SpaceX Falcon 9

Автор ATN, 08.09.2005 20:24:10

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Сторонний

ЦитироватьА все эти варианты обещали пустить через год? :wink:
Даже не обещали. :razz:
"Multiscitia non dat intellectum"

Lev

Цитировать
ЦитироватьА все эти варианты обещали пустить через год? :wink:
Даже не обещали. :razz:
Маску нужны новые деньги. Большие деньги от государства. Новый госконтракт. Новая РН...
Все понятно.
Пилим - не перепилим... :D
Сотрудников все больше?
Зарплату платиь надо?
Все как у нормальных людей... :D
Делай что должен и будь что будет

SpaceR

ЦитироватьМаску нужны новые деньги. Большие деньги от государства. Новый госконтракт. Новая РН...
Все понятно.
Пилим - не перепилим... :D
Сотрудников все больше?
Зарплату платиь надо?
Все как у нормальных людей... :D
А куда деваться?
Сперва был энтузиазм, азарт и кураж. И в целом его хватало, NASA платило - но 3 ракеты подряд упали.
И потребовались уже отработки, гарантии надежности, сертификации, привлечение квалифицированных спецов извне... И энтузизизм с азартом улетучились.
А компенсировать - чем?

Lev

SpaceR писал(а):
ЦитироватьА компенсировать - чем?
Госконтрактами.
Маск  не хуже и не лучше других и бьется за свою нишу.
Делай что должен и будь что будет

Сторонний

ЦитироватьА куда деваться?
Сперва был энтузиазм, азарт и кураж. И в целом его хватало, NASA платило - но 3 ракеты подряд упали.
И потребовались уже отработки, гарантии надежности, сертификации, привлечение квалифицированных спецов извне... И энтузизизм с азартом улетучились.
А компенсировать - чем?
Аварии были на Falcon-1, а с Falcon-9 пока всё было благополучно.

 У Маска пока очень хорошие показатели, если он начнёт успешно работать по COTS то будущее его проектов вполне реально.
 Разумеется, они потребуют средств, - невозможно работать бесплатно.
"Multiscitia non dat intellectum"

SpaceR

ЦитироватьКстати у Кайла по Мерлину 1 С явная ошибка
Да тут в этой таблице нестыковок хватает - особенно по тягам, запасу топлива ступеней и по временам:


Lev

Цитировать
ЦитироватьА куда деваться?
Сперва был энтузиазм, азарт и кураж. И в целом его хватало, NASA платило - но 3 ракеты подряд упали.
И потребовались уже отработки, гарантии надежности, сертификации, привлечение квалифицированных спецов извне... И энтузизизм с азартом улетучились.
А компенсировать - чем?
Аварии были на Falcon-1, а с Falcon-9 пока всё было благополучно.

 У Маска пока очень хорошие показатели, если он начнёт успешно работать по COTS то будущее его проектов вполне реально.
 Разумеется, они потребуют средств, - невозможно работать бесплатно.
Еще раз.
Маск бьется за свою нишу. Он не дешевле и не эффективнее других.
Если у Маска все пойдет удачно - Ф9 отвоюет свою нишу на рынке пусковых услуг.
Но!
По крайней мере - уже сейчас проблематична конкуренция  Ф9 с Союз-СТ.
Как бы Союз-СТ не сожрал Ф9.
Делай что должен и будь что будет

SpaceR

ЦитироватьSpaceR писал(а):
ЦитироватьА компенсировать - чем?
Госконтрактами.
Маск  не хуже и не лучше других и бьется за свою нишу.
Ну, имелось в виду чем удержать опытных сотрудников, когда кураж мссяк. Конечно, ростом зарплат. Конечно, за счет госконтрактов. Которые, в свою очередь, требуют выполнения ещё туевой хучи разных условий и ограничений, в результате молодой со свежими мозгами коллектив продолжает и дальше вязнуть в трясине гос.бумажек... И да, через какое-то время может стать как все. Но это не сразу.

ЦитироватьУ Маска пока очень хорошие показатели, если он начнёт успешно работать по COTS то будущее его проектов вполне реально.
Ну, уже не уверен насчет "очень", но пока да, неплохие.
Вопрос, надолго ли...  :roll:

А со вторым тезисом вроде никто и не спорит. Конечно, если Вы имеете в виду Фалкон-9 и Драгон, а не его прошлогодние супердвижки. ))

Lev

Кстати интересный вопрос - деньги за контракт по доставке грузов на МКС.
Какой процент расходов Маска отобьет этот контракт? :wink:
Делай что должен и будь что будет

TestPilot

ЦитироватьКстати интересный вопрос - деньги за контракт по доставке грузов на МКС.
Какой процент расходов Маска отобьет этот контракт? :wink:

Первые три записка Falcon 1 ему оплатили DARPA и USAF. Пятый был вообще коммерческий. F9 и Dragon оплачиваются NASA. И Маск уже говорил что SpaceX прибыльная уже. Не забывайте, и COTS, и контракт на пол миллиарда с Iridium включают выплаты upfront которые не возвращаются. А кроме вышеназваных УЖЕ есть куча других контрактов. Хотя даже выплаты в рамках контрактов с Iridium & NASA сами по себе не хило впечатляют 8)
They laughed when I said I was going to be a comedian. They're not laughing now. Bob Monkhouse

Salo

Цитировать
Цитировать
ЦитироватьА куда деваться?
Сперва был энтузиазм, азарт и кураж. И в целом его хватало, NASA платило - но 3 ракеты подряд упали.
И потребовались уже отработки, гарантии надежности, сертификации, привлечение квалифицированных спецов извне... И энтузизизм с азартом улетучились.
А компенсировать - чем?
Аварии были на Falcon-1, а с Falcon-9 пока всё было благополучно.

 У Маска пока очень хорошие показатели, если он начнёт успешно работать по COTS то будущее его проектов вполне реально.
 Разумеется, они потребуют средств, - невозможно работать бесплатно.
Еще раз.
Маск бьется за свою нишу. Он не дешевле и не эффективнее других.
Если у Маска все пойдет удачно - Ф9 отвоюет свою нишу на рынке пусковых услуг.
Но!
По крайней мере - уже сейчас проблематична конкуренция  Ф9 с Союз-СТ.
Как бы Союз-СТ не сожрал Ф9.
Как ни странно на рынке ГПО-ГСО с Союзом-СТ конкурирует Ариан-5.

Ф9 конкурирует с Зенитом-3SLБ, а в перспективе и с Зенитом-3SL.
И кто тут кого сожрёт, это бабка надвое сказала.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

Цитировать
ЦитироватьКстати у Кайла по Мерлину 1 С явная ошибка
Да тут в этой таблице нестыковок хватает - особенно по тягам, запасу топлива ступеней и по временам:

А что не так с тягами и временами?
Запасы топлива ступеней действительно не выдерживают критики.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.spacenews.com/launch/110414-air-force-nasa-and-nro-ink-agreement-launching-with-spacex.html
ЦитироватьThu, 14 April, 2011
U.S. Air Force, NASA and NRO Ink Agreement on Launching with SpaceX[/size]
By Peter B. de Selding

    COLORADO SPRINGS, Colo. — The three biggest U.S. government satellite-buying agencies have concluded a memorandum of agreement to establish rules permitting startup launch-services provider Space Exploration Technologies (SpaceX) to launch U.S. Air Force and other national security satellites, a U.S. Air Force official said April 14.

    Air Force Under Secretary Erin C. Conaton, in a speech delivered to the National Space Symposium here, said the memorandum, signed by the heads of the Air Force, NASA and the U.S. National Reconnaissance Office (NRO), should be released this summer.

    The agreement "is designed to ensure a consistent position on opportunities, certification and requirements for potential new entrants to space launch," Conaton said in her speech, which in her absence was read by Richard W. McKinney, Air Force deputy under secretary for space programs.

    "We expect to release new-entrant criteria by late this summer, and we expect to allow new entrants to compete for near-term launch missions."

    Briefing reporters after the speech, McKinney said the policy will set out hurdles that SpaceX will need to clear before its Falcon 9 Heavy rocket, now in development, is permitted to join the Boeing-Lockheed Martin joint venture, United Launch Alliance (ULA), in placing national security payloads into orbit.

    SpaceX — Space Exploration Technologies, based in Hawthorne, Calif. — recently signed its first-ever contract with a major commercial satellite whose assets are in geostationary orbit.

    The contract, with SES of Luxembourg, is for a 2013 launch that will occur only once SpaceX has successfully demonstrated, at least twice, a new and more powerful Falcon 9 main-stage engine, and a new, wider payload fairing.

    McKinney pointed to the SES-SpaceX deal as a model that could be adopted by the Air Force, NASA and NRO. The Air Force's absence from SpaceX's current customer lineup has been a source of frustration for the company's managers.

    Left apparently unaddressed by the memorandum of understanding is a longer-term vision of how the U.S. government expects to support two independent launch-service providers. It was the inability of Lockheed Martin's Atlas 5 rocket — and especially Boeing's Delta 4 rocket — to maintain financial viability that drove the Air Force to merge the two launch systems into ULA.

    SpaceX has high ambitions to attract commercial satellite customers and is offering prices that are far less than what ULA charges for its Air Force and other U.S. government launches. As such, its current vision is to diversify its customer set to reduce its financial reliance on any given market.

    Launch-service providers agree that their viability, as well as their ability to keep costs down, is based on launch rhythm. The more often a vehicle launches, the more reliable it becomes. Scale economies are introduced as well in a virtuous cycle.

    One U.S. government official agreed that if SpaceX is now allowed to break ULA's monopoly on U.S. government satellite launches as indicated by the memorandum of agreement, it could force ULA's already high prices even higher as it eats into ULA's current market.

    "In the longer term we may be faced with questions about whether one of them [ULA or SpaceX] can remain viable without direct subsidies — the same questions we faced with ULA," this official said. "Then what do we do? We have a policy of assured access to space, which means at least two vehicles. The demand for launches has not increased since ULA was formed, so we could be heading toward a nearly identical situation in a few years. But we are spending taxpayers' money and if we can find reliable launches that are less expensive, we are not going to ignore that."
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.aviationweek.com/aw/generic/story_channel.jsp?channel=space&id=news/asd/2011/04/15/11.xml&headline=China%20Great%20Wall%20Confounded%20By%20SpaceX%20Prices
ЦитироватьChina Great Wall Confounded By SpaceX Prices[/size]
Apr 15, 2011
By Frank Morring, Jr.

COLORADO SPRINGS, Colo. — China's space industry remains hopeful it can do business with the U.S., despite a renewed chill in relations. But executives at China Great Wall Industry Corp. are finding it hard to believe that California-based Space Exploration Technologies Inc. (SpaceX) is offering lower launch prices than they can.

Lei Fanpei, vice president of the China Aerospace Science and Technology Corp. (CAST), told the National Space Symposium in Colorado Springs April 14 that despite the U.S. policy shift in 1999 that effectively shut down U.S.-China trade in space products, China is still open for business.

"Committing to peaceful uses of outer space, CAST is willing to stress exchanges and cooperation with various countries in the world transparently and with [an] open mind," Lei said through an interpreter. "I believe the China-U.S. space cooperation, once initiated, will certainly bring immediate results to the two countries' space industries, providing more choices for customers from different countries all over the world."

Lei did not take questions, and declined an interview request. But colleagues from China Great Wall, the marketing arm of CAST, say they are opening a one-person office in Washington this summer to push Chinese space products, including solar arrays.

Declining to speak for attribution, the Chinese officials say they find the published prices on the SpaceX website very low for the services offered, and concede they could not match them with the Long March series of launch vehicles even if it were possible for them to launch satellites with U.S. components in them.

According to the SpaceX website, launch on a Falcon 9 — which has an advertised lift capacity of 10,450 kg. (23,000 lb.) — from Cape Canaveral costs $54 million - $59.5 million.

Relations between the U.S. and China have cooled in recent months. Language in the compromise fiscal 2011 funding measure working its way through Capitol Hill prohibits NASA and the White House Office of Science and Technology Policy from cooperating with China in any way, including using public funds "to effectuate the hosting of official Chinese visitors at facilities belonging to or utilized by the National Aeronautics and Space Administration."
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

SpaceR

Цитироватьhttp://www.spacenews.com/launch/110414-air-force-nasa-and-nro-ink-agreement-launching-with-spacex.html
ЦитироватьThu, 14 April, 2011
U.S. Air Force, NASA and NRO Ink Agreement on Launching with SpaceX[/size]
. . .
Процесс пошел - Маск начал отжирать потенциальные доходы Боинга и Локмарта.

Петр Зайцев

ЦитироватьПроцесс пошел - Маск начал отжирать потенциальные доходы Боинга и Локмарта.
Там куча условий, которые SpaceX должны выполнить. В.т.ч. два безаварийных пуска за свои деньги. Если не выполнят, то ничего не будет.

Salo

http://www.spacenews.com/launch/110420-avanti-wins-arbitration-spacex.html
ЦитироватьWed, 20 April, 2011
Avanti Wins Arbitration Award from SpaceX[/size]
By Peter B. de Selding

    PARIS — Startup satellite broadband provider Avanti Communications has won an arbitration award against launch-services provider SpaceX relating to Avanti's decision to scrap a planned launch aboard a SpaceX rocket in favor of Europe's Ariane 5 vehicle, Avanti said.

    London-based Avanti also updated investors on the commercial outlook for its Hylas 1 Ku- and Ka-band satellite, which was launched in November and began commercial service April 4.

    In a statement dated April 18, Avanti said the American Arbitration Association of New York awarded the full $7.6 million refund that Avanti had demanded of Space Exploration Technologies (SpaceX), of Hawthorne, Calif., builder of the Falcon 9 rocket originally selected to launch Hylas 1. The Falcon 9's launch rate has not increased as quickly as planned.

    Avanti said its contract with SpaceX stipulated a certain number of successful Falcon 9 liftoffs before the Hylas 1 launch. When SpaceX fell behind its Falcon 9 launch schedule, Avanti contracted with Europe's Arianespace launch consortium for a launch aboard the European version of Russia's medium-lift Soyuz rocket.

    The European Soyuz was unavailable to perform the launch in time, and Evry, France-based Arianespace agreed to carry Hylas 1 as the second passenger aboard the heavy-lift Ariane 5 ECA rocket.

    Avanti said the arbitration award is binding and increases at a preset rate of interest from the day of the award.

    Hylas 1 began service with a backlog of 139 million British pounds ($225.2 million), Avanti said. The company has ordered a larger Hylas 2 satellite from Orbital Sciences Corp. of Dulles, Va., with delivery scheduled for 2012. Avanti said Hylas 2's backlog is already at 28.4 million pounds, not including an option, valued at 113.4 million pounds, for capacity "which is subject to a significant option fee."

    Some 52 percent of Hylas' backlog is for enterprise and military applications, not including the Hylas 2 option, Avanti said. The rest is for consumer and small-business broadband. Cellular backhaul is likely to be "a significant percentage of backlog," the company said.

    Avanti started its satellite-broadband business by leasing conventional Ku-band capacity on other operators' satellites and has about 5,000 customers, of which 10 percent have been transferred to Hylas 1. In addition to these customers, Avanti said its service providers have a customer base that Avanti is assisting in the move toward Hylas 1. When these are added into the Hylas 1 customer count, the total is more than 20,000 users, Avanti said.

    Avanti had promised investors that Hylas 1 would be at least 25 percent booked when it entered service. The company said it exceeded that goal and had booked 35.1 percent of the satellite's capacity at "peak utilization rate under Hylas 1 aggregate contracts."
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

TestPilot

As noted last month by a Chinese government official, SpaceX currently has the best launch prices in the world and they don't believe they can beat them.  

The price of a standard flight on a Falcon 9 rocket is $54 million.

The total company expenditures since being founded in 2002 through the 2010 fiscal year were less than $800 million

The Falcon 9 launch vehicle was developed from a blank sheet to first launch in four and half years for just over $300 million.

SpaceX has been profitable every year since 2007

For the first time in more than three decades, America last year began taking back international market-share in commercial satellite launch.

Избранные цитаты из сегодняшнего имайла за подписью  --Elon--



PS. Правда в стоимость разработки Falcon 9 скромно не включили стоимость разработки Merlin и собственно Falcon 1. Но в любом случае до сегодняшнего дня SpaceX потратила ~800 лямов  ВСЕГО...
They laughed when I said I was going to be a comedian. They're not laughing now. Bob Monkhouse

hecata

...или 24 млрд рублей. Забавно, у нас за такие деньги врядли способны сделать что-то больше Союз-2-1В

Петр Зайцев

Цитироватьу нас за такие деньги
Так и в Америке то же самое. Установившиеся космические фирмы просят гораздо больше, чем по факту потратил Элон, да еще хронически не укладываются в бюджет. Российские космические фирмы ничем не хуже китайских и американских госконтракторов. Единственное, что, ИМХО плохо - какя-та феодальная раздробленность и бандитские методы ее преодоления (т.е. история Энергомаша). А Элон Маск - это так, уникум. Еще неизвестно, долго ли он протянет.