H3 next flagship Japanese launch vehicle

Автор Salo, 03.05.2010 22:38:32

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

che wi

Первое огневое испытание LE-9 (длительностью 2,6 секунды) провели 27 апреля.

http://www.rocket.jaxa.jp/engine/le9/2017/170427.html

Salo

Спасибо за ссылку.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

#82
Красавчик!

 
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

triage

Видео, но не испытания, т.к. 31 марта
 http://jda.jaxa.jp/result.php?lang=j&id=69797331ad5169dd8e7d4751b7856802
LE-9 Flight Model # 1-1 двигатель прикрепление загрузки

Само видео http://jda.jaxa.jp/result_strm.php?lang=j&id=69797331ad5169dd8e7d4751b7856802

triage

#84
Фото с первого испытания LE-9
 http://jda.jaxa.jp/result.php?lang=j&id=3812f9ff6252ace683534cc93e8f7a08
 

 http://www.rocket.jaxa.jp/engine/le5b/firingtest.html
Провели три испытания двигателя второй ступени LE-5B-3
Гугло перевод с японского на русский


 http://www.rocket.jaxa.jp/engine/le5b/


Видео второго испытания (4 апреля) можно посмотреть http://jda.jaxa.jp/result.php?lang=j&id=c63c89e6db22ceca464842575437fb72

triage

#85
Новые фото от 8 мая, но пока без описания
 http://jda.jaxa.jp/category_p.php?lang=j&page=&category1=1&category2=539&page_pics=50


Цитировать http://asia.nikkei.com/Tech-Science/Tech/JAXA-begins-testing-engine-for-next-generation-rocket?page=1
...
The Japan Aerospace Exploration Agency, or JAXA, began the first round of firing tests for the LE-9 engine on the southern island of Tanegashima in late April. A total of 11 ground tests are scheduled through June to check performance and durability.
After completing another round of firing tests in fiscal 2018 starting next April, developers will construct the actual engine that will be installed in the H-III.
...
he H-III will succeed the country's current H-series rockets, H-IIA and H-IIB. The rocket will use commercially available components and a fuselage that can be mass produced, lowering launch costs to about half of the current price tag of approximately 10 billion yen ($88.6 million). The new, more powerful engine will allow the H-III to carry a midsize to large satellite weighing up to 6.5 tons -- 60% more than the H-IIA.
JAXA is working with the country's leading heavy machinery makers, such as Mitsubishi Heavy Industries and IHI, on rocket development. The total cost will likely reach about 190 billion yen.

They expect to send an average of about six H-IIIs into space from the Tanegshima Space Center every year.

эта фраза к источнику подрывает доверие Russia currently launches on average some 30 rockets every year, while the U.S. sends up about 20 and China approximately a dozen.

che wi

Информация по проведённому 8 мая второму огневому испытанию LE-9 (длительностью 8 сек.)

http://www.rocket.jaxa.jp/engine/le9/2017/170508.html

che wi

15 мая провели 3-е огневое испытание LE-9

http://www.rocket.jaxa.jp/engine/le9/2017/170515.html

triage

#88
Цитироватьhttp://spacenews.com/mhi-says-h3-rocket-development-on-track-for-2020/
MHI says H3 rocket development on track for 2020
by Caleb Henry — June 26, 2017
...
Ko Ogasawara, MHI's vice president and general manager for launch, told SpaceNews the critical design review, or CDR, for the H3 is scheduled for this autumn and will give an indication of how effective the company has been at reducing costs.
...
JAXA and MHI are also seeking to double the average number of annual launches, from three to four with the H-2A and H-2B today to around eight with the H3.
...
Ogasawara said one example of a major change between the H-2A and the H3 is swapping gimballed nozzles on the solid rocket boosters in favor of fixed nozzles.

"Why did we decide to eliminate such a function? In the case of H3, we have two or three  first-stage engines, therefore such engines are able to do the same function, especially for vehicle roll control. This is one example. Not only for the system design side, but for the manufacturing and the operational phases, we are trying to find how to decrease the cost," he explained.

The H3 is designed to use three LE-9 engines when configured without strap-on solid rocket boosters, and two LE-9 engines when configured with them. The rocket is designed to launch with zero, two or four strap-on boosters, allowing it to deliver between two and seven metric tons to geostationary transfer orbit. IHI Aerospace, manufacturer of Japan's Epsilon small launcher, is MHI's supplier for the strap-on boosters for the H-2A and future H3. Kawasaki Heavy Industries provides the payload fairings.
...
Ogasawara said the MHI is seeking three to four commercial missions per year with the H3, and has already begun expanding its rocket and engine assembly facilities in Nagoya, Japan, to accommodate the increased number of launches. Furthermore, he said MHI is already having "long term project planning" discussions with satellite operators about using the H3.
...
He said MHI will likely retire the H-2B in 2019 and the H-2A in 2023, giving the H3 about three years of overlap.

Испытания двигателей первой и второй ступени идут
LE-5B-3 уже 8 (огневое ???) ( http://www.rocket.jaxa.jp/engine/le5b/firingtest.html )
LE-9 уже 7 ( http://www.rocket.jaxa.jp/engine/le9/firingtest.html )

Страница нового ТТ ускорителя http://www.rocket.jaxa.jp/engine/srb3/
Гугло перевод

Чебурашка

Что-то я так и не понял, за счёт чего ожидается сокращение стоимости ракеты-носителя аж в ТРИ раза?
Только за счёт более простого двигателя. Что-то не верится

che wi

Updates on Development of LE-5B-3 Engine – Firing Test Begins

ЦитироватьJun. 30, 2017

JAXA tested LE-5B-3, the liquid rocket engine designed to propel the second stage of H3 Launch Vehicle now under development. LE-5B-3 enhances the LE-5B-2 engine that likewise boosts the second stage of H-IIA and H-IIB. LE-5B-2 has earned the time-tested record of reliability after scores of successful H-II launches. Improvements are being made to lower the cost of LE-5B-3, without compensating the dynamics to blast off H3, a larger rocket and to sustain its flight.

JFollowing the design improvements for affordability and performance which reached the desired level in August 2016, JAXA successfully conducted the test of the liquid hydrogen turbopump in December 2016 through January 2017. The liquid hydrogen turbopump -- equivalent of the heart of a human body -- draws in the propellants into the engine thrust chamber.

JSince March 2017, the first engineering model equipped with the hydrogen turbopump was assembled, kicking off its preliminary firing testing. The test is proceeding on schedule. By September 2017, test results will expectedly prove the soundness of the basic design improvements.

Дмитрий В.

ЦитироватьЧебурашка пишет:
Что-то я так и не понял, за счёт чего ожидается сокращение стоимости ракеты-носителя аж в ТРИ раза?
Только за счёт более простого двигателя. Что-то не верится
А откуда 3 раза? Вроде, только наполовину.
Основные направления снижения затрат в общем-то известны:
- унификация с другими РН (СТУ и 1-я ступень Эпсилона)
- улучшение менеджмента и оптимизация производственных процессов
- оптимизация численности персонала, задействованного в пусковых операциях.
- использование коммерчески доступных компонентов
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

che wi

1-го июля провели 9-е огневое испытание LE-9, уже довольно продолжительное — 45 секунд.

http://www.rocket.jaxa.jp/engine/le9/2017/170701.html

Чебурашка

ЦитироватьДмитрий В. пишет:
А откуда 3 раза? Вроде, только наполовину.
Вот из этой таблички на пару постов выше    15 -> 5


tnt22

Видео (март 2017 г.)

http://jda.jaxa.jp/result_strm.php?lang=j&id=69797331ad5169dd8e7d4751b7856802
ЦитироватьLE-9実機型#1-1エンジン 搬入取付け
ЦитироватьLE-9 Actual machine type # 1-1 Engine loading installation

tnt22

11-е огневое испытание LE-9, любительское видео с площадки наблюдения (оч много дыма  :D  )
ЦитироватьLE-9実機型#1-1エンジン第11回目燃焼試験・動画

mageshiman 1025

Опубликовано: 12 июл. 2017 г.

LE-9実機型#1-1エンジン第11回目燃焼試験・動画
2017年7月12日18時00分
種子島宇宙センター中型射点跡
ЦитироватьLE-9 Actual machine # 1-1 engine 11th burn test / movie

LE-9 Actual machine # 1-1 engine 11th burn test / movie
July 12, 2017 18: 00
Tanegashima Space Center Medium Rangers
(2:29)

tnt22

Цитировать次世代大型ロケット「H3」新型エンジン「LE-9」燃焼試験(実機型#1-1)

JAXA | 宇宙航空研究開発機構

Опубликовано: 10 авг. 2017 г.

JAXAが開発を進める次世代大型ロケット、「H3」の第1段エンジン「LE-9」の燃焼試験が種子島宇宙センターで始まっています。「LE-9」にはJAXAが10年以上にわたり研究に取り組んできたエキスパンダブリードサイクルを採用。これまでのエンジンを上回るパワーと安全性の両立を目指しています。
ЦитироватьNext Generation Large Rocket "H3" New Engine "LE-9" Combustion Test (Actual Type # 1-1)

Combustion test of the next generation large rocket JAXA develops, "H3" first stage engine "LE - 9" started at the Tanegashima Space Center. In "LE - 9", JAXA has adopted an expander bleed cycle that has been working on research for over 10 years. We are aiming for both power and safety that exceeds our previous engines.
(1:34)

triage

Чуть постарее
Гугло перевод с японского
ЦитироватьPublished on Jul 30, 2017
In the JAXA Kakuda Space Center, a single unit test of a turbo pump used for the LE - 9 engine is being conducted.
Turbo pump is an important component to supply fuel (liquid hydrogen) and oxidizer (liquid oxygen) to the engine.
In this test, it is confirmed whether the fuel and the oxidizing agent are actually flowed to the turbo pump to demonstrate the designed function and performance.
The turbo pump was attached to the LE-9 engine and the engine burning test was started.

 

tnt22

Цитировать使いやすいロケットを目指して~LE-9ターボポンプ単体試験~

JAXA | 宇宙航空研究開発機構

Опубликовано: 23 авг. 2017 г.

JAXA角田宇宙センターでは、LE-9エンジンに使われるターボポンプの単体試験が行われています。
ターボポンプはエンジンに燃料(液体水素)と酸化剤(液体酸素)を供給する重要な構成品です。
この試験ではターボポンプに実際に燃料と酸化剤を流して設計通りの機能・性能を発揮できたか確認しています。
ターボポンプはLE-9エンジンに取り付けられてエンジン燃焼試験が開始されました。
ЦитироватьСтремление к простой в использовании ракете ~ LE-9 Turbo pump single test ~
JAXA | Японское агентство аэрокосмических исследований

В Космическом центре JAXA Kakuda проводится единичный тест турбонасоса, используемого для двигателя LE-9.
Турбонасос является важным компонентом для подачи топлива (жидкого водорода) и окислителя (жидкого кислорода) в двигатель.
В этом тесте подтверждается, действительно ли топливо и окислитель поступают в турбонасос, чтобы продемонстрировать сконструированную функцию и рабочие характеристики.
Турбонасос был прикреплен к двигателю LE-9, и началось испытание горения двигателя.
(1:23)

tnt22

Цитировать次世代大型ロケット「H3」新型エンジン「LE-9」燃焼試験(実機型#1-1)

JAXA | 宇宙航空研究開発機構

Опубликовано: 23 авг. 2017 г.

JAXAが開発を進める次世代大型ロケット、「H3」の第1段エンジン「LE-9」の燃焼試験が種子島宇宙センターで始まっています。「LE-9」にはJAXAが10年以上にわたり研究に取り組んできたエキスパンダブリードサイクルを採用。これまでのエンジンを上回るパワーと安全性の両立を目指しています。
ЦитироватьNext Generation Large Rocket "H3" New Engine "LE-9" Combustion Test (Actual Type # 1-1)
JAXA | Japan Aerospace Exploration Agency

Combustion test of the next generation large rocket JAXA develops, "HE3" first stage engine "LE - 9" started at the Tanegashima Space Center. In "LE - 9", JAXA has adopted an expander bleed cycle that has been working on research for over 10 years. We are aiming for both power and safety that exceeds our previous engines.
(1:34)