Antares (Taurus II)

Автор Salo, 20.02.2008 14:45:05

« назад - далее »

0 Пользователи и 2 гостей просматривают эту тему.

Искандер

#1980
ВЕ-3 для орбитальной РН BO (1?хВЕ-4) в самый раз, теоретически для Вулкана (2хВЕ-4) тоже подходит, а для Antares (2хРД193) значит большой?..
Ок.
Я понимаю, что не оптимальный по тяге, наверняка проигрывающий по импульсу, зато и жутко глубоко дросселируемый. Тем более что Орбитал пилит вакуумный ВЕ-3. Понимаю, что для другой РН...
Неужели ни как не вяжется???
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt

Дмитрий В.

ЦитироватьИскандер пишет:
ВЕ-3 для орбитальной РН BO (1?хВЕ-4) в самый раз, теоретически для Вулкана (2хВЕ-4) тоже подходит, а для Antares (2хРД193) значит большой?..
Ок.
Я понимаю, что не оптимальный по тяге, наверняка проигрывающий по импульсу, зато и жутко глубоко дросселируемый. Тем более что Орбитал пилит вакуумный ВЕ-3. Понимаю, что для другой РН...
Неужели ни как не вяжется???
В принципе, ничто не запрещает ставить ВЕ-3 и на Антарес, просто надо посчитать. Но по опыту оптимальнее будет ЖРД с меньшей тягой.
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

triage

было в начале марта, но тут дополнительные подробности. полная статья откроется при поиске названия в гугле 
Цитировать http://www.wsj.com/articles/orbital-atk-and-intelsat-set-to-sign-satellite-servicing-pact-1457444904
Orbital ATK and Intelsat Set to Sign Satellite Servicing Pact
Automated spacecraft would grapple and move large telecommunication satellites to help keep them flying
Updated March 8, 2016 1:57 p.m. ET
...
The Virginia-based aerospace company is close to signing a pioneering contract with Intelsat SA to use such an automated spacecraft to grapple and move large telecommunication satellites that have depleted fuel reserves, keeping them flying while also bringing in revenue for a few extra years, according to industry officials.
The tug is designed to use its own propulsion system to maintain an operational altitude of more than 20,000 miles, then disconnect and move on to rescue several other ailing satellites during a projected 15-year mission
Expected to be announced perhaps as early as next month, these officials said, the deal would cap a lengthy, uphill struggle to turn in-orbit satellite servicing into commercial reality. Despite years of delays, Orbital ATK has now committed tens of millions of dollars to build what it calls its first Mission Extension Vehicle.
...
The plan is to conduct a full-blown test of the technology in space by late 2018 and begin operations a few months later, said Tom Wilson, vice president of strategy and business development at Orbital ATK. If successful, the initiative could "change the way we manufacture satellites, and how we operate satellites," he said in an interview. "I think the market is ready for it, finally."
With dozens of big telecommunications satellites running low on fuel each year, Mr. Wilson said the company plans to build and launch four additional, more-advanced tugs by 2020. In addition to repositioning satellites, the aim is to eventually fuel or repair ailing craft with robotic technology.
....
From providing auxiliary propulsion to replacing satellite fluids to unfurling stuck solar arrays, automated space tugs will be poised to offer an array of services. "It's not as far-fetched as you might imagine," Mr. Weston told the audience.

Дмитрий В.

ЦитироватьИскандер пишет:
ВЕ-3 для орбитальной РН BO (1?хВЕ-4) в самый раз, теоретически для Вулкана (2хВЕ-4) тоже подходит, а для Antares (2хРД193) значит большой?..
Ок.
Я понимаю, что не оптимальный по тяге, наверняка проигрывающий по импульсу, зато и жутко глубоко дросселируемый. Тем более что Орбитал пилит вакуумный ВЕ-3. Понимаю, что для другой РН...
Неужели ни как не вяжется???
Если принять УИ ВЕ-3 за 435 с в пустоте, то в общих чертах:
- при выведении на НОО преимущество у ВЕ-3 - примерно 14,3 т против 10,5 т (оптимизированная верхняя ступень с RL10B2)
- при выведени на ГПО лучше RL10B2 - примерно 3,8 т против 3,2 т.

Если вкратце, то для Антареса лучше иметь две верхних ступени: - одна для НОО с ВЕ-3 и вторая - для ГПО/ГСО. Возможен, наверное, и некий компромисс в лице Центавроподобной ступени с двумя RL10A3
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Искандер

ЦитироватьДмитрий В. пишет:
ЦитироватьИскандер пишет:
ВЕ-3 для орбитальной РН BO (1?хВЕ-4) в самый раз, теоретически для Вулкана (2хВЕ-4) тоже подходит, а для Antares (2хРД193) значит большой?..
Ок.
Я понимаю, что не оптимальный по тяге, наверняка проигрывающий по импульсу, зато и жутко глубоко дросселируемый. Тем более что Орбитал пилит вакуумный ВЕ-3. Понимаю, что для другой РН...
Неужели ни как не вяжется???
Если принять УИ ВЕ-3 за 435 с в пустоте, то в общих чертах:
- при выведении на НОО преимущество у ВЕ-3 - примерно 14,3 т против 10,5 т (оптимизированная верхняя ступень с RL10B2)
- при выведени на ГПО лучше RL10B2 - примерно 3,8 т против 3,2 т.

Если вкратце, то для Антареса лучше иметь две верхних ступени: - одна для НОО с ВЕ-3 и вторая - для ГПО/ГСО. Возможен, наверное, и некий компромисс в лице Центавроподобной ступени с двумя RL10A3
Спасибо! :-)
Совсем не плохо получается, такой себе "типа Зенит".
RL10B2 - дорог. А для BE-3 Orbital уже мастерит высотное сопло.

Интересно, как это все водородное хозяйство будет выглядеть на новом ТТ носителе. Будем посмотреть!
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt

Seerndv

ЦитироватьIndustry Jockeys Over ICBM Motors For Commercial Space Launch
Lara Seligman, Defense News 4:22 p.m. EDT April 18, 2016
 


Orbital ATK's Minotaur IV(Photo: Orbital ATK)

WASHINGTON – As the arrival of entrepreneurial start-ups like Elon Musk's SpaceX and Jeff Bezos' Blue Origin fuels a renewed interest in space, the aerospace industry is jockeying for position.
A revolution in creative ideas for space access has emerged over the last few years, fr om reusable rocket engines to the proliferation of miniature satellites or "cubesats." This space boom is reinvigorating the industry, opening up new pockets of the market to competition.
One such pocket is small space launch, wh ere several new companies like Firefly and XCOR Aerospace are cropping up to meet a growing demand for vehicles to launch small payloads. But according to one aerospace company, there is still a void of domestic solutions to service the payload class on the upper edge of what is defined as "small," between 500 to 2,000 kg.
In this payload class, Orbital ATK argues that US companies are at a distinct disadvantage. The Russians are using rocket motors from the nation's decommissioned intercontinental ballistic missiles to launch commercial payloads in this weight range at a much lower cost, according to Ed Fortunato, Orbital ATK's senior vice president for government relations. Meanwhile, companies in Europe and India are building launch vehicles for this weight class using subsidized government funds, Fortunato said in an April 4 interview.
Orbital ATK is arguing the US government should allow US companies to buy rocket motors from decommissioned Air Force intercontinental ballistic missiles at market price to use for commercial space launch. This move would create jobs at home and stem the flow of US dollars to Russia, argued Barron Beneski, company vice president of investor relations and corporate communications.
"That's the only way a US company is going to be able to compete with the Russians," Beneski said. "It's crazy that US allies and American companies can't compete with Russians that use ICBM assets when there's a whole store of them here in the United States that we can't have access to."
The plan would save the Air Force the $15-20 million a year it spends maintaining about 800 excess ICBM rocket motors, and inject $30 million of business into the launch vehicle supply base, Fortunato said.
Another advantage is job creation at the four launches ranges across the US, Beneski said. Orbital ATK has already launched its Minotaur family of vehicles, which use ICBM rocket motors for military launches, from facilities in Virginia, California and Alaska, and will launch out of Florida next year, he said.
"It's win-win for everybody. It's a win because the Air Force gets something off their books – are they saving lots of money? No. Are they saving some money? Yes," Fortunato said. "Commercial companies compete for it, commercial satellite manufacturers have a domestic alternative for it now ... it just satisfies a market need right now."
Plus, "not sending money to Russia to launch those satellites, that gets people's attention," he stressed.
But competitors argue that Orbital ATK is the only company that currently has the ability to incorporate solid-fuel ICBM rocket motors into a launch vehicle. Orbital ATK already does this with its Minotaur family of launch vehicles, which has supported 25 Defense Department satellite launches, Beneski said. Currently, Minotaur is restricted to DOD missions.
Newer companies generally use liquid-fuel rocket technology, considered more cost-effective for certain missions. It only makes financial sense to build a commercial version of a launch vehicle fueled by solid ICBM rocket motors if the US government pays the majority of the cost, argued Richard DalBello, Virgin Galactic vice president for business development and government affairs.
"I have heard the argument that anybody could use these [ICBM] assets.  But all new, efficient, launch companies have chosen liquid rocket technology over solid technology," said DalBello. "Saying everyone could use these assets is like offering railroads and airlines all the used boxcars they want.  The problem is that the airlines are not in the boxcar business."
Virgin Galactic is going to introduce Launcher One, an air-launched rocket planned to launch 300-400 kg payloads into low earth orbit, in 2017.
Fortunato and Beneski argued that if the government releases these ICBM assets to industry, Orbital ATK's solution would not compete with the new companies looking to launch very small satellites into space. There is no domestic solution, existing or in development, that can launch payloads in the 500 to 2,000 kg range, Fortunato said.
However, DalBello argues releasing excess government assets into the commercial launch marketplace is "a bad idea" that kills innovation.
"Every President since Ronald Reagan has made encouraging a robust commercial marketplace a key part of their space policy... Current policy is that these excess assets can be used to meet government requirements but they may not be used to compete with commercial operators," DalBello said. "We have no issue with companies using this technology to compete – just not using assets that the government paid for."
DalBello also argued there is very little need for launch vehicles for at least one subset of the payload range Orbital ATK is aiming to serve: 1500-1800 kgs. The current launch vehicles in this range – Russia's Soyuz and PSLV, and Europe's Vega, for example – are primarily launching government satellites and aggregations of smaller commercial satellites, he stressed.
"They are positing the existence of a unicorn, a class of un-served commercial payloads in the 1500-1800 lb range," DalBello said. "If you look at what current vehicles in this range – Soyuz, PSLV, Vega –  are launching there are just not very many commercial payloads here."
http://www.defensenews.com/story/defense/show-daily/space-symposium/2016/04/11/industry-jockeys-over-icbm-motors-commercial-space-launch/82791660/


- ну и наши "переводы":

ЦитироватьВВС США предложили использовать двигатели списанных боевых ракет в космосе

Правительству США следует разрешить продажу двигателей списанных межконтинентальных ракет компаниям, занимающимся постройкой космических носителей. Об этом заявил глава Космического командования ВВС США генерал Джон Хайтен, пишет издание Defense News.

По его словам, ВВС потратили сотни миллионов долларов на хранение двигателей, оставшихся приблизительно от 800 списанных межконтинентальных ракет. Это, по мнению Хайтена, не может продолжаться бесконечно — когда-нибудь эти двигатели придут в негодность и их придется утилизировать.

«С точки зрения налогоплательщика, не лучше ли будет вернуть часть потраченных на них денег вместо того, чтобы просто уничтожить?», — задался вопросом Хайтен.

Решение о выводе в свободную продажу ракетных двигателей боевых баллистических ракет лоббирует компания Orbital ATK, которая уже использовала военные двигатели в своих изделиях.

Издание отмечает, что вопрос о выбрасывании военных запасов двигателей на коммерческий рынок может серьезно повредить промышленной политике правительства США, несколько лет выращивавшего мелких независимых разработчиков ракетной техники для космических запусков. Эти разработчики инвестировали солидные суммы в создание собственных двигателей и могут оказаться в ситуации, когда их продукция сделается неконкурентоспособной на фоне сбрасываемых по демпинговыми ценам военных изделий.

В связи с этим Хайтен заметил, что необходимо определить «верное» количество продаваемых из запасов двигателей и «честную» цену. «Нельзя убивать мелких игроков на этом рынке», — подчеркнул он.

- Орбитал делает "боевой разворот" на рынке пусковых услуг?
Свободу слова Старому !!!
Но намордник не снимать и поводок укоротить!
Все могло быть еще  хуже (С)

Искандер

Короче - Orbital-ATK хочет забирать раз проданные и списанные ТТ двигатели, в которых она имеет компетенцию, "на шару"...
Я всегда не понимал зачем разрабатывать "мелко/легкие" ЖРД РН, когда списанных и "конверсионных" МБР вагон и мааааленькая тележка, и самое странное что они никогда не кончаются потому как списывать и списывать... 
Орбитал-АТК на этом может очьсильно поняться. Если они свой "самый новый и крутой" носитель каким-то образом построят на базе "пучка" списанных "Минитменов" и дешёвого РБ на базе ВЕ-3. Ну, а если бы пару Thiokol-ов "примайстрячили" к Антаресу, то с водородом на ВЕ-3 могли бы получить относительно дешёвую поделку a la Атлас.

По сути "идеи" - ULA давят со всех сторон. И это хорошо! )))
А вот SpaceX и тем более ВО это как-то индиффирентно (ПМСМ).
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt

Not

#1987
ЦитироватьИскандер пишет:
Я всегда не понимал
По-русски будет - "я никогда не понимал".  Типичная ошибка иностранца. ;)
ЦитироватьИскандер пишет:
А вот SpaceX и тем более ВО это как-то индиффирентно (ПМСМ).
Мне кажется вы немного нервничаете  ;)

Alex_II

ЦитироватьNot пишет:
Мне кажется вы немного нервничаете ;)
А вот не надо валить свои судороги и колики при упоминании Маска с вашей больной головы на чужую здоровую... А при упоминании Блю Ориджин у вас тоже судороги? Если нет - будут...  8)
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Not

Аlex_II, Искандер, вы уже определитесь со своими псевдонимами  :D

Saul

Цитировать
ЦитироватьИскандер пишет:
Короче - Orbital-ATK хочет забирать раз проданные и списанные ТТ двигатели

 А интересно, какая грузоподьемность получится если "пучек" "Минитменов" на вторую ступень поставить? А что делать с Павлоградом, там этих твердотопливных ступеней 5,5 тысяч тонн. В Штатах сделали пожар на таком заводе, БУМ получился, как малое землятресение (есть фильм на Дискавери).
Личн. изобр. ректификация и др. http://inventions.at.ua/publ/

Alex_II

ЦитироватьSaul пишет:
В Штатах сделали пожар на таком заводе, БУМ получился, как малое землятресение (есть фильм на Дискавери).
Спасибо, не надо нам такого счастья... В Перми как-то на заводе ступень выжигали(уничтожали на стенде), а она возьми и бахни... Весь город (75км вдоль Камы) очень отчетливо слышал...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

silentpom

ЦитироватьИскандер пишет:
Короче - Orbital-ATK хочет забирать раз проданные и списанные ТТ двигатели, в которых она имеет компетенцию, "на шару"...
Я всегда не понимал зачем разрабатывать "мелко/легкие" ЖРД РН, когда списанных и "конверсионных" МБР вагон и мааааленькая тележка, и самое странное что они никогда не кончаются потому как списывать и списывать...
Орбитал-АТК на этом может очьсильно поняться. Если они свой "самый новый и крутой" носитель каким-то образом построят на базе "пучка" списанных "Минитменов" и дешёвого РБ на базе ВЕ-3. Ну, а если бы пару Thiokol-ов "примайстрячили" к Антаресу, то с водородом на ВЕ-3 могли бы получить относительно дешёвую поделку a la Атлас.

По сути "идеи" - ULA давят со всех сторон. И это хорошо! )))
А вот SpaceX и тем более ВО это как-то индиффирентно (ПМСМ).
у орбитал/атк такой носитель давно есть - минотавр со стриптизом, без буквы С. Пока они на нем никуда не поднялись, летает потихоньку без фанфар

Alex_II

Цитироватьsilentpom пишет:
у орбитал/атк такой носитель давно есть - минотавр со стриптизом, без буквы С. Пока они на нем никуда не поднялись, летает потихоньку без фанфар
Грузоподъемность у него не бог весть какая. Из интересного - одну из мелких лунных АМС на нем запускали...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Сергей

ЦитироватьSeerndv пишет:
- Орбитал делает "боевой разворот" на рынке пусковых услуг?
               
                  
ЦитироватьИскандер пишет:
Орбитал-АТК на этом может очьсильно поняться. Если они свой "самый новый и крутой" носитель каким-то образом построят на базе "пучка" списанных "Минитменов" и дешёвого РБ на базе ВЕ-3. Ну, а если бы пару Thiokol-ов "примайстрячили" к Антаресу, то с водородом на ВЕ-3 могли бы получить относительно дешёвую поделку a la Атлас.
Цитироватьsilentpom пишет:
у орбитал/атк такой носитель давно есть - минотавр со стриптизом, без буквы С. Пока они на нем никуда не поднялись, летает потихоньку без фанфар
На мой взгляд, Орбитал-АТК нашли какую то ПН в большом количестве ( может поучаствовать в запуске 900 спутников по 150 кг) и теперь прессуют власти, одна из мотивировок - потеснить Союз. По Минотавру они работают только в интересах МО, теперь хотят получить возможность работать на коммерческом рынке. Что касается использования списанных РДТТ МБР в качестве бустеров, то это не очень эффективно, все таки они спроектированы для других целей - время работы маловато, суммарный УИ так же и т.д. Другое дело, когда проектируют специально ТТ бустер для РН, намного эффективней, примеров полно.

George

ЦитироватьСергей пишет:
По Минотавру они работают только в интересах МО,
И еще НАСА. Нельзя использовать "Минотавры" в коммерции.

Salo

Цитировать Peter B. de Selding ‏@pbdes  1 ч.1 час назад  
Thompson: Antares demand is 2-3/yr now. Good profit margin even at low launch rates. Broader market beyond Nasa cargo after vehicle's proven

  Peter B. de Selding ‏@pbdes  1 ч.1 час назад  
Orbital's Thompson: 2nd launch of new-version Antares should be around November assuming a good 1st launch in July.
 
  Peter B. de Selding ‏@pbdes  1 ч.1 час назад  
Orbital's Thompson: New-version Antares static firing later this month at Wallops. Mid-July, ready to launch 1st of 2 rockets on ISS cargo.
 
  Peter B. de Selding ‏@pbdes  1 ч.1 час назад  
Orbital's Thompson: Next CRS cargo mission for us is around July.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

#1997
Цитировать Jeff Foust ‏@jeff_foust 7 ч.7 часов назад
Thompson: 2-3 Antares launches a year through mid-2020s for ISS cargo; start to win additional business after a couple re-engined launches.
 
  Jeff Foust ‏@jeff_foust 7 ч.7 часов назад
Thompson: hot fire test of Antares later this month. Launch just after July 4, and again in November.
 
  Jeff Foust ‏@jeff_foust  7 ч.7 часов назад  
Orbital received a fourth extension mission under its original CRS commercial cargo contract in the 1st quarter.
 
  Jeff Foust ‏@jeff_foust  8 ч.8 часов назад  
Orbital ATK says in their earnings call they'll roll out the first re-engined Antares to the pad next week for a static fire test.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

Цитировать James Dean ‏@flatoday_jdean  7 ч.7 часов назад  
Orbital ATK plans to roll redesigned Antares rocket to Wallops pad next week in preparation for hot-fire test later this month, launch July.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://spacenews.com/orbital-targets-july-for-1st-flight-of-redesigned-antares-rocket/
ЦитироватьOrbital targets July for 1st flight of redesigned Antares rocket
by Peter B. de Selding — May 5, 2016
 
Orbital ATK said its redesigned Antares rocket, with different Russian first-stage propulsion, should make its first flight fr om Wallops Island, Virginia, in July. Synergies with other Orbital businesses mean Antares is profitable even if it wins no business beyond the 2-3 launches per year planned for NASA, Orbital said. Credit: NASA  
 
PARIS—Satellite and rocket builder Orbital ATK on May 5 said its re-engined Antares medium-lift launch vehicle likely would make its first flight in July and would be nicely profitable for Orbital even if it wins no other customers beyond its current NASA space station resupply business.
Dulles, Virginia-based Orbital has enough NASA station-resupply work to assure two or three Antares launches per year well into the next decade and the company expects to widen its customer set once the redesigned Antares has proven itself.
But even in a worst-case scenario in which Antares is used only for the NASA work, it will be a good business for Orbital.
In a conference call with investors, Orbital Chief Executive David W. Thompson said the company has maximized Antares synergies with other Orbital products, pulling into Antares Orbital's work on target vehicles, missile defense interceptors and smaller launch vehicles.
"There are lots of interchangeable parts and subsystems, with the same engineering and manufacturing teams and facilities," Thompson said. If the vehicle can move beyond NASA to average five or six flights per year, the profit margin thickens, he said.
A flight rate of two or three per year is generally considered exceptionally low for a rocket that must pay its own way in a competitive environment. Orbital is one of three companies providing supply missions to NASA under the Commercial Resupply Services-2 contract, whose launches start in 2019.
The first re-engined Antares uses Russian RD-181 engines for the first stage. They replace an earlier Russian design that Orbital no longer trusted after an October 2014 Antares failure, which was the vehicle's fifth and last flight.
Since then, Orbital has kept current on its NASA space station resupply contract obligations by booking two Atlas 5 launches from United Launch Alliance of Centennial, Colorado.
Assuming a successful static-fire test in late May at the Wallops Island, Virginia, spaceport, Antares would launch the Orbital-built Cygnus supply vehicle to the international space station in July. A successful launch will lead to a second flight around November, also a NASA station-resupply mission, Thompson said.
Orbital and the U.S. Air Force are investing in early research on a heavier-lift rocket that would use all U.S.-built engines and would be capable of serving both the U.S. government and the international commercial market.
Thompson said the joint investment would remain modest, with a decision in mid-2017 on whether to proceed with full-scale development of the rocket.
Orbital said its Cygnus vehicle business for NASA, plus work on U.S. military satellites, would offset what may be a poor year in commercial geostationary-orbit telecommunications satellites. Orbital is one of the world's top seven suppliers of commercial telecommunications satellites but focuses on the market's smaller end, for satellites whose payloads require no more than 8 kilowatts of power.
The overall commercial satellite market ebbs and flows, and demand for smaller satellites can be even more unpredictable.
Added to the market volatility is Orbital's special predicament with the still-non-functional U.S. Export-Import Bank, the U.S. export-credit agency. Orbital said Ex-Im's shutdown in 2015 cost it one of the three satellite orders it had believed it would win. The company ended the year with two satellite contracts.
For 2016, Thompson said, the overall commercial market is likely to no better than 2015, wh ere only 17 commercial satellites – by Orbital's count – were ordered, including five smaller satellites in Orbital's range.
In 2016 as well there should be five smaller satellites coming up for bids. Thompson did not say whether any of these customers would require export-credit backing, but the fact is that Ex-Im, while operational, is awaiting U.S. Congressional approval of a new director that would permit the bank to support large-volume engagements such as satellite orders.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"