SLS - space launch system (3-я попытка)

Автор Salo, 16.02.2012 10:25:55

« назад - далее »

0 Пользователи и 3 гостей просматривают эту тему.

Дмитрий В.

ЦитироватьСергей пишет:
ЦитироватьLRV_75 пишет:
В целом, понятно.
Но если брать конкретно SpaceX.
Каким проектам SpaceX мешает SLS, что маскофилы так срут кирпичами по поводу этой программы НАСА?
Хочется получить госбюджетное финансирование на BFR и его модификации, а заодно и на Раптор, который оказалось сделать намного сложней и дороже, чем представлялось сначала. Выбор схемы газ-газ дополнительно усложнил задачу. Можно вспомнить и советскую разработку - РД-270 - 5 лет, больше 20 движков в железе и все равно не смогли завершить.
А что, Маск уже столкнулся с непреодолимыми трудностями при разработке "Раптора"? ОСИ только полтора года идут, имхо, рановато делать пессимистические выводы.
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Astro Cat

ЦитироватьСергей пишет:
А вам хочется за копейку?
Это не я хочу. Это вы утверждаете. Около 1 млрд за пуск для вас - не дорого. И емнип 20+ млрд на разработку ушло. А она все не летает, хотя уже должна была.
ЦитироватьСергей пишет:
Надежность расчетная...
Зачем мне ваша "расчетная"? Я как то про реальную надежность. Вот начнет летать и будет видно.

Сергей

ЦитироватьДмитрий В. пишет:
ЦитироватьСергей пишет:
ЦитироватьLRV_75 пишет:
В целом, понятно.
Но если брать конкретно SpaceX.
Каким проектам SpaceX мешает SLS, что маскофилы так срут кирпичами по поводу этой программы НАСА?
Хочется получить госбюджетное финансирование на BFR и его модификации, а заодно и на Раптор, который оказалось сделать намного сложней и дороже, чем представлялось сначала. Выбор схемы газ-газ дополнительно усложнил задачу. Можно вспомнить и советскую разработку - РД-270 - 5 лет, больше 20 движков в железе и все равно не смогли завершить.
А что, Маск уже столкнулся с непреодолимыми трудностями при разработке "Раптора"? ОСИ только полтора года идут, имхо, рановато делать пессимистические выводы.
Я не писал, что непреодолимые трудности. Надеюсь, что преодолеют. Во всяком случае синхронизировать работу 2-х ТНА на стационарном режиме СпейсХ смог, правда при неполном номинальном давлении в КС, раз был пуск в 40 сек. Но это был прототип Раптора на 100 тс на уровне моря, и требуется по памяти где то 365 сек работы для второй ступени, а как заявил Маск, объема баков хватает только на 40 сек. Из этого следует, что есть проблемы и в течении работы до 40 сек, например , при изменении тяги  в том числе и увеличении давления в КС. Про полноразмерный Раптор вообще нет информации. Следует учесть, что обеспечение устойчивости горения в КС производится по результатам экспериментальных ОСИ, то есть ОСИ, анализ, доработка конструкции, снова ОСИ и т.д. при разных давлениях в КС и на переходных режимах, то есть требует много времени и элемент везения.

Сергей

ЦитироватьAstro Cat пишет:
ЦитироватьСергей пишет:
А вам хочется за копейку?
Это не я хочу. Это вы утверждаете. Около 1 млрд за пуск для вас - не дорого. И емнип 20+ млрд на разработку ушло. А она все не летает, хотя уже должна была.
Пока у них по плану на всю программу  выделено 35 млрд, стоимость пуска оценивают в 500 млн. Контрольные цифры по плану: 
1. SLS блок 1         - 2020 г. -   70 т на НОО.
2. SLS блок 1A/1B - 2022 г. - 105 т на НОО.
3. SLS блок 2B       - 2029 г. - 130 т на НОО.
Конкурент пока единственный СпейсХ - BFR - по плану в возвращаемом варианте 150 т на НОО, с грузом на Марс 2022 г., пилотируемый вариант 2024 г. Планы и сроки предварительные, уточнятся по реальным характеристикам Раптора.
ЦитироватьAstro Cat пишет:
ЦитироватьСергей пишет:
Надежность расчетная...
Зачем мне ваша "расчетная"? Я как то про реальную надежность. Вот начнет летать и будет видно.
Расчетная не моя, а проектная , и она является основной при выборе конструктивных решений. А для подтверждения статистикой по результатам полетов вам и жизни не хватит.

Kap

ЦитироватьСергей пишет:
И где вы там Шаттл увидели?
Двигатели центра - от Шаттла физически, боковушки - удлиненные шатловские.
ЦитироватьСергей пишет:
Гляньте хотя бы в вики
Глянул. Все еще хуже чем я думал.
ЦитироватьThe stage's structure will consist of a modified Space Shuttle external tank with the aft section adapted to accept the rocket's Main Propulsion System (MPS) and the top converted to host an interstage structure.
ЦитироватьСергей пишет:
Да и в данной теме немало материалов выложили
Я и сам выкладывал как они за миллиард построили бракованную стартовую башню.
ЦитироватьСергей пишет:
Шаттл и баста
Ракета с двигателями от Шаттла и баками от Шаттла Шаттлом и является. Даже если двигатели слегка форсировали по поводу отказа от многоразовости и назвали по-другому.
ЦитироватьСергей пишет:
Вы знаете больше ,чем НАСА, что делать и за сколько? Имея при этом гуманитарное образование.
Мне моего физфака хватает чтобы понять что если есть летающая РН на 60 тонн за полмиллиарда на разработку, то разработка РН на 70 тонн за два миллиарда в год и так 10 лет - ни разу не "минимальные цифры за сверхтяж".
ЦитироватьСергей пишет:
Заявления Маска и Шотвелл важны для цитатчиков типа Kap, у которых были и другие заявления, ищите, читайте.
Словоблудия Сергея важны для словоблудов вроде Сергея. За школу и институт так и не постигших английский.
Цитироватьpnetmon пишет:
В заявлениях говорилось что работы по семейству Фалькон будут продолжаться, но все будет в рамках Блок 5.X.
"Небольшие доработки" как-то так там было.

Kap

ЦитироватьСергей пишет:
1. SLS блок 1 - 2020 г. - 70 т на НОО.
2. SLS блок 1A/1B - 2022 г. - 105 т на НОО.
3. SLS блок 2B - 2029 г. - 130 т на НОО.
Конкурент пока единственный СпейсХ - BFR
Конкурент - Фалькон-Хэви и он уже летал. В одноразовом варианте ПН всего на 10 тонн меньше чем у Блок1 при стоимости запуска 200 миллионов максимум. Полностью многоразовый BFR SLS такой же конкурент как Тойота Жигулю.

Чебурашка

Очередной мультик 



Судя по виду, девушка знает толк в больших и толстых   :oops:

tnt22

ЦитироватьChris B - NSF‏ @NASASpaceflight 23 мин. назад

After a long delay to the umbilical installations due to leaning issues, KSC engineers are installing the Crew Access Arm (CAA) on the SLS ML today. This is the heaviest arm, so will aid the leaning data. If all is well they'll add more hardware that is required to make it move.



13 мин. назад

I should add that officially, the leaning is totally understood and the delays were due to "weather". CAA install certainly will be a good test of the below, of course!

https://www.nasaspaceflight.com/2018/02/sls-ml-leaning-not-corrective-work/ ...

tnt22

https://www.nasa.gov/exploration/systems/sls/multimedia/nasas-deep-space-rocket-intertank-loaded-for-shipment-structural-testing.html
ЦитироватьFeb. 23, 2018

NASA's Deep-space Rocket Intertank Loaded for Shipment, Structural Testing



 Back to Gallery

A structural test version of the intertank for NASA's new heavy-lift rocket, the Space Launch System, is loaded onto the barge Pegasus Feb. 22, at NASA's Michoud Assembly Facility in New Orleans. The intertank is the second piece of structural hardware for the rocket's massive core stage scheduled for delivery to NASA's Marshall Space Flight Center in Huntsville, Alabama, for testing. Engineers at Marshall will push, pull and bend the intertank with millions of pounds of force to ensure the hardware can withstand the forces of launch and ascent. The flight version of the intertank will connect the core stage's two colossal fuel tanks, serve as the upper-connection point for the two solid rocket boosters and house the avionics and electronics that will serve as the "brains" of the rocket. Pegasus, originally used during the Space Shuttle Program, has been redesigned and extended to accommodate the SLS rocket's massive, 212-foot-long core stage -- the backbone of the rocket. The 310-foot-long barge will ferry the flight core stage from Michoud to other NASA centers for tests and launch.

Image credit: NASA/MSFC

Last Updated: Feb. 26, 2018
Editor: Lee Mohon

tnt22

ЦитироватьNASA's Mobile Launcher from a Bird's Eye View

 NASAKennedy

Опубликовано: 27 февр. 2018 г.

This video provides a bird's eye view of the crew access arm for the Orion spacecraft and Space launch System rocket being attached to the mobile launcher at NASA's Kennedy Space Ceneter in Florida.
(0:20)

tnt22

https://www.nasa.gov/exploration/systems/sls/multimedia/pegasus-delivers-sls-hardware-to-marshall-for-testing
ЦитироватьMarch 7, 2018

NASA's Barge Pegasus Delivers SLS Hardware to Marshall for Testing



A structural test version of the intertank for NASA's new deep-space rocket, the Space Launch System, arrives at NASA's Marshall Space Flight Center in Huntsville, Alabama, March 4, aboard the barge Pegasus. The intertank is the second piece of structural hardware for the massive SLS core stage built at NASA's Michoud Assembly Facility in New Orleans delivered to Marshall for testing. The structural test article will undergo critical testing as engineers push, pull and bend the hardware with millions of pounds of force to ensure it can withstand the forces of launch and ascent. The test hardware is structurally identical to the flight version of the intertank that will connect the core stage's two colossal propellant tanks, serve as the upper-connection point for the two solid rocket boosters and house critical avionics and electronics. Pegasus, originally used during the Space Shuttle Program, has been redesigned and extended to accommodate the SLS rocket's massive, 212-foot-long core stage -- the backbone of the rocket. The 310-foot-long barge will ferry the flight core stage from Michoud to other NASA centers for tests and launch.

Image Credit: NASA/MSFC/Emmett Given

Last Updated: March 7, 2018
Editor: Jennifer Harbaugh

Max Andriyahov

"Президент США не слишком доволен разницей в стоимости запуска Falcon Heavy и SLS"

https://geektimes.ru/post/298877/

В четверг Дональд Трамп, нынешний президент США, провел у себя в кабинете встречу, центральным элементом которой стал вопрос о стоимости запуска полезного груза в космос. На столе у Трампа находилось несколько моделей современных ракет и расчеты стоимости запуска каждой из них. Сам Трамп не против осваивать космос, ему эта идея кажется здравой, и бюджет для НАСА он не урезает. 

Тем не менее, его удивляет радикально отличающийся ценник запуска тяжелой ракеты-носителя Falcon Heavy и ракеты от НАСА, которая называется Space Launch System

triage

ЦитироватьMax Andriyahov пишет:
"Президент США не слишком доволен разницей в стоимости запуска Falcon Heavy и SLS"

 https://geektimes.ru/post/298877/

В четверг Дональд Трамп, нынешний президент США, провел у себя в кабинете встречу, центральным элементом которой стал вопрос о стоимости запуска полезного груза в космос. На столе у Трампа находилось несколько моделей современных ракет и расчеты стоимости запуска каждой из них. Сам Трамп не против осваивать космос, ему эта идея кажется здравой, и бюджет для НАСА он не урезает.

Тем не менее, его удивляет радикально отличающийся ценник запуска тяжелой ракеты-носителя Falcon Heavy и ракеты от НАСА, которая называется Space Launch System
Это очень плохая статья  на основе статьи Эрика Бергера..... Лучше почитать http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/messages/forum14/topic15814/message1747179/#message1747179

Max Andriyahov


tnt22

#1614
Цитировать
 in this episode of Rocket Science in 60 Seconds.
https://video-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t43.1792-2/28437002_151303728892951_6073621980370698240_n.mp4?efg=eyJybHIiOjE1MDAsInJsYSI6MTAyNCwidmVuY29kZV90YWciOiJzdmVfaGQifQ==&rl=1500&vabr=683&oh=4d318a96674b091a52da604afe47bc78&oe=5AA3517C
(video 1:00)
или на ТыТрубе - 

tnt22

ЦитироватьHardware for NASA's SLS Rocket Boards Pegasus For Trip to Marshall

  NASA's Marshall Space Flight Center

Опубликовано: 8 мар. 2018 г.

A structural test version of the intertank for NASA's new exploration-class rocket, the Space Launch System, rolls out of the Vertical Assembly Center at NASA's Michoud Assembly Facility in New Orleans Feb. 22, before it is loaded on the agency's barge Pegasus and delivered to NASA's Marshall Space Flight Center in Huntsville, Alabama, for critical testing. The test version of the intertank is structurally identical to the flight intertank, which will connect the core stage's two colossal fuel tanks, serve as the upper-connection point for the two solid rocket boosters and house critical avionics and electronics. The test hardware will undergo extensive structural testing to verify the rocket can withstand the extreme forces expected during launch and flight, especially booster ignition and separation. Pegasus, originally used during the Space Shuttle Program, has been redesigned and extended to accommodate the SLS rocket's massive, 212-foot-long core stage -- the backbone of the rocket. The 310-foot-long barge will ferry the flight core stage from Michoud to other NASA centers for tests and launch.
 (1:24)

tnt22

#1616
ЦитироватьNASA's Crawler-Transporters Video Infographic

NASAKennedy

Опубликовано: 15 мар. 2018 г.

Learn about NASA's crawler-transporters at Kennedy Space Center through this video infographic. The crawler-transporter will carry the agency's Orion spacecraft atop the Space Launch System rocket to Launch Pad 39B for Exploration Mission-1.
 (0:30)

tnt22

ЦитироватьEGS Program‏ @NASA_go4launch 8 ч. назад

A colorful sunrise serves as the backdrop for the mobile launcher (ML) at @NASAKennedy. Several launch umbilicals have been installed on the ML tower to prepare for the first integrated test flight of the @NASA_Orion on the agency's @NASA_SLS. #MobileLauncherMonday

tnt22

ЦитироватьEmre Kelly‏Подлинная учетная запись @EmreKelly 45 мин. назад

Kennedy Space Center Director Bob Cabana: By middle of next year, all ground systems at KSC will be ready for Orion / SLS.

tnt22

https://blogs.nasa.gov/kennedy/2018/03/21/last-of-the-big-swing-arm-umbilicals-installed-on-mobile-launcher/

или

https://blogs.nasa.gov/groundsystems/2018/03/21/last-of-the-big-swing-arm-umbilicals-installed-on-mobile-launcher/
ЦитироватьLast of the Big Swing Arm Umbilicals Installed on Mobile Launcher

Linda Herridge
Posted Mar 21, 2018 at 2:29 pm


A heavy-lift crane and rigging lines are used to install the Interim Cryogenic Propulsion Stage Umbilical high up on the tower of the mobile launcher at NASA's Kennedy Space Center in Florida. Photo credit: NASA/Ben Smegelsky

Nearly the last of several large connection lines, called umbilicals, was installed on the mobile launcher at NASA's Kennedy Space Center in Florida. The umbilical was lifted by crane and attached high on the tower of the mobile launcher at about the 240-foot level, bringing the steel structure one step closer to supporting processing and launch of NASA's Orionspacecraft and Space Launch System (SLS) rocket. The launcher is designed to support the assembly, testing, check out and servicing of the rocket, as well as transfer it to the pad and provide the platform from which it will launch.

This particular umbilical will supply propellants, environmental control systems, pneumatics and electrical connections to the interim cryogenic propulsion stage (ICPS) of the SLS rocket and will swing away before launch. The umbilical also will provide hazardous gas leak detection while the rocket is on the pad. The ICPS is located between the core stage of the rocket and the Orion capsule, and will provide propulsion for Orion while in space and give the spacecraft the big push needed to fly beyond the moon.
Спойлер
To install the umbilical, construction workers with JP Donovan prepared the rigging lines and attached the umbilical to a large crane. The ICPS umbilical was slowly lifted up and bolted to the mobile launcher. The entire process took about four hours.

With the umbilical in place, workers will install additional equipment on the tower, as well as electrical wiring, environmental control system tubing, hydraulics and other commodities will be routed to the umbilical arm before testing. Tests of the swing arm also will be performed as part of the verification and validation process.

Exploration Ground Systems is overseeing installation of the launch umbilicals and launch accessories on the mobile launcher to prepare for the first integrated test flight of Orion atop the SLS on Exploration Mission-1. A pair of tail service mast umbilicals are slated for installation later this year and will be the last of the twenty umbilicals and launch accessories to be installed on the mobile launcher. With this test flight, NASA is preparing for missions to send astronauts to deep space destinations, including the Moon, Mars and beyond.
[свернуть]