Blue Origin

Автор Димитър, 05.01.2007 12:05:50

« назад - далее »

0 Пользователи и 2 гостей просматривают эту тему.

Сергей

#1000
ЦитироватьSalo пишет:

               
                       
            
         
         
            
                #1002
                              
               
    0
   
 
                
                               07.10.2016 14:05:36
            
            
               
Цитироватьvissarion пишет:
Тяга движка САС 30 тонн
Расположение внизу чтобы чтобы можно было сэкономить - не нужно было отстреливать после каждого полета.
В случае срабатывания, для следующей миссии контейнер САС заменяется целиком на новый.
Спасибо большое обоим, с вашей подачи поискал тоже , нашел то же, но для себя все таки не прояснил некоторые вопросы. В том , что нашел -  время работы 2 сек, по видео скорее всего 2 сек - это работа с максимальной тягой, далее работа на спаде тяги. Не ясны так же детали. РДТТ стоит неподвижно или имеет механизм поворота (а может имеет поворотное сопло), то есть участвует ли в управлении. Есть ли дополнительные движки для управления (типа газовых)- капсула после окончания работы основного движка стабилизирована скругленным носом вверх, при аэродинамической стабилизации должно быть наоборот, чего то аэродинамического , меняющего положения центра давления не просматривается на видео. Сейчас САС сработала на высоте 5 км - как пишут , при максимальном скоростном напоре, а будет ли проверка САС на высоте примерно 40 км перед окончанием работы двигателя маршевой ступени?
Ответы на вопросы поищу еще.

Сергей

Посмотрел еще пять раз видео с кувырканием, очень похоже, что ошибся со своей версией, и оппоненты правы - нет на капсуле исполнительных органов управления, СУ только подала команду на запуск РДТТ и позднее на поочередный запуск поочередный парашютной системы. Капсулу заболтало вследствие несимметричного гуляющего отрыва газовой струи от стенок сопла на спаде , после почти обнуления тяги возмущение от отрыва также обнулилось, и  капсула аэродинамически стабилизировалась, так как продолжала движение вверх. Далее все понятно. Получается САС предельно проста, а значит надежна. Хотя от кувыркания конечно удовольствия мало, но особого вреда быть не должно, угловые скорости похожи на качели.

К.А.

Судя по надписи на видео это 5-й полет "Капсулы экипажа" CC 1.3. Если я ошибаюсь то поправьте.

Paleopulo

ЦитироватьК.А. пишет:
Судя по надписи на видео это 5-й полет "Капсулы экипажа" CC 1.3. Если я ошибаюсь то поправьте.
Это 5-й полет одного и того же разгонного модуля (первый разбился при первой посадке).

А для капсулы это  был 7 полет (в зачет "черепашками" вошло и испытание САС на старте). 

К.А.

Спасибо, а какая масса "Капсулы экипажа"?

vissarion

Около 4 тонн, включая  ПН 400 кг и сас 500 кг

К.А.

Спасибо

Lanista

В случае взрыва движка САС экипажу абзац. В том числе и при штатной посадке.

Nilk

ЦитироватьВ случае взрыва движка САС экипажу абзац. В том числе и при штатной посадке.
Посадил его на бочку с порохом! Пущай полетает! (с)

Сергей

ЦитироватьLanista пишет:
В случае взрыва движка САС экипажу абзац. В том числе и при штатной посадке.
Ну если к корпусу РДТТ приладить что нибудь бризантное, тогда может и взорвется. Заряды военных ракет (с добавками октогена и гексогена и т.п.) испытывают на прострел на предмет отсутствия взрыва, загорание допускается, но без давления горит медленно и печально. А при отсутствии ВВ в составе, смесевое топливо замучаешься поджигать. В подвальном боксе кафедры была пепельница из смесевого ТТ в доказательство, но правда после несколько лет эксплуатации все таки загорелась, но никто не пострадал.

silentpom

кажется при падении антареса его кастор рванул бризантно

Сергей

Цитироватьsilentpom пишет:
кажется при падении антареса его кастор рванул бризантно
А чего ему не рвануть, кастор по существу РДТТ первой ступени МБР М-Х, где для повышения УИ добавлены ВВ типа гексогена и прочие взрыво - опасные добавки. Так что при падении с такой высоты вполне мог сдетонировать.

triage

ЦитироватьСергей пишет:
Цитироватьsilentpom пишет:
кажется при падении антареса его кастор рванул бризантно
А чего ему не рвануть, кастор по существу РДТТ первой ступени МБР М-Х, где для повышения УИ добавлены ВВ типа гексогена и прочие взрыво - опасные добавки. Так что при падении с такой высоты вполне мог сдетонировать.
Писали что подрыв системы самоуничтожения... Только не решили: успели или нет отдать команду?

Сергей

#1013
Цитироватьpnetmon пишет:
Писали что подрыв системы самоуничтожения... Только не решили: успели или нет отдать команду?
Видео смотрел бегло, море пламени. Что касается ПСС - у нас есть и другая абревиатура - АПР - автоматический подрыв ракеты. Надо знать как устроена система,  что рубится ДУЗами, и как -автоматически или по команде. Судя по видео, неясно , что дало бы срабатывание АПР , скорее всего ущерб был бы таким же.
По видео, если при АПР разрубили бы корпус РДТТ, то он бы практически целиком упал бы на грунт, и либо сдетонировал мгновенно, либо развалился на куски и ТТ долго бы горело. На месте я думаю разобрались как было на самом деле - бризантный взрыв можно было бы выделить по звуку.

Salo

Цитировать Jeff Foust ‏@jeff_foust  2 ч.2 часа назад
Meyerson: we do New Shepard to practice. Can fly 100s of times to build up experience launching and landing. #ISPCS2016
 
  Jeff Foust ‏@jeff_foust  2 ч.2 часа назад  
Meyerson: New Shepard test keeps us on track to start flying test astronauts by the end of 2017; comm'l missions in 2018. #ISPCS2016
 
  Jeff Foust ‏@jeff_foust  2 ч.2 часа назад  
Meyerson: that was a "picture-perfect" test. Very important step in human spaceflight program. #ISPCS
 
  Jeff Foust ‏@jeff_foust  2 ч.2 часа назад  
Meyerson, on last week's abort test: we were optimistic about capsule's performance, but "pretty certain" we'd lose booster. #ISPCS2016
 
  Jeff Foust ‏@jeff_foust  2 ч.2 часа назад  
And from one company testing suborbital vehicles to another: Rob Meyerson of @blueorigin up next at #ISPCS2016
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://spacenews.com/blue-origin-on-track-for-human-suborbital-test-flights-in-2017/
ЦитироватьBlue Origin on track for human suborbital test flights in 2017
by Jeff Foust — October 14, 2016  
The New Shepard crew capsule ignites its abort motor to separate from its propulsion module on an Oct. 5 in-flight test of the vehicle's abort system. Credit: Blue Origin  
 
LAS CRUCES, N.M. — A "picture perfect" in-flight abort test last week by Blue Origin's New Shepard suborbital vehicle keeps the company on schedule to begin crewed test flights by the end of next year, the company's president said Oct. 13.
In a speech at the International Symposium for Personal and Commercial Spaceflight (ISPCS) here, Rob Meyerson said the Oct. 5 test, which demonstrated the ability of the crew capsule to safely escape its booster in an emergency, brings the company closer to start crewed flights.
"Everything looked fine. Everything was within our human tolerances," Meyerson said of the abort test, which subjected the capsule to up to 10 g's as it sped away from the booster.
That test was a key milestone for the company's plans to fly humans on New Shepard for tourism or research missions. "This test got us one step closer to human spaceflight," he added. "We're still on track to flying people, our test astronauts, by the end of 2017, and then starting commercial flights in 2018."
The main purpose of the test was to show that the New Shepard crew capsule could escape from the propulsion module and land safely. Blue Origin went into the test warning that the use of the solid-fuel abort motor, provided by Aerojet Rocketdyne, would likely destroy the booster.
"We were pretty certain we were going to lose it," he said of the booster. To preserve a chance of landing the booster, though, Meyerson said engineers did some analyses and made software and hardware changes. "And then, honestly, we crossed our fingers."
The propulsion module, though, survived the ignition of the motor and made a powered landing. "Despite the abuse of 70,000 pounds of thrust blasting it, the booster barely budged off course," he said. The data collected from that part of the test, he added, will also be used to verify models of stage separation for the company's future orbital launch vehicles.
Both the crew capsule and propulsion module are being retired and won't fly again, Meyerson said. New vehicles are being built at the company's headquarters near Seattle, and Meyerson said after his speech that flight tests of those vehicles should begin within a few months.
Meyerson also briefly discussed the company's engine development and orbital launch vehicle plans. Work on the BE-4, which will be used by Blue Origin's New Glenn orbital launch vehicle and is being considered by United Launch Alliance for its Vulcan launch vehicle, is proceeding well. "We're making really great process," he said. "We plan to be conducting engine testing early next year."
He said the company's Florida facilities, including Cape Canaveral's Launch Complex 36, which is being refurbished for New Glenn missions, and a factory for that rocket under construction outside the gates of the Kennedy Space Center, suffered no significant damage from Hurricane Matthew, which hit the area Oct. 7.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.geekwire.com/2016/jeff-bezos-space-colonies-oneill/
ЦитироватьWhere does Jeff Bezos foresee putting space colonists? Inside O'Neill cylinders
by Alan Boyle on October 29, 2016 at 9:44 am
 This artist's conception fr om the 1970s shows the interior of an O'Neill cylinder. (Credit: NASA)  

SpaceX's Elon Musk wants to settle humans on Mars. Others talk about a Moon Village. But Seattle billionaire Jeff Bezos has a different kind of off-Earth home in mind when he talks about having millions of people living and working in space.
His long-range vision focuses on a decades-old concept for huge artificial habitats that are best known today as O'Neill cylinders.
The concept was laid out in 1976 in a classic book by physicist Gerard O'Neill, titled "The High Frontier." The idea is to create cylinder-shaped structures in outer space, and give them enough of a spin that residents on the inner surface of the cylinder could live their lives in Earth-style gravity. The habitat's interior would be illuminated either by reflected sunlight or sunlike artificial light.
O'Neill cylinders and their ilk have become a standby for hard science-fiction stories. For example, in Kim Stanley Robinson's "2312," hollowed-out asteroids known as "terraria" house communities that travel back and forth between planets. In the movie "Interstellar," Matthew McConaghey's character finds himself inside an O'Neill-type outpost named Cooper Station near Saturn.

 
Bezos is said to have talked up the concept in the 1980s, when he was a starry-eyed student at Princeton. Three decades later, he's the CEO of Amazon with a net worth estimated at $67 billion, and with his own space venture called Blue Origin.
So far, Blue Origin has launched a reusable rocket ship called New Shepard on uncrewed suborbital test flights. But Bezos has much bigger ambitions, for an orbital launch system called New Glenn and a super-rocket called New Armstrong.
During last weekend's Pathfinder Awards banquet at Seattle's Museum of Flight, Bezos referred to his long-term goal of having millions of people living and working in space, as well as his enabling goal of creating the "heavy lifting infrastructure" to make that happen.
In Bezos' view, dramatically reducing the cost of access to space is a key step toward those goals.
"Then we get to see Gerard O'Neill's ideas start to come to life, and many of the other ideas from science fiction," Bezos said. "The dreamers come first. It's always the science-fiction guys: They think of everything first, and then the builders come along and they make it happen. But it takes time."

 
For Musk, the prime driver behind settling people on Mars is to provide a backup plan for humanity in the event of a planetwide catastrophe – an asteroid strike, for example, or environmental ruin, or a species-killing pandemic. Bezos sees a different imperative at work: humanity's growing need for energy.
"We need to go into space if we want to continue growing civilization," he explained. "If you take baseline energy usage on Earth and compound it at just 3 percent per year for less than 500 years, you have to cover the entire surface of the Earth in solar cells. That's just not going to happen."
Some might say the limits to growth will force civilization into a static condition, but Bezos sees space industry as the frontier for continued growth.
"I predict that in the next few hundred years, all heavy industry will move off planet. It will be just way more convenient to do it in space, wh ere you have better access to resources, better access to 24/7 solar power," he said last weekend. "Solar power on Earth is not that great, because the planet shades us half the time. In space, you get solar power all the time. So there'll be a lot of advantages to doing heavy manufacturing there, and Earth will end up zoned residential and light industry."
The way Bezos sees it, in-space power generation and manufacturing is the answer, rather than sending a million people to Mars.
"We want to go to space to save the Earth," Bezos said. "I don't like the 'Plan B' idea that we want to go to space so we have a backup planet. ... We have sent probes to every planet in this solar system, and believe me, this is the best planet. There is no doubt. This is the one that you want to protect."
Hundreds of years from now, will Bezos' strategy win out, or will Musk's? Both, or neither? It may seem airy-fairy to even consider the question – until you realize that hundreds of millions of dollars are being spent right now to turn those science-fiction visions into realities.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Сергей

Планы Безоса на дальнюю перспективу выглядят пожалуй привлекательней, чем освоение Марса, и имеют попутно социальное приложение - рабочие места, и экологическое - с переносом грязных производств на орбиты,максимальное использование солнечной энергии - ИМХО.

Apollo13

Немного предсказуемо.

https://twitter.com/SciGuySpace/status/793445305144442880

ЦитироватьEric BergerVerified account‏@SciGuySpace

NASA is talking to Blue Origin about eventually joining the commercial crew program.



Alex_II

ЦитироватьApollo13 пишет:
Немного предсказуемо.
Ну так это вполне логично... Почему бы не дать заказ тому. кто вполне в состоянии сделать ракету на 10т ПН чтоб возить людей на НОО и корабль к ней?
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...