SpaceX Falcon 9

Автор ATN, 08.09.2005 20:24:10

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

ronatu

ЦитироватьМаск теперь уже летит на Марс используя FH и Merlin-1D.

Всякие недомерки вроде F1, F1e и Merlin-1C+ остались в тёмном прошлом и забыты как страшный сон. :wink:

Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

Salo

Самое смешное, что для CRS 9.8 тонны не нужно. Посему существующий вариант F9 вопросы по контракту закрывает. Всё остальное - это попытка за счёт НАСА выйти на рынок выведения ГСС и тяжёлых военных КА. Отсюда Мерлин-1С+, Мерлин-1D, F9 Block2, FH и т.д., и т.п.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

Новость старая, но симптоматичная:
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=26766.msg805700#msg805700
ЦитироватьBBC's Jonathan Amos is there, and so is SpaceX's Gwen Shotwell!

"BBCAmos Jonathan Amos
Le Gall: Have not adjusted prices on account of SpaceX. Our price rises because our quality continues to increase.

"BBCAmos Jonathan Amos
Le Gall: In a clear reference to SpaceX: You offer low process when you have no flight history.
Ле Галль последовал китайскому примеру. :roll:
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

Цитироватьhttp://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/ast/media/20110922%20SpaceX%20Grasshopper%20Draft%20EA.Final.pdf
Цитировать2.2 No Action Alternative
Under the No Action Alternative, the FAA/AST would not issue an experimental permit to SpaceX for operation of the Grasshopper RLV at the McGregor test site. Existing SpaceX activities would continue at the McGregor test site, which include engine testing for the Falcon 9 launch vehicle. SpaceX averages approximately five Merlin-1D tests per week as well as six Falcon 9 Stage 1 tests per year. The Falcon 9 is an expendable launch vehicle that uses RP-1 and LOX for propellants. Stage 1 of the Falcon 9 holds approximately 38,700 gallons of LOX and 24,900 gallons of RP-1, for a total of approximately 63,600 gallons of propellant. Stage 1 is powered by nine Merlin-1C engines, with each Merlin-1C engine producing 90,000 pounds of thrust.
ЦитироватьAs mentioned in Section 2.2, SpaceX currently conducts engine tests at the McGregor test site. SpaceX averages approximately five Merlin-1D tests per week as well as six Falcon 9 Stage 1 tests per year.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

LOX 38 700 gallons Х 3,7854 литра = 146495 литра= 146,5 м3
Масса LOX 146,5 м3 Х 1,135 т/м3 = 166,3 т

RP-1  24 900 gallons Х 3,7854 литра = 94257 литра= 94,3 м3
Масса RP-1 94,3 м3 Х 0,83 т/м3 = 78,3 т

Всего РЗТ первой ступени 166,3 т + 78,3 т = 244,6 т
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Потусторонний

Важно отметить что в этом документе говорится про 1 ступень Ф-9 с приделанными ногами для опытов по вертикальному взлету-посадке.
про опыты см. тему "Кузнечик" от Маска. http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?t=12202&start=0&postdays=0&postorder=asc

Salo

Баки там одинаковые.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

KBOB

ЦитироватьВажно отметить что в этом документе говорится про 1 ступень Ф-9 с приделанными ногами для опытов по вертикальному взлету-посадке.
Для опытов нужно было приделать парашют....., крылья и шасси.
Россия больше чем Плутон.

Salo

http://www.aviationweek.com/aw/generic/story_channel.jsp?channel=space&id=news/asd/2011/09/28/01.xml&headline=SpaceX%20Puts%20Falcon%201%20On%20Ice
ЦитироватьSpaceX Puts Falcon 1 On Ice[/size]

Sep 28, 2011

By Guy Norris

LONG BEACH, Calif. — The softness of the small-satellite launch market has forced Space Exploration Technologies Inc. (SpaceX) to suspend production of the Falcon 1 launch vehicle pending an upcoming market review.

SpaceX President Gwynne Shotwell says: "We haven't abandoned it, but we are looking to address the market in a more cost-effective way. We were really hoping the small-sat market would be really robust. However, with Falcon 1 we sold very few vehicles through 2010."

While the company focuses on development of its larger Falcon 9 and Falcon Heavy launchers, Shotwell says it will review the Falcon 1 development situation in early 2012. Speaking at the American Institute of Aeronautics and Astronautics Space 2011 conference here, she adds that one possible option could be to offer it as a target vehicle.

Despite the suspension of Falcon 1 activity, the overall tempo of SpaceX expansion continues unabated as it prepares for a ramp-up in Falcon 9 launches beginning at the end of this year. The company passed the 1,500-employee mark with the induction of new personnel on Sept. 26 — a milestone that comes as contractors continue to redevelop the company's new SLC-4E launch site at Vandenberg AFB, Calif. "We have begun demolition of the fixed tower and the mobile service tower comes next," Shotwell says.

SpaceX has now booked $3 billion in firm launch contracts through 2017, and has picked up 16 new Falcon 9 orders in the past year. "We're in negotiation for two more," Shotwell says, adding that overall orders stand at 36 Falcon 9s with six options.[/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

36 контрактов на шесть лет - это по шесть пусков в год.
Если CRS вошёл в это число, то ещё 24 F9 по контрактам на сумму 1,4 миллиарда $ :

1 400 млн $ / 24 = 58,333 млн  $

http://www.spacex.com/falcon9.php
ЦитироватьPrice*    $54M - $59.5M

*Standard launch prices for 2013.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

При внимательном просмотре ролика обнаружил на многоразовой второй ступени выдвижной сопловой насадок. Это в принципе объяснимо, поскольку садиться с вакуумным соплом вряд ли получится. Мне непонятно почему он выдвигается перед выдачей тормозного импульса, а не при выведении?
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

Кстати Маск на пресс-конференции говорил о 30 законтрактованных F9, тринадцать из которых для НАСА (COTS 2/3 + 12 CRS).
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

Ну да в 36 вошёл опцион на шесть F9. Тогда имеем следующую картину:
Кроме того в 1,6 миллиарда долларов входят и 12 предоплаченных Драгонов.

1400 млн $ / 17 =82,35 млн $  :P
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

Даже если разделить на 18,  то получим 77,77 млн $ за штуку.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.spacenews.com/launch/111014-agencies-rocket-standards.html
Цитировать3 U.S. Agencies Adopt Rocket Standards[/size]
By Dan Leone


    WASHINGTON — The U.S. Air Force, the National Reconnaissance Office and NASA have adopted common standards for certifying rockets to carry government-sponsored payloads in a step toward ending United Launch Alliance's monopoly on launching U.S. national security satellites.

    The common framework resembles the NASA Launch Services (NLS) 2 contract, the civil agency's vehicle for procuring expendable rockets. Under NLS 2, aspiring launch providers will have to demonstrate the reliability of their vehicles before they can be entrusted with high-priority payloads.

    Although they will draw on a common framework for rocket certification, each agency will remain free to tweak its requirements to fit the needs of its own missions, according to Oct. 14 press releases from NASA and the Air Force.

    "This strategy is the best balance of ensuring reliable access to space while encouraging competition and innovation in the launch industry," Air Force Undersecretary Erin Conaton said in a statement. "We are committed to providing a level playing field to all competitors in the interest of ensuring the best capability for our warfighters and the best value to the American public."

    The tri-agency agreement was greeted with enthusiasm by Hawthorne, Calif.-based Space Exploration Technologies Corp. (SpaceX), which has bet a significant part of its business case on being able to snatch U.S. Air Force launch contracts from United Launch Alliance, the joint venture of Lockheed Martin and Boeing.

    "The U.S. Air Force is the largest launch customer in the world, but is currently served by a monopoly provider whose prices have consistently risen," SpaceX said in an Oct. 14 statement. "Equitable criteria for new entrants, coupled with meaningful opportunities for competition, would save the American taxpayer billions."

    The Air Force is now in the process of identifying missions that new entrants could fly in order to demonstrate the capabilities of their rockets. The service is also working on a certification guide for new entrants, although it did not say when that might be published.[/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.parabolicarc.com/2011/10/14/nasa-nro-usaf-establish-strategy-for-certifying-new-expendable-launch-vehicle/#more-30884
ЦитироватьNASA, NRO, USAF Establish Strategy for Certifying New Expendable Launch Vehicle[/size]
Posted by Doug Messier
on October 14, 2011, at 12:39 pm



NASA PR — WASHINGTON — NASA, the National Reconnaissance Office (NRO) and the U.S. Air Force signed an agreement this week to establish clear criteria for certification of commercial providers of launch vehicles used for national security space and civil space missions.

The U.S. government is committed to procuring commercial launch services for its satellite and robotic missions, including Evolved Expendable Launch Vehicle, or EELV, launches. The new entrant launch vehicle certification strategy is the latest step in a cooperative effort by the Air Force, NASA and NRO to take advantage of new launch capability for the three agencies' missions.

The agencies previously signed a Letter of Intent in October 2010, signaling their collaboration on launch requirements. A memorandum of understanding was signed in March, outlining their plans for future EELV-class launch vehicle acquisition, including the need for a coordinated strategy for certification of new entrant launch systems.

The basis of the new strategy comes from NASA's existing policy directive for launch vehicle risk mitigation. It also recognizes that mission-unique requirements from each of the three agencies may result in different certification approaches to mitigate launch risk. The document provides a common framework and language among the agencies for communicating expectations to new launch service providers.

The risk-based certification framework allows the agencies to consider both the cost and risk tolerance of the payload and their confidence in the launch vehicle. For payloads with higher risk tolerance, the agencies may consider use of launch vehicles with a higher risk category rating and provide an opportunity for new commercial providers to gain experience launching government payloads.

Within a given risk category rating, if new entrants have launch vehicles with a demonstrated successful flight history, then the government may require less technical evaluation for non-recurring certification of the new launch system. This new strategy further enables competition from emerging, commercially developed launch capabilities for future Air Force, NASA, and NRO missions.[/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

Маск почувствовал запах из кормушки:

http://www.parabolicarc.com/2011/10/14/spacex-welcomes-new-policy-on-launch-vehicle-certification/
ЦитироватьSpaceX Welcomes New Policy on Launch Vehicle Certification[/size]

Posted by Doug Messier
on October 14, 2011, at 12:47 pm

SpaceX PR – Hawthorne, CA – Today the U.S. Air Force issued a Memorandum of Understanding (MOU) with the NRO and NASA that serves as a joint agreement on the process they will use to allow new companies to compete to provide launch services. The MOU will be followed by detailed guidance for prospective new entrants.

"SpaceX welcomes the opportunity to compete for Air Force launches. We are reviewing the MOU, and we expect to have a far better sense of our task after the detailed requirements are released in the coming weeks," said Adam Harris, SpaceX Vice President of Government Affairs.

The U.S. Air Force is the largest launch customer in the world, but is currently served by a monopoly provider whose prices have consistently risen. Equitable criteria for new entrants, coupled with meaningful opportunities for competition, would save the American taxpayer billions.

"Fair and open competition for commercial launch providers is an essential element of protecting taxpayer dollars," said Elon Musk, SpaceX CEO. "Our American-made Falcon vehicles can deliver assured, responsive access to space that will meet warfighter needs while reducing costs for our military customers."[/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

ЦитироватьВсе здесь:
http://www.spacex.com/EELVBenefits.pdf
Интересно будет посмотреть на эту табличку после завершения сертификации.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://cybersecurity.ru/space/135173.html
ЦитироватьЗапуски американских частных ракет-носителей начинают отставать от графика[/size]

(15:08 ) 16.10.2011

// CyberSecurity.ru // - Критически важные пусковые испытания ракет и капсул, разработанных американскими частными компаниями по заказу НАСА, медленно, но верно выходят за рамки изначального графика. Сами компании-подрядчики пока не говорят, что не успеют предоставить завершенные версии своих разработок в срок, сейчас они заявляют лишь о технических и логистических проблемах.

 Запуски ракеты-носителя Taurus 2 компании Orbital Sciences Corp и ракеты-носителя Falcon 9 компании Space Exploration Technologies до недавнего времени были запланированы на конец текущего года, однако обе компании несколько дней назад независимо друг от друга сообщили, что запуски их ракет состоятся в январе и феврале 2012 года соответственно. Второй полет Taurus 2 с грузовым модулем Cygnus на борту пока официально запланирован на февраль, однако источники в НАСА говорят, что компания столкнулась с несколькими достаточно серьезными проблемами, которые могут отодвинуть запуск даже до мая 2012 года.

 Как Falcon 9, так и Taurus 2 создаются при частичной финансовой поддержке НАСА через программу Commercial Orbital Transportation Services (COTS). Изначально в НАСА планировали, что первые проекты, создаваемые в рамках COTS, заработают в 2012 году, однако теперь становится очевидно, что данный план не слишком осуществим к назначенной дате, так как перед реальными полетами аппараты должны пройти не одно, а серию испытаний, демонстрирующих работоспособность концепции по доставке грузов или людей на околоземную орбиту. В то же время, в НАСА уверены, что долгих испытаний ни Taurus, ни Falcon не потребуется, так как уже в первом полете будет видно, каков потенциал разработок в принципе.

 На сегодня основные проекты Orbital Sciences и SpaceX, связанные с МКС, уже прилично отстают от графика. Так, SpaceX первично планировала завершить три демо-полета в рамках COTS в сентябре 2009 года. Orbital, присоединившаяся к COTS двумя годами позже, планировала завершить демо-полеты в декабре 2010 года.

 Сейчас в космическом ведомстве говорят, что для Taurus 2 будет необходим еще один дополнительный полет, который нужно будет провести с муляжом груза, чтобы точно понимать, как ведет себя ракета под нагрузкой. Пресс-секретарь Orbital Sciences Бэррон Бенески говорит, что компания 21 октября будет публиковать свои квартальные итоги и до этого периода "вряд ли" запустит Taurus 2.

 "Как мы неоднократно говорили ранее, не нужно удивляться пересмотру графика стартов. Проект, над которым мы работаем, является очень сложным. Сейчас компания официально исходит из того, что полет Taurus 2 состоится до конца 2011 года, а демо-полет для программы COTS - до конца февраля 2012 года. Мы заявили об этом в июле и пока не меняли своих планов", - сказал он.

 В июле Orbital предупредила, что сертификация и подготовка как самой ракеты, так и стартового комплекса для нее занимают больше времени, чем планировалось и первый "пустой" полет откладывается на два месяца.

 Тем временем, SpaceX 30 сентября выпустила заявление, в котором говорится, что запуск ее тяжелой ракеты-носителя состоится не ранее 19 декабря этого года. За день до этого глава SpaceX Элон Маск во время своего выступления в американском национальном пресс-клубе признал, что более вероятной выглядит дата в январе 2012 года, правда задержку с запусками он объяснил сдвигом графиков с полетами к МКС после аварии российского "Прогресса", который должен был доставить партию грузов на МКС.

 Что касается дальнейших полетов частных американских кораблей, то производство аппаратов - это лишь часть проекта. Перед стыковкой этих аппаратов с МКС, США необходимо получить согласие на стыковку с МКС партнеров по проекту, в частности России.

 В НАСА говорят, что частные компании, планирующие принять участие в проекте МКС, должны будут в 2012 году стыковать график своих стартов с основными стартами к космической станции.[/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

zeaman

Видели этот ролик, как сотрудники SpaceX праздновали запуск?

https://www.facebook.com/video/video.php?v=217669768298468