H3 next flagship Japanese launch vehicle

Автор Salo, 03.05.2010 22:38:32

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

tnt22

http://www.jaxa.jp/press/2019/08/20190828b_j.html
Цитировать
H3ロケット用固体ロケットブースタ(SRB-3)
認定型モータ地上燃焼試験(その1)の結果について

2019年(令和元年)8月28日

国立研究開発法人宇宙航空研究開発機構

 国立研究開発法人宇宙航空研究開発機構(JAXA)は、H3ロケット用固体ロケットブースタ(SRB-3)開発の一環として実施した、認定型モータ地上燃焼試験(※)(その1)の結果について、下記のとおりお知らせいたします。
 試験は予定したデータを取得し、良好に終了しました。



[TH]試験日時[/TH][TH]試験場所[/TH][TH]天  候[/TH]
:2019年8月28日(水)11:00点火
:種子島宇宙センター 竹崎固体ロケット試験場
:晴れ 風:8.0 m/sec 気温:29.7 ℃
[試験結果(参考値)]

[TH]燃焼時間[/TH][TH]最大推力[/TH][TH]最大燃焼圧力[/TH]
:105.5秒(予測値106.0秒)
:2209kN(予測値2215kN)
:11.3MPa(予測値11.3MPa)
(※)フライトモータ(打上げに供されるモータ)と同一仕様のモータを用いた設計及び製造・検査工程を確定するための試験。
Цитировать
Твердотопливный ускоритель SRB-3 для  ракеты H3
Результаты сертификационного огневого испытания двигателя на грунте (часть 1)

28 августа 2019 г.

Японское агентство аэрокосмических исследований (JAXA)

Японское агентство аэрокосмических исследований (JAXA) в рамках разработки твердотопливного ускорителя SRB-3 для ракеты H3 сообщает о результатах сертификационного огневого испытания двигателя на грунте (*) (часть 1) следующее.
Тест был успешно завершен после получения запланированных данных.



[TH]Дата испытания:[/TH][TH]Место проведения испытаний:[/TH][TH]Погода:[/TH]
28 августа 2019 года (среда), 11:00 (зажигание)
Космический центр Танегасима
Солнечно, ветер 8.0 м/с, температура 29.7°C


[Результаты испытаний (контрольные значения)]


[TH]Время горения:[/TH][TH]Максимальная тяга:[/TH][TH]Максимальное давление в камере сгорания:[/TH]
105,5 секунд (прогнозное значение 106,0 секунд)
2209 кН (прогнозируемое значение 2215 кН)
11,3 МПа (прогнозное значение 11,3 МПа)


(*) Испытание для определения процесса проектирования и изготовления / проверки с использованием двигателя с теми же характеристиками, что и у летного изделия (двигатель, используемый для запуска).

tnt22

Огневое испытание SRB-3 в 02:00 UTC. Вид с наблюдательной площадки запусков ракет
Цитировать マゲシマン・稲刈りだ!キャンプだ!夏本番!!‏ @mageshiman1025 6 ч. назад
11時00分
SRB-3 QM1 点火!





tnt22

ЦитироватьSRB-3燃焼試験 Solid Rocket Booster-3 Motor Burning Test 2019/8/28 11:00

 NVS

Опубликовано: 2 сент. 2019 г.
(1:59)

tnt22

К #183, официально

ЦитироватьSRB-3地上燃焼試験(Ground Firing Test for New Solid Rocket Booster)

 JAXA | 宇宙航空研究開発機構

10 окт. 2019 г.
https://www.youtube.com/embed/FvGqWC-mUL4?feature=oembed (0:58)

tnt22

Цитировать2-й испытательный прожиг двигателя LE-9 № 1-3

 mageshiman 1025

21 окт. 2019 г.

21 октября 2019 16:12
Примерно 240 секунд горения
Вероятно, последний прожиг в Танегасиме
https://www.youtube.com/embed/UlIGoXwqs1k (5:24)

triage

Цитироватьtnt22 написал:
 https://spacenews.com/mitsubishi-heavy-industries-mulls-upgraded-h3-rocket-variants-for-lunar-missions/
 
ЦитироватьMitsubishi Heavy Industries mulls upgraded H3 rocket variants for lunar missions  
 by    Caleb Henry    — October 25, 2019

 WASHINGTON —  As Japan  prepares to join NASA's Artemis lunar program , the country's largest rocket manufacturer says it could upgrade the H3 rocket debuting next year to deliver cargo to the moon as soon as 2025.

Mitsubishi Heavy Industries' deputy manager of space systems design, Shoyo Hyodo, said Oct. 25 that the successor to Japan's H-2A and H-2B rockets remains on track for a 2020 maiden launch.

MHI is developing the H3 to be less expensive than its current launchers, in order to capture a bigger slice of the global launch market for commercial satellites while also meeting Japan's military and civil launch needs.

H3 is slated to launch HTV-X, an upgraded cargo vessel, to the International Space Station in 2021, Hyodo said during a presentation at the 70th International Astronautical Congress here. To support NASA's future lunar gateway, MHI is contemplating two variants of the H3 that could reach more difficult orbits, he said.

"MHI is considering how to do transfer missions to the Gateway and the lunar surface by upgrading H3 and HTV-X, step by step, [following] the development schedule and cargo supply needs," of Artemis, Hyodo said.

 
 MHI outlined upgraded variants of the H3 rocket, including an H3 Heavy, at IAC 2019. Credit: MHI

H3 is designed to lift more than 7,900 kilograms to geosynchronous transfer orbit, Hyodo said. The rocket could, with an upgraded second stage, heft more than 3,400 kilograms of pressurized cargo and more than 1,000 kilograms of pressurized cargo to the lunar Gateway space station using HTV-X, he said.

Launching an HTV-X cargo vessel  to the gateway would require two H3 launches, he said. The first launch would send an HTV-X into an orbit around the Earth, he said. The second launch would send up an upper stage with an enlarged fuel tank to dock with the HTV-X and propel it to the Gateway, he said.

Hyodo said MHI could conduct such a mission in 2025 or 2026. NASA has been directed by the White House to achieve a crewed lunar landing by 2024. The agency is spearheading development of the lunar Gateway, with industry, as a nearby orbital outpost to reach that goal and support subsequent missions, though it is  allowing companies to propose bypassing Gateway for initial landings .

Longer term, MHI could launch to the lunar Gateway or deliver landers directly to lunar orbit using a single rocket with three first-stage boosters strapped together, akin to United Launch Alliance's Delta 4 Heavy or SpaceX's Falcon Heavy, Hyodo said.

Hyodo said an H3 Heavy could send 11,900 kilograms to the lunar Gateway, 14,800 kilograms to geostationary transfer orbit, or 28,300 kilograms to low Earth orbit. The triple-core variant would also be well suited to bring rovers, habitation modules and other materials to the lunar surface, he said. H3 Heavy could be ready by 2030, he said.

В ТАСС через 20 дней проснулись, но там бред в каждом абзаце
Цитироватьzandr написал:
 https://tass.ru/kosmos/7103118
 
ЦитироватьСМИ: в Японии подготовили два варианта отправки грузовых кораблей к Луне
ТОКИО, 12 ноября. /ТАСС/.
Спойлер
Ведущая японская корпорация тяжелого машиностроения Mitsubishi Heavy Industries предложила правительству два варианта отправки грузовых кораблей к международной станции, которая может после 2025 года начать работу на орбите Луны. Оба предложения основаны на использовании одной из модификаций новой японской тяжелой ракеты-носителя Н-3, сообщает во вторник информационное агентство  Kyodo .
Ее эксплуатацию предполагается начать в 2020 году, использовать Н-3 планируется в первую очередь для запусков беспилотных грузовых кораблей к Международной космической станции на орбите Земли. Однако мощности Н-3 не хватит для отправки таких аппаратов к Луне. Поэтому корпорация изучает вариант доставки космического грузовика к спутнику Земли в виде двух частей, которые там будут собираться воедино. Это потребует разработки новых технологий дистанционного управления столь сложными операциями.
Есть также вариант повышения мощности ракеты Н-3 примерно вдвое. Это позволит использовать ее не только для отправки грузового корабля к Луне в собранном виде, но и для доставки туда других тяжелых грузов, например вездеходов для передвижения по поверхности спутника Земли, блоков для строительства там обитаемой базы. Корпорация предлагает подготовить такую ракету к эксплуатации примерно к 2030 году.
Пока, по данным Kyodo, Японское агентство аэрокосмических исследований (JAXA) склоняется к варианту запуска космического грузовика к Луне по частям как к более дешевому.
Правительство Японии в прошлом месяце официально объявило, что намерено присоединиться к программе США по освоению Луны. Она предусматривает, в частности, выведение на ее орбиту постоянной исследовательской станции.
[свернуть]

triage

Раздаточные документы для важных людей от 10 декабря
 http://www.mext.go.jp/kaigisiryo/2019/12/1423011.htm
Документ 52-3 «Состояние разработки ракеты Н3»
 http://www.mext.go.jp/kaigisiryo/2019/12/__icsFiles/afieldfile/2019/12/09/1423011_4.pdf

это гугло перевод и в оригинальном pdf явно не написано
Цитироватьhttps://twitter.com/mageshiman1025/status/1204366458815254528
3:45 PM · 10 дек. 2019 г.
Подкомитет по освоению и использованию космического пространства (52-е) 10 декабря (вторник) 2019 года. Из материалов совещания испытательной машиной H3 № 1 (TF1) является H3-30S.....

triage

#187
гугло перевод с японского

Испытание обтекателя с презентацией от Kawasaki в видео

H3ロケット用フェアリング分離放てき試験公開
1 178 просмотров•17 дек. 2019 г.
 On the 17th, JAXA and Mitsubishi Heavy Industries released a press release test of the fairing for the H3 rocket at the Kawasaki Heavy Industries Harima Plant (Harima, Hyogo). The fairing is a cover that protects the satellite fr om wind pressure and frictional heat while the rocket is flying through the atmosphere. Carbon fiber reinforced plastic (CFRP) skin is used for H3. Two types, 16.4 m and 10-4 m, are available depending on the size of the satellite. Kawasaki Heavy Industries is in charge. In the test, the gunpowder inside the fairing with a height of 16,4m was separated normally so as to ignite and crack. Scheduled for launch in the second year

в новостях на японском
Цитироватьhttps://www3.nhk.or.jp/news/html/20191217/k10012218231000.html
Japan's new main H3 rocket fairing separation test
Dec 17, 2019 17:02:00

A test was conducted in Hyogo Prefecture to separate the part called the fairing attached to the tip of the H3 rocket, a new Japanese main rocket that is being developed for launch next year.

The H3 rocket is Japan's new main rocket that will be the successor to the H2A, and is being developed for launch in the next fiscal year. On the 17th, a test to detach the "fairing" that attaches to the tip of the rocket and covers the satellite It was done.

On the site of the factory in Harima, Hyogo Prefecture, wh ere Kawasaki Heavy Industries is in charge of manufacturing, a huge cylindrical fairing with a diameter of about 5 meters and a height of about 16 meters was installed using carbon and aluminum.

Then, when sending a signal to disconnect along with the countdown, over 600 bolts were destroyed by gunpowder and split into two from the center to the left and right.

According to Kawasaki Heavy Industries, the test was almost as expected, and the data was examined in detail and the development team was examined. If there were no problems, the "fairing" was completed.

The H3 rocket is led by JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency) and Mitsubishi Heavy Industries, with the aim of responding to the launch of various satellites and drastically reducing costs.

JAXA's Atsushi Okada Project Manager said, "I was relieved to finish the project smoothly. I hope I can tighten my rocket development in the future as I enter the mountain range."
[свернуть]

tnt22

ЦитироватьH3ロケットフェアリング分離放てき試験/H3 Fairing Separation Test

JAXA | 宇宙航空研究開発機構

26 дек. 2019 г.
https://www.youtube.com/embed/7nxiXD0UFRU (1:22)

GeneralСontractorMaw GeneralСontractorMawIM

When  organizing Interior renovators  The big apple  or even General  building and construction  New york city, experienced professionals  as well as proven  structure  products are  favored.
 
 However we are  being actually  consulted with  certainly not  merely for these  factors.  Along with each client of the  firm  our team  create  the best  relying on  connections, thanks to the  complying with  functions:
 
 Initial budgeting  and also miscalculation of the cost of repairing an  house;
 Delivering  routine reports on the  progression of repair work;
Interior  remodellings, General construction--  solutions that are offered  through  a lot of  associations in Manhattan. But our  firm remains  the marketplace leader for  years. On our account, a  substantial  amount of examples of  teamwork with both individuals  and also  corporations. Interior renovations new york;
 Reviewing the  amount of  intended costs of  structure  components;
 
The manufacture of  aesthetic  factors  and also  home furniture for an  private  concept that  may  improve  any type of room.

zandr


Цитировать2020.02.13 H3ロケット用第1段厚肉タンクステージの燃焼試験 LE-9 3基クラスタ燃焼試験 速報版          
                          NVS
1:37
Опубликовано: 13 февр. 2020 г.

triage

#191
Цитироватьhttps://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20200213_40/

JAXA tests H3 rocket's three main engines

Japan's space agency has tested the simultaneous firing of three main engines for the country's new mainstay rocket.

The Japan Aerospace Exploration Agency, or JAXA, is developing the H3 rocket to replace the H2A. The H3 is due to be launched in fiscal 2020. It is capable of carrying two or three main engines.

Media were invited to view the engine test on Thursday at a site in Odate in Akita Prefecture.

The three LE-9 engines were fired simultaneously to confirm the flow of fuel and the operation of the engine systems.
...
JAXA will spend about a week analyzing the results before conducting a pre-launch test at the Tanegashima Space Center in Kagoshima.

It plans to launch the first H3 rocket with the new engines in the fiscal year that begins in April.
...
пока ничего на
 http://www.jaxa.jp/projects/rockets/h3/index_j.html
 http://www.rocket.jaxa.jp/rocket/h3/test.html

 http://www.rocket.jaxa.jp/engine/le9/firingtest.html

Гугл перевод с японского
Цитироватьhttp://www.rocket.jaxa.jp/engine/le9/2020/200210.html
Announcement of LE-9 certified # 1 engine combustion test for H3 rocket
February 10, 2020 (Reiwa 2)

We are pleased to announce that a combustion test will be conducted for the LE-9 engine currently under development by JAXA as the first stage liquid fuel engine of the H3 launch vehicle.
...
Period: Tuesday, February 11, 2020-July 2020 (planned)
..
Number of examinations: 14 (planned)
Гугл перевод на русский
Спойлер
http://www.rocket.jaxa.jp/engine/le9/2020/200210.html
Объявление о сертифицированном LE-9 испытании на сгорание двигателя ракеты H3
10 февраля 2020 г. (Reiwa 2)

Мы рады сообщить, что испытание на сгорание будет проводиться для двигателя LE-9, который в настоящее время разрабатывается JAXA в качестве двигателя первой ступени на жидком топливе ракеты-носителя H3.
...
Период: 11 февраля 2020 г. (вторник) - июль 2020 г. (планируется)
...
Количество тестов: 14 (планируется)
[свернуть]

Просто Василий

Когда пуск готового изделия планируется?
Пока мы говорим, уходит завистливое время: лови момент, как можно меньше верь будущему.

triage

#193
ЦитироватьВаська Кот написал:
Когда пуск готового изделия планируется?
Цитироватьtriage написал:
 https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20200213_40/

The H3 is due to be launched in fiscal 2020.....It plans to launch the first H3 rocket with the new engines in the fiscal year that begins in April....
пока не позднее последних чисел марта 2021 года

tnt22

Твердотопливный ускоритель SRB-3 для  ракеты H3
Сертификационное огневое испытание двигателя на грунте (часть 2)


Подготовка


tnt22

Твердотопливный ускоритель SRB-3 для  ракеты H3
Сертификационное огневое испытание двигателя на грунте (часть 2)

Зажигание!


tnt22

Твердотопливный ускоритель SRB-3 для  ракеты H3
Сертификационное огневое испытание двигателя на грунте (часть 2)

Прожиг

tnt22

Твердотопливный ускоритель SRB-3 для  ракеты H3
Сертификационное огневое испытание двигателя на грунте (часть 2)

Отсечка

tnt22

Твердотопливный ускоритель SRB-3 для  ракеты H3
Сертификационное огневое испытание двигателя на грунте (часть 2)


tnt22

#199
Запись квалификационного прожига (NVS group)
(по ссылке - сразу сам тест, ну или выставлять на 4:22:57)
ЦитироватьSRB-3燃焼試験 / Ground burning test of SRB-3

NVS

Трансляция началась 5 часов назад
https://www.youtube.com/watch?t=11887&v=MMx-mGbLKN0https://www.youtube.com/embed/MMx-mGbLKN0? (5:04:55)