Ariane-6 Next Generation Launcher

Автор Salo, 13.10.2008 22:26:25

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Сергей

ЦитироватьДмитрий В. пишет:
"Пятёрка" - самая симпатичная.
               
                  
ЦитироватьДмитрий В. пишет:
"Отнюдь"! Энергия-М - это гоблин ракетного мира, а Ариан-5 - очень пропорциональная ракета.
               
                  
На вкус и цвет товарища нет... Мне лично больше нравится Ариан-6. Для меня длинные ТТУ всегда смотрятся криво, хотя я понимаю причины такого исполнения. Но все течет ,все меняется. Вместо секционного - кокон из КМ. Меньше удельный пассивный вес конструкции, больше коэффициент заполнения КС ТТ топливом, выше УИ из-за уменьшения внутри камерных потерь (даже при неизменном топливе) и т.д.

Дмитрий В.

ЦитироватьСергей пишет:
ЦитироватьДмитрий В. пишет:
"Пятёрка" - самая симпатичная.
               
                  
ЦитироватьДмитрий В. пишет:
"Отнюдь"! Энергия-М - это гоблин ракетного мира, а Ариан-5 - очень пропорциональная ракета.
               
                  
На вкус и цвет товарища нет... Мне лично больше нравится Ариан-6. Для меня длинные ТТУ всегда смотрятся криво, хотя я понимаю причины такого исполнения. Но все течет ,все меняется. Вместо секционного - кокон из КМ. Меньше удельный пассивный вес конструкции, больше коэффициент заполнения КС ТТ топливом, выше УИ из-за уменьшения внутри камерных потерь (даже при неизменном топливе) и т.д.
Глядя на текущую итерацию Ариан-6 не могу не заметить нерациональность ее конструкции: безумно длинные конуса обтекателей ТТУ - чтобы дотянуться до верхнего пояса связей на МБО. И соответственно, появление самого МБО - куча паразитной массы. :(
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Сергей

ЦитироватьДмитрий В. пишет:
Глядя на текущую итерацию Ариан-6 не могу не заметить нерациональность ее конструкции: безумно длинные конуса обтекателей ТТУ - чтобы дотянуться до верхнего пояса связей на МБО. И соответственно, появление самого МБО - куча паразитной массы.  :(
Это конечно справедливо, но это очевидно не только нам, но и разработчикам РН. И насколько рисунок соответствует будущему реальному исполнению - вопрос.

Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://spacenews.com/esa-gives-final-approval-for-ariane-6-airbus-safran-launchers-now-in-control/
ЦитироватьESA gives final approval for Ariane 6; Airbus Safran Launchers now in control
by Peter B. de Selding — September 13, 2016
 
Outgoing European Space Agency Launcher Director Gaele Winters said the technical performance of Ariane 6 has been confirmed and that the remaining development funds would be released to prime contractor Airbus Safran Launchers in late October. Credit: ESA  
 
PARIS — The European Space Agency (ESA) on Sept. 13 gave final go-ahead for development of the next-generation Ariane 6 heavy-lift launch vehicle, confirming a rendezvous that many thought impossible when it was set in December 2014.
Meeting at ESA's headquarters here, the agency's ruling council approved the release of the second and final tranche of funds for Ariane 6, with the transfer of funds to Ariane 6 prime contractor Airbus Safran Launchers to occur in late October.
The contract's, whose financial contours have already been determined since its signature in August 2015, is for 2.4 billion euros ($2.7 billion) for the development of the Ariane 6 under Airbus Safran Launchers leadership.
A bit more than a quarter of that sum, 680 million euros, was paid out after the August 2015 signature. It is the remaining piece that was withheld pending a Program Implementation Review that ESA governments insisted on just to be sure they were not buying something they did not want. The funds' release will now be validated by ESA's Industrial Policy Committee, scheduled to meet in late October.
To these figures are added 600 million euros to be paid to the French space agency, CNES, to build the new Ariane 6 launch complex at Europe's Guiana Space Center on the northeast coast of South America.
Another 400 million euros is coming from the principal industrial contractors building Ariane 6.

ESA's Gaele Winters: Technical performance of Ariane 6 is clear
Gaele Winters, ESA's outgoing director of launchers — his last day on the job was Sept. 13 — said the Ariane 6 is on track both in its technical design, performance requirements and schedule.
In an interview, Winters said the vehicle is still scheduled to fly in 2020. The current thinking is that the existing Ariane 5 would be operated in parallel until 2023. But the precise Ariane 5 phase-out schedule will be the subject of what Winters called an Exploitation Verification Key Point, to occur by the end of 2017.

Government guaranteed launch rate to be discussed later
Also to be determined then is whether and how European governments will guarantee to Airbus Safran Launchers five contract per year. The company has said it needs this minimum government guarantee to close the business case.
Winters said several ESA governments remain concerned that their industry will not receive contracts corresponding to the amount of their governments' contributions to the Ariane 6 program. This issue, known at ESA as fair return or industrial return, is a pillar of ESA management.
Winters said he saw no serious issues there and that assuring the necessary return for all governments contributing to Ariane 6 will be part of the relatively easy adjustments to be made starting in 2017.
The biggest government customer for Europe's Arianespace launch consortium is not ESA but the European Commission, the executive arm of the 28-nation European Union.
It is the commission that owns Europe's biggest government space programs, the Galileo positioning, navigation and timing network and the Copernicus Earth observation system.
The commission is developing a space strategy for Europe that will not be published until late October. The consequences of this policy, and how to provide the Ariane 6 contractors a minimum annual government launches, will be a subject of debate starting in 2017.
Other details for Ariane 6 are not viewed as urgent but are nonetheless key to the program's ultimate success. For example, it is not yet clear who has what responsibility in the event of an Ariane 6 failure.
"We are in a development phase now, and topics like this need to be addressed for the exploitation phase," Winters said. "The exploitation review in late 2017 will treat aspects including the financial environment of the vehicle's exploitation and other topics that do not need to be handled now."
As a result of the Sept. 13 council decision, Ariane 6 will not be on the agenda for ESA governments when they meet in Switzerland in early December to discuss ESA's mid-term budget and policy direction.
Once the funding complement is released, CNES is expected to proceed with the sale of its 35 percent share of Arianespace to Airbus Safran Launchers, a transaction valued at about 150 million euros.
ESA will remain a "censor" on the Arianespace board of directors, keeping at least a symbolic government hand in the launcher business despite CNES's departure as an Arianespace shareholder.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

https://ria.ru/interview/20160921/1477435067.html
ЦитироватьРене Пишель: ESA планирует сотрудничать с Россией в освоении Луны
09:26 21.09.2016

© Фото: ESA

Сотрудничество России и Европейского космического агентства (ESA) насчитывает уже более 20 лет. В настоящее время ESA и госкорпорация "Роскосмос" вместе реализуют крупный амбициозный проект по изучению Красной планеты ExoMars. О создании новой европейской ракеты-носителя Ariane-6, которая придет на замену применяемой в настоящее время Ariane-5, планах России с весны 2017 года сократить количество членов экипажа на Международной космической станции (МКС) и перспективах дальнейшего сотрудничества с РФ по освоению Луны в интервью РИА Новости рассказал глава представительства Европейского космического агентства (ESA) в Москве Рене Пишель. Беседовал специальный корреспондент Александр Ковалев.

— ЕSA доверило контракт на разработку новой европейской ракеты-носителя Ariane-6 совместному предприятию Airbus и Safran Launchers. Сколько средств планируется выделить до 2020 года на эту ракету?

— Общая стоимость контрактов с европейской промышленностью на разработку носителя Ariane-6 превышает 2 миллиарда евро. Сюда входит и первый испытательный полет нового носителя в 2020 году. Кроме того, имеется и контракт с космическим агентством Франции (CNES) на разработку пусковой площадки и монтажно-испытательного корпуса для Ariane-6 на космодроме ESA во Французской Гвиане.

— Какими основными преимуществами должна обладать ракета-носитель Ariane-6 перед Ariane-5?

— Ariane-6 лучше отвечает завтрашним потребностям рынка пусковых услуг, потому что этот носитель будет обладать большей адаптируемостью к требованиям будущих космических миссий. При его производстве использованы новые технологии и методы организации работ. Все вместе это должно дать существенный выигрыш в стоимости доставки космических аппаратов на орбиту по сравнению с ракетой Ariane-5.

—  Будет ли выведен Ariane-5 из эксплуатации после испытаний Ariane-6?

— Да, именно так, носитель Ariane-6 создается как раз на замену Ariane-5. Эксплуатировать обе ракеты одновременно слишком дорого, тем более что многое при создании Ariane-6 мы переняли от Ariane-5. С другой стороны, не исключается некий переходный период.

— Планируется ли отказаться от российских "Союзов-СТ" на космодроме Куру после ввода в строй Ariane-6?
 
— Оператором "Союза" на Куру является компания Arianespaсe, поэтому этот вопрос лучше переадресовать им.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

triage

было уже или нет по цене
Цитировать https://twitter.com/plasmarmuse/status/780507817534820352
Florian Marmuse‏@plasmarmuse
27 сент. 2016 г.
Presentation of #Ariane6 by @esa.


Salo

Цитировать Peter B. de Selding ‏@pbdes  10 ч.10 часов назад  
Ariane 5 is expected to fly until ~ 2023, assuming success of Ariane 6 starting in 2020, then 3 yrs of dual operations.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

Цитировать Peter B. de Selding ‏@pbdes  6 ч.6 часов назад  
Germany's MT Aerospace & Donges to build Ariane 6 launch table/SRB transporters/umbilical mast/flame trench in EUR 23M contract w/ CNES.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"


Salo

http://spacenews.com/esa-decision-frees-up-full-funding-for-ariane-6-rocket/
ЦитироватьESA decision frees up full funding for Ariane 6 rocket
by Peter B. de Selding — November 4, 2016
 
European Space Agency Launcher Director Daniel Neuenschwander said the Nov. 3 decision by ESA's council paves the way for final Ariane 6 development funding to be released on Nov. 8. Credit: ESA  
 
PARIS — The European Space Agency's ruling council on Nov. 3 gave what should be the final endorsement needed to free up development funds for the next-generation Ariane 6 launch after a compromise on work shares between Italy and Germany.
The decision, which makes certain that both Germany and Italy will have production lines for the Ariane 6 solid-fueled strap-on booster segments — which also serve as the first stage of Europe's Vega C rocket in development — was unanimously adopted by the 12 nations participating in the Ariane 6 program.
With this decision, there should be nothing standing in the way of approval by ESA's Industrial Policy Committee, the last step before Airbus Safran Launchers, the company managing Ariane 6, receives a check from ESA for about 1.7 billion euros ($1.9 billion). That decision is expected on Nov. 8.
"I am very happy about this decision, which required a double two-thirds majority of the participating states," said Daniel Neuenschwander, ESA's director of launchers. "You can imagine there was a long discussion over the P120C motor casing work."

Booster casing issue with Italy and Germany
The P120C is the segment to be used as the Ariane 6 strap-on boosters and as the Vega C rocket's first stage.
As majority shareholder in the Vega program, Italy had been given the P120C production award, which is now handled by Avio SpA of Colleferro, Italy.
But Germany had said in 2014, when ESA governments gave their initial go-ahead for Ariane 6, that MT Aerospace of Augsburg, Germany — majority-owned by OHB SE of Bremen, Germany — was working on a better composite production technology for the casing.
ESA governments had agreed to consider a second P120 production line pending validation of the German claims.
Since then, Germany has pressured ESA governments to accept the second production line even without confirmation that the technology would deliver on its cost-saving promise.
Germany is the second-largest contributor to the Ariane 6 program, after France, but does not have a major share in the Vega program. It was therefore up to ESA to stitch together an agreement taking account of Germany's rights in Ariane 6, and Italy's rights in Vega, which are both tied to the P120C program.
In a Nov. 4 interview, Neuenschwander said the Nov. 3 agreement was reached on the assumption that the production cost savings of the German technology will compensate for the increased costs of opening a second production facility.
Neuenschwander agreed that "there is an element of redundancy" in setting up a second facility, but that this is not necessarily a bad thing. If the promised savings from the German production technology do not materialize, he said, "We will reassess this in 2018."

Final go-head on development funds set for Nov. 8
Neuenschwander said the Industrial Policy Committee decision on Nov. 8 is all but a foregone conclusion given the unanimity of the ESA council on Nov. 3.
In addition to the Ariane 6 development program and the P120C agreement, ESA's council approved the full development of the Ariane 6 launched installation at Europe's Guiana Space Center in French Guiana, on South America's northeast coast.
It is not European industry, but the French space agency, CNES, that is prime contractor for the Ariane 6 launch base. Construction has begun and CNES officials have said they will be on time for an inaugural launch of Ariane 6 in 2020.
As was the case with Airbus Safran Launchers, CNES was given only a first tranche of 178 million euros of its promised funding, with the remaining 422 million euros to be withheld until matters of geographic return on the entire Ariane 6 program were settled.
Airbus Safran Launchers had been paid 688 million euros of the 2.4 billion euros covering ESA's share of Ariane 6 development.
Neuenschwander said it should be only a matter of days after the Nov. 8 meeting until both CNES and Airbus Safran Launchers are paid the final tranches on their contracts.

Tough policy issues await in 2018
Not all issues surrounding Ariane 6 have been resolved, although the program will now enter full-scale production.
For example, the future role of ESA and European governments in maintaining Europe's spaceport and the Ariane 6 rocket has yet to be determined. Ariane 6 represents a departure from past European practice in that industry, led by Airbus Safran Launchers, has been given full responsibility for development.
In late  2017, ESA will conduct an Exploitation Readiness Key Point, which whose conclusions will be presented to ESA's council in March 2018. It is here that the future Ariane 6 role of ESA — and perhaps the European Commission as well — will be settled.
Among the issues: Who is financially responsible for the costs associated with a launch failure? What is the exact role of governments in the event the euro rises strongly against the U.S. dollar, compromising Ariane 6's competitiveness? Will ESA agree to return to the current practice of topping off launch-service provider Arianespace's annual revenue to assure it does not report a loss?
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

Цитировать DutchSpace ‏@DutchSpace  3 ч.3 часа назад
So if you were wondering which country makes what for the new #Ariane6 here is a nice overview @AirbusDS_NL
 
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Max Andriyahov

С миру по нитке... Глобализация.

Salo

Тут скорее всем сёстрвм по серьгам. ;)
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Max Andriyahov

А Великобритания не участвует? У них своя национальная программа или вообще космоса нет?

октоген

ЦитироватьMax Andriyahov пишет:
С миру по нитке... Глобализация.
ЦитироватьSalo пишет:
Тут скорее всем сёстрвм по серьгам.  ;)
А мне это лебедя, рака и щуку напоминает :D

Salo

#496
Ариан-5 делается также, но и летает замечательно.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

silentpom

ЦитироватьMax Andriyahov пишет:
А Великобритания не участвует? У них своя национальная программа или вообще космоса нет?
у них спутники вполне себе есть

Salo

После Скайлона денег совсем не остаётся. 8)
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

silentpom

о да, 50 млн фунтов разорили остров :)