Vega, Vega-C,...

Автор Разъём, 10.09.2004 18:35:34

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Salo

И. Черный "Новая верхняя ступень для "Веги"" Новости космонавтики,  № 9, Сентябрь  2007, C. 50:
Цитировать23 июля бременское отделение корпорации EADS Astrium сообщило, что получило от Германского аэрокосмического центра DLR в Кёльне контракт стоимостью примерно 0.5 млн. евро на исследование концепции новой верхней (четвертой) ступени для европейской легкой РН Vega. Работы по проекту VeNUS (Vega New Upper Stage, "Венера") будут продолжаться 18 месяцев.

По существующему проекту, для эксплуатации в составе "Веги" (стартовая масса - около 137 т, масса ПГ - до 1500 кг на полярную орбиту высотой 700 км; первый пуск - в конце 2008 - середине 2009 г.) предполагается использовать верхнюю (четвертую) ступень AVUM с жидкостной ДУ украинского производства

До недавнего времени Германия напрямую не участвовала в проекте Vega, который проводится семью государствами - членами ЕКА (Италией, Францией, Бельгией, Швейцарией, Испанией, Нидерландами и Швецией). На основе результатов данного исследования в 2008 г. может быть принято решение, должна ли страна участвовать в разработке носителя. Работы проводятся в тесной кооперации с ЕКА и итальянским ASI, которое возглавляет проект Vega. Результаты исследования предполагается доложить на Совете ЕКА на уровне министров в конце 2008 г.

"Эта работа имеет огромный потенциал для фирмы Astrium в Бремене, так как может позволить нам разрабатывать верхние ступени для всех перспективных европейских РН, - сказал Гюнтер Штамерйоханнс (Gunter Stamerjohanns), глава Отделения систем выведения германского филиала Astrium. - Мы будем использовать опыт по проекту Ariane в новом исследовании, которое должно принести нам признание в качестве специалистов по верхним ступеням как в Германии, так и во всей Европе".

"Германия поддерживает независимый доступ Европы в космос. Это положение становится все более важным в части легких РН, поскольку доступность конверсионных российских боевых ракет падает, а их стоимость растет", - объясняет доктор Клаус Липперт (Claus Lippert), глава отделения космических транспортных систем DLR.

Детали проекта по замене "европейско-украинской" ступени AVUM не известны. Ранее сообщалось, что само агентство ASI предлагало увеличить грузоподъемность "Веги" путем установки новой верхней ступени с ЖРД на топливе "жидкий кислород - сжиженный природный газ» (проект LIRA).
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.spacenews.com/contracts/arianespace-inks-vega-rocket-contracts.html
ЦитироватьArianespace Inks Vega Rocket Contracts
By Space News Staff

    European governments and industry on Sept. 8 announced they had signed contracts calling for the production of the first Vega small-satellite launch vehicle and a separate contract covering the delivery of the five subsequent Vega rockets.

    In the first contract, the Arianespace launch consortium and the 18-nation European Space Agency (ESA) signed a contract covering the first Vega launch, now scheduled for sometime in 2011 from Europe's Guiana Space Center in French Guiana.

    Built with three solid-fueled stages and a liquid-fueled, restartable upper stage, Vega is designed to carry a 1,500-kilogram science or Earth observation satellite into a 700-kilometer Earth orbit. It will be operated alongside the heavy-lift Ariane 5 ECA and the medium-lift Soyuz.

    In the second contract, Evry, France-based Arianespace and Vega prime contractor ELV of Colleferro, Italy, agreed on terms for the delivery of the five follow-on Vega vehicles. ELV, which is 70 percent owned by Avio Group of Italy and 30 percent by the Italian Space Agency, will be building Vega under contract to Arianespace, which is in charge of operating and marketing the rocket.

    Some two-thirds of Vega's construction is being done in Italy, with the Italian government paying an equivalent share of the rocket's development costs.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://gorod.dp.ua/news/news.php?id=53475
ЦитироватьЕвропейские старты. Украинские ракетчики могут заработать на космической любознательности Евросоюза[/size]
2010-04-06

Проект по созданию нового европейского ракетоносителя Vega выходит на финишную прямую, и украинские ракетчики пытаются заработать на сотрудничестве с Европейским космическим агентством (ЕКА) вполне осязаемые деньги. На прошлой неделе генеральный конструктор КБ «Южное» Станислав Конюхов сообщил, что в апреле предприятие начнет поставку двигателей для Vega.

В проекте по созданию Vega участвуют Италия, Бельгия, Франция, Нидерланды, Испания, Швеция и Швейцария, а из государств, не являющихся членами Евросоюза, - Украина и Россия. НПО им. Лавочкина (Химки, Московская обл.) поставляет для европейского ракетоносителя баки для жидкостного топлива, а КБ «Южное» и ПО «Южмаш» - элементы двигательной установки.

В КБ "Южное" не оглашают финансовых параметров участия украинских предприятий в создании ракеты, которую ЕКА признало одной из своих трех субсидируемых пусковых проектов наряду с Ariane-5 и «Союз-СТ» (последняя создается в рамках специального соглашения между ЕКА и «Роскосмосом»). Но специалисты признают, что цена одного блока маршевого двигателя, который входит в жидкостную двигательную установку IV ступени ракетоносителя, измеряется сотнями тысяч евро. Таким образом, на поставке первой партии таких агрегатов для итальянского концерна Avio S.p.A., который осуществляет сборку ракетоносителя, украинские ракетчики смогут выручить не один миллион евро. Как сообщил "ДС" заместитель генерального конструктора КБ "Южное" Владимир Шнякин, в настоящее время финансовые подробности контракта уточняются. Это связано с тем, что с момента разработки двигателя для итальянского концерна, которую предприятие начало в 2004 г., материалы и комплектующие для моторов подорожали.

В 2009 г. КБ "Южное" передало Avio S.p.A. первый образец маршевого двигателя для стендовых испытаний, успешно завершившихся в конце прошлого года. А в декабре 2009 г. ЕКА и французская Arianespace подписали контракт о летных испытаниях, которые начнутся в конце этого года первым пуском Vega с космодрома в Куру (Французская Гвиана). Предполагается, что испытательный характер будут носить первые пять запусков носителя, во время которых будут отрабатываться возможные нештатные ситуации.

Впрочем, по данным европейской прессы, уже в ходе первого старта Vega должна вывести на орбиту итальянский научный спутник LARES (Laser Relativity Satellite), с помощью которого европейские ученые собираются изучать теорию относительности. Поскольку Vega принадлежит к ракетам легкого класса (максимальная масса полезного груза составляет 1,5 т), то предполагается, что носитель будет выводить на орбиту преимущественно научные спутники, создаваемые европейскими университетами, или аппараты дистанционного зондирования земли. В то время как более габаритные — телекоммуникационные — достанутся тяжелой ракете Ariane-5 или средней "Союз-СТ".

Несмотря на малый вес украинского блока (15,93 кг) в общей массе Vega, которая составляет 137 т, именно двигатель последней, IV ступени отвечает за точную доставку полезного груза на орбиту. Днепропетровские ракетчики не скрывают, что при разработке маршевого двигателя для ЕКА использовали наработки еще советского периода, в частности, технологии производства ступеней разведения для межконтинентальных баллистических ракет, которые, отделяясь вместе с их головными частями, осуществляли автономное наведение боевых зарядов и их доставку к цели. Впрочем, по словам г-на Шнякина, техническое задание, полученное от европейцев, заставило украинских ракетчиков добавить к своим прежним разработкам много новых конструктивных изменений.

Ярослав Дмитренко
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

SpaceR

Цитировать
Ну, европейцы в целом и не скрывали, что применение украинских и российских комплектующих на 4 ступени - решение временное, для экономии средств. Но пока это решение является экономически выгоднее всех новых проработок, будут летать на нём. Как говорит старая русская пословица, "нет ничего более постоянного, чем временное". ;)
Как показывает опыт европейской космонавтики (в частности по VINCI), может так случиться, что LYRA и прочие концепции будут оставаться на уровне НИОКРов ещё лет 10, а то и больше.

Востребованность такой малой (но недешевой) РН достаточно ограниченна, и это делает проблематичным "отбить" затраты на модернизацию.

Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Alex D

Что-то эта Вега получается ну совсем недешёвой для университетских пусков. Если только европейцы не будут значительно субсидировать запуски на ней. Вопрос по-моему стоит так, а сколько раз можно запустить Рокот за одну стоимость пуска Веги :)

Дмитрий В.

ЦитироватьВопрос по-моему стоит так, а сколько раз можно запустить Рокот за одну стоимость пуска Веги :)

Примерно 1,1 раза, т.к. коммерческая стоимость пуска Веги оценивается в 20,0 млн.$, а Рокота - в 18 млн.$ :D
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Alex D

Цитировать
ЦитироватьВопрос по-моему стоит так, а сколько раз можно запустить Рокот за одну стоимость пуска Веги :)

Примерно 1,1 раза, т.к. коммерческая стоимость пуска Веги оценивается в 20,0 млн.$, а Рокота - в 18 млн.$ :D
Еврокот заявлял в $14 млн :) А 20 млн - это точно долларов, а не евро?

1.1 раза - закажите у нас 9 пусков, и 10-й пуск вы получите в подарок :)

Но пока что пуски Веги можно назвать отработкой технологий с попутным выведением полезной нагрузки. Что в общем тоже неплохо.

Salo

http://www.arianespace.com/news-soyuz-vega/2010/2010_11_05_vega-update.asp
ЦитироватьVega's P80 first stage is rolled out to the Spaceport's Vega launch facility[/size]
 
November 5, 2010

A representative P80 first stage for Vega is now on the launch pad in French Guiana, marking a milestone in preparations for next year's introduction of this lightweight vehicle, which will be operated by Arianespace in commercial missions.

The P80 first stage was rolled out to the Spaceport's Vega launch zone on October 26 as the initial step in combined testing of Vega with its ground-based infrastructure.  This full-scale stage is complete with instrumentation, and has been filled with a simulated load of solid propellant.

"The rollout involved the P80's transfer from its Booster Integration Building to the Spaceport's Vega launch zone, demonstrating the procedures that will be used with actual launcher hardware," explained Claude-Henri Berna, the Arianespace Vega program director in French Guiana.  "It was carried out under management of the European Space Agency and performed by the French CNES space agency, while also bringing together the launcher's industrial contractors, along with Arianespace as the future operator."

A special wheeled vehicle was used for transporting the Vega first stage, which is installed on a pallet similar to those used with Ariane 5's solid propellant boosters, although smaller in size.  Once positioned at the Vega launch complex, the pallet/booster combination was transferred from its low-slung transporter vehicle onto the launch pad via a short set of parallel rails.

The P80 stage was developed by Italy's Avio for Vega program prime contractor ELV, and is one of the largest, most powerful one-piece solid-propellant boosters ever built.  It utilizes a novel filament-wound case, and will burn 88 metric tons of propellant during a powered flight lasting 109 seconds.  

The current combined testing phase of Vega and its ground infrastructure at the Spaceport will continue, culminating with the assembly of all four stages on the launch pad, along with the integration of a simulated satellite payload and its protective fairing.  This activity will continue through the end of March 2011, and is to be followed by a qualification campaign with actual flight hardware.  The completion of these steps will clear the way for Vega's inaugural launch, which is targeted for mid-2011.

Vega's launch site is built on the former launch pad for Ariane 1, which was the initial member of the European-developed Ariane launcher family.




The P80 first stage's rollout is highlighted in this photo series. In the two images at left, the stage departs from the Spaceport's Booster Integration Building on a low-slung transporter vehicle, and then moves into the Vega launch zone. The third photo shows the transporter arriving in front of the Vega's mobile gantry, which is positioned over the launch pad. At right, the P80 stage is transferred atop its pallet onto the launch pad through the gantry's two open doors.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.arianespace.com/news-soyuz-vega/2011/2011_2_4_vega_update.asp
ЦитироватьThe Vega launcher's four stages are stacked for validation at the Spaceport[/size]

February 8, 2011

The assembly of a representative Vega launcher is nearly complete at the Spaceport as part of validations for the mechanical, electrical and fluid elements of this newest member in Arianespace's launch vehicle family at its launch site in French Guiana.

After stacking the inert first, second and third solid propellant stages on the Vega launch pad, team members now have added the bi-propellant liquid upper stage, called the AVUM (Attitude and Vernier Upper Module).  The next step will be installation of the payload fairing with a satellite mockup and payload adapter, followed by a loading exercise with the AVUM's propellant.

The photo report, below, provide highlights of the Vega's build-up process to date, which is underway inside the mobile gantry at the ZLV launch facility:


   
This view of Vega's ZLV launch site shows the vehicle's P80 first stage, Zefiro 23 second stage and Zefiro 9 third stage in their stacked configuration on the launch pad. All three stages are filled with an inert material that realistically simulates the solid propellant load for flight-worthy launchers in terms of volume and mass.


The Zefiro 9 third stage is highlighted in a close-up photo, installed atop the Zefiro 23 second stage inside the Spaceport's Vega mobile gantry. With a propellant mass of nine metric tons, the Zefiro 9 shares the same novel filament winding technology used by Italy's Avio for the external cases in all three of Vega's solid propellant stages. During a Vega mission, the Zefiro 9 will have a 116-sec. combustion time.    

   
A conic-shaped skirt is used to connect Vega's three-meter-diameter P80 first stage with the launcher's 1.9-meter-diameter Zefiro 23 second stage. The P80 is the largest monolithic engine ever built using filament winding for a solid propellant stage, and is designed to carry an 88-metric ton propellant load for a combustion time of 106 seconds. Vega's Zefiro 23 stage carries 24 tons of propellant, and will have a 72-second combustion time during flight.


Vega's Attitude and Vernier Upper Module (AVUM) is lowered onto the stacked launcher inside the mobile gantry. This stage operates on N2O4/UDMH propellant, which is loaded through the launch pad's fixed umbilical mast. In addition to its role of inserting the Vega launcher's payload into orbit, the AVUM provides roll and attitude control during flight using a hydrazine propellant control system. The AVUM also carries main components of the launcher's avionics.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.arianespace.com/news-soyuz-vega/2011/2011_2_9_vega_update.asp
ЦитироватьThe first Vega payload fairing comes together at the Spaceport[/size]
February 9, 2011

Encapsulation of the first Vega payload fairing is now complete at the Spaceport, readying it for integration on a representative version of the new lightweight launcher, which has been assembled on the launch pad in French Guiana.

During activity in the Spaceport's S3B payload processing facility, the fairing was assembled with a spacecraft model mounted on the cone-shaped adapter that serves as the interface with Vega.  

Produced by RUAG Space in Switzerland, the fairing is composed of two lightweight half shells that protect Vega's payload during its initial ascent, and which are jettisoned once the launcher leaves the dense layers of the atmosphere.  The assembled fairing weighs approximately 470 kg., with a diameter of 2.6 meters and a height of 7.18 meters – providing an internal payload volume of 20 square meters.  

For this initial payload encapsulation exercise, a spacecraft model from EADS CASA Espacio is being used to represent a typical Vega payload in terms of size and mass.

The completed fairing will be transported to Vega's ZLV launch facility at the Spaceport for installation atop the representative launcher that has been stacked inside the mobile gantry.  This vehicle consists of the inert first, second and third solid propellant stages, as well as the bi-propellant liquid upper stage.

The Vega payload fairing's encapsulation process is shown in this photo series. At left, the satellite model has been positioned in one of the two payload fairing's half shells, while the other half-shell is readied for the encapsulation. A close up image (second from left) details the satellite model installed on its cone-shaped adapter. In the two photos at right, the fairing's half shells are brought together to complete the encapsulation.




"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.arianespace.com/news-soyuz-vega/2011/2011_2_15_vega_update.asp
ЦитироватьBuild-up of the first Vega launcher is complete at the Spaceport[/size]

February 15, 2011

The first Vega has been assembled at the Spaceport, marking a key milestone in preparations for the introduction of this lightweight vehicle in Arianespace's launcher family.

Build-up of the Vega was competed with the installation of its payload fairing, which topped off the vehicle inside the mobile gantry at the Spaceport's ZLV launch facility.

This is a representative launcher that is being used for combined testing of Vega with its ground-based infrastructure.  It consists of inert first, second and third stages, the bi-propellant Attitude and Vernier Upper Module (AVUM), and the flight-worthy payload fairing that ultimately will be used for a future Vega mission.

The completed Vega stands approximately 30 meters tall, and is located on the launch table of the refurbished Spaceport facility that previously was used for the first member of Europe's successful Ariane family: the cornerstone Ariane 1 vehicle.

Vega is tailored to carry the growing number of small scientific spacecraft and other lighter-weight payloads under development or planned worldwide.  Its target payload lift capability is 1,500 kg. on missions to a 700-km. circular orbit.

Industrial prime contractor for Vega is ELV S.p.A. – a Colleferro, Italy-based company created in December 2000 to manage the launch vehicle's development and production.

Vega's payload fairing is integrated on the representative launcher at the Spaceport. In the photo at left, it arrives at the ZLV launch site, and is hoisted outside the mobile gantry (second image). In the final two photos, the fairing is positioned in the gantry's upper level for installation over the Vega's Attitude and Vernier Upper Module.





"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.esa.int/SPECIALS/Launchers_Home/SEMJT6PT1KG_0.html
ЦитироватьEurope's new, small launcher takes shape[/size]
 
18 February 2011
A full-scale mock-up of the new Vega launcher has been assembled on the vehicle's launch pad at Europe's Spaceport in French Guiana as part of the combined test campaign before the maiden flight later this year.
 
Last November saw the start of mechanical integration with the transfer of the launcher's first-stage model, the P80 solid-propellant stage, to the pad.

The mock-ups of the other three stages, Zefiro-23, Zefiro-9 and AVUM, and the payload composite were then transferred and integrated in the mobile gantry, where launch preparations take place.  
 
   
   
Payload composite before integration with launcher

Vega assembly was completed last week with the addition of the payload composite, comprising a payload mock-up, the payload adapter and the fairing. The composite was first transferred from the payload preparation building to the launch zone and then hoisted onto the vehicle.

Launch system undergoes final tests

The combined testing phase now involves the verification of mechanical and electrical interfaces between the vehicle and the ground segment.

It includes the validation of operational procedures for integration of the launcher, the checkout verification, the loading of liquid propellants and the final preparation and readiness for countdown.
 
   
Hoisting of Zefiro-9 and Interstage-2/3 mock-ups
   
The electrical campaign is testing avionics and software in order to verify both the ground segment and the launcher equipment. Most of the automatic procedures to control and monitor the launch system have now been validated.

The remaining procedures relate to the countdown and specific Vega avionics, such as the thrust vector control system.

On the mechanical side, the effort is moving on to the verification of procedures in cases where specific components and equipment need to be dismounted and replaced when Vega is fully integrated in the mobile gantry.
   
   
Hoisting of Zefiro-23 mock-up

Fluid tests are also being prepared; the AVUM restartable fourth stage will be filled with real propellants, which will finally validate the readiness of all launcher and ground segment procedures.

In the coming months, the Flight Readiness Review will give the final green light for the first launch, the Vega qualification flight, in the second half of 2011.

This flight will pave the way for five missions to demonstrate the system's flexibility.

"The combined tests have reached an important milestone with the full integration of the launcher mock-up," said Stefano Bianchi, ESA's Vega Programme Manager.
 

AVUM engine

   
Integration of payload composite with AVUM stage
   
"This major step in the operational qualification of the Vega launch system takes us closer to this year's qualification flight."

"The achievements during this unique and exciting validation phase couldn't have been reached without the dedication and competence of the operational teams," said Renato Lafranconi, responsible for the combined test campaign at ESA, "namely ELV SpA, Avio, Europropulsion, Regulus, RUAG, Vitrociset, Carlo Gavazzi Space and Rheinmetall, and the CNES teams, the ESA Integrated Project Team and Arianespace.
 
 
Vega, a flexible mission
 
Vega is designed to cope with a wide range of missions and payload configurations in order to respond to different market opportunities and provide great flexibility.

In particular, it offers configurations able to handle payloads ranging from a single satellite up to one main satellite plus six microsatellites.

Vega is compatible with payload masses ranging from 300 kg to 2500 kg, depending on the type and altitude of the orbit required by the customers. The benchmark is for 1500 kg into a 700 km-altitude polar orbit.

Altogether, seven ESA Member States (Italy, France, Spain, Belgium, the Netherlands, Switzerland and Sweden) are contributing to the programme. ELV SpA is the launch vehicle industrial prime contractor (70% of which is owned by Avio SpA and 30% by the Italian space agency, ASI) and Vitrociset is the ground segment prime contractor.


Vega launcher assembly with payload composite
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

SpaceR

А, так это пока макет...
И дату первого пуска так и не назначили. "Вторая половина года" - это как-то весьма размыто.

А вот грузоподъемность похоже подросла:
ЦитироватьVega, a flexible mission

Vega is designed to cope with a wide range of missions and payload configurations in order to respond to different market opportunities and provide great flexibility.

In particular, it offers configurations able to handle payloads ranging from a single satellite up to one main satellite plus six microsatellites.

Vega is compatible with payload masses ranging from 300 kg to 2500 kg, depending on the type and altitude of the orbit required by the customers. The benchmark is for 1500 kg into a 700 km-altitude polar orbit.

Altogether, seven ESA Member States (Italy, France, Spain, Belgium, the Netherlands, Switzerland and Sweden) are contributing to the programme. ELV SpA is the launch vehicle industrial prime contractor (70% of which is owned by Avio SpA and 30% by the Italian space agency, ASI) and Vitrociset is the ground segment prime contractor.
Раньше они обещали запустить полторы тонны на 500-км орбиту.

Salo

http://www.spacenews.com/launch/110330-avio-dip-revenue-vega-launch.html
ЦитироватьWed, 30 March, 2011
Avio Reports Dip in Revenue, Says Vega To Launch in 2011[/size]
By Peter B. de Selding

PARIS — Italian rocket-propulsion manufacturer Avio of Italy on March 30 said its space division reported revenue of 285.7 million euros ($378.6 million) in 2010, down 1.6 percent from 2009, and that Europe's new Vega small-satellite launcher, for which Avio is prime contractor, would conduct its maiden flight late this year.

Turin-based Avio, which produces about 14 percent of the value of Europe's heavy-lift Ariane 5 rocket in addition to work on Vega and tactical-propulsion programs for the Italian Defense Ministry, did not break out profitability figures for the space division but said its performance was "important for the group, both in terms of profitability and stability" in 2010.

Avio owns 70 percent of ELV, the prime contractor for Vega. The Italian Space Agency owns the remaining 30 percent of the company.

Financed by the 18-nation European Space Agency (ESA) mainly from Italian contributions, Vega is designed to place governmental science and Earth observation satellites weighing up to 1,500 kilograms into 700-kilometer orbits.

The Evry, France-based Arianespace commercial launch consortium in September ordered the first five Vega rockets from ELV, with a firm order for the first. The vehicles have been financed through ESA.

In a March 30 statement devoted to its financial performance, Avio said Vega's first flight is scheduled for late 2011 from Europe's Guiana Space Center in French Guiana.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

ЦитироватьСтатья Афанасьева и Воронцова "Европейские носители : контуры будущего" в НК №7 за 2010 год:
ЦитироватьПланы модернизации лёгкого европейского носителя направлены на увеличение энергетики при снижении числа ступеней. По программе Vega-E1 предполагается довести грузоподъёмность ракеты до 2т на полярной орбите. Для этого исходную первую ступень Р80 заменят на Р120, а вторую Z23 - на Z40. Вариант модернизации Vega-E2 более радикален: в рамках программы LYRA на ракете планируется заменить третью и четвёртую ступени одной, с кислородно-метановым ЖРД. Уже ведутся работы по созданию демонстрационного двигателярасширительного цикла Mira с тягой 10 тс (первое огневое испытание должно состояться в 2012 г.). Комбинация "Р120+Z40+ метановая ступень позволит выводить на полярную орбиту  до 3 т. Кроме того для модификации "Веги" ЕКА по-прежнему изучает ступени Р100 и Aestus-2.
В статье И.Афанасьева "Инструмент суверенитета" из НК №3 за 2011 год для этих вариантов носителей приводится ПН 2500кг и 3350 кг на ССО высотой 1500 км.

Не многовато ли? :shock:
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

SpaceR

ЦитироватьВ статье И.Афанасьева "Инструмент суверенитета" из НК №3 за 2011 год для этих вариантов носителей приводится ПН 2500кг и 3350 кг на ССО высотой 1500 км.

Не многовато ли? :shock:
Действительно, выглядит как резкий скачок (по сравнению с ранее заявляемыми данными).
Возможно, он объясним изменением в подходе к пиару данных разработок. - И тут решили брать пример с Маска. ;)

Но, в принципе, при стартовой массе ракет 194 т и 200 т данные цифры выглядят вполне реализуемыми.
Другое дело, удастся ли на практике... Но тут видимо тот же принцип "не догоню, так зато согреюсь".

Salo

Мне кажется данные соответствуют высоте орбиты 700 км.

Масса 200т, но ракета в основном твердотопливная.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

SpaceR

Гм, действительно... Это я проморгал.  :oops:
Скорее всего и правда на ту же орбиту, что и у Веги - 500 или 700 км.