CEV "Constellation" и лунная программа НАСА

Автор ratman, 23.09.2004 04:46:02

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Влодя

А реально на основе ТТУ Шаттла сделать ускорители со следуюшими характеристиками: удельный импульс - 260 сек в атмосфере и 280 сек в вакууме, тяга - 1515 тс?
PS Кстати, шесть ТТУ на Аресе вполне реальны. Краулер-то до 6000 тонн таскать может, как оказалось.

ronatu

ЦитироватьБиография Чарльза Болдена в Википедии
http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_F._Bolden,_Jr.

Обама отдает NASA в "черные руки"

--------------------------------------------------------------------------------
23.05 10:59   MIGnews.com

Президент США Барак Обама намерен назначить бывшего астронавта Чарльз Болдена главой NASA, сообщает газета Los Angeles Times.

Ссылаясь на три анонимных источника в Конгрессе, газета пишет, что в случае одобрения со стороны Сената, генерал морской пехоты в отставке станет первым афроамериканцем, руководителем всех космических программ США.

Объявление будет приурочено к посадке челнока "Атлантис", который остался в пятницу на орбите из-за плохой погоды, не благоприятствующей посадке, но возвратится на Землю в субботу или воскресенье.

Президент также объявит о том, что его советник по космосу в пору предвыборной кампании - Лори Гарвер - станет заместителем Болдена, сообщает Times.

http://mignews.com/news/society/world/230509_104659_16202.html
Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

walt

:)  и какие надежды возлагает НАСА на "нового энергичного руководителя?"
Московский институт теплотехники - Тепло в КАЖДЫЙ дом!

Дмитрий В.

Цитировать
ЦитироватьКонический переходник состыковали с верхней частью первой ступени для  Ares I-X
Хм... я думал, что они все части варить трением будут. А тут заклепки...

Болты, скорее.
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

sychbird

Не уверен, что совсем в тему, но друг о места подходящего с ходу не нашел, а время тратить на поиски жаль :oops:
NASA Asks Augustine to Point the Way
Jeffrey Mervis
This month, Norman Augustine, former CEO of Lockheed Martin, agreed to lead a 90-day review of NASA's human space flight program. The 73-year-old aeronautics engineer has a sterling reputation for providing impartial and useful advice on science policy. This time around, presidential science adviser John Holdren and acting NASA Administrator Christopher Scolese want Augustine to review the space "vision" laid out by President George W. Bush in January 2004. Augustine emphasized that he didn't want to speak for the commission, whose members are expected to be named shortly, but he did share his thoughts with Science on a number of issues that the panel is likely to tackle.

Full story at http://www.sciencemag.org/cgi/content/full/324/5930/999-a?sa_campaign=Email/sntw/22-May-2009/10.1126/science.324_999a

В этом месяце Норман  Augustine (Св. Августин :D ) бывший исполнительный президент  Lockheed Martin согласился возглавить 90дневную  ревизию "NASA's human space flight program."
73 летний инженер в области аэронавтики имет незапятнанную репутацию  в области проведения беспристрастных и эффективных совещаний по вопросам  политики в научной сфере. К этому   времени советник президентв Обамы John Holdren и действующий администратор NASA  Christopher Scolese предложили Августину подвергнуть анализу и ревизии программу the space "vision", объявленную президентом Бушем в  2004г.
Августин заявляет, что  он не немерен обсуждать комиссию, члены которой будут вскоре названы, но что он обменялся мнением с посвященными в проблему с целью придать импульс работе над поручением.
Ответил со свойственной ему свирепостью (хотя и не преступая ни на дюйм границ учтивости). (C)  :)

MIK

По мне SpaceVizion и Consteliaton самые интересные космические программы за последние 15 лет. Обидно будет если их закроют. :cry:
через тернии к звездам

Farakh

Почитал тут речь Обамы. Немного напрягло то, что при описании самых важных на сегодняшний день направлений в развитии науки и технологии он совсем не упомянул полеты на Луну и на Марс.
О космосе вообще - очень мало.

Yegor


Чебурашка

Оглашён состав комиссии Нормана Августина:

Цитировать- Norman Augustine (chair), retired chairman and CEO, Lockheed Martin Corp., and former member of the President's Council of Advisors on Science and Technology under Presidents Bill Clinton and George W. Bush
- Dr. Wanda Austin, president and CEO, The Aerospace Corp.
- Bohdan Bejmuk, chair, Constellation program Standing Review Board, and former manager of the Boeing Space Shuttle and Sea Launch programs
- Dr. Leroy Chiao, former astronaut, former International Space Station commander and engineering consultant
- Dr. Christopher Chyba, professor of Astrophysical Sciences and International Affairs, Princeton University, and member, President's Council of Advisors on Science and Technology
- Dr. Edward Crawley, Ford Professor of Engineering at MIT and co-chair, NASA Exploration Technology Development Program Review Committee
- Jeffrey Greason, co-founder and CEO, XCOR Aerospace, and vice-chair, Personal Spaceflight Federation
- Dr. Charles Kennel, chair, National Academies Space Studies Board, and director and professor
emeritus, Scripps Institution of Oceanography, University of California, San Diego
- Retired Air Force Gen. Lester Lyles, chair, National Academies Committee on the Rationale and Goals of the U.S. Civil Space Program, former Air Force vice chief of staff and former commander of the Air Force Materiel Command
- Dr. Sally Ride, former astronaut, first American woman in space, CEO of Sally Ride Science and professor emerita at the University of California, San Diego"

ronatu

NASA is conducting two suborbital re-entry experiments to help guide plans for improving re-entry for missions on the International Space Station and future missions to Mars.

NASA said that a team is analyzing flight data after the 40-foot-tall Terrier-Orion two-stage research rocket launched Thursday from Wallops Island, Va., and took two Sub-Orbital Aerodynamic Re-entry Experiments (SOAREX) more than 80 miles high. The rocket and its payloads fell into the Atlantic Ocean as planned.

The first SOAREX experiment tested a heat shield that unfolded to protect a Tube Deployed Re-entry Vehicle during its descent. The re-entry vehicle was designed to give payloads more stability and better packaging for safer returns.
The second experiment involved several temperature, pressure, and light sensors, as well as a mounted camera to determine the conditions that the vehicle's nose cone encounters during launch and in flight.

"Both experiments performed very well, but the Tube Deployed Re-entry Vehicle experiment performed even better than we had predicted," Marc Murbach, the principal investigator for the SOAREX missions, said in a prepared statement. "Because of how well the instruments worked, we expect to get very interesting and useful data."

The SOAREX experimental flights are managed by the NASA Ames Research Center at Moffett Field, Calif. A series of hypersonic SOAREX flights complement ground tests. The flights allow teams to experiment with atmospheric entry velocities close to those reached when shuttles return to the Earth's orbit. Last week's launch was the seventh in the series, also known as SOAREX-7.
Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

avmich

ЦитироватьОглашён состав комиссии Нормана Августина:...

И комиссия вроде не 90 дней работать собирается, а 120.

ОАЯ

The second experiment involved several temperature, pressure, and light sensors, as well as a mounted camera to determine the conditions that the vehicle's nose cone encounters during launch and in flight.

По изображению с телекамеры как определить угол? Нужны минимум три по периметру для слежения за горизонтом. Или камера отдельно от аппарата. Или вместо остальных световые сенсоры?  Почему не гироскопы?

Чебурашка

В блогах NASA новая статья на тему Thrust Oscillation.

http://blogs.nasa.gov/cm/blog/Constellation/posts/post_1244149653134.html

Как известно, в твёрдотопливных ускорителях шаттла, используемых в полётах STS-126, STS-119, STS-125 были установлены специальные датчики для регистрации колебаний, что позволила накопить большой объём  данных по проблеме и проверить адекватность используемых мат. моделей.

По результатам - фактическая частота колебаний для шаттла составила 15 Гц.
Мат. модель для "Ареса" даёт несколько меньшую частоту (за счёт того что ускоритель "Ареса" длиннее) - 12,7 Гц  с амплитудой 0.7g.



З.Ы. В последнем квартальном видеотчёте по "Аресу" есть видео испытаний этих устройств.

Salo

http://www.space-travel.com/reports/NASA_Launch_Tests_Alternate_Concept_For_Astronaut_Escape_System_999.html
ЦитироватьNASA Launch Tests Alternate Concept For Astronaut Escape System


MLAS is being tested to provide experience in flight testing a spacecraft to NASA's Engineering and Safety Center, which leads the project from NASA's Langley Research Center in Hampton, Va.

by Staff Writers
Wallops Island VA (SPX) Jun 05, 2009
NASA's Max Launch Abort System, or MLAS, is scheduled to be tested June 15 at the agency's Wallops Flight Facility on Wallops Island, Va. The launch window extends from approximately 5:45 a.m. to 8:15 a.m. EDT.

The unpiloted test is part of an effort to design a system for safely propelling future spacecraft and crews away from hazards on the launch pad or during the climb to orbit.

This system was developed as an alternative concept to the launch abort system chosen for NASA's Orion crew capsule.

Orion, part of a new spacecraft system being developed by NASA's Constellation Program, is undergoing design reviews in preparation for flying humans to the International Space Station in 2015 and, later, to the moon.

MLAS is being tested to provide experience in flight testing a spacecraft to NASA's Engineering and Safety Center, which leads the project from NASA's Langley Research Center in Hampton, Va.

The 33-foot-high MLAS vehicle will be launched to an altitude of approximately one mile to simulate an emergency on the launch pad. A full-scale mockup of the crew module will separate from the launch vehicle and parachute into the Atlantic Ocean
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Петр Зайцев

Цитироватьhttp://www.space-travel.com/reports/NASA_Launch_Tests_Alternate_Concept_For_Astronaut_Escape_System_999.html
Известно, даже видели гриффинский эскиз на салфетке. Но по характеристикам эта систем хуже, чем обычная башенная. Вес заметно больше, и надежность сомнительная. Слухи ходят, что ее готовят на случай если отменят Ares I, так как Орион иначе не поместится на Ares V, нет резерва по высоте в сборочном корпусе (VAB).

ronatu

"Recent Air Force studies have called into question the survivability of the crew module in the fratricide environment from a destructing first-stage solid rocket booster," the memo said.

The statement means that if the first stage blew up in flight, it could blast explosive solid rocket debris into the Orion crew module before its launch abort system could propel it to safety.

The launch abort system is a towering pole outfitted with small rocket motors that, when fired, would lift an Orion capsule off the top of the exploding Ares I rocket.

A parachute system would enable the astronauts to land safely.
........................
Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

Чебурашка

Пуск Ares I-X перенесён на 18 сентября 2009 года

ronatu



NASA is gearing up to stack its Ares I-X rocket in the Kennedy Space Center Vehicle Assembly Building after passing two critical milestones this week at the nation's primary spaceport.

Two key first-stage components -- the aft skirt and the forward assembly -- were turned over to the ground operations team at KSC. So all parts of the Ares I-X now are ready to be stacked on a mobile launcher platform in high bay No. 3 of the 52-story assembly building.

The $360 million test flight remains scheduled for no earlier than Aug. 30.

"This is a great milestone," said Joe Oliva, Ares I-X program manager with first-stage manufacturer ATK. "We're moving out."
Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

Чебурашка

Вот он какой северный олень - альтернативная САС для "Ориона"



А вот как оно должно работать:


Источник: http://www.onorbit.com/node/1105

Ghost505

Оказывается, не только у нас все на изоленте держится  :lol:

Virtually yours