
After separation of the Dragon spacecraft, the second stage Merlin engine restarted, carrying the second stage to an altitude of 11,000 km (6,800 mi). While restart of the second stage engine was not a requirement for this mission (or any future missions to the ISS), it is important for future Geosynchronous Transfer Orbit (GTO) missions wh ere customer payloads need to be positioned at a high altitude.
Shortly after separating from the second stage, the expected loss of signal occurred as the Dragon spacecraft passed over the horizon as viewed from the launch site. We reacquired Dragon's video signal as expected as it passed over Hawaii, delivering the first ever video sent from Dragon on orbit.

View from the side window of the Dragon spacecraft as it climbs into orbit.
Draco thrusters, each capable of producing about 90 pounds of thrust, began the six minute deorbit burn at T+2:32. For this particular mission, we could have lost two entire quads and still returned to Earth with only 8 or 10 engines working, but all thrusters performed nominally during the COTS Demo1 flight.

Illustration showing Draco thrusters firing as the Dragon spacecraft travels around the Earth. Dragon is equipped with numerous redundant systems to ensure mission success even if primary systems fail.
Dragon's PICA-X heat shield protected the spacecraft during reentry from temperatures reaching more than 3,000 degrees F. SpaceX worked closely with NASA to develop PICA-X, a SpaceX variant of NASA's Phenolic Impregnated Carbon Ablator (PICA) heat shield.
SpaceX chose PICA for its proven ability. In January 2006, NASA's Stardust sample capsule returned using a PICA heat shield and set the record for the fastest reentry speed of a spacecraft into Earth's atmosphere — experiencing speeds of 28,900 miles per hour.
NASA made its expertise and specialized facilities available to SpaceX as the company designed, developed and qualified the 3.6 meter PICA-X shield it in less than 4 years at a fraction of the cost NASA had budgeted for the effort. The result is the most advanced heat shield ever to fly. It can potentially be used hundreds of times for Earth orbit reentry with only minor degradation each time — as proven on this flight — and can even withstand the much higher heat of a moon or Mars velocity reentry.

Artist's rendition of Dragon, thermally protected by SpaceX's PICA-X advanced heat shield, reentering Earth's atmosphere.
At about 10,000 feet, Dragon's three main parachutes, each 116 feet in diameter, deployed to slow the spacecraft's decent to approximately 16-18 ft/sec, ensuring a comfortable return ride that will be required for manned flights. Oversized parachutes are critical in ensuring a safe landing for crew members. Even if Dragon were to lose one of its main parachutes, the two remaining chutes would still ensure a safe landing.

Dragon's three main parachutes fully deployed. Below float two drogue parachutes which deployed first to slow and stabilize the spacecraft.

The SpaceX crew brought Dragon back to the barge wh ere the crane lifted it from the water.

The Dragon spacecraft, in excellent condition after its 50,000 mile mission, rests in its cradle for the 500 mile ride back to Los Angeles.
This was the first flight under NASA's COTS program to develop commercial resupply services to the International Space Station. After the Space Shuttle retires, SpaceX will fly at least 12 missions to carry cargo to and from the International Space Station as part of the Commercial Resupply Services contract for NASA. The Falcon 9 rocket and Dragon spacecraft were designed to one day carry astronauts; both the COTS and CRS missions will yield valuable flight experience toward this goal.
With recovery of the Dragon spacecraft, SpaceX became the first company in history to successfully re-enter a spacecraft from Earth orbit. SpaceX has only come this far by building upon the incredible achievements of NASA, having NASA as an anchor tenant for launch, and receiving expert advice and mentorship throughout the development process.
SpaceX would like to extend a special thanks to the NASA COTS office for their continued support and guidance throughout this process. The COTS program has demonstrated the power of a true private/public partnership and we look forward to the exciting endeavors our team will accomplish in the future.
For more information on the COTS Demo 1 flight, Click here to view the mission press kit. 
[свернуть]

sychbird

#4602
NASA approves SpaceX path towards crewed Dragon debut
http://www.nasaspaceflight.com/2014/12/nasa-approves-crewed-dragon-path/
Ответил со свойственной ему свирепостью (хотя и не преступая ни на дюйм границ учтивости). (C)  :)

Александр Ч.

http://www.nasa.gov/content/spacex-completes-first-commercial-crew-transportation-milestone/#.VJRyKV4AmA
ЦитироватьNASA has approved the completion of SpaceX's first milestone in the company's path toward launching crews to the International Space Station (ISS) from U.S. soil under a Commercial Crew Transportation Capability (CCtCap) contract with the agency.
During the Certification Baseline Review, SpaceX described its current design baseline including how the company plans to manufacture its Crew Dragon spacecraft and Falcon 9 v.1.1 rocket, then launch, fly, land and recover the crew. The company also outlined how it will achieve NASA certification of its system to enable transport of crews to and from the space station.
"This milestone sets the pace for the rigorous work ahead as SpaceX meets the certification requirements outlined in our contract," said Kathy Lueders, manager of NASA's Commercial Crew Program. "It is very exciting to see SpaceX's proposed path to certification, including a flight test phase and completion of the system development."
On Sept. 16, the agency unveiled its selection of SpaceX and Boeing to transport U.S. crews to and from the space station using their Crew Dragon and CST-100 spacecraft, respectively. These contracts will end the nation's sole reliance on Russia and allow the station's current crew of six to increase, enabling more research aboard the unique microgravity laboratory.
Under the CCtCap contracts, the companies will complete NASA certification of their human space transportation systems, including a crewed flight test with at least one NASA astronaut aboard, to verify the fully integrated rocket and spacecraft system can launch from the United States, maneuver in orbit, and dock to the space station, and validate its systems perform as expected.
Throughout the next few years, SpaceX will test its systems, materials and concept of operations to the limits to prove they are safe to transport astronauts to the station. Once certified, the Crew Dragon spacecraft and Falcon 9 v1.1 rocket will be processed and integrated inside a new hangar before being rolled out for launch. This will all take place at the historic Launch Complex 39A at NASA's Kennedy Space Center in Florida.
The Crew Dragon is expected to be able to dock to the station for up to 210 days and serve as a 24-hour safe haven during an emergency in space.
"SpaceX designed the Dragon spacecraft with the ultimate goal of transporting people to space," said Gwynne Shotwell, SpaceX President and Chief Operating Officer.  "Successful completion of the Certification Baseline Review represents a critical step in that effort—we applaud our team's hard work to date and look forward to helping NASA return the transport of U.S. astronauts to American soil."
By expanding the station crew size and enabling private companies to handle launches to low-Earth orbit -- a region NASA has been visiting since 1962 -- the nation's space agency can focus on getting the most research and experience out of America's investment in ISS. NASA also can expand its focus to develop the Space Launch System and Orion capsule for missions in the proving ground of deep space beyond the moon to advance the skills and techniques that will enable humans to explore Mars.

Ad calendas graecas

Александр Ч.

ЦитироватьJeff Foust ‏@jeff_foust  16 мин.16 минут назад
Brost: working with NASA on certifying Dragon for reuse on cargo flights; also making better use of volume of spacecraft for cargo. #ispcs

Jeff Foust ‏@jeff_foust  18 мин.18 минут назад
Brost: expect to return to flight in "next couple of months," launch at "high cadence" in 2016. #ispcs

Jeff Foust ‏@jeff_foust  19 мин.19 минут назад
Joshua Brost, SpaceX: investigation into June failure confirms failed strut was cause, submitting final report to FAA in next month. #ispcs
Ad calendas graecas

SFN

ЦитироватьApollo13 пишет:
Вроде есть шанс что CRS-11 будет на БУ Драконе.
Использование примари структуры для повторного пуска в ПК в той или иной степени случалось.
Для прояснения картины хотелось бы знать коэффициент многоразовости этого БУ корабля.

Димитър

Кстати, что с уже летевших Драконов? Их сажают и собирают на каком-то складе?

SFN

ЦитироватьДимитър пишет:
Кстати, что с уже летевших Драконов? Их сажают и собирают на каком-то складе?
Самый первый висит в конференц-холле около заводского ЦУПа. Народ любит фотаться на его фоне с балкона, буквально каждый кто у спейсексов побывал в гостях постит в сети фотку "я и дракон".
Остальные тоже както были сняты вместе с еще нелетавшими в разной степени готовности.

Меня интересует коэффициент многоразовости, который можно получить у Дракона. ДМП у него нет, корпус при посадке не деформируется, но попадает в соленую воду. Соответсвенно если быстро деинизировать то корпус можно использовать. ТЗП, движки и т.д. извлечь и выбросить и поставить новые, после ультразвукового тестирования швов корпуса. както так. Какой получим коэффициент многоразовости?  

Boris Mekler

В твиттере SpaceX выложили видео испытаний Dragon V2 - зависание на двигателях:

https://twitter.com/SpaceX/status/690292036776411136

Salo

#4609

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Boris Mekler

Мне только кажется или они вместо постройки испытательного комплекса за 100500 миллионов взяли и подогнали обычный автокран?

Lanista

Ну не авто, это тот же на гусеничном ходу, который севшую ступень приподнимал.

Виктор Зотов

ЦитироватьSFN пишет:
ЦитироватьДимитър пишет:
Кстати, что с уже летевших Драконов? Их сажают и собирают на каком-то складе?
Самый первый висит в конференц-холле около заводского ЦУПа. Народ любит фотаться на его фоне с балкона, буквально каждый кто у спейсексов побывал в гостях постит в сети фотку "я и дракон".
Остальные тоже както были сняты вместе с еще нелетавшими в разной степени готовности.

Меня интересует коэффициент многоразовости, который можно получить у Дракона. ДМП у него нет, корпус при посадке не деформируется, но попадает в соленую воду. Соответсвенно если быстро деинизировать то корпус можно использовать. ТЗП, движки и т.д. извлечь и выбросить и поставить новые, после ультразвукового тестирования швов корпуса. както так. Какой получим коэффициент многоразовости?
Есть такой коэффициент? Как он определяется? В данном случае видимо будем иметь частичную многоразовость.

SFN

Все достаточно просто. Вариантов много, самый примитивный примерно такой: Любой аппарат (допустим самолет) после полета проходит ТО и ему что-то меняют. Делим стоимость этих  новых деталей и приборов на общую стоимость аппарата и эту величину вычитаем из единицы (1 это идеальный суперпупермногоразвый девайс)

Boris Mekler

Маск где-то говорил что теплозащита у них рассчитана на 10 полётов.

SFN

Другой вариант учитывает количество полетов. Долю в общей стоимости каждой детальки аппарата множим на количество проведенных ею полетов. В результате получаем некую абстрактную величину в полетах всего аппарата.
Корабли STS налетали примерно по 30 полетов, но какая-то часть стоимости ушла на детали c меньшим ресурсом. Если удасться подсчить, то получится что достигнутая многоразовость ИМХО около 15-20 

SFN

ЦитироватьBoris Mekler пишет:
Маск где-то говорил что теплозащита у них рассчитана на 10 полётов.
после деонизации от океанской соли?

Атяпа

ЦитироватьSFN пишет:
ЦитироватьBoris Mekler пишет:
Маск где-то говорил что теплозащита у них рассчитана на 10 полётов.
после деонизации от океанской соли?
А Вы уверенны, что на двигателях Дракон будет садиться на воду?
И днём и ночью кот - учёный!

triage

ЦитироватьSFN пишет:
Корабли STS налетали примерно по 30 полетов, но какая-то часть стоимости ушла на детали c меньшим ресурсом. Если удасться подсчить, то получится что достигнутая многоразовость ИМХО около 15-20
Ага 15-20 при 3Х полетов. Сам планер меняли ;)