Коммерческие запуски на ГСО

Автор Олигарх, 04.02.2005 23:15:30

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Sattel

2 Дем
чем ниже орбита, тем дешевле зауск, но ... чем ниже орбита, тем уже зона обслуживания, и тем больше надо спутников......

выносить "базовые станции" на орбиту смысла нет. население концентрируется в городах, на небольшой площади. плотность трафика здесь максимальна. соответсвенно должна быть высока пропускная способность системы, в данном случае спутника. но спутник будет находится на городом считанные минуты, а остальное время обслуживать коровенок в деревне.

Humorist

Цитироватьправильно. но я говорю о том, сотка и спутник друг друга должны дополнять, а не противостоять.
взять Казахстан. мало ли у нас перегонов, где сотка не берет. вдоль трассы еще как-то делают за счет направленных антенн, а в сторону - усе, нету....

скажите а у вас в казахстане есть примеры использования взаимоувязки базовой станции GSM с контроллером через спутниковый канал посредством VSAT? т. о. можно быстро поставить БС в местах где нет возможности вообще (экономически неэффективно, слишком дорого и т.д.) или быстро увязать БС с контроллером через наземные сети.
мы например делали такие тесты через связку SkyEdge IP + RAD Sky A-bis подключали БС с контроллером на стороне которой был второй А-bis, в итоге получили почти все основные сервисы GSM (WAP, GPRS, SMS, телефония), задержка в канале конечно чувствуется, но качество голоса довольно хорошее :)
С. Все слова произнесенные мной, являются моим ЛИЧНЫМ мнением!!!

ALEX-Satellite

Цитироватьну узкая-то узкая - но если например можно будет сравнительно дёшево запускать низкоорбитальные тяжёлые спутники - на высоту порядка 1000км - то они вообще могут серьёзно потеснить наземные сотовые системы в малонаселёнке.

Просто в тему:
"МОСКВА, 30 мая - РИА Новости. Российская ракета-носитель "Союз-ФГ" успешно вывела на орбиту четыре американских спутника "Globalstar", сообщил РИА Новости представитель Роскосмоса.
Запуски американских спутников в РФ осуществляются через совместное российско-французское предприятие "СтарСем" (StarSem), учредителями которого являются ЦСКБ "Прогресс" (Самара), Роскосмос и две французские фирмы. Компания Globalstar L.P. - международный консорциум, созданный в 1991 году корпорацией Loral Space & Communications (Нью-Йорк) и компанией Qualcomm (Сан-Диего, США). В его состав входят стратегические партнеры ведущих компаний мира - производителей телекоммуникационного оборудования и операторов услуг связи.
Компания Globalstar L.P. зарегистрирована в штате Делавэр (США), главный офис находится в Сан-Хосе (San Jose, Калифорния, США).
Система "Globalstar" разработана для предоставления высококачественных спутниковых услуг для широкого круга пользователей, включая голосовую связь, службу коротких сообщений, роуминг, позиционирование, факсимильную связь, передачу данных.
Она предназначена для пользователей сотовых сетей, находящихся в роуминге за пределами территории покрытия домашней сети; для лиц, работающих в удаленных районах, где наземная связь полностью отсутствует; жителей населенных пунктов с ограниченной емкостью телекоммуникационных сетей (для удовлетворения потребности в телефонии), а также тех, кому необходима связь во время международных командировок и путешествий. Спутниковая группировка "Globalstar" состоит из 48 рабочих и четырех запасных спутников, располагающихся на низкой орбите, на высоте 1414 километров от поверхностии Земли. Вес спутников составляет 450 килограммов, излучаемая мощность - 1100 ватт (Вт), срок службы - 7,5 лет. "

Sattel

2 Humorist
точно про стыковку GSM и VSAT сказать не могу. да и надобности не вижу. это же 2М поднимать на борт надо. а с дополнительным уплотнением система не работает. были такие попытки "на заре авиации". если делать покрытие вдоль дорог, то это башни в пределах прямой видимости и прекрасно можно обойтись релейками.
Еще вот KazTransCom продекларировал, что состыковал I-Direct с WiFi. Хотя ничего особенного я здесь не вижу.
про стыковку GSM - я так году 98 в Москве видел передвижку в прицепе, которую использовали для подачи сотовой связи в Чечню.

Humorist

Цитировать2 Humorist
точно про стыковку GSM и VSAT сказать не могу. да и надобности не вижу. это же 2М поднимать на борт надо. а с дополнительным уплотнением система не работает.

почему не работает? при использовании оптимизатора RAD Sky A-bis (который специально для этого разработан, чтобы поток Е1 от БС паковать в поток  до 512 для VSAT) просто необходимо иметь этот RAD Sky A-bis на 2-х концах, на одном упаковывает а на другом распаковывает, при этом нет необходимости делать закрепленных канал для этого GSM.
мы сейчас  работаем над мобильным вариантом БС GSM? т.е. ставим на транспортное средство БС и через спутник по SkyEdge IP связываем ее с контроллером в москве, т.о. при передвижении по территории России ( в пределах зоны обслуживания спутника) БС нет необходимости привязываться к местной сети со всеми вытекающими проблемами, она числится и привязана к одному контроллеру и биллинг идет от него...  :)
С. Все слова произнесенные мной, являются моим ЛИЧНЫМ мнением!!!

Sattel

2 humorist
интересно.
я говорил, что это было  в начале. сотовые операторы брали в аренду каналы. и бывали ситуации, когда ужатый в GSM голос попадал на еще что-то. что - не знаю, видимо какие-то уплотнилки, но говорить было невозможно. потом это дело выровнялось.

Дем

Цитировать2 Дем
чем ниже орбита, тем дешевле зауск, но ... чем ниже орбита, тем уже зона обслуживания, и тем больше надо спутников......
Ну я поэтому и написал орбиту в 1000км - что даст на поверхности круг диаметром порядка 4000км.
А выше поднимать особого смысла нет - всё равно слишком низко над горизонтом будет, слишком высока вероятность затенения объектами.

Цитироватьвыносить "базовые станции" на орбиту смысла нет. население концентрируется в городах, на небольшой площади. плотность трафика здесь максимальна. соответсвенно должна быть высока пропускная способность системы, в данном случае спутника. но спутник будет находится на городом считанные минуты, а остальное время обслуживать коровенок в деревне.
Ну города - само собой, а вот даже междугородние трассы - велика ли там плотность разговоров, чтобы по вышке каждые ХХ км окупить?
Летать в космос необходимо. Жить - не необходимо.

Sattel

2 Дем
Я уже писал, что вдоль трасс проще и дешевел строить базловые станции на башнях и слединять релейками.

Олигарх

2007 Paris Air Show, an excellent vintage for Arianespace | SpaceRef - Your Space Reference

                  2007 Paris Air Show, an excellent vintage for Arianespace
                  PRESS RELEASE
                  Date Released: Saturday, June 23, 2007
                  Source: Arianespace

                  The 47th International Paris Air Show allowed Arianespace to
                  bolster its position as the world leader in satellite launch
                  Service & Solutions.
 
                  New contracts
                  Arianespace has signed a multi-launch framework agreement with
                  SES, the world's leading space communications operator,
                  providing for one or two satellite launches a year for a
                  period of five years.
                  This is the largest contract ever signed
                  by the European space industry. In addition, Arianespace
                  signed launch contracts for the following satellites: Arabsat
                  5 (Arab League), Thor 6 (Norway), Rascom 1 (Africa) and Insat
                  4G (India). At the conclusion of the 47th Paris Air Show,
                  Arianespace's backlog stood at 44 satellites to be launched,
                  equal to a workload exceeding three years.
 
                  Launcher orders
                  To meet customer commitments, Arianespace has ordered new
                  launch vehicles:
                  * 4 Soyuz launchers, to be operated from the Guiana Space
                  Center beginning in 2009.
                  * 35 Ariane 5 launchers, to be launched from the Guiana Space
                  Center starting in 2010, as a follow-on to the current
                  production batch.
 
                  Launch manifest Arianespace launched 12 satellites in 2006,
                  using five Ariane 5s and two Soyuz vehicles.
                  In 2007, the
                  company plans to perform a total of six Ariane launches and
                  three Soyuz flights. To date, two Ariane 5s have been launched
                  successfully on March 11 and May 4, with the next scheduled
                  for August 14. The year's first Soyuz was performed with
                  success on May 30 with the next launch scheduled for
                  September.
                  With these missions Arianespace is to orbit a total of 21
                  satellites - by far a world record.

Олигарх

ILS Proton Successfully Launches DIRECTV 10
1st Enhanced Mission Demonstrates Rocket Updates
 BAIKONUR COSMODROME, Kazakhstan, July 7, 2007 - International Launch Services (ILS) successfully launched the DIRECTV 10 satellite today using an enhanced version of Russia's premier vehicle, the Proton.

The Proton Breeze M rocket lifted off at 7:16 a.m. today local time (9:16 p.m. Friday EDT, 01:16 today GMT) from the Cosmodrome's Pad 39. The mission lasted 9 hours and 8 minutes, before the Breeze M upper stage placed the DIRECTV 10 satellite into a geosynchronous transfer orbit. After about two months of in-orbit testing, the satellite will move to its operating position of 102.8 degrees West longitude to enhance DIRECTV's high-definition services across the United States, including Alaska and Hawaii.

"We're proud of the excellent performance of our Enhanced Proton Breeze M and its demonstrated ability to lift such a massive payload as the DIRECTV 10 satellite," said ILS President Frank McKenna. "At around 6 metric tons, this Boeing 702 model was the heaviest spacecraft launch for Proton."

McKenna continued: "Not only are we proud of the vehicle's performance, we're also proud of our schedule performance. We met our commitment to launch the satellite in order to support DIRECTV's goal of delivering up to 100 national HDTV channels by the end of the year."

This was the 41st mission for ILS, which is an American-based joint venture of Space Transport Inc. and Russia's Khrunichev State Research and Production Space Center, manufacturer of the Proton vehicle.

The Proton enhancements demonstrated with this launch culminate two years of research, development and testing by Khrunichev, one of the cornerstones of the Russian space industry. While the primary purpose was to meet the requirements of ILS commercial customers and their larger satellites, the enhanced vehicle will ultimately be used for Russian federal missions as well.

Modern design tools allowed Khrunichev to fine-tune such things as fuel tanks, and redesign them to remove mass while maintaining safety margins. Lighter materials were used between the rocket's stages, and graphite epoxy sections replaced metal interstage adapters. Additionally, the Breeze M reaction control system (RCS) has been improved. As part of this, the RCS fuel tanks were reduced in number from six to only two. "Reducing the number of parts and manufacturing one standardized version of the vehicle inherently improves reliability," McKenna said.

This was the third DIRECTV satellite launched on a Proton vehicle. DIRECTV 8 was launched on May 22, 2005, and DIRECTV 5 was carried to orbit May 7, 2002.

ILS has exclusive rights to market the Proton vehicle worldwide to commercial satellite operators. As of the first half of this year, the company brought in more than $1 billion in new business and has a backlog of 20 missions

###

Поздравляем ЦиХ!
Надеюсь, НК уже пртготовил статью про РАСШИРЕННЫЙ Протон М.

Олигарх

The Space Review: Arianespace: super rockets or super sales force?        
       
         
      Arianespace: super rockets or super sales force?
      by Taylor Dinerman
      Monday, August 20, 2007

      Jean-Yves Le Gall, the CEO of Arianespace, has every reason to brag, as he
      did in the Paris newspaper Le Figaro on August 17th. He proudly points to
      the fact that his firm has launched something like two thirds of all the
      operational commercial satellites. Ariane has recovered nicely from its
      early trouble with the Ariane 5 and it seems that they will continue to
      dominate the commercial satellite market for the foreseeable future.

      There are lots of reasons for this, but Americans should not kid
      themselves: Ariane is not successful because the Europeans—and especially
      the French—provide it with government subsidies. All of the world's
      operational launchers are, to one extent or another, subsidized by
      governments. Perhaps, if Elon Musk's SpaceX Falcon series of rockets is
      successful, we will see the first unsubsidized space access system in
      human history.
           
      On the other hand, the Europeans should not fool themselves: Ariane is not
      a success because it is technically superior to its competitors.

Getting satellites into orbit is not easy, but it does not require the high degree
!!!      of what may be termed "elegant engineering" that goes into an Ariane.

The Atlas and the Proton launch vehicles get the job done just as effectively.
      It might be useful to compare Arianespace, not to another aerospace
      company, but to another firm that dominated its market during the 1960 and
      1970s. IBM did not always have the best technology, but they had the best
      sales force. After all, back in the 1920s, when they were in the business
      of making mechanical tabulating machines, they had invented the sales
      meeting and had refined the business of training and supporting salesmen
      (there were no saleswomen in those days) to a fine art.

      Once it is up and running, a good sales force keep a company going even in
      the face of serious problems. A dense network of human contacts and a
      detailed understanding of evolving customer requirements are the main
      things a good salesperson brings to a business. He or she can share this
      knowledge and, over time, it becomes a major asset. Arianespace has, it
      seems, developed such a team, and their effectiveness cannot be
      underestimated.
   
  Back in the 1960s it was often said, "No one was ever fired for buying
      IBM." Today the reliability of Ariane 5, which is roughly comparable to
      its competitors, combined with the fact that the firm is a stable and
      well-understood entity, gives the Arianespace sales force some powerful
      arguments. They are supported by a generous advertising and marketing
      budget, but without the sales force, these would be just a waste of money.

      Like any good CEO, Le Gall knows that nothing lasts forever. Satellite
      launch vehicle technology is not a fast moving business like computers,
!!!      but he is more worried about European satellite manufacturers forming
      alliances with China
than he is about low-cost competitors such as SpaceX.

      In any case, he wants to make sure that European governments give priority
      to launching their spacecraft on the Ariane 5 and perhaps on other
      Arianespace vehicles. A sensible idea from his point of view, but it would
      seem to clash with the pride he takes in the fact that NASA is going to
      launch the James Webb Space Telescope on one of his rockets.
If Ariane
      should get priority for European satellites and probes, why should others
      not play by the same rules, regardless of who pays for the launch?

      Early next year ESA's Automated Transfer Vehicle (ATV) will make its first
      trip to the International Space Station onboard an Ariane 5. It looks like
      this will be an annual event giving them yet another secure long-term
      stream of income.
 
!! :)    The ATV may be a gold-plated Rolls Royce delivery truck,
      but building and operating it will teach ESA some extremely valuable
      lessons that they cannot learn anywhere else.
           
      The ATV may—and this is nothing but speculation—be a step towards a fully
      human-rated launch system based on Ariane 5, the first since the collapse
      of the French Hermes spaceplane effort in the late 1980s.
If ESA does decide to develop a manned launch capability, the ATV gives them a good
      base on which to build.

      What is remarkable about Arianespace is not their relations with the
      French and other European governments—that is a given in this business
!!! —but their commercial success.
Year after year no other company has been able
      to come close to selling as many rides as they do. Over the next decade it
      will be interesting to watch how they manage to integrate the Soyuz and
      Vega launch vehicles into their marketing and sales operations. They may
      find that it is harder to sell a "basket" of products than it is to sell
      just one.

      Arianespace will, without question, remain a formidable competitor for the
      foreseeable future. They have developed an excellent reputation for
      service and are working hard to keep it. Any firm that wants to compete
      against them will have to pay at least as much attention to building its
      marketing skills and sales force as it does to its hardware. There are no
      magic bullets: it will take years of hard work, and not a little luck, for
      anyone to develop the kind of dense network of relationships that seems to
      give Arianespace its edge.



      Taylor Dinerman is an author and journalist based in New York City.
      HomeSubscribe

mescalito

Олигарх вы на русскоязычном форуме. Это просто невежливо.
 Такое ощущение что вы просто не можете осилить такой текст и предлагаете чтобы мы вам разъяснили.
Информация должна быть доступна!

carlos

Замечательное наглядное пособие, утянуто с офсайта Боинга: http://www.boeing.com/defense-space/space/bss/launch/980031_001.pdf

(при тыркании мышью картинка имеет склонность к увеличению)
Еще не все потеряно!

Sattel

carlos большое СПАСИБО! у меня была такая схема, на староватая.

carlos

Ну и эта не совсем новая - прошлогодняя.  :)
Еще не все потеряно!

carlos

Кстати, там же (на боинговском сайте) лежат небольшие, но занятные мультики, демонстрирующие процесс развертывания спутников:

376-го:

702-го:

Турайи:


Файлы типа .mov просматриваются программой QuickTime
Еще не все потеряно!

ALEX-Satellite

ЦитироватьЗамечательное наглядное пособие, утянуто с офсайта Боинга...
Супостаты, как обычно, забыли Российские Ямалы и Экспресс (80Е) у них "не поместился". Опасаются конкуренции наверно  :) .

Pyhesty

Может кто знает  примерную звездную величину спутников на стационаре? и когда их лучше наблюдать?
------------------------------------
лучшее - враг хорошего

carlos

От 8m и ниже. А наблюдать надо в условиях наилучшей освещенности, т.е. когда угол спутник - наблюдатель - Солнце приближается к 180°.
Еще не все потеряно!

Олигарх

ЦитироватьОт 8m и ниже. А наблюдать надо в условиях наилучшей освещенности, т.е. когда угол спутник - наблюдатель - Солнце приближается к 180°.



From The Times
April 28, 2008


  Satellite makers flinch at $120m price of launch cost


David Robertson

It is the biggest and fastest ferry in the world, but potential users of
the 720-tonne Ariane 5 rocket are being put off by the $120 million
(Ј60.5 million) one-way fare.

Ariane 5, built by Arianespace, of France, is effectively the only
rocket big enough to take the next generation of super-sized satellites
into space. Communications companies are understood to be reluctant to
buy these new satellites while there is only one rocket to hitch a ride
to space. They fear that Ariane 5's control of the market will make it
impossible to negotiate lower launch costs, which they do at present by
playing rocket-launchers off against each other.

Big new satellites are needed to handle the growing volume of mobile
phone calls around the world, particularly in Asia and India. It would
be possible to launch a larger number of smaller satellites to handle
demand, but bigger satellites have the advantage of generating more
power, allowing mobile phones to have smaller batteries that last longer.

Big satellites may also be needed to handle growing internet data and
video transmissions, which are expected to become as important as voice
calls in the future. Dropped calls, failed connections and slower
download speeds may blight the future of mobile phone use if
communications companies avoid buying bigger satellites because of the
launch costs.

ThalesAlenia Space and EADS Astrium, Europe's two satellite makers, are
co-operating to develop the next-generation Alphabus class of
communications satellite. These will weigh up to eight tonnes but be
able to handle many more calls and data transfers.

Jean-Marie Robert, the head of telecom satellites at ThalesAlenia Space
- which is working on an Alphabus satellite for Inmarsat for delivery in
2011 - said: ?The way this industry works is that we build the satellite
and the buyer then chooses the launcher they want based on price and
reliability. But we need at least two launchers to have a competitive
industry and to avoid expensive launches. We do not have that yet for
Alphabus.? The only commercially available rocket that can take an
eight-tonne satellite into high Earth geostationary orbit is the Ariane 5.

Atlas V, which is built by the Lockheed Martin-Boeing joint venture
United Launch Alliance (ULA), can theoretically take up to eight tonnes
into high orbit, but it is rarely available for non-US government
missions. Likewise, the Delta IV rocket built by the ULA is primarily
for US military use and
???? for the Space Shuttle.

Most commercial satellites weigh between three tonnes and 5 tonnes and
Ariane 5 can carry two into space at once. Other commercial launchers
capable of carrying one of these smaller satellites into space include
the Russian-built Soyuz and Proton and Chinese-built Long March.




" bigger satellites have the advantage of generating more power,
allowing mobile phones to have smaller batteries that last longer." This
is nonsense. Larger higher-powered satellites can accomodate many more
data streams and faster. They have zero impact on the battery life of
mobile phones.