Форум переехал. Регистрация пользователям прежнего форума не требуется, достаточно ВОССТАНОВИТЬ ПАРОЛЬ ПРИ ВХОДЕ. Короче, жмите сюда и вводите свой почтовый адрес. Не получается восстановить пароль - пишите на noreply (собака) novosti-kosmonavtiki.ru

ПРАЙС :)

Автор carlos, 18.09.2005 13:25:49

« предыдущая - следующая »

0 Пользователей и 1 гость просматривают эту тему.

eng. Alex

Цитата
ЦитатаПри этом газетный курс вызывал легкое недоумение. :) Поэтому с пересчетом через газетный курс надо быть осторожным.

Почему? Официальный курс более или менее отражал покупательную способность рубля и доллара.

Это справедливо для наличных и конвертируемых в них денег. Промышленность работала за безналичные рубли и ценность их была другой, ибо потоки наличных и безналичных не пересекались. Были некторые возможности, типа магазинов "Радиотехника" и т. п., но они были мизерными. :)

SpaceR

Хм, ну вообще-то тема кагбэ не об особенностях курса советских рублей... ;)
Цитата
ЦитатаСама ракета только миллиард

http://rosspending.ru/fk/contract/0025910000090/
Миллиард рублей стоит "Союз-2-1б" с разгонным блоком "Фрегат" в комплекте.
 . . .

При этом известно, что "Союз-2-1б" с "Фрегатом" стоит приблизительно вдвое дороже, чем "Союз-У".
"Фрегат" туда входить не может - он поставляется не "ЦСКБ-Прогресс".
ЦитатаЗаказчик
Государственный заказчик: Федеральное космическое агентство
Исполнитель контракта
Поставщик: ФГУП "ГНПРКЦ "ЦСКБ-Прогресс"
ИНН/КПП: 6312032094/631050001
Кроме того, есть небезосновательное подозрение, что РН "Союз-У" больше выпускаться вообще не будет.
Тут кто-то говорил, что её цена уже ниже себестоимости.

Андрей Суворов

ЦитатаВ восьмидесятых такой курс доллара был не к обычному советскому рублю, ходившему внутри страны, а к инвалютному. В 1986 г. один инвалютный рубль стоил 10 внутренних, в чем могли убедиться на собственном опыте выезжающие за границу граждане.
Гуано вопрос - мой приятель покупал чеки "берёзки" у берёзки за 1:2 и говорил, что доллары были готовы продать по 1:4. Это молодому человеку, впервые туда подошедшему, и теоретически могшему быть провокатором. Он, правда, не был, а у фарцовщиков глаз намётанный. Реальный курс "возле берёзки" был тогда 1:1.5 на чеки и 1:2-1:3 на доллары, в зависимости от суммы. Дело было осенью 1984 года, я учился на втором курсе.
ЦитатаПри этом газетный курс вызывал легкое недоумение. :) Поэтому с пересчетом через газетный курс надо быть осторожным.
Курс "один к шести" - это уже после "освобождения цен", когда реальная стоимость рубля стала быстро падать. А дальше и 1:12 было, и больше было...

Но заработки на ниве компьютерных знаний появились у меня только в 1988 году - и видак я купил тогда же, и 1:12 было именно тогда. А не раньше.

kroton

Цитата
ЦитатаСама ракета только миллиард

http://rosspending.ru/fk/contract/0025910000090/

Миллиард рублей стоит "Союз-2-1б" с разгонным блоком "Фрегат" в комплекте.
Миллиард рублей в нынешних рублях - это 32 миллиона нынешних долларов.
Или примерно 10 миллионов долларов в ценах 1981 года.

При этом известно, что "Союз-2-1б" с "Фрегатом" стоит приблизительно вдвое дороже, чем "Союз-У".

Фрегат - еще 400 млн рублей
http://2011.rosspending.ru/contract/0173100007011000314/
Обеспечение пуска не менее 100 млн.
http://2011.rosspending.ru/contract/0173100007011000338/

eng. Alex

ЦитатаГуано вопрос - мой приятель покупал чеки "берёзки" у берёзки за 1:2 и говорил, что доллары были готовы продать по 1:4. Это молодому человеку, впервые туда подошедшему, и теоретически могшему быть провокатором. Он, правда, не был, а у фарцовщиков глаз намётанный. Реальный курс "возле берёзки" был тогда 1:1.5 на чеки и 1:2-1:3 на доллары, в зависимости от суммы. Дело было осенью 1984 года, я учился на втором курсе.
ЦитатаПри этом газетный курс вызывал легкое недоумение. :) Поэтому с пересчетом через газетный курс надо быть осторожным.
Курс "один к шести" - это уже после "освобождения цен", когда реальная стоимость рубля стала быстро падать. А дальше и 1:12 было, и больше было...

Но заработки на ниве компьютерных знаний появились у меня только в 1988 году - и видак я купил тогда же, и 1:12 было именно тогда. А не раньше.

Oдин к шести было летом 1986 г.

Salo

Один к шести было летом 1990 года. Знаю точно, поскольку хотел купить однокомнатную квартиру в Одессе, которая тогда стоила 4000$. Двадцати четырёх тысяч рублей у меня в тот момент не оказалось.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

eng. Alex

ЦитатаОдин к шести было летом 1990 года. Знаю точно, поскольку хотел купить однокомнатную квартиру в Одессе, которая тогда стоила 4000$. Двадцати четырёх тысяч рублей у меня в тот момент не оказалось.

Хотели ведь 24 тыс. рублей, а назвать цену на квартиру можно в любой удобной валюте. :) В 1986 г. удалось поменять один к шести у государства по гос. курсу.

Salo

http://www.spacenews.com/contracts/120109-nasa-add-375m-lockheed-orion-contract.html
ЦитатаAdvertisement
Mon, 9 January, 2012
NASA Intends To Add $375M to Lockheed's Orion Contract for Delta 4 Test Launch[/size]
By Dan Leone

    WASHINGTON -- NASA intends to add $375 million to Lockheed Martin Space Systems' $6.4 billion Orion space capsule contract so that the company can procure a Delta 4 rocket to power a 2014 test flight of the next-generation crew vehicle.

    In a procurement notice posted online Jan. 6, NASA said it intends to make a sole source award to Lockheed Martin for Exploration Flight Test (EFT)-1 by modifying the Denver-based company's existing contract to build Orion, a craft also known as the Multi-Purpose Crew Vehicle (MPCV). Lockheed, won the Orion contract in 2006 as part of the now-canceled Constellation Moon- destination program.

    Boeing and Space Exploration Technologies Corp. (SpaceX) also expressed interest in Exploration Test Flight-1, according to NASA's notice, but both companies were turned down.

    Boeing and SpaceX, NASA wrote, "proposed capabilities which focused primarily on meeting one aspect of the requirement of NASA's EFT-1 effort ... a launch vehicle. However, neither company addressed the complete requirements for the end-to-end EFT-1 effort."

    Boeing and SpaceX did not immediately reply to requests for comment.[/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.defense.gov/contracts/contract.aspx?contractid=4702
ЦитатаCONTRACTS

AIR FORCE

            United Launch Services, L.L.C., Littleton, Colo., is being awarded a $1,516,000,000 firm-fixed-price contract for Atlas V Evolved Expendable Launch Vehicle (EELV) launch service in support of a Defense Meteorological Satellites Program 19; a Mobile User Objective System-3; three National Reconnaissance Office missions; and Delta IV EELV launch service in support of Air Force Space Command-4, two Global Positioning Systems, and Defense Meteorological Satellites Program-20 missions.  The location of the performance is Decatur, Ala.  Work is expected to be completed by Jun. 30, 2014.  SMC/LRK, El Segundo, Calif., is the contracting activity (FA8811-11-C-001 P00012).[/size]
http://www.spacenews.com/military/110111-ula-gets-billion-air-force-contract-for-nine-launches.html
ЦитатаWed, 11 January, 2012
ULA Gets $1.5 Billion Air Force Contract for Nine Launches[/size]
By Dan Leone

    WASHINGTON -- The U.S. Air Force has awarded United Launch Alliance (ULA) of Denver a $1.5 billion firm, fixed-price contract that runs through June 2014 and covers a total of nine launches.

    According to a list of contracts posted online Jan. 10 by the Pentagon, the Air Force purchased five Atlas 5 launches and four Delta 4 launches.

    Atlas 5 will launch the Air Force's Defense Meteorological Satellite Program-19, Mobile User Objective System-3 and three National Reconnaissance Office missions. Delta 4 will launch a mission known as Air Force Space Command-4, two GPS satellites, and the Defense Meteorological Satellite Program-20, according to the Pentagon list.[/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.aviationweek.com/aw/generic/story_channel.jsp?channel=space&id=news/asd/2012/01/11/06.xml&headline=Challenges%20Face%20U.S.%20Military%20Launch%20Ability
ЦитатаChallenges Face U.S. Military Launch Ability[/size]
Jan 11, 2012
 
By Guy Norris

NASHVILLE, Tenn. -- The U.S. must overcome the growing challenges of rising launch costs and aging propulsion systems if it is to gain much needed efficiencies and maintain its global lead, warns Gen. William Shelton, commander of Air Force Space Command.

Making the case for urgent action in the face of severe budget cuts, Shelton argues strongly in favor of the development of new main and upper-stage engines, which he believes are pivotal to the future of U.S launch capability. Speaking at the American Institute of Aeronautics and Astronautics New Horizon Forum here, Shelton says "to get better in space launch we need newer, more efficient engines to enable much more robust access to space."

Although the past 81 consecutive national security launches mark "an unprecedented record" for U.S. space launch, Shelton says "we pay a huge financial premium for that success." Alternatives must be found to offset these costs, he adds. "Don't get me wrong. I'm not suggesting we want to do launch on the cheap, but there are places we can look to reduce costs without affecting our sterling record of success," he says.

Speaking specifically about the RS-68 and RL10 engines that form the propulsion backbone of the current Evolved Expendable Launch Vehicle (EELV) launcher fleet, Shelton says "the RS-68 was designed about 20 years ago and the RL10 was originally designed back in the 1950s -- for technology that's pretty doggone old." And the upper-stage engines are "red-lined on just about every launch we do, running at 25% over the originally designed chamber pressure," he adds. "I've said for years that the person or company or person who finds a breakthrough in space propulsion will become very wealthy. It's got to happen because it's just too expensive to get hardware and people to orbit."

Shelton says the knock-on effect of more efficient, less costly engines will affect the entire launch cost equation. "Now imagine what design trades we could make if it was an order of magnitude less costly to get to orbit. We'd have less complex, smaller satellites and hence smaller launch vehicles," he says.

Although engine performance is currently adequate, Shelton believes the real benefits could be found in improving manufacturing processes, which he adds "leave a lot to be desired." Citing the Pratt & Whitney Rocketdyne RL10, he says each engine "requires more than 8,000 man touch hours -- more than a hand-built Lamborghini if you can believe that."

Although the requirements for the Air Force's ongoing new-upper stage engine are yet to be fully defined, Shelton says "I expect it will be much easier to manufacture to significantly reduce our costs and it should also have increased performance so we can operate at reasonable margin. Increased reliability also reduces mission assurance concerns."

In the meantime, Shelton says other cost-savings continue to be developed, including the new block-buy strategy for EELV. The Air Force also is "working with [EELV manufacturer United Launch Alliance] to identify other savings and is in the midst of due diligence to reduce launch costs with our current launch vehicles." One such move includes launching multiple payloads per vehicle. "We recently decided we'll launch future GPS satellites two at a time where it makes sense, and it's a great way to save on overall launch costs," he says.[/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://spacenews.com/launch/012312-vega-expected-price-competitive-with-russian-rockets.html
ЦитатаMon, 23 January, 2012
 
Vega Expected to be Price-competitive With Russian Rockets[/size]
By Peter B. de Selding

 KOUROU, French Guiana -- Europe's Vega small-satellite launcher, whose inaugural flight is scheduled for mid-February, will be sold commercially for about 32 million euros ($42 million) per launch -- a price that can compete with converted Russian ballistic missiles, Vega officials said Jan. 23.

In briefings at Europe's Guiana Space Center spaceport here on the northeast coast of South America, where Vega is nearing the end of nine years of development, program managers said the rocket's competitive position is even better than it was at the start of development.

"Our belief is that we can charge up to 20 percent more per launch than our biggest competitors and still win business because of the value we provide at the space center here and with Arianespace," said Francesco De Pasquale, managing director of ELV SpA, the Italian company that is Vega's prime contractor.

"What we are saying is that we can now deliver the vehicle for 25 million euros to Arianespace," De Pasquale said in an interview on the eve of Vega's final tests before flight approval.

"Arianespace's marketing and service costs will add about 7 million to that figure, which gets us to 32 million euros. This is assuming that we launch only two Vega flights per year. If we can increase the flight rate to four per year -- and we believe the market demand will be there -- then our price per vehicle can drop to 22 million euros. We assume a corresponding price drop from Arianespace," De Pasquale said.

Avio's space division in Colleferro, Italy, owns 70 percent of ELV. The Italian Space Agency owns the remaining 30 percent.

Vega was first proposed to the European Space Agency (ESA) in the late 1990s but development did not begin until early 2003. The vehicle is designed to carry a 1,500-kilogram satellite into a 700-kilometer orbit, a performance that gives it a ready-made market in Europe for launching Earth observation satellites.

Vega faced initial opposition within ESA and was approved only after the Vega industrial team offered specific commercial price targets.

In Vega's early development years, the entry into the market of Russian and Ukrainian converted ballistic missiles caused Vega backers to worry that the original commercial price point of 21 million euros per launch would not be low enough.

These concerns were heightened when the Russian Rockot vehicle entered the market as part of a Russian-German collaboration. The Germany connection, as a major shareholder in the Eurockot Launch Services GmbH company of Bremen, Germany, gave Rockot access to the ESA market.

The Russian-Ukrainian Dnepr vehicle, while not having a European market entry ticket, nonetheless attracted European and other government customers with prices that, as recently as several years ago, were considered unmatchable by Vega.

A wave of inflation in Russia has driven up the prices of both rockets "radically" in recent years, according to Antonio Fabrizi, head of the launcher division for the 19-nation ESA. Fabrizi said a recent ESA decision to assign Vega the launch of two European Sentinel Earth observation satellites was only made after a competition with Rockot. "We believe in competition in the sector," Fabrizi said.


Other vehicles that at one point might have competed directly with Vega have been sidelined by their owners, or hampered by development issues or launch delays.

A Ukrainian-Brazilian project to launch Ukraine's Cyclone rocket from Brazil's Alcantara launch base has seen multiple delays, with a first launch now planned for sometime in 2013. It is not clear how quickly the vehicle will be available commercially.

Space Exploration Technologies (SpaceX) of Hawthorne, Calif., has set aside development of its Falcon 1 rocket while it concentrates on qualifying the larger Falcon 9.

India's PLSV vehicle has a full manifest with Indian government launches and also has lingering issues with the U.S. technology-export regulations, known as ITAR -- International Traffic in Arms Regulations -- that have made it difficult for owners of satellites with U.S. parts to use the rocket. Even stricter U.S. satellite export prohibitions have limited the Chinese Long March rocket's market access.

Assuming Vega's inaugural flight occurs on schedule and is successful, the rocket has five more ESA-funded launches scheduled. It is during this period that ELV and the other Vega contractors are supposed to hone their practices so that, by 2015, they are able to meet the 32-million-euro launch price and still make a profit.[/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

По РН Союз-2:
http://top.rbc.ru/economics/19/11/2011/625836.shtml
ЦитатаРоссия продала Франции рекордную партию ракет[/size]

 Глава Роскосмоса Владимир Поповкин заявил, что сотрудничество РФ и Франции в ходе подготовки и запуска ракеты-носителя "Союз" с французского космодрома Куру оказалось настолько успешным, что французы заключили с Россией контракт на строительство 21 ракеты-носителя "Союз".

Сделка обеспечит работой производителей ракет и комплектующих на ближайшие 5 лет. Ракеты будут предназначены для пусков с Куру. Разглашать стоимость сделки В.Поповкин отказался, однако ее параметры прикинуть несложно, пишут "Известия".

В рамках Федеральной космической программы одна ракета-носитель "Союз 2.1б" (для Куру у России приобретаются практически такие же ракеты) стоит 1 млрд 90 млн рублей в ценах 2012г. Разгонный блок "Фрегат" к ней стоит 353,2 млн рублей.

Если допустить, что европейцам эти агрегаты производители продают чуть дороже, чем Российскому космическому агентству, то получается, что за один пусковой комплект Россия получит минимум 1,5 млрд рублей. Ориентировочная стоимость всего контракта -- 32 млрд рублей, отмечает издание. Даже в таких рамках это самый крупный контракт на экспортную поставку российской космической техники за всю ее историю.[/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Bell

Ну что, ждем снижения стоимости РД-0124?  :roll:

Последнее предложение тоже интересное в плане сравнения с экономической эффективностью того, с чем сравнивается...
Иногда мне кажется что мы черти, которые штурмуют небеса (с) фон Браун

Salo

http://www.inosmi.ru/europe/20100224/158314647.html
ЦитатаРоссия помогает Европе в коммерческом освоении космоса ("Forbes", США)[/size]

«Союз» надежный и экономичный» ракетоноситель, на счету у которого более 1700 выводов на орбиту управляемых и неуправляемых космических аппаратов.
Размер европейских инвестиций в строительство сооружений стартового комплекса  для осуществления запусков РН «Союз» составил 409 млн. евро. Для сравнения: на реализацию полностью    европейского проекта по  разработке «с нуля» ракетоносителя тяжелого класса «Ариан-5» ушло 10 млрд. евро.
Эксперт в области космической техники Джеймс Оберг (James Oberg) считает, что вполне возможно, что  для разработки ракеты-носителя такого же класса как российский «Союз-СТ» потребовались бы «средства,  намного  превосходящие вероятный     доход  от  запуска коммерческих   спутников».

Для российской стороны продажа «Союзов» означает гарантированное поступление  живых денег. Компания «Арианспейс» уже разместила заказы на строительство 14   «Союзов», которые она будет продавать по 65 млн. евро за одну ракету. О закупочной цене «Союзов» «Арианспейс» ничего не сообщает.[/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Seerndv

ЦитатаНу что, ждем снижения стоимости РД-0124?  :roll:

Последнее предложение тоже интересное в плане сравнения с экономической эффективностью того, с чем сравнивается...

- и отбор "Металлиста" у "Леушкина и К" начало выпуска КС на нём. концентрация усилий Воронежа на сборке и контроле, без лишних затрат  на развёртывание нового производства КС в т.ч.  и для РД-191, который тоже не мешало бы удешивить:)
Иветта, Лизетта, Мюзетта,
Жанетта, о, Жоpжетта.
Вся жизнь моя вами,
Как солнцем июльским согpета,
Покуда со мной вы, клянусь,
Моя песня не спета.


Salo

Цитата
ЦитатаНу что, ждем снижения стоимости РД-0124?  :roll:

Последнее предложение тоже интересное в плане сравнения с экономической эффективностью того, с чем сравнивается...
- и отбор "Металлиста" у "Леушкина и К" начало выпуска КС на нём. концентрация усилий Воронежа на сборке и контроле, без лишних затрат  на развёртывание нового производства КС в т.ч.  и для РД-191, который тоже не мешало бы удешивить:)
Воронеж делант камеры для РД-191, Пермь - ТНА, сборка на Энергомаше. Отдавать камеры на сторону хруникам влом.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

ZOOR

Цитатаhttp://spacenews.com/launch/012312-vega-expected-price-competitive-with-russian-rockets.html
ЦитатаVega Expected to be Price-competitive With Russian Rockets[/size]By Peter B. de Selding

 KOUROU, French Guiana -- Europe's Vega small-satellite launcher, whose inaugural flight is scheduled for mid-February, will be sold commercially for about 32 million euros ($42 million) per launch -- a price that can compete with converted Russian ballistic missiles, Vega officials said Jan. 23.  

Цитатаhttp://www.inosmi.ru/europe/20100224/158314647.html
ЦитатаРоссия помогает Европе в коммерческом освоении космоса ("Forbes", США)[/size]

Для российской стороны продажа «Союзов» означает гарантированное поступление  живых денег. Компания «Арианспейс» уже разместила заказы на строительство 14   «Союзов», которые она будет продавать по 65 млн. евро за одну ракету. О закупочной цене «Союзов» «Арианспейс» ничего не сообщает.[/size]
Это что, закупаемый ЕКАшниками средний Союз+Фрегат-СТ (обслуживание запуска которого еще надо оплатить) они ценят всего в два раза больше производимой собственными силами фитюльки Веги :?:

ИМХО Союз им гораздо меньше чем за 1,5 лярда достался - как бы не начался скандалец подобный РД-191  :roll:
Инженеру не положено знать цифровые значения (с) Старый
Если болит сердце за народные деньги - можно пойти в депутаты. (с) Neru - Старому

Salo

http://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/ast/media/Semi%20Annual%20Launch%20Report%20April%2018%202011.pdf






"Были когда-то и мы рысаками!!!"