CEV "Constellation" и лунная программа НАСА

Автор ratman, 23.09.2004 04:46:02

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

ssb

Я бы гораздо осторожнее высказывался о безопасности шаттла.   Отношение к безопасности полётов до STS-107 (см. отказ руководства сделать формальный запрос в DoD для съёмки Колумбии фоторазведчиком)
и после
(сканирование ТЗП с использованием лазерных дальномеров два раза за полёт и ремонт подозрительных повреждений при помощи заготовленных заранее приспособлений, готовый к старту в течении двух..трёх недель второй челнок для спасения экипажа) -- несравнимы.

Горький опыт не прошёл бесследно, и сейчас шаттлы *гораздо* безопасней чем были до STS-107 и STS-51-L.

Дмитрий Виницкий

Ещё одну катастрофу шаттла не переживет не то что НАСА, но и правительство.
+35797748398

Снусмумрик

ЦитироватьЕщё одну катастрофу шаттла не переживет не то что НАСА, но и правительство.

Если бы всё было так страшно, Шаттл бы отменили после катастрофы Колумбии. И уж с правительством от катастрофы Шаттла точно ничего не будет.

Кстати, насколько Шаттл дороже Б-2?  :)

Я не говорю, что Шаттл продлят на неопределённый срок. Но вполне могут рискнуть и продлить ещё на 2-5 лет. В рамках борьбы с экономическим кризисом.
В России три беды - дураки, дороги и "технологии, не имеющие аналогов в мире".

Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Дмитрий Виницкий

Третьей катастрофы не переживет. Политически. Б-1 фигня, новый склепать - только деньги давай.
+35797748398


SpaceR

Цитировать
ЦитироватьATK: Ares stage one separation test success
[img/http://www.universetoday.com/wp-content/uploads/2009/01/ares_x_skirt.jpg /img]
А у Вас ещё большей[/size] картинки наверное не нашлось?
Было бы хоть на что смотреть...

GALIN

"Truth needs no defence. No-one can take those footprints I made on the surface of the moon away from me."
  Eugene Cernan

В А Д И М

Цитироватьyoutube:

NASA EDGE: NE@SPR - Small Pressurized Rover[/size]

Хорошая машина. И неплохо передвигается по ровной и твёрдой поверхности.

На песчаных барханах не испытывали ещё?
я так вижу
(my vision)

Дмитрий Виницкий

+35797748398

В А Д И М

а где на Луне степи и асфальт?  :shock:
я так вижу
(my vision)

Виктор Левашов

Цитироватьа где на Луне степи и асфальт?  :shock:
Логично.   8)

zyxman

Цитироватьа где на Луне степи и асфальт?  :shock:
Есть на эту тему анекдот:
- спрашивают у победившего на соревнованиях лесорубов, где он тренировался?
- В Сахаре.
- Так там-же пустыня?
- И здесь будет!
"Демократия, это когда царь умный, а также добрый и честный по отношению к своим холопам".
--
Удача - подготовленный успех!

Чебурашка

Интересный мультик про предстартовую подготовку и испытания КК "Орион": (29,6 MB)

GALIN



This photo shows a Friction Stir weld being performed on the new Vertical Weld Tool at the Marshall Space flight center. The Vertical Weld Tool is capable of assembling tank barrel sections up to 40-feet in diameter and 25-feet in length, and will be used to assemble full-scale Ares I developmental hardware.
"Truth needs no defence. No-one can take those footprints I made on the surface of the moon away from me."
  Eugene Cernan

GALIN

NASA sets out Altair lunar lander timetable[/size]

 
ЦитироватьNASA has sketched out the development timetable for its return-to-the-Moon Constellation programme's Altair lunar lander, aiming towards a long-term target of an unmanned June 2018 in-orbit propulsion test in preparation for a manned Moon mission in 2020.

An Altair conceptual design contract request for proposals, published on 28 January, calls for submissions from industry by 27 February.

Following an RFP pre-proposal conference presentation in June, multiple conceptual design contracts worth at least $42.2 million are to be awarded. This year and 2010 will see "base awards" of $1.6 million and $5.6 million respectively. Then, in 2011, there is an "option one" award of $15 million. In 2012 "option two" is worth $20 million.

The presentation also gives a design, development, test and evaluation award date of 2013. The DDT&E work is likely to bridge the gap between the preliminary design review and the June 2018 test.

Leading up to that design review will be the system definition review, which the RFP says will end by March 2012. Preceding that by a year will be the system requirements review, with the Constellation's lunar capability system requirements review 18 months before that. Its preceding concept review was in June 2008.

Starting at the same time as this year's lunar capability system requirements review in July, after the contract awards, will be the six-month long trade analysis cycle (TAC)-1. This will involve "high-level vehicle architecture, configuration" analyses, retreading some of what took place during the lander design analysis cycles (LDAC) one through three.

The agency's Altair project office is to finish LDAC-3 this March. It is actually the fifth design cycle as the project office's LDAC-1 and -2 both had "delta" processes. The LDAC-1 delta was to optimise the lander for cargo and the second involved revising the lander's avionics architecture. The end of LDAC-3 will be overlapped by the requirements analysis cycle, which ends in time for the lunar capability system requirements review.

After TAC-1 will be TAC-2, bringing the architecture, configuration studies to completion by June 2010. From then on every six months will see a new LDAC, namely four through eight. The LDAC-5 and -7 will overlap the system design and system requirements reviews.

NASA has already carried out one lunar lander study with industry. A November 2008 Broad Area Announcement Lunar Lander Study competition saw a total of $1.5 million in contracts to five companies including Seattle-based Andrews Space, Northrop Grumman and Odyssey Space Research. The study's goal was to obtain industry input into NASA's "study philosophy" and create a team able to work "together toward a common [NASA]-led design". Alternative industry design concepts were also welcome.

This work followed a multiple NASA centre effort that took place from April to August 2006 called the Preparatory Lunar Lander Study. It examined 30 different concepts and focused on seven.
"Truth needs no defence. No-one can take those footprints I made on the surface of the moon away from me."
  Eugene Cernan

Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Димитър

ЦитироватьNASA has sketched out the development timetable for its return-to-the-Moon Constellation programme's Altair lunar lander, aiming towards a long-term target of an unmanned June 2018 in-orbit propulsion test in preparation for a manned Moon mission in 2020.
А к этому времени и китайцы подоспеют ...  :twisted:

В А Д И М

Цитировать
ЦитироватьNASA has sketched out the development timetable for its return-to-the-Moon Constellation programme's Altair lunar lander, aiming towards a long-term target of an unmanned June 2018 in-orbit propulsion test in preparation for a manned Moon mission in 2020.
А к этому времени и китайцы подоспеют ...  :twisted:

к тому времени китайцы уже заселят всю Луну ((где тут смайлик с узкими глазами?  :P   ))
я так вижу
(my vision)

Чебурашка

Из последнего отчёта по Аресу: http://www.nasa.gov/pdf/312307main_feb0609_wkly_summary.pdf

Изготовление сегментов твёрдотопливного ускорителя для 1-ого  огневого испытания первой ступени РН Ares  (Development Motor 1 (DM-1)).

На данный момент отлито 4 из 5 сегментов. Как ожидается, последний, центральный сегмент будет отлит 9 февраля  :wink:
Собственно огневое испатания ожидается во второй половине года.