РД на метане

Автор MKOLOM, 17.05.2004 16:03:47

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Искандер

Круто! Автономная СПГ\"метановая" заправка на "трубе". Перевести весь транспорт вдоль газопроводов  на газ, чтоб метаном атмосферу не загаживать.
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt.
Propaganda non facit homines idiotae. Propaganda fit pro fatuis.


Salo

#2962


 
На выходе чистый метан для экспорта, к тому же охлаждённый как минимум до минус 110 градусов.
Осталось его сжижить.
Согласно ТУ на СПГ

 
Попутно получают азот и гелий, что тоже не лишне.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

Контракт на метановый десятитонник расширительного цикла на метане подписан:
http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Transportation/Vega_Evolution_preparation_and_Space_Rider_development
ЦитироватьVega Evolution preparation and Space Rider development

30 November 2017

ESA signed two contracts today with Italy's ELV and Thales Alenia Space to extend Europe's Vega space system capabilities and competitiveness, and develop Space Rider for payload return capability.

ELV will develop and extensively test a new European cryogenic upper stage engine development model for Vega evolutions beyond 2025, based on low-cost liquid oxygen–methane propulsion.

The engine replaces the current Zefiro-9 solid-propellant motor and the AVUM upper stage engine for Vega-E, matching Vega-C performance at significantly reduced costs and improved flexibility.

In addition, complementing the Small Spacecraft Mission Services (SSMS) programme already under development, ELV will investigate how existing motors such as the P120, P80, Z40, Z23, Z9, could be used to create a family of Vega-E configurations able to place payloads of 200–2500 kg into orbit.

This will incorporate promising technologies in the areas of 3D layer-by-layer additive manufacturing, hydrogen peroxide as low-toxicity propulsion, and advanced avionics, offering competitive production and operational costs.

The contract concerning the Vega evolution activities worth €53 million was signed by ESA Director of Space Transportation Daniel Neuenschwander and ELV Managing Director Andrea Preve at ESA headquarters in Paris.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

m-s Gelezniak

К старому разговору о газовозах.

Цитировать
Виктор Банев #10.12.2017 12:45   @Штуша-Кутуша#10.12.2017 12:11 ±edit


Виктор Банев
аксакал
Штуша-Кутуша> Вопрос только в том, а надо ли свое независимое производство этого добра России и Китаю. Еще недавно российские топы посмеивались над такой "глупостью" как LNG по сравнению с "великой трубой".
Народ просто "не въехал", что у СССР для сибирского, туркменского и прикаспийского газа альтернативы трубам просто не было. Ну не было и всё. Из этого сделали ошибочный вывод, что, дескать, так везде. А мы, соответственно, самые вумные. Ну и газовозы раньше теряли до 20% газа при транспортировке. А теперь даже без системы возврата сжиженного газа из кипящего слоя газовоз теряет всего 0,14% в сутки! А с системой- ничего не теряет, кроме затрат на топливо для вспомогательного оборудования ожижения. А это всего 40 тонн в сутки. Возможно, даже того же газа. Технология трубопроводного транспорта газа совершенно не изменилась за последние 70 лет. А вот СПГ-технологии прогрессируют с каждым годом.


Шли бы Вы все на Марс, что ли...

Apollo13

Вакуумный BE-4U должен иметь тягу около 250 тс, замкнутый цикл, многократное включение и запускаться в полете. Это ведь будет самый мощный подобный двигатель в истории? Ближайшие похожие двигатели J-2, Merlin-1D Vac и РД-120 имеют тягу в районе 100 тс. Из них только РД-120 замкнутого цикла.

И он должен полететь в космос через 3 года, хотя даже земная версия пока что проработала 3 секунды на 50% тяги?

Сергей

ЦитироватьApollo13 пишет:
Вакуумный BE-4U должен иметь тягу около 250 тс, замкнутый цикл, многократное включение и запускаться в полете. Это ведь будет самый мощный подобный двигатель в истории? Ближайшие похожие двигатели J-2, Merlin-1D Vac и РД-120 имеют тягу в районе 100 тс. Из них только РД-120 замкнутого цикла.

И он должен полететь в космос через 3 года, хотя даже земная версия пока что проработала 3 секунды на 50% тяги?
Если под подобным понимать закрытую схему, то был еще РД-270 с земной тягой 640 т под проект РН УР-700 на гептиле, газ-газ, до ума не доведен в связи с прекращением проекта УР-700, 27 испытаний 22 двигателей.
Сейчас начинается самое интересное - обеспечение высокочастотной устойчивости процесса горения и у Безоса, и Маска. И вопрос - какие характеристики получатся для BE-4 для ЛКИ Нью Гленна, остается открытым, как и у Раптора для ЛКИ BFS.

Гость22

ЦитироватьAn ultra-low cost reusable rocket engine, Prometheus, using liquid oxygen–methane propellants, is set to power Europe's future launchers.

Today (14.12.2017), ESA and ArianeGroup signed a contract to develop a full-scale demonstrator to be ground tested in November 2020.
 
Prometheus demonstrates the systematic application of an extreme design-to-cost approach, new propellant and innovative manufacturing technologies. 
 It lowers costs to a tenth of those for Ariane 5's Vulcain 2 engine.

 Additive layer-by-layer manufacturing of engine parts enables faster production, with fewer parts.
 Key characteristics of Prometheus include a computer system enabling realtime adjustment and immediate diagnosis for potential reusability.

 Methane propellant is widely available and brings high efficiency, standardisation and operational simplicity, making it a perfect candidate for a reusable booster engine demonstration. 
 
By 2020, technical knowledge of liquid oxygen–methane propulsion gained through the Prometheus project will allow fast and informed decisions to be made on useful applications.
 
Prometheus provides a nominal 1 MN of variable thrust, is suitable for first- and second-stage applications, and is reignitable. It will propel a range of next-generation launchers, including future evolutions of Ariane 6.

 The Prometheus contract, worth €75 million, was signed by ESA Director of Space Transportation, Daniel Neuenschwander, and Alain Charmeau, CEO at ArianeGroup, at ESA headquarters in Paris in the presence of ESA Director General Jan Wörner.
 
The project is part of ESA's Future Launchers Preparatory Programme.
 
"Prometheus will power Europe's future launchers, forging a path of continuous improvement in competitiveness," commented Mr Neuenschwander.
 
"This contract paves the way for the future of Europe's space transportation, and the development of European propulsion technology of tomorrow," added Mr Charmeau. 
 
The project benefits from significant synergies with other launcher demonstration projects within ESA, national agencies and industry.

http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Transportation/Prometheus_to_power_future_launchers

Сергей

ЦитироватьГость 22 пишет:
ЦитироватьAn ultra-low cost reusable rocket engine, Prometheus, using liquid oxygen–methane propellants, is set to power Europe's future launchers.

Today (14.12.2017), ESA and ArianeGroup signed a contract to develop a full-scale demonstrator to be ground tested in November 2020.
 
Prometheus demonstrates the systematic application of an extreme design-to-cost approach, new propellant and innovative manufacturing technologies.
 It lowers costs to a tenth of those for Ariane 5's Vulcain 2 engine.

 Additive layer-by-layer manufacturing of engine parts enables faster production, with fewer parts.
 Key characteristics of Prometheus include a computer system enabling realtime adjustment and immediate diagnosis for potential reusability.

 Methane propellant is widely available and brings high efficiency, standardisation and operational simplicity, making it a perfect candidate for a reusable booster engine demonstration.
 
By 2020, technical knowledge of liquid oxygen–methane propulsion gained through the Prometheus project will allow fast and informed decisions to be made on useful applications.
 
Prometheus provides a nominal 1 MN of variable thrust, is suitable for first- and second-stage applications, and is reignitable. It will propel a range of next-generation launchers, including future evolutions of Ariane 6.

 The Prometheus contract, worth €75 million, was signed by ESA Director of Space Transportation, Daniel Neuenschwander, and Alain Charmeau, CEO at ArianeGroup, at ESA headquarters in Paris in the presence of ESA Director General Jan Wörner.
 
The project is part of ESA's Future Launchers Preparatory Programme.
 
"Prometheus will power Europe's future launchers, forging a path of continuous improvement in competitiveness," commented Mr Neuenschwander.
 
"This contract paves the way for the future of Europe's space transportation, and the development of European propulsion technology of tomorrow," added Mr Charmeau.
 
The project benefits from significant synergies with other launcher demonstration projects within ESA, national agencies and industry.

http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Transportation/Prometheus_to_power_future_launchers
Есть обещание с помощью аддитивных технологий сделать ну ооочень дешевый метановый движок с тягой 102 тс. Теперь от слов к делу, удачи!!!! С 2002 по 2005 г.г. совместно с КБХА разрабатывали метановый движок с тягой 200 тс, но поскольку итальянцы потратились на развитие производственной базы для производства ТТ бустеров, проект - Волга- был свернут. А теперь Маск подложил свинью, Безос то же - редиска, приходится суетиться и обещать золотые горы.

Salo

Основная экономия от перехода с водорода на метан.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Leonar

а какие массогабаритные параметры могут быть у перспективного 85тс метанового двигателя?
Как у Рд 0256?  который тоже на метане запускали?


Сергей

Наверно долго трудились, чтобы попортить изображение. Пока где то 11 сек, и совместили несколько видео, что бы не разобрать , какое было давление в КС.

Astro Cat

ЦитироватьMax Andriyahov пишет:
ВЕ-4
январь 2018
Во! Уже не 3 секунды, а аж 11 сек! Прогресс! )))

Salo

https://twitter.com/blueorigin/status/950365085091811330
Цитировать Blue Origin‏Подлинная учетная запись @blueorigin
Latest BE-4 engine test footage where we exceeded our Isp targets. We continue to exercise the deep throttling of our full scale 550,000 lbf BE-4, the reusability of our hydrostatic pump bearings and our stable start/stop cycles. More to follow from ongoing tests. #BE4 #NewGlenn
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Сергей

ЦитироватьSalo пишет:



Уже видео получше и видно , что меняли давление в КС в ходе испытаний.

Искандер

"Усё буде метан".
А вообще хорошо, что дело движется.
Интересно, когда уж ULA выберет двигатель - 11 сек мало?
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt.
Propaganda non facit homines idiotae. Propaganda fit pro fatuis.

Сергей

ЦитироватьИскандер пишет:
"Усё буде метан".
А вообще хорошо, что дело движется.
Интересно, когда уж ULA выберет двигатель - 11 сек мало?
В части 11 сек - программа испытаний будет близка к программе испытаний РД-180.

Apollo13

ЦитироватьApollo13 пишет:
Вакуумный BE-4U должен иметь тягу около 250 тс, замкнутый цикл, многократное включение и запускаться в полете. Это ведь будет самый мощный подобный двигатель в истории? Ближайшие похожие двигатели J-2, Merlin-1D Vac и РД-120 имеют тягу в районе 100 тс. Из них только РД-120 замкнутого цикла.

И он должен полететь в космос через 3 года, хотя даже земная версия пока что проработала 3 секунды на 50% тяги?
Кажется пчелы начали что-то подозревать.

Blue Origin switches engines for New Glenn second stage