Vega, Vega-C,...

Автор Разъём, 10.09.2004 18:35:34

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Блудный

ЦитироватьВега Союз Ангара... И все грозятся реальным железом.  А не многовато ли?
В Гвиане "Ангары" нет. Лёгких "Союзов" мало - по причине отсутствия производства НК-33.

А так бы, конечно, хорошо, если бы Самара постепенно перекючилась на Куру.

Ярослав

Цитировать
ЦитироватьВега Союз Ангара... И все грозятся реальным железом.  А не многовато ли?
В Гвиане "Ангары" нет. Лёгких "Союзов" мало - по причине отсутствия производства НК-33.

А так бы, конечно, хорошо, если бы Самара постепенно перекючилась на Куру.

НК-33 при желании заменят на РД-151 или даже РД-191

Salo

http://www.arianespace.com/news-press-release/2011/12-14-2011-Vega-Premiers-contract.asp
ЦитироватьFirst launch contracts for Vega: Arianespace to launch two satellites in the Sentinel-2 and Sentinel-3 families[/size]

Evry, December 14, 2011

With preparations under way for the first launch of Europe's new light launcher Vega from the Guiana Space Center in French Guiana, Arianespace has signed its first commercial launch Service & Solutions contracts for Vega with the European Space Agency (ESA), on behalf of the European Union.

Arianespace will use Vega to launch two satellites in the Sentinel-2 and Sentinel-3 families, dedicated to Europe's GMES program – Global Monitoring for Environment and Security.

This program is co-funded by ESA and the European Union.

The launches are scheduled for 2014-2016, from the Guiana Space Center.

The Sentinel-2 and Sentinel-3 satellites are optical observation spacecraft, operating from sun-synchronous orbit at an altitude of about 800 km. Built by Astrium and Thales Alenia Space, respectively, they will each weigh about 1,200 kg at launch.

About Arianespace

Arianespace is the world's leading launch service & solutions company, providing innovation to its customers since 1980. Backed by 21 shareholders and the European Space Agency, Arianespace offers an international workforce renowned for a culture of commitment and excellence. As of December 13, 2011, Arianespace had launched a total of 298 payloads with Ariane launchers, had successfully launched the first Soyuz at the Guiana Space Center and was preparing the first launch of Vega. It has a backlog of 21 Ariane 5 and 17 Soyuz launches, equal to more than three years of business.[/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.nkau.gov.ua/nsau/newsnsau.nsf/mainsubjectsR/A9AF14C77D77ED66C225796F00525FD0?openDocument&Lang=R
ЦитироватьИнтервью Председателя ГКА Украины Юрия Алексеева журналу "Defense Express"[/size]
 
    Ракетно-космическая отрасль Украины, невзирая на все политические и экономические перипетии, все же продолжает существовать и успешно развиваться. О текущей ситуации в отрасли Defense Express узнал у Председателя Государственного космического агентства Украины Юрия Алексеева.

- Можно ли более детально раскрыть суть сотрудничества Украины в рамках программы по созданию РН Vega? Каков формат нашего участия? Мы партнеры, подрядчики или кто?

- Vega - это европейская ракета. Она делается под большим напором итальянского космического агентства. Следует отметить, что с итальянцами нас связывают давние отношения. Даже рассматривался вариант создания «Циклон-4» совместно с ними. Однако этого не произошло.
В свое время к нам обратилась такая компания как Fiat Avia BPD. Компания занималась производством боковых твердотопливных ускорителей для РН Ariane-5. Они искали варианты, как сделать определенные работы в рамках ракеты дешево и качественно. Вот они и обратились к нам, чтобы создать четвертую ступень РН «Vega». На сегодня мы у них выступаем подрядчиками. Украинские предприятия делают комплектацию двигателя четвертой ступени. Однако это дает нам повод говорить, что мы хоть и не участники Европейского космического агентства, но мы гордимся тем, что нас итальянцы привлекли к созданию европейской ракеты.
На сегодня мы провели всю отработку, что нас просили в Европе. Есть контракт на пять комплектов двигателей. Два двигателя серии уже отправлены потребителю.

- На фоне сокращения финансирования бюджетных программ в Европе не кажется ли вам, что перспективы проекта РН «Vega» весьма призрачны?

- Не видно, что государства сокращают расходы на космос. Нигде в мире, кроме Украины, в прошлом году не было сокращений бюджетов на космос. Весь мир или не меняет бюджетное финансирование или чуть увеличивает. Я не думаю, что перспективы развития весьма призрачны.[/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Seerndv

Цитировать13.01.12 Первый пуск ракеты-носителя Vega назначен на 9 февраля
 
     Укрспецэкспорт. Компания Arianespace назвала дату первого пуска европейской ракеты-носителя легкого класса Vega - 9 февраля. Пуск ракеты-носителя должен состояться со стартового комплекса на космодроме Куру во Французской Гвиане, передают «Новости космонавтики».
 
      Как сообщалось ранее, подрядчиками в проекте Vega выступают ГП «Конструкторское бюро «Южное» имени М.К.Янгеля» и ГП «Производственное объединение «Южный машиностроительный завод» имени А.М.Макарова», которые разработали и изготавливают двигатель четвертой ступени ракеты-носителя.
 
http://www.ukrspecexport.com/index/view/lang/ru/id/816
Свободу слова Старому !!!
Но намордник не снимать и поводок укоротить!
Все могло быть еще  хуже (С)

Salo

http://spacenews.com/launch/012312-vega-expected-price-competitive-with-russian-rockets.html
ЦитироватьMon, 23 January, 2012
 
Vega Expected to be Price-competitive With Russian Rockets[/size]
By Peter B. de Selding

 KOUROU, French Guiana — Europe's Vega small-satellite launcher, whose inaugural flight is scheduled for mid-February, will be sold commercially for about 32 million euros ($42 million) per launch — a price that can compete with converted Russian ballistic missiles, Vega officials said Jan. 23.

In briefings at Europe's Guiana Space Center spaceport here on the northeast coast of South America, where Vega is nearing the end of nine years of development, program managers said the rocket's competitive position is even better than it was at the start of development.

"Our belief is that we can charge up to 20 percent more per launch than our biggest competitors and still win business because of the value we provide at the space center here and with Arianespace," said Francesco De Pasquale, managing director of ELV SpA, the Italian company that is Vega's prime contractor.

"What we are saying is that we can now deliver the vehicle for 25 million euros to Arianespace," De Pasquale said in an interview on the eve of Vega's final tests before flight approval.

"Arianespace's marketing and service costs will add about 7 million to that figure, which gets us to 32 million euros. This is assuming that we launch only two Vega flights per year. If we can increase the flight rate to four per year — and we believe the market demand will be there — then our price per vehicle can drop to 22 million euros. We assume a corresponding price drop from Arianespace," De Pasquale said.

Avio's space division in Colleferro, Italy, owns 70 percent of ELV. The Italian Space Agency owns the remaining 30 percent.

Vega was first proposed to the European Space Agency (ESA) in the late 1990s but development did not begin until early 2003. The vehicle is designed to carry a 1,500-kilogram satellite into a 700-kilometer orbit, a performance that gives it a ready-made market in Europe for launching Earth observation satellites.

Vega faced initial opposition within ESA and was approved only after the Vega industrial team offered specific commercial price targets.

In Vega's early development years, the entry into the market of Russian and Ukrainian converted ballistic missiles caused Vega backers to worry that the original commercial price point of 21 million euros per launch would not be low enough.

These concerns were heightened when the Russian Rockot vehicle entered the market as part of a Russian-German collaboration. The Germany connection, as a major shareholder in the Eurockot Launch Services GmbH company of Bremen, Germany, gave Rockot access to the ESA market.

The Russian-Ukrainian Dnepr vehicle, while not having a European market entry ticket, nonetheless attracted European and other government customers with prices that, as recently as several years ago, were considered unmatchable by Vega.

A wave of inflation in Russia has driven up the prices of both rockets "radically" in recent years, according to Antonio Fabrizi, head of the launcher division for the 19-nation ESA. Fabrizi said a recent ESA decision to assign Vega the launch of two European Sentinel Earth observation satellites was only made after a competition with Rockot. "We believe in competition in the sector," Fabrizi said.

Other vehicles that at one point might have competed directly with Vega have been sidelined by their owners, or hampered by development issues or launch delays.

A Ukrainian-Brazilian project to launch Ukraine's Cyclone rocket from Brazil's Alcantara launch base has seen multiple delays, with a first launch now planned for sometime in 2013. It is not clear how quickly the vehicle will be available commercially.

Space Exploration Technologies (SpaceX) of Hawthorne, Calif., has set aside development of its Falcon 1 rocket while it concentrates on qualifying the larger Falcon 9.

India's PLSV vehicle has a full manifest with Indian government launches and also has lingering issues with the U.S. technology-export regulations, known as ITAR — International Traffic in Arms Regulations — that have made it difficult for owners of satellites with U.S. parts to use the rocket. Even stricter U.S. satellite export prohibitions have limited the Chinese Long March rocket's market access.

Assuming Vega's inaugural flight occurs on schedule and is successful, the rocket has five more ESA-funded launches scheduled. It is during this period that ELV and the other Vega contractors are supposed to hone their practices so that, by 2015, they are able to meet the 32-million-euro launch price and still make a profit.[/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

Цитироватьhttp://gazeta.ua/ru/articles/business/_ukraina-prodast-italyancam-5-dvigatelej-dlya-rakety/417944
ЦитироватьУкраинские ГКБ "Южное" i ПО "Южмаш" из Днепропетровская начали оформление контракта с итальянской AvioSpA.

Планируется подписать контракт на поставку серийных маршевых двигателей четвертой степени для новой европейской ракеты-носителя (РН) Vega.

"На сегодня технические и экономические параметры серийного контракта стороны согласовали, начата процедура его оформления. Завершить процедуру оформления контракта i подписать документ запланировано до конца января, максимум - начале февраля", - сообщил источник, знакомый с деталями украинского-европейского сотрудничества по программе РН Vega.

По его данным, контракт с правом пролонгацiи рассчитан на 2-3 года. Речь идет об изготовлении и поставке европейским партнерам пяти маршевых двигателей.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.spacenews.com/civil/120127-vega-maiden-flight-nears.html
ЦитироватьFri, 27 January, 2012
Europeanized Upper Stage Sought for Vega as Maiden Flight Nears[/size]
By Peter B. de Selding

 KOUROU, French Guiana — European Space Agency (ESA) governments will be asked to finance only minor modifications to Europe's new Vega small-satellite launcher when they meet November, with the main goal to position Vega as a fully European vehicle, Vega officials said Jan. 24.

 These officials said any Vega plans assume a largely trouble-free inaugural flight, now scheduled for mid-February.

 Any substantial delays would push the Vega launch into mid-March at the earliest to give Europe's Guiana Space Center here the time needed to conduct a launch of ESA's third Automated Transfer Vehicle cargo carrier, which is carried into orbit aboard a heavy-lift Ariane 5 rocket. The ATV-3 flight is scheduled for March 9.

 Vega is designed to carry a 1,500-kilogram satellite into a 700-kilometer orbit, with Earth observation and science satellites being the principal market. Vega will add a light-lift capacity for Europe alongside the veteran Ariane 5 and the new medium-lift Russian Soyuz rocket, whose Europeanized version made its first two flights here in late 2011.

 Vega was approved by ESA governments in 2003, thanks to the determined support of the Italian Space Agency (ASI). ASI pushed Vega through to acceptance despite the absence of Germany among its financial backers and despite the initial resistance of France, whose government space managers did not believe Vega had a sustainable market.

 ESA governments, after adjusting Vega's budget for inflation in 2007, expected to spend about 600 million euros ($800 million at current exchange rates) on Vega's development, a figure that includes the inaugural flight.

 ESA governments also approved a five-flight Vega qualification program, which secured 400 million euros of financing at 2007 rates, or 450 million euros adjusted for inflation.

 In an unusual development, Vega prime contractor Avio SpA of Italy contributed 76 million euros, based on loans from the Italian government, to the Vega program.

 France was later brought into the Vega program through work on the vehicle's P-80 solid-fueled first stage and now has about a 25 percent share of the program.

 But Italy, with a 58 percent share, remains the dominant paymaster for Vega, and the entire Vega program is resulting in a substantial increase in Italy's presence here at a launch base that is otherwise dominated by the host country, France.

 Vega's adoption means Europe, for the first time, will not have France as the lead sponsor of a launch program. It is a transition that has occasionally ruffled national pride in both nations.

Riccardo Grazi, director of space and transport at Vitrociset of Italy, which is responsible for Vega's ground segment, recalled one episode during a Jan. 22 briefing here.

 Not long before Vega was adopted by ESA, he said, Vitrociset approached French spaceport managers to inquire about whether the company could be integrated into the team managing the Ariane 5 ground segment, whose development was led by the French space agency, CNES.

 The request came at a time when Italy's return on its investment in Ariane 5 was falling short of 90 percent, a figure that holds for most ESA programs.

 The French manager's response, according to Grazi: "They said, 'We have already purchased 50 Fiat cars, and we no longer need to adjust the Italian return.' But in 2004 we won the contract to integrate the Vega ground network. It was the first time a company, rather than a government agency, had done this work — and an Italian one, to boot."

 The Franco-Italian friction flared again when French government authorities refused to permit the export of a flight guidance, navigation and control package for Vega, saying the technology, which is used in ballistic missiles, is barred from export.

 The first Vega flight, and perhaps the second as well, will use the French guidance software following special waivers granted by French export-control authorities. Future Vega missions will use new technology being developed in Belgium. With a 6.5 percent stake in Vega, Belgium is the program's third-biggest contributor.

Grazi said the Vega team was gratified that France has warmed to Vega. CNES President Yannick d'Escatha has sung the vehicle's praises and predicted a bright future for it in launching European government satellites. French President Nicolas Sarkozy included a Vega side trip on a visit here that ended Jan. 22.

 Vega is envisioned as launching two times a year starting in 2013. The inaugural flight will carry the Italian government's Lares laser reflector experiment and seven small satellites that will be placed in a lower orbit than Lares following the re-ignition of Vega's Avum upper stage.

 It is the Avum stage, whose motor can be restarted up to five times in flight, that sticks out in Vega insofar as it is built in Ukraine, not in Europe. At the November ESA conference, Vega managers will try to attract a European provider, preferably Germany's Astrium Space Transportation, to build a replacement upper stage.

 "We will propose a Europeanization of the stage," said Stefano Bianchi, ESA's Vega program manager.
[/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Veganin

Оказывается, Украина не Европа. И даже не Восточная Европа. Наверно, часть России, в представлении европейцев  :wink: Еще повод потроллить западенцев на некоторых сайтах :D
"Мы не осмеливаемся на многие вещи, потому что они тяжелые, но тяжелые, потому что мы не осмеливаемся сделать их." Сенека
Если вы думаете, что на что-то способны, вы правы; если думаете, что у вас ничего не получится - вы тоже правы. © Генри Форд

Veganin

Посмотрел в Wiki: РН разрабатывается с 1998 года. Почти как Ангара, только с деньгами.
Жаль, если наших украинцев выпрут из проекта. Будем надеяться на надежность движка IV ступени и долгострой у Астриума   :D
"Мы не осмеливаемся на многие вещи, потому что они тяжелые, но тяжелые, потому что мы не осмеливаемся сделать их." Сенека
Если вы думаете, что на что-то способны, вы правы; если думаете, что у вас ничего не получится - вы тоже правы. © Генри Форд

Блудный

ЦитироватьОказывается, Украина не Европа.
С Европой вообще всё непросто. Изначально - это западная часть Анатолиии. Причём - по мнению персов.

Lanista

Подробнее чем февраль 2012 даты нет?

instml

ЦитироватьПодробнее чем февраль 2012 даты нет?
09.02.12 14:00 - 16:00 ЛМВ
http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?t=11980
Go MSL!

ZOOR

Цитировать
ЦитироватьВопрос по-моему стоит так, а сколько раз можно запустить Рокот за одну стоимость пуска Веги :)
Примерно 1,1 раза, т.к. коммерческая стоимость пуска Веги оценивается в 20,0 млн.$, а Рокота - в 18 млн.$ :D
Цитироватьhttp://spacenews.com/launch/012312-vega-expected-price-competitive-with-russian-rockets.html
ЦитироватьMon, 23 January, 2012
 
Vega Expected to be Price-competitive With Russian Rockets[/size]
By Peter B. de Selding

 KOUROU, French Guiana — Europe's Vega small-satellite launcher, whose inaugural flight is scheduled for mid-February, will be sold commercially for about 32 million euros ($42 million) per launch — a price that can compete with converted Russian ballistic missiles, Vega officials said Jan. 23.

....

"Arianespace's marketing and service costs will add about 7 million to that figure, which gets us to 32 million euros. This is assuming that we launch only two Vega flights per year. If we can increase the flight rate to four per year — and we believe the market demand will be there — then our price per vehicle can drop to 22 million euros. We assume a corresponding price drop from Arianespace," De Pasquale said.
Хоть Рокот уже давненько не 14 лямов не удивительно, что ESAшники всякие Сантинейлы ему подкидывают   :wink:
Я зуб даю за то что в первом пуске Ангары с Восточного полетит ГВМ Пингвина. © Старый
Если болит сердце за народные деньги - можно пойти в депутаты. © Neru - Старому

Salo

У Рокота цена уже 30 лимонов, но пока зелёных.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Lanista

Цитировать
ЦитироватьПодробнее чем февраль 2012 даты нет?
09.02.12 14:00 - 16:00 ЛМВ
http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?t=11980
Проглядел, спасибо!

Александр Ч.

ЦитироватьSpaceflightNow PHOTOS: Europe's Vega rocket was unveiled on its French Guiana launch pad during a countdown rehearsal last week. bit.ly/xMWMyY
около 8 часов назад
   
SpaceflightNow PHOTOS: The 8.5-foot payload fairing is moved to the Vega launch pad and hoisted atop the launcher in South America. bit.ly/AdjxUG
около 8 часов назад
   
SpaceflightNow Workers finished assembling Europe's first Vega rocket and rehearsed its countdown last week. Launch set for Feb. 9. bit.ly/wNRf87
около 8 часов назад
Ad calendas graecas

Slaanesh

Перенесли на 13-е:
РИА
ЦитироватьМОСКВА, 3 фев - РИА Новости. Запуск первой ракеты-носителя легкого класса "Вега" (Vega) с космодрома Куру во Французской Гвиане назначен на 13 февраля, говорится в сообщении Европейского космического агентства (ЕКА).

Ранее в качестве даты запуска называлось 9 февраля. Глава московского представительства ЕКА Рене Пишель подтвердил РИА Новости, что запуск действительно был перенесен, но затруднился назвать причины переноса. В сообщении ЕКА они также не уточняются.

Ранее ракета была доставлена на стартовую площадку и успешно прошла предварительную проверку всех систем. Стартовое окно для запуска 13 февраля открывается в 07.00 местного времени (14.00 мск) и продлится два часа.
Nobody's laughing here

Александр Ч.

Если я правильно их, ESA, понял, то пуск должен состояться до 15 фев., связано это с предстоящим пуском ATV, т.к. для связи и слежения используют одно и тоже, а перенастройка с одной миссии на другую занимает несколько недель.
Ad calendas graecas

Петр Зайцев

ЦитироватьЕсли я правильно их, ESA, понял, то пуск должен состояться до 15 фев., связано это с предстоящим пуском ATV, т.к. для связи и слежения используют одно и тоже, а перенастройка с одной миссии на другую занимает несколько недель.
Трудно поверить в такое. В Америке самая толстозадая организация такого рода, The Eastern Range переходит с миссии на миссию за 48 часов, и при этом является позором страны. White Sands сворачивается-разворачивается меньше чем за сутки.