CEV "Constellation" и лунная программа НАСА

Автор ratman, 23.09.2004 04:46:02

« назад - далее »

0 Пользователи и 2 гостей просматривают эту тему.

SpaceR

ЦитироватьТак они что - до сих пор не забыли про водород на посадочном модуле?
Неумно, однако... Вроде бы взрослые люди...
А в чем неумность/недостатки такого решения, на Ваш взгляд?


Tiger

(350838) = 2002 EH163 = 2011 UN192


pkl

Ох и здоровый же у них Descent Module! Это из-за водорода?
Вообще, исследовать солнечную систему автоматами - это примерно то же самое, что посылать робота вместо себя в фитнес, качаться.Зомби. Просто Зомби (с)
Многоразовость - это бяка (с) Дмитрий Инфан

Lev

А вот еще интересно: почему такая колоссальная разница в соотношении масс взлетного и посадочного модулей по сравнению с Apollo? У Apollo - 1 к 2,4, у Altair - 1 к 6!
Делай что должен и будь что будет

pkl

Ну это понятнее - они собираются доставлять на Луну больше всякого барахла
Вообще, исследовать солнечную систему автоматами - это примерно то же самое, что посылать робота вместо себя в фитнес, качаться.Зомби. Просто Зомби (с)
Многоразовость - это бяка (с) Дмитрий Инфан

frigate

ЦитироватьА вот еще интересно: почему такая колоссальная разница в соотношении масс взлетного и посадочного модулей по сравнению с Apollo? У Apollo - 1 к 2,4, у Altair - 1 к 6!

LOI маневр (выход на орбиту ИСЛ) по программе Аполлон осуществлялся СМ КК Аполлон, по программе Созвездие - будет осуществляться посадочной степенью лунного модуля. :idea:

Таким образом посадочная ступень лунного модуля имеет двойное (:!:) служебное назначение:
- вывод на орбиту ИСЛ связки KK Орион и ЛМ LSAM;  
- обеспечение посадки ЛМ LSAM на поверхность Луны.
"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков

SpaceR

Да, из-за водорода, да ещё вдобавок из-за необходимости выполнения маневра LOI для всего комплекса, габариты у посадочного модуля вышли неслабыми...
Но в этом есть и свои плюсы:
 - во-первых, у водородного топлива наивысший УИ, соответственно экономится масса комплекса;
 - во-вторых, невыработанные остатки кислорода и водорода пойдут как топливо для ЭХГ (топливных элементов) или сырьё для экспериментов с переработкой лунного грунта (или, например, для регенерации атмосферы обитаемых модулей).
 - в-третьих, полученная после ЭХГ вода - тоже ценный ресурс, как для СЖО, так и для экспериментов.

Да, и ещё - "рыхлая" компоновка посадочного модуля даёт в перспективе возможность превращения и его самого в набор конструкционных материалов для лунной деятельности. Подозреваю, что над технологиями "разделки" и последующего применения Descent Stage инженеры NASA тоже уже размышляют. ;)

Так что я считаю такую реализацию лунной транспортной системы довольно удачной находкой.

Dude

О, чего прочитал! Новая политическая альтернатива VSE! :wink:

Авторы : Buzz Aldrin, Ph.D., Feng Hsu, Ph.D., Ken Cox, Ph.D.

http://blog.nss.org/?p=360

Sergio

Цитировать31 фотография работ по программе Constellation:
http://www.boston.com/bigpicture/2009/02/progress_on_nasas_constellatio.html

фотография номер 20 - Кто здесь?

Sergio

Цитировать
ЦитироватьAres I-X timetable:

Вах! Так они и до луны доберутся раньше всех в этом тысячелетии :D
а почему наши не могут также?

Лютич

Цитировать
Цитировать
ЦитироватьAres I-X timetable:

Вах! Так они и до луны доберутся раньше всех в этом тысячелетии :D
а почему наши не могут также?

потому что одновременно олимпиаду (а теперь вдобавок и программы спасения бизнеса "эффективных" менеджеров) и лунную программу минфин тянуть не желает.
Смотреть телевизор и читать газеты - моя работа.

Salo

http://www.floridatoday.com/content/blogs/space/2009/02/ares-i-x-segments-prepped-for-trip-to.shtml
ЦитироватьMonday, February 23, 2009
Ares I-X segments prepped for trip to KSC
 The shuttle solid rocket boosters that will form the first stage of the Ares I-X rocket are being prepped for shipment to Kennedy Space Center after a move from a final assembly facility in Promontory, Utah.

Alliant Techsystems hauled the segments to a holding facility where engineers and technicians are making final preparations for cross-country shipment via railcar in March. The ATK booster train is scheduled to depart Utah on March 9 and arrive at NASA's prime launch operations center about 10 days later. You can click to enlarge and save the ATK photos.

 The Ares I-X rocket is tentatively scheduled to blast off July 11 from Launch Complex 39B, where NASA just recently completed the raising of three, 600-foot-tall lightning towers that will protect the vehicle at the pad.

Once at KSC, the four solid rocket booster segments will be integrated with mock-ups of a fifth booster segment, an upper stage, an Orion spacecraft and a Launch Abort System. The segments have been instrumented with more than 100 sensors that will gather data on the performance of the first stage flight control system as well as the stage separation and parachute recovery systems.

 The booster segments sport a distictive "Z strip" paint job that will enable engineers to observe and evaluate the rocket's roll during ascent as well as its tumble after stage separation and a subsequent descent into an Atlantic Ocean recovery area.


"Были когда-то и мы рысаками!!!"

frigate

Любителям точных наук - данные по межступенчатому отсеку между первой и второй ступенями:
ЦитироватьCalled the frustum, the section resembles a giant funnel. Its function is to transition the primary flight loads from the rocket's upper stage to the first stage. The frustum is located between the forward skirt extension and the upper stage of the Ares I-X.

Weighing in at approximately 13,000 pounds [~ 5897 kg] , the 10-foot-long section [~ 3.05 m] is composed of two aluminum rings attached to a truncated conic section. The large diameter of the cone is 18 feet [~ 5.49 m] and the small diameter is 12 feet [~ 3.66 m]. The cone is 1.25 inches thick [~ 31.75 mm].
Segment Of Ares I-X Test Rocket Arrives At Kennedy
"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков

GALIN

Firm To Build J-2X Altitude Simulator[/size]

 
ЦитироватьA Mobile, Ala., firm will install a test cell diffuser on the new A3 test stand at NASA's Stennis Space Center to permit simulated high-altitude tests of the J-2X engine for the planned Ares I crew launch vehicle.

American Tank and Vessel Inc. won a five-year, indefinite delivery, indefinite quantity contract for the work, which will equip the new stand to generate steam at about 4,620 pounds per second and reduce test-cell pressure with it.

The facility will be able to simulate startup altitudes as high as 100,000 feet for the Ares I upper stage engine, which is based on Saturn V upper-stage engine technology.

The liquid oxygen/liquid hydrogen J-2X is baselined as the main engine for both the Ares I and the Earth Departure stage of the planned heavy-lift Ares V lunar-cargo launch vehicle.
"Truth needs no defence. No-one can take those footprints I made on the surface of the moon away from me."
  Eugene Cernan

Чебурашка

Переходник между ступенями для Ares I-X прибыл в центр им. Кеннеди


ronatu

Цитировать
Цитировать31 фотография работ по программе Constellation:
http://www.boston.com/bigpicture/2009/02/progress_on_nasas_constellatio.html

фотография номер 20 - Кто здесь?

CnpaBa B kpacHoM - R.... :P
Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

GALIN

Obama Will Stick with Bush Moon Plan[/size]

ЦитироватьThe fiscal 2010 NASA budget outline to be released by the Obama Administration Feb. 26 adds almost $700 million to the out-year figure proposed in the fiscal 2009 budget request submitted by former President Bush, and sticks with the goal of returning humans to the moon by 2020.

The $18.7 billion that Obama will request for NASA - up from $18.026 billion for fiscal 2010 in the last Bush budget request - does not include the $1 billion NASA will receive in the $787 billion stimulus package that President Barack Obama signed Feb. 16.

Aviation Week has learned that in addition to the human-lunar return, Obama wants to continue robotic exploration with probes to Mars and other Solar System destinations, as well as a space telescope to probe deeper into the universe.

He will request increases in Earth Science, in keeping with his call Feb. 24 for action on global warming. And he will ask for additional funds for the NextGen satellite-based air traffic control modernization effort within NASA's aeronautics request.

In addition to those newly requested funds, under the stimulus package the space agency will receive $400 million for back-to-the-moon exploration work; $400 million for science directed at climate-change space missions and the supercomputing capability needed for climate modeling; $150 million for aeronautics, including NextGen, and $50 million for repairs to hurricane damage suffered in 2008.
"Truth needs no defence. No-one can take those footprints I made on the surface of the moon away from me."
  Eugene Cernan

Дмитрий В.

Цитировать
Цитировать
Цитировать31 фотография работ по программе Constellation:
http://www.boston.com/bigpicture/2009/02/progress_on_nasas_constellatio.html

фотография номер 20 - Кто здесь?

CnpaBa B kpacHoM - R.... :P

Не похож! :lol:
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!