Vega, Vega-C,...

Автор Разъём, 10.09.2004 18:35:34

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Дмитрий В.

Интересно, какие у них "технические проблемы"?  :roll:
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Ярослав

http://www.ugmk.info/?news=1271420923
ЦитироватьДля первого пуска европейской ракеты-носителя «Вега» на «ПО «Южный машиностроительный завод им. А. Макарова» собрана и сдана заказчику первая летная модель блока маршевого двигателя (БМД) управляющего модуля IV ступени ракеты-носителя. Об этом сообщили на предприятии.

 

Как сообщили на предприятии, БМД упакован в контейнер и будет отправлен в Авио (Италия) до конца апреля 2010 года.

 

Блок маршевого двигателя изготовлен по чертежам ГП «КБ «Южное».

 

Блок маршевого двигателя входит в жидкостную двигательную установку управляемого модуля четвертой ступени РН «Вега». БМД разработан на базе агрегатов серийных двигателей по контракту с итальянской компанией АВИО в рамках проекта «Европейского космического агентства».

 

Первый пуск РН «Вега» ожидается в 2011 г.

 

«Вега» представляет собой ракету легкого класса для вывода на орбиту грузов массой до 1,5 т.

Интересно, может ли Южмаш сделать аналог Бриза-М для Зенита на базе этого двигателя ?
Унифицированный блок для Циклона-Зенита с дополнительными топливными баками ?

Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Ярослав

как же бриз с еще меньшей тягой выживает ?

Salo

Ярослав, Вы путаете двигатели для Веги и Циклона-4. Тяга движка четвёртой ступени Веги 250 кгс, что в восемь раз меньше чем у С5.98.
Другое дело РД-861К с тягой 8 тс. Но он не проходит по габаритам.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.spacenews.com/launch/100430-delays-vega-european-soyuz.html
Цитировать04/30/10 05:31 PM ET

Delays Continue To Affect Vega, European Soyuz Programs
By Peter B. de Selding

    PARIS — The European version of Russia's Soyuz rocket will be unable to conduct more than its inaugural flight this year, rather than the two launches planned earlier, and Europe's new light-lift rocket, Vega, is unlikely to make its debut until early in 2011, the head of the Arianespace launch consortium said.
ЦитироватьWith the arrival of the Soyuz and Vega vehicles, Arianespace will be supporting a three-rocket service from Europe's Guiana Space Center spaceport in French Guiana. Once the two new rockets have cleared initial demonstration flights, Arianespace expects annual launch rates to include six to seven Ariane 5 liftoffs, three to four Soyuz and one to two Vega missions.
ЦитироватьFabrizi agreed with Le Gall that development of the Vega rocket, while now proceeding without major hiccups, will not be completed in time for a launch this year.

    "By the end of May we should be able to start combined operations at the launch site to prepare for Vega," Fabrizi said. "We would not do that unless we were confident that we are in the final stretch, because it will mean sending about 100 people to [the Guiana Space Center] for these activities. But it does look likely that the first launch will slip into early 2011."
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

vekazak

ЦитироватьСлабенький чересчур. :(
Так на Южмаше написано, что блок. ИМХО 4шт - всего 1000 кгс.

Ярослав

ЦитироватьЯрослав, Вы путаете двигатели для Веги и Циклона-4. Тяга движка четвёртой ступени Веги 250 кгс, что в восемь раз меньше чем у С5.98.
Другое дело РД-861К с тягой 8 тс. Но он не проходит по габаритам.
да, наверное

Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"


SpaceR

ЦитироватьИнтересно, может ли Южмаш сделать аналог Бриза-М для Зенита на базе этого двигателя ?
Унифицированный блок для Циклона-Зенита с дополнительными топливными баками ?
Может. Ещё и не то может, было бы финансирование...
Но НКАУ похоже считает это не целесообразным.

Что касается РБ из Ц-4 - да без проблем! Можно прямо всю "голову" без переделок пристроить. И даже без дополнительных баков всё довольно красиво получается. Но - никто не заказывает...

SpaceR

Цитироватьhttp://www.novosti-kosmonavtiki.ru/content/numbers/250/30.shtml
Инфа по сабжу там устаревшая.
Сейчас тяга движка AVUM = 250 кгс, УИ = 315,5 с.
В этой теме ранее были плакаты...

Salo

http://www.spacenews.com/civil/100611-french-export-restrictions-snare-vega.html
ЦитироватьFrench Export Restrictions Snare Vega Flight Software
By Peter B. de Selding

    BERLIN — French government technology-transfer restrictions have forced managers of Europe's Vega rocket program to embark on an 11th-hour effort to develop new Vega flight-control software in Italy to replace the planned French system, according to European government and industry officials.

    The French technology will be given an exemption from the normal export restrictions for use on Vega's first flight, scheduled for early in 2011. Depending on whether the replacement flight control system being developed in Italy is ready, it may be used for the second flight as well.

    But Italy's ELV, which is prime contractor for Vega, will not be given details of the French technology's makeup. That restriction was viewed as unacceptable by ELV, which is a joint venture between Avio of Colleferro, Italy, and the Italian Space Agency.

    With the support of the 18-nation European Space Agency (ESA), ELV is investing in a new flight control system that will replace the French system, developed by Astrium Space Transportation of Les Mureaux, France.

    ESA Director-General Jean-Jacques Dordain had referred to the technology transfer issue obliquely in early May, referring to unspecified "constraints" on ELV in the use of the technology that meant the prime contractor "is not in control."

    Arturo de Lillis, head of launch systems at the Italian Space Agency, said the unforeseen investment in the new system will not push the Vega program, which is already behind schedule, over its approved budget.

    The technology-transfer restriction appears to have blindsided ESA, which is overseeing Vega development. The agency has grown accustomed to dealing with U.S. and, on occasion, Russian technology-transfer issues and has learned to work around them.

    In a June 10 interview here at the Berlin air show, ILA 2010, ESA Launcher Director Antonio Fabrizi confirmed that, for now, Vega is within its approved budget. In ESA practice that means it has not exceeded its spending limit by more than 20 percent.

    Fabrizi said the flight control software issue has caused ESA to insert into its general contract conditions with industry the requirement that industry receive any necessary technology export authorizations in time to meet the program's overall schedule.

    Fabrizi said he is not certain exactly what transpired in the case of the Vega flight-control system. Other French technology, in particular the filament-wound P-80 first stage, was subject to export approval and received authorization without a hitch.

    "I have been told that it could have been a problem with the way the export license application was made, or its timing," Fabrizi said. "Whatever the reasons, the solution we have come up with is that we will have a limited-visibility export license for the first Vega flight and Italy will develop new software for subsequent flights."

    Fabrizi said a final test of Vega's Zefiro 9a third stage in late May using a new igniter was successful, with the additional costs needed to qualify this stage being absorbed by the already ESA-approved program covering Vega's first flights. An overall review of the ground system for the launcher should be completed by July 7. The ground installations are nearing completion.

    Vega's launch campaign, to last three months, is on track to begin before the end of the year, with a first launch in early 2011, he said.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

PIN

Цитироватьhad referred to the technology transfer issue obliquely in early May

Не прошло и года, как озвучили проблему, порожденную МО Франции. Софт тем временем уже переписывают и тестируют вовсю :)

Salo

Статья Афанасьева и Воронцова "Европейские носители : контуры будущего" в НК №7 за 2010 год:
ЦитироватьПланы модернизации лёгкого европейского носителя направлены на увеличение энергетики при снижении числа ступеней. По программе Vega-E1 предполагается довести грузоподъёмность ракеты до 2т на полярной орбите. Для этого исходную первую ступень Р80 заменят на Р120, а вторую Z23 - на Z40. Вариант модернизации Vega-E2 более радикален: в рамках программы LYRA на ракете планируется заменить третью и четвёртую ступени одной, с кислородно-метановым ЖРД. Уже ведутся работы по созданию демонстрационного двигателярасширительного цикла Mira с тягой 10 тс (первое огневое испытание должно состояться в 2012 г.). Комбинация "Р120+Z40+ метановая ступень позволит выводить на полярную орбиту  до 3 т. Кроме того для модификации "Веги" ЕКА по-прежнему изучает ступени Р100 и Aestus-2.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

ЦитироватьГОДОВОЙ ОТЧЕТ ОАО КБХА за 2007 год
ЦитироватьДвигателестроительная тематика востребована в контрактах по внешнеэкономической деятельности, особенно перспективным является контракт с итальянской компанией «Авио» на разработку кислородно-углеводородного ЖРД.
Кислородно-углеводородный с итальянцами это имеется ввиду скоре всего метан кислородный безгенераторный ЖРД на базе РД-0146
http://www.avanturist.org/forum/index.php?topic=101.msg472134#msg472134
ЦитироватьРД-0146 на СПГ работает, сколько там УИ получилсь не помню. А вот 11Д55 перевести наСПГ не получилось. В конце 90х было два пуска (инициативных)-оба раза сгорели. Преимущества СПГ следующие: больше удельная, чем на керосине, очень дешево, значительно проще реализуются требования по многоразовости (не нужно уродоваться с термовакуумной сушкой двигателя после ОИ, можно сделать несложный плазменный запальник). Недостатки, Вы справедливо, отметили-низкая плотность, криогеника. Считается, что будущее на первых ступенях за СПГ, да и "вверху" он тоже весьма прилично смотрится. Пока сейчас ведутся в основном НИРовские работы, по схеме "газ-газ" в том числе, но до реального железа пока далеко. РД-0146 на СПГ работает, но пока он никому не нужен.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.arianespace.com/news-press-release/2010/09-08-2010-verta-contract.asp
ЦитироватьArianespace signs Vega production contracts with ESA and ELV
Evry, September 8, 2010

Arianespace and the European Space Agency signed yesterday in Paris the production contract for the first operational Vega launch.

At the same time, Arianespace and Vega prime contractor ELV signed the VERTA framework contract, covering the five Vega launchers to be delivered after the qualification flight.

The framework contract provides for ELV to deliver five Vega launchers to Arianespace. Vega is a small launch vehicle with three solid-propulsion stages, and a fourth stage with a reignitable liquid rocket engine.

Arianespace will start operation of the new Vega launch system in 2011, alongside the Ariane 5 heavy launcher and the Soyuz medium launcher. These three vehicles comprise the European launcher family operated by Arianespace at the Guiana Space Center, Europe's Spaceport in French Guiana. Used primarily to orbit scientific and Earth observation satellites, Vega offers payload capacity of 1,500 kg into polar orbit at 700 km altitude.

The Vega launcher was purpose-designed to meet Arianespace customers' requirements, and is perfectly suited to the launch of small satellites into low Earth orbit or Sun-synchronous orbit. Vega aims to quickly establish itself as the best launcher in its class.

ELV, based in Colleferro, Italy, is the industrial prime contractor for the Vega program, and is owned 70% by Avio and 30% by the Italian space agency ASI. Vega is a European Space Agency program, jointly financed by Italy, France, Spain, Belgium, the Netherlands, Switzerland and Sweden.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.asi.it/en/flash_en/accessing/lyra
ЦитироватьLYRA
VEGA evolution

The LYRA project responds to the need for broadening the flexibility and capability of the European family of small- to medium-size launchers. The objective is to make the most of the opportunity of a market which indicates a growth trend and diversification in launch service demand for LEO/MEO orbits.

In addition, the project has been directed to rule out the need for acquiring launches outside of Europe, in particular, for intermediate class satellites. Future ASI missions could be included among these.

The primary objective of the LYRA project is to increase VEGA's performance by about 30%, without significant impacts on the price of the launch service.

In 2005 Phase A of the project was concluded which outlined the reference configuration of the launcher and the main subsystems In April 2007 the contract for Phase B for the "Launch system and liquid propulsion" contract was signed .The programme activities are to take place within a four-year time frame according to the contract's provisions, during which system level activities will take place, including an innovative approach at the GNC and the development of a new flight prototype software and activities in propulsion with regard to the definition of the launcher's third stage (to substitute the current 3° stage ZEFIRO 9 solid, and 4° stage AVUM stockable liquid) made up of the new oxygen-methane MIRA thrusters.

Propulsion activity which makes up 75% of the contract will therefore concentrate on the definition, realization and full-scale test firing of a technological demonstrator realized with the Russian industry, KBKhA.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"


Salo

2007 год:
http://www.oosa.unvienna.org/pdf/publications/st_space_37E.pdf
ЦитироватьOn 24 July Germany decided to join  the Vega team, as the German Aerospace Center DLR issued an 18-month $690,000 contract to EADS Astrium Space Transportation (Germany) for a study of designs for an improved Vega upper stage, called Venus. Although the study does not necessarily imply a German replacement for Lyra and/or Vega's Avum fourth stage, that is being developed by NPO Yuznoye (Ukraine), it may motivate a decision for such a change after the first Vega demonstration launch next year.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"