Ariane-6 Next Generation Launcher

Автор Salo, 13.10.2008 22:26:25

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Mark

Цитироватьche wi пишет:
ЦитироватьMark пишет:
New German space minister Zypries: No proof yet that building a new Ariane 6 is a smarter investment than improving existing Ariane 5.
Прагматичный немецкий подход  :)


Только он ничего не говари, будем лучше ждать конференции министров по Ариане-6 !
Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э

 

che wi

Airbus Defence and Space получила новый контракт ЕКА по программе Ariane 6
http://vpk.name/news/105310_airbus_defence_and_space_poluchila_novyii_kontrakt_eka_po_programme_ariane_6.html

ЦитироватьAirbus Defence and Space, вторая в мире компания в сфере космических технологий, выиграла контракт Европейского космического агентства (ЕКА), оценивающийся в 60 млн евро, на продолжение в 2014 году подготовки технико-экономического обоснования и исследований для создания новой европейской ракеты-носителя Ariane 6. Исследования позволят утвердить разработанную на текущий момент детальную архитектуру и определить основные технические характеристики ракеты-носителя. Результаты исследований будут представлены в "Обзоре системных требований" ЕКА в ноябре 2014 года.

Подтверждение бесперебойного развития программы позволит ЕКА определить параметры ракеты-носителя Ariane 6, на основе которых страны-участницы программы смогут принять решение о дальнейших работах по созданию новой ракеты-носителя в ходе заседания Совета Европейского космического агентства (ЕКА) на уровне министров, запланированного на декабрь 2014 года. Airbus Defence and Space продолжит уточнение параметров ракеты-носителя Ariane 6, параллельно осуществляя работы над ракетой Ariane 5 ME, имеющей целый ряд схожих характеристик с Ariane 6. Контракты ЕКА, полученные в 2013 году компанией Astrium (в настоящее время - часть Airbus Defence and Space), предполагают разработку к 2018 году ракеты-носителя Ariane 5 МЕ с улучшенными на 20 % эксплуатационными показателями.

Спойлер
На встрече Совета министров Европейского космического агентства в ноябре 2012 года было принято решение начать подготовку технико-экономического обоснования новой ракеты-носителя Ariane 6 и продолжить создание Ariane 5 МЕ, параллельно находя пути обеспечения максимальной синергии по двум проектам.

Airbus Defence and Space - подразделение Airbus Group, сформированное в результате объединения бизнесов компаний Cassidian, Astrium и Airbus Military. Новое подразделение является крупнейшей в Европе и второй в мире компанией оборонно-космической отрасли, а также входит в Топ-10 оборонных предприятий мира. В компании работает 40 000 сотрудников; годовой оборот составляет около 14 млрд евро.
[свернуть]

Mark

Europe's Rocket Builders Present Industrial Plan for Ariane 6, 14.02.2014

ЦитироватьIn what European Space Agency Director-General Jean-Jacques Dordain called a "Valentine's Day present," four European rocket-hardware builders on Feb. 14 submitted a united proposal for how to build the next-generation Ariane 6 rocket using an organizational setup that turns ESA's traditional practice on its head.

The four companies — Airbus Defence and Space, Safran, OHB AG's MT Aerospace and Italy's Avio — have been given "total carte blanche" to create a contractor team with only one goal in mind: Produce a vehicle that can be built and launched for 70 million euros ($95 million), Dordain said.

http://www.spacenews.com/article/launch-report/39494europe%E2%80%99s-rocket-builders-present-industrial-plan-for-ariane-6
Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э

 

Mark

Ariane 6 - новый дизайн ?
 

ЦитироватьФранция рассмотрываэт альтернативные Ариан 6 конфигураций, сказалa Genevieve Fioraso. Онa также сказалa, что окончательное решение ещо не было принято, будет происходить летом этого года, 18.03.2014



Air Liquide has been fighting for a redesign of the Ariane 6 to include more cryogenic propellant, which would assure the company's product line and also provide more power to the vehicle. As currently designed, the Ariane 6 features two solid-fueled strap-on boosters and two solid-fueled lower stages — all four of near-identical design — topped by a cryogenic upper stage.

http://www.spacenews.com/article/launch-report/39905questions-swirl-around-future-of-europe%E2%80%99s-ariane-launcher-program
Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э

 

Mark

Бюджетные ассигнования и расходы:
 
 
ЦитироватьCNES's Le Gall: Ariane 6 development will cost EUR 3B ($4B) according to industrial estimate given to ESA.

ЦитироватьCNES's Le Gall: Ariane 6 grnd sgment to add EUR 750M ($1B) to EUR 3B devel cost. Goal: France 50%, Ger 25%, Ital 15%, Swiss/Belg 5% each.

https://twitter.com/pbdes/status/445909641718140928
https://twitter.com/pbdes/status/445910665174458368
Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э

 

che wi

Airbus Defence and Space prepares industrial operations for Ariane 6
http://www.astrium.eads.net/en/press_centre/industrial-operations-for-ariane-6.html


ЦитироватьThe first filament winding operations on a motor structure for the future European launcher Ariane 6 have been completed successfully.

Airbus Defence and Space has just begun the first filament winding operations on a motor case for the future European launcher Ariane 6. This first unit, of a size representative of the future Ariane 6 boosters, will be the largest carbon motor case ever produced in Europe. It demonstrates that Airbus Defence and Space can master this technology, which is essential for the Ariane 6 programme. This operation follows on from the production of the first elements of the upper stage common to Ariane 5 ME and Ariane 6.

Спойлер
The motor case is a vital part of a solid-propellant launcher's motor because it plays a dual role, serving as both the tank for the propellant (the launcher's fuel) and, more importantly, the structure of the launcher, for which it constitutes to a certain extent the fuselage. This first major stage in the production of the future European launcher was carried out with funding from the French space agency CNES, as part of the French Investment for the Future Programme (Plan d'Investissements d'Avenir – PIA) and France's contribution to ESA's Ariane 6 programme.
[свернуть]

Mark

Цитироватьche wi пишет:
Airbus Defence and Space prepares industrial operations for Ariane 6
http://www.astrium.eads.net/en/press_centre/industrial-operations-for-ariane-6.html



Да, как я раньше писал, ускорители для Ariane 6 будут сосдане из углеродного волокна. Технология уменьшают массу бустеров и хорошо для эффективности носителя. Они будут самые крупнейшие когда-либо сделано в Европе. Пока еще не видно, будут ТТУ или бустеры на жидкостным топливе. Франция рассматривает новый дизайн для Ariane 6
Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э

 

Чебурашка

Какова ожидается судьба Союза в Куру в свете разработки Ариан-6  :?:

Александр Ч.

ЦитироватьЧебурашка пишет:
Какова ожидается судьба Союза в Куру в свете разработки Ариан-6
:?:
Вроде ж это конкурент Протону, т.к. РКН "заточена" на ГСО?
Союз, хоть и способен на большой эллипс вывести пару тонн, но это все же носитель для более низких, чем ГСО, орбит.
Ad calendas graecas

Mark

Франция рассматривает себя как номер два в аэрокосмической инвестиций


Годовый бюджет на одного жителя для гражданских аэрокосмических расходов (без военных):

1- США =    46 Евро
2- Франция = 30 Евро
3- Германия= 16 Евро
4- Великобритания = 6 Евро

- CNES имеет бюджет на 2,127 миллиард Евро, это наивысший бюджет для более чем 10 лет.
- 16000 рабочих мест и
- 1700 в Куру 

Около 80% бюджета идет непосредственно в французской промышленности и сохранения рабочих мест и повышения конкурентоспособности.

Из инвестиции одного Евра для коммерческого космического сектора составляет прибыль на 20 евро. А создание Ariane 6 будет опять хороший шаг для эффективности.

http://www.ambafrance-de.org/Frankreich-weltweit-Nr-2-bei
Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э

 

frigate

#290
Постеры с сайта ЕКА:




"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков

Александр Ч.

Похоже немцы решили притормозить ЕКА
Germany calls for redesign of next-generation Ariane
 Призывают таки заменить ECA на ME. Тут еще и желание иметь жидкостные ускорители и масштабирование вниз, чтобы перекрыть диапазон ПН РКН Союз.
Ad calendas graecas

Mark

Завтра будут разговоры про Ariane. 

- стоимость разработки Ariane 6 около 4 млрд Евро, из этого
- около 25% от Германи, ето будет
- 142 млн Евро про год и 7 лет

https://twitter.com/pbdes

ЦитироватьPeter B. de Selding ‏@pbdes 6 Std.
Mini-Euro ministerial space conf. on Fri in Geneva w/ Germany, France, Italy, Belgium & Switzerland re: Ariane future.

Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э

 

Mark

Германии и Франции в спор Ariane 6 и Колумб Лаборатория, 28.03.2014
 


- DLR-Chef Wörner выступает против Ariane 6, думаю что он прав:
- Кроме того модульная система может стоить около 30% меньше, сказал Wörner. 

Цитировать,,Wir wissen nicht, welche Satelliten in zehn Jahren nachgefragt werden. Deshalb brauchen wir flexible Trägerraketen, die wir an die zukünftige Nachfrage anpassen können."

http://www.ingenieur.de/Branchen/Luft-Raumfahrt/Deutschland-Frankreich-im-Streit-um-Ariane-6-Columbus-Labor
Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э

 

Mark

Только так, модулный носитель.

ЦитироватьEuro sat operators (ESOA) to ESA: Make Ariane 6 modular w/ dual-launch capab for light all-elec sats, & find ways to cut Ariane 5 costs now.

 
https://twitter.com/pbdes/status/455659849423261696
Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э

 

Луноход

Какая длина у этого варианта?:
http://i.pixs.ru/storage/3/7/5/Ariane6jpg_2469110_12021375.jpg">

frigate

"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков


Александр Ч.

Europe's rocket builders announce consolidation plan
ЦитироватьSignaling a recognition of the changing landscape of the global space business, two European aerospace contractors say they will combine forces in a joint venture to cut the cost of Ariane launchers for commercial satellites and European government missions.


Photo of an Ariane 5 rocket on the launch pad in Kourou, French Guiana. Credit: ESA/S. Corvaja
 

Airbus Group and Safran announced Monday they have agreed to create a 50-50 joint venture to oversee rocket production sites in France and Germany. Airbus Defence and Space is prime contractor for the Ariane 5 rocket, and Paris-based Safran's Snecma and Herakles divisions build the launcher's liquid-fueled engines and solid rocket motors.

Development of an evolved, more capable version of Europe's Ariane 5 rocket for launches beginning in 2018 and the next-generation Ariane 6 launcher, set to debut in the early 2020s, is at the core of the new industrial arrangement, the companies said.

The jointly-owned company should begin operations before the end of 2014, officials said.

The rocket development projects are focused on continuing Europe's independent access to space while remaining a force in the global launch business.

Industry officials said the joint company was partly conceived to answer pressures from SpaceX, the U.S. space transportation company founded by Elon Musk, which has grabbed launch contracts for commercial satellites that once went to Europe's Ariane 5 rocket.

Arianespace, the operator of the Ariane 5, has seen its lead in the commercial launch market shrink since the arrival of SpaceX's Falcon 9 rocket, but the French launch services provider still garners more commercial business than any other rocket company.

Europe's challenge is to hang on to that edge in the commercial launch services market.

European Space Agency member states, European industrial representatives and Arianespace agree on the necessity of developing a less costly rocket to replace the Ariane 5, which must launch two commercial satellites at a time to remain competitive.

The answer is the Ariane 6, which officials say should launch for 70 million euros, or about $95 million, per flight and be capable of putting up to 6.5 metric tons of payload into geostationary transfer orbit, the destination for most commercial communications satellites.


File photo of an Ariane 5 launch. Credit: ESA/CNES/Arianespace
 

If Europe is able to achieve such a price point, it would be about half the cost of an Ariane 5 launch today but slightly higher than prices advertised by SpaceX.

The Falcon Heavy rocket, a heavy-lift launcher still under development by SpaceX, carries a price tag of $85 million to deliver 6.4 metric tons to geostationary transfer orbit, according to SpaceX's website.

The less powerful Falcon 9 rocket cannot lift the heaviest commercial telecom satellites. Its performance to most geostationary transfer orbits is limited to 4.85 metric tons at a price of $61 million.

The prices do not account for SpaceX's plans to make the Falcon 9 rocket's first stage reusable, which the company says would reduce costs if proven technically and economically viable.

Officials said cost reductions in the Ariane rocket program might hinge on consolidation of the European rocket industry, an end that could be fostered by the joint venture announced by Airbus and Safran.

"It's all about enhancing the competitiveness of our space launcher business going forward," said Tom Enders, CEO of Airbus Group, in a statement. "The Ariane program has been hugely successful during the last 30 years, but in order to remain relevant and competitive for the future we need a much more efficient industrial structure. This is what the customers expect from us. Our agreement with Safran is the starting point of an exciting journey towards a more integrated, more efficient and hence more profitable launcher business in Europe."

ESA last year sel ected the basic design for the Ariane 6, deciding in favor of a recommendation from CNES -- the French space agency -- involving four solid-fueled rocket motors topped by a hydrogen-fueled cryogenic upper stage.

But officials are still debating rocket's make-up, with Germany publicly lobbying for a liquid-fueled core stage for the Ariane 6. Such a design modification would give Germany a bigger stake in the Ariane 6's design and production.


A side-by-side comparison of the Ariane 5 and the current design for the Ariane 6 rocket. Credit: ESA
 

Germany is ESA's leading overall financial contributor, but it ranks behind France in funding of Europe's launcher programs.

The French government's space minister said last month France is willing to entertain changes to the Ariane 6's baseline design, according to a report by Space News.

Top officials representing the ESA member states most active in launcher development and manufacturing -- France, Germany, Italy and Switzerland -- will meet July 8 in another in a series of colloquia aimed at ironing out differences on Europe's next launcher.

Government ministers will meet in Luxembourg in December to decide the fate of Europe's launcher program, including the Ariane 6, a halfway-finished upgrade to the Ariane 5 rocket, and performance augmentations to the light-class Vega booster.

ESA will ask its member states at the December conference in Luxembourg for 1.2 billion euros, or about $1.6 billion, to finish development of Ariane 5 ME for a first launch by 2018. The member states will also decide on a 4 billion euro, $5.5 billion, funding package for Ariane 6.

The upgraded Ariane 5 rocket, known as the Ariane 5 Mid-life Evolution, is scheduled to debut by 2018. It features a new Vinci upper stage engine capable of reigniting in space to boost heavier satellites into different types of orbits.

The current version of the Ariane 5, called the Ariane 5 ECA, flies with an HM7B upper stage engine that can only fire once per flight.

Backers of the Ariane 5 ME promise it will allow European governments to end subsidies to Arianespace, the French launch services company responsible for operating the Ariane rocket family.

The Ariane 6 design endorsed by ESA and CNES last year is powered by first and second stages, along with two strap-on boosters, using solid propulsion and a liquid hydrogen-fueled cryogenic third stage powered by the same Vinci engine under development for the Ariane 5 ME.

The Ariane 6 configuration is known by the French acronym "PPH" design, using the French words for solid and hydrogen fuel.


A Vinci engine with an expansion nozzle is seen inside a test chamber in Germany. Credit: DLR
 
The Vinci engine for Ariane 5 ME and Ariane 6, the Ariane 5's solid rocket boosters and Vulcain main engine, and Vega's solid-fueled first stage are built by Safran business units. Airbus leads the industrial consortium that manufactures the Ariane 5 rocket before handing it over to Arianespace for launch operations in French Guiana.

The venture by Airbus and Safran aims to "further develop the Ariane 6 launcher in a jointly agreed configuration, able to fulfill a range of missions as expressed by ESA, the national space agencies, Arianespace and satellite operators," the companies said in a joint statement.

"Among an increased number of actors worldwide and in addition to high technological challenges, European industry must provide competitive solutions for all space segments, among which launchers remain at the forefront. Today, we are at a defining moment to drive change as we have to be more agile, our products more affordable, and our structures more integrated. This new joint entity will be a major worldwide player in the launcher domain, with the aim to benefit fr om growth and better serve institutional as well as commercial customers," said Jean-Paul Herteman, chairman and CEO of Safran, in a press release.

Follow Stephen Clark on Twitter: @StephenClark1.
Ad calendas graecas

Петр Зайцев

Сегодня прошли новости, что разум возобладал и жуткое твердотопливное убожество не будет. Французы каким-то образом согласились делать нормальную ракету, а немцы вздохнули свободно и подмахнули договор. Итальянцам тоже отломили кусочек. На официальном сайте есть новая картинка:

http://www.esa.int/Our_Activities/Launchers/Launch_vehicles/Ariane_6/