Двухступенчатый Протон

Автор javax, 16.11.2004 09:32:57

« назад - далее »

0 Пользователи и 2 гостей просматривают эту тему.

itwik

ЦитироватьZOOR пишет:
Есть такое волшебное слово "лифтирование". И SL его прошел.
и где sl его прошел, расскажите, пожалуйста.

m-s Gelezniak

Это нужно считать фактом.
Ибо см на пост выше.
Шли бы Вы все на Марс, что ли...

m-s Gelezniak

ЦитироватьФедеральный закон от 13 июля 2015 г. N 215-ФЗ "О Государственной корпорации по космической деятельности "Роскосмос" :
9. Корпорация имеет право осуществлять приносящую доходы деятельность лишь постольку, поскольку это служит достижению целей, ради которых она создана, и соответствующую этим целям. Прибыль Корпорации, полученная в результате ее деятельности, направляется исключительно на достижение целей, установленных настоящим Федеральным законом.


А за недостижение целей. Что прописано?
Шли бы Вы все на Марс, что ли...

itwik

Цитироватьitwik пишет:
ЦитироватьZOOR пишет:
Есть такое волшебное слово "лифтирование". И SL его прошел.
и где sl его прошел, расскажите, пожалуйста.
так и не услышал про то, как су дм-sl лифтирование прошла...

ZOOR

C  положительным результатом, однозначно. Но пока только на стенде  :oops:
Я зуб даю за то что в первом пуске Ангары с Восточного полетит ГВМ Пингвина. © Старый
Если болит сердце за народные деньги - можно пойти в депутаты. © Neru - Старому

itwik

ЦитироватьZOOR пишет:
C положительным результатом, однозначно. Но пока только на стенде  :oops:
на стенде нпц ап? первый раз про это слышу. тем более для морского старта, где зенит с бисером-3 никто и никогда лифтировать не собирался. это большие затраты и риски. и нпц ап лифтирование не выгодно вообще, потому что денег за две су дают существенно больше, чем за одну лифтированную су.

Salo

Цитироватьtnt22 пишет:
Proton Medium Brochure - 3623373 B, 4 стр, выпуск February 2017
 http://www.ilslaunch.com/sites/default/files/pdf/Proton-Medium-Brochure.pdf
Цитироватьtnt22 пишет:
SAT2017-PressBriefing.pdf - 1661272 B, 11 стр, выпуск 7 March 2017
 http://www.ilslaunch.com/sites/default/files/pdf/SAT2017-PressBriefing.pdf
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

ЦитироватьZOOR пишет:

Як их колбасит. Сравните
Цитироватьtnt22   пишет:
14.09.2016 21:21:47
                   
                 Proton Variants Presentation  - 7 стр
и
Цитироватьtnt22   пишет:
  08.03.2017 00:23:52          
            
                Proton Medium Brochure - 3623373 B, 4 стр, выпуск February 2017
  http://www.ilslaunch.com/sites/default/files/pdf/Proton-Medium-Brochure.pdf    
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

ЦитироватьGradient пишет:

Уверен, что из двух вариантов на чем сэкономить - на третьей или второй ступени, выберут вариант оставить все как есть и сэкономить на зарплате и припое.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

Союз-2ЛК по хруничевски. ;)
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

Объём изменений конечно минимален - по сути новый переходник.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

tnt22

#373
http://www.ilslaunch.com/newsroom/news-releases/ils-satellite-2017-conference-washington-dc
ЦитироватьILS AT SATELLITE 2017 CONFERENCE, WASHINGTON D.C.
 
The annual SATELLITE Conference and Exhibition attracts executives across the industry for networking, conference sessions and panels, special events. More than 14,000 satellite professionals fr om more than 150 countries attend the conference, now in its 35th year. Below is a summary of some of the key ILS news highlighted during the conference.

ILS kicked off the conference with an announcement on the availability of the 5 meter fairing for commercial launches on the heritage Proton Breeze M and Proton Medium vehicles. The five meter diameter fairing will be available in first quarter of 2020 for both vehicles. This wider, taller fairing directly addresses higher volume spacecraft such as High Throughput Satellites (HTS) satellites, meeting the height requirements of stacked satellites and accommodating manifesting of multiple launches for large LEO constellations. This is a competitive solution for satellite operators who are seeking flexible, cost-effective launch solutions which extend the lifetime of their satellites to support their business plans.

Спойлер
ILS President Kirk Pysher and Vice President of Engineering and Mission Assurance Jim Kramer provided a comprehensive briefing to the media on Tuesday, March 7 on the Proton Medium vehicle and the 5 meter fairing.

Last fall ILS unveiled the development of two variants of the heritage 3-stage Proton launch vehicle, Proton Medium and Proton Light vehicles. These are the optimized 2-stage offspring of the heritage Proton Breeze M vehicle, for exclusive commercial use by ILS.

ILS primary focus is on the Proton Medium vehicle, with lift capability of up to 5 Metric Tons. The development program is moving forward, with the Preliminary Design Review conducted in December 2016.

As announced in the fall, the Proton Medium will be available beginning in 2018, launching from Pad 24 at the Baikonur Cosmodrome in Kazakhstan. The 2-stage Proton Medium offspring of Proton Breeze M, with six engines on the first stage, can utilize the 5 or 4-meter payload fairing with the benefits of the standard, flight-proven Proton M configuration and spacecraft insertion history.

New Business: In the first quarter of 2016, ILS announced an order with Inmarsat for a future Proton mission. This award followed the 3-satellite deployment of Inmarsat's Global Xpress Network by ILS Proton. The three satellites (Inmarsat-5 F1, Imarsat-5 F2 and Inmarsat-5 F3) form together the first globally available high-speed mobile broadband network, delivered through a single provider. All three satellites were successfully launched into Super-Synchronous Transfer Orbits (SSTO), maximizing their operational lifetime.

The first Angara 1.2 customer is the Korea Aerospace Research Institute (KARI) to launch the KOMPSAT-6 satellite, announced last August. KOMPSAT-6, with an estimated separated mass of over 1.7 metric tons, will be equipped with a Synthetic Aperture Radar (SAR) developed and manufactured in cooperation with the domestic Korean industry. The Angara 1.2 serves the small to medium range satellite market, with the capability to launch up to 3.5 Metric Tons to Low Earth Orbit or Sun-Synchronous Orbit (SSO).

Two launch awards with Eutelsat in were announced in September under the framework of the Multi-Launch Agreement (MLA), a contract that includes multiple launches over a seven year period. The dual announcement includes a first-time all commercial shared launch on Proton Breeze M with the EUTELSAT 5 West B satellite, built on Orbital ATK's GEOStar ™ platform, with an Airbus Defense and Space-built payload stacked on top of Orbital ATK's MEV-1 spacecraft for launch in the last quarter of 2018. MEV-1, the first Mission Extension Vehicle (MEV) developed by Orbital ATK. Controlled by the company's satellite operations team, the MEV-1 uses a reliable, low-risk docking system that attaches to existing features on a customer's satellite. The MEV-1 provides life-extending services by taking over the propulsion and attitude control functions. The vehicle has a 15-year design life with the ability to perform numerous dockings and undockings during its life span.

The second mission is baselined with the Proton Medium launch vehicle with a launch to be conducted in the 2019-2020 timeframe. ILS is in active discussions with other operators for launches utilizing the 2-stage Proton Medium.

Pysher also provided an update on the status of the second and third stage Proton engine recall. In December, during the standard quality process conducted by Khrunichev and the engine manufacturer, an issue was discovered. This was a hot fire test of an engine at the engine manufacturer which helps to evaluate over time, the stability of the production process, the performance of the engine and the build quality.

That engine undergoes an extensive hot fire test which includes extended durations over actual flight time of up to two times, and at a higher thrust level. Following that test, the engine goes through a destructive inspection process wh ere they inspect the engine thoroughly. They cut up the engine, do visual and analytical assessments of the engine's performance, and make assessments of the build quality. This is a standard process within the Russian system, one which is not typically employed in the West.

Following that test, as part of the inspection process, they discovered a component in the engine did not have the expected bonding characteristics of a brazed joint. The engine made it successfully through the hot fire test without issues.

An investigation was convened as a key component of the stringent quality oversight program. Roscosmos headed that investigation, and determined that the solder that was used in that brazing operation had a higher melt point than expected. Although the engine survived this periodic test, they made the decision to recall all those engines that had been suspect to using the higher melt point solder.

"That decision was not an easy one," said Pysher, "But when you look at it from Khrunichev's and Roscosmos' perspective, the decision they made speaks to their rededication to ensuring 100 percent mission success."

As far as what the impact of this 2nd and 3rd stage engine rework will be on the ILS manifest, ILS plans to conduct 3 commercial missions this year: EchoStar XXI, Amazonas 5 for Hispasat, and AsiaSat 9.

ILS is still working to understand the overall launch schedule and impact and will provide more information when it becomes available.

ILS's most important goal is to safely and reliably launch satellites for its customers and to provide outstanding value for their business.

   Click here to see photos from SATELLITE 2017.
[свернуть]

ZOOR

Что-то не совсем понятно, занафига нужен 5-и метровый ГО.
ПН с ним падает (он больше стандартного весит) , а если засовывать под него 2 КА, то они совсем малипусенькими будут.

И собственно, по железке он пролазит?
Я зуб даю за то что в первом пуске Ангары с Восточного полетит ГВМ Пингвина. © Старый
Если болит сердце за народные деньги - можно пойти в депутаты. © Neru - Старому

Salo

Не все КА уже помещаются в четырёхметровый. А если не пройдёт по железке, то повезут самолётом.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.kommersant.ru/doc/3261619
ЦитироватьГендиректор ГКНПЦ имени Хруничева Андрей Калиновский.

«Есть серьезная тенденция — космические аппараты становятся легче»

— Зачем вы тогда готовите несколько новых модификаций «Протона»?

— Когда 15–20 лет назад мы вышли на рынок коммерческих пусков, Центр имени Хруничева был фактически монополистом. У нас была одна ракета, которую мы предлагали рынку,— и рынок подстраивался под нее, а не наоборот. Было ли нам комфортно? Конечно. Со временем появилось много новых игроков. И как только у рынка появилась возможность использовать различные варианты, то они стали выбирать те носители, мощности которых достаточны для выведения их полезной нагрузки. Есть серьезная тенденция — космические аппараты становятся легче. И те, кто раньше стоял в очереди к нам со своими спутниками в пять с лишним тонн, стали делать аппараты в четыре тонны. И платить на избыточную мощность ракеты они уже не хотят. А у нас «Протон-М» как выводил шесть тонн на орбиту, так и осталось шесть тонн. Мы поняли, что и нам надо меняться: невозможно конкурировать, имея в линейке только один продукт. Точнее, можно, но только если искусственно снижать цену — но вы же понимаете, что делать это бесконечно невозможно. Надо учитывать, что «Байконур» располагается значительно севернее космодромов наших конкурентов. Тем же Falcon и Ariane мы значительно проигрываем по энергетике только за счет географии. Если бы «Протон» летал с экватора, то нам бы не пришлось вообще ничего придумывать, но это из разряда «если бы да кабы». Поэтому несколько лет назад мы сделали первый шаг — поменяли политику продаж, дифференцировав заказчиков на постоянных и разовых. А теперь создаем целое семейство на базе «Протона» под различные заказы, которые могут поступить.

— Речь идет чисто о коммерческих заказах или же госзаказчиков тоже будете приглашать?

— «Протон-М» тоже создавался как коммерческий проект, а сегодня мы на нем выполняем и федеральные заказы. Я считаю, что иметь линейку машин, которые бы отвечали различным требованиям, это правильно. Мы прошли первый НТС (научно-технический совет.— "Ъ") в конце 2016 года, а сейчас готовимся ко второму. Поскольку в версии «Протон Medium» изменения от оригинала не сильно большие, то рассчитываю, что первая машина появится в конце 2018 года.

— А версия Light?

— Мы презентовали ее на международном рынке, но были вынуждены отложить ее создание. Изначально я считал, что именно эта версия будет наиболее востребованной. Однако, проанализировав интерес потенциальных заказчиков, оказалось, что наибольшее внимание приковано к варианту Medium. То есть у большинства заказчиков полезная нагрузка соответствуют именно этой модификации. Спрос все диктует.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Спутник

Научных запусков всё меньше.

Блудный

Темнит по-моему Калиновский. Какой смысл создавать ракету на 7 лет. А уж Light и того меньше если до неё дойдёт. Не-а... Не верит он в 25-й год похоже что.