Antares (Taurus II)

Автор Salo, 20.02.2008 14:45:05

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Dave Bowman

Производство жидкостных двигателей НК-33, разработанных для лунной ракеты Н-1, в Самаре решено возобновить. Правда, на орбиту моторам предстоит выводить астронавтов и грузы бывшего соперника в космической гонке. Двигатели будут устанавливать на ракету «Таурус-2», которая должна прийти на замену американским «Шаттлам».
http://tvsamara.ru/news/2010/03/17/17065

SpaceR

ЦитироватьПроизводство жидкостных двигателей НК-33, разработанных для лунной ракеты Н-1, в Самаре решено возобновить. Правда, на орбиту моторам предстоит выводить астронавтов и грузы бывшего соперника в космической гонке. Двигатели будут устанавливать на ракету «Таурус-2», которая должна прийти на замену американским «Шаттлам».
http://tvsamara.ru/news/2010/03/17/17065
Подобных публикаций в последние 12 лет было вагон и маленькая тележка. Пока ещё ничего не "решено". Просто есть люди, которым хотелось бы этого восстановления. Но финансовая поддержка их желания всё никак не нарисуется.

Дмитрий В.

Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Salo

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=15457.315
ЦитироватьRe: Taurus II Development News
« Reply #318 on: Today at 05:38 AM »   

Just came back from Wallops - work there is in full swing, and everything should be done by December.  Lots of piling going on... the pilings for the HIF (Horizontal Integration Facility - the BIG building) have all been driven, the new pad 0A pile driving is beginning.  In total, over 5,000 piles! (well, 50-ft pile segments... some of the pilings are 150 ft deep, so they take 3 sections... the total number of pilings is about 3,000).

Here are a few pictures: in the "Pan view of Pad 0A" you can see some the piles for the ramp indicates both the curve and the slope of the ramp.  Notice the height of the sea wall.

In the background, just to the right of the lollipop-shaped water tower is a POINTY (not squat) comm antenna tower.  that's where the HIF is located (the HIF "hugs" that tower, as you will see in the pictures).  That gives you an idea of the separation between the pad and the HIF.

In the view from the North ("k - ramp piles begin added") you can see the (future) transition from the old beach road to the new ramp, as well as pad 0B, which has recently been upgraded for Minotaur IV.

ЦитироватьRe: Taurus II Development News
« Reply #319 on: Today at 05:50 AM »   

Here is a picture of the HIF construction site - notice one of the two ramps leading up to the HIF floor level, some 11 feet above sea level (10 ft required for the 100-year worse case storm and solar tide flooding plus one for good luck, like at Michoud...).  In the background  ("Looking South at HIF") you can barely see in the background the pile driver working at the pad, between the lefmost pile driver and the flagpole.

On the second picture, note the pilings along the centerline of the ramp... there are matching pilings along the two sides of the ramps... then hundreds (actually, over 1,000) under the main building pad itself!

I've also included a couple of CAD drawings of the pad complex showing the ramp, the enormous water tank for the deluge systems, the fuel/gas tank farms and the enormous water, kerosene and LOX holding basis... all very, very environmentally-friendly.

It takes more than rocket engines, you know!!!

Цитироватьantonioe пишет:
 Re: Taurus II Development News
« Reply #320 on: Today at 05:55 AM »

O.K., O.K.,... here's a couple hardware pictures just to keep you quiet...

First, the last of the 2x duration test firings at Samara - start-up, flight throttle level and shutdown.  Pretty amazing that a 40-year old engine is taken out of a container, dusted and checked, and then fired at flight throttle settings for 10 minutes, then dissasembled, and not a scratch!!!

The last two pictures show the first Kerosene tank cylinder section and the first LOX tank at the Yuzhmash factory in Dniepro.  Sorry for the crummy quality of the pictures, but that makes them easier to pass ITAR scrutiny...[/img]



"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=15457.msg565519#msg565519
Цитировать
ЦитироватьI wonder if anyone is having second thoghts about selecting MARS for launch due to the amount of construction. In Florida they have LC-36 (if we assume Athena takes 46).
-- Pete
"Second thoughts"?  NOW?  A year before the launch?  Do you think for a minute that "this amount of construction" was a surprise?  Hello?

We walked all over the (remains of) LC-36... not very useful, given the size and geometry of Taurus II.  Then, there is the small question of where to assemble the vehicle.

But, above all, VA had assured bond money from the General Assembly ($26 in MARS's bank account, so far).  Florida Space had "a financial plan" based on commercial Bank loans at a time commercial Banks weren't loaning a penny to Bill Gates himself...

End of story.
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=15457.msg565519#msg565519
ЦитироватьOoops.. I meant $26M, of course.

They are now asking Governor McDonnell for additional OPERATING (not construction) money... they have more work than people to handle it and need to hire a couple more employees.  They are responsible, for instance, for the badging of MARS users (even if NASA WFF physically issues the badges, they do it on request from MARS who has to certify the visits, prepare their paperwork, make sure there is insurance coverage, etc. etc.)  During a typical Minotaur launch, they get to "visit control" oh, maybe 20-30 Orbital LSG people and about an equal number of payloaders, plus 5-15 customer types... say 60 to 70 total.  With Taurus II and Cygnus, we plan to have around 250 people badged in during the early launches... and 20 to 30 of them are Ukranian!!!

In rough numbers, 1 Taurus II launch = 4 Minotaur launches.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Петр Зайцев

Я, конечно, не стал спорить с Антонио, он все-таки их эквивалент Главного Конструктора (если не Генерального) и ему виднее (и мне показалось он воспринял мой вопрос несколько болезненно - видать я не первый был), но Томпсон упомянал в одном из выступлений перед акционерами, что пуски из Флориды рассматриваются - в дополнениэ к MARS.
-- Pete

Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Космос-3794

If Congress approves NASA's plan to add $300 million to its 2011 budget to develop commercial cargo delivery systems for the international space station, Orbital Sciences Corp. likely would use its share of the funding to augment ground testing of its planned medium-lift Taurus 2 rocket and possibly conduct an additional test flight of the vehicle, according to David W. Thompson, Orbital's chairman and chief executive.

Orbital is slated to conduct a single demonstration flight of its Taurus 2 rocket and Cygnus cargo capsule next spring under NASA's Commercial Orbital Transportation Services (COTS) program. The company would then fly eight cargo-delivery missions to the space station through 2015 under a separate $1.9 billion Commercial Resupply Services contract.

The additional test flight would loft an instrumented test payload rather than the Cygnus module, Thompson said. The test package "would better define the physical environment for the payload and prove out the rocket before we go all the way" to the space station, he added.

Thompson said he expects Taurus 2 to begin launching for other customers, including NASA's Earth science program and the national security community, in 2013, possibly sooner.

Antonio Elias, executive vice president and general manager of Orbital's Advanced Programs Group, said Taurus 2 would support the national security community by launching what he called "disaggregated" missions. Typically, the U.S. national security community flies large satellites with numerous sensor payloads, but Elias said there is a trend toward dividing that payload set and flying the sensors on separate, smaller satellites.  

Orbital has room on its Taurus 2 manifest to add two to three flights a year in addition to the space station resupply missions, said Ronald Grabe, executive vice president and general manager of Orbital's Launch Systems Group.

http://www.spacenews.com/civil/100413-cots-augment-taurus-testing.html

SpaceR

Цитировать... possibly conduct an additional test flight of the vehicle, according to David W. Thompson, Orbital's chairman and chief executive.

Orbital is slated to conduct a single demonstration flight of its Taurus 2 rocket and Cygnus cargo capsule next spring under NASA's Commercial Orbital Transportation Services (COTS) program. The company would then fly eight cargo-delivery missions to the space station through 2015 under a separate $1.9 billion Commercial Resupply Services contract.
...
Thompson said he expects Taurus 2 to begin launching for other customers, including NASA's Earth science program and the national security community, in 2013, possibly sooner.
...
Orbital has room on its Taurus 2 manifest to add two to three flights a year in addition to the space station resupply missions, said Ronald Grabe, executive vice president and general manager of Orbital's Launch Systems Group.
А движков у них на 17-18 пусков?
С такими манифестами они уже к 2017 г. могут закончиться.

Космос-3794

Dulles, Va.-based Orbital, in a conference call with investors, said a series of minor delays in development of the company's new Taurus 2 rocket and its Cygnus space station cargo transporter will push the inaugural Taurus 2/Cygnus launch into May or June 2011 instead of the March date earlier targeted.

Orbital Chief Executive David W. Thompson said that Taurus 2 and Cygnus, which are the company's two biggest development programs, nonetheless are moving forward without major roadblocks. As of March 31, three-quarters of Orbital's total investment in Taurus 2 and a little over half of its investment in the Cygnus cargo carrier had been completed.

The schedules of both programs are now so tight that any further hiccups likely would delay the launch still further, he said.

http://www.spacenews.com/satellite_telecom/orbital-blames-galaxy-failure-solar-storm-discloses-further-taurus-delay.html

Salo

http://www.oboronprom.ru/cgi-bin/cms/news.cgi?news=00000001992
ЦитироватьАМЕРИКАНСКАЯ КОМПАНИЯ AEROJET И «ОБЪЕДИНЕННАЯ ДВИГАТЕЛЕСТРОИТЕЛЬНАЯ КОРПОРАЦИЯ» ПОДПИСАЛИ СОГЛАШЕНИЕ О СОТРУДНИЧЕСТВЕ В РАМКАХ КООПЕРАЦИИ ПО РАКЕТНЫМ ДВИГАТЕЛЯМ ДЛЯ РЫНКА КОСМИЧЕСКИХ ЗАПУСКОВ
28.04.2010


Американская компания Aerojet и ОАО «УК «Объединенная двигателестроительная корпорация» (ОДК) подписали соглашение о сотрудничестве по продвижению ракетных двигателей НК-33 и AJ26/НК-33  на рынке коммерческих запусков.

Совместные усилия Aerojet и ОДК будут включать маркетинг, продажи, техническую поддержку и испытания двигателей НК-33 и AJ26/НК-33. Стороны также изучят возможность восстановления производства двигателя НК-33 в России. Это соглашение является результатом более чем 15-летнего сотрудничества Aerojet и ОАО «СНТК им. Н.Д.Кузнецова», входящим в состав ОДК, по обеспечению маршевыми двигателями растущего мирового рынка  коммерческих космических запусков.

В соответствии с соглашением, ОДК будет осуществлять маркетинг и продажи модернизированных НК-33 в Российской Федерации, а также испытания и поставки Aerojet дополнительных ракетных двигателей НК-33 для их модификации в AJ26 и возможному восстановлению производства двигателя НК-33 и его модификаций. ОДК будет также обеспечивать поддержку модернизированных НК-33 на ракетах-носителях, запускаемых в России.

Aerojet, обладая эксклюзивной лицензией на НК-33 и AJ26/НК-33 в США, будет ответственна за маркетинг и продажи двигателей, модификацию НК-33 в AJ26 и поддержку этих двигателей на ракетах-носителях, запускаемых в США. Aerojet продолжит оценку возможности производства двигателей AJ26 в США, основываясь на потребностях рынка.

В настоящее время Aerojet обеспечивает ракетными двигателями AJ26/НК-33 первую ступень ракеты-носителя «Таурус-2» (Taurus II), создаваемой Научной Корпорацией Orbital (США), ОДК обеспечивает двигателями НК-33 заказчиков в России. Как Aerojet, так и ОДК предлагают соответственно двигатели AJ26 и модернизированные НК-33 заинтересованным заказчикам в США и России.

Недавно Aerojet и ОДК на испытательной базе СНТК им. Кузнецова в Самаре завершили серию испытаний двигателя НК-33 в рамках разработки ракеты-носителя «Таурус-2», создаваемой Orbital. Эти испытания основаны на обширной базе данных отработки двигателей, включающей более чем 17 лет испытаний и охватывающей около 1500 огневых испытаний двигателей общей продолжительностью 194000 секунд. Огневые испытания на дополнительное время подтвердили, что заявленные характеристики AJ26/НК-33 по пределам и продолжительности отвечают требованиям  современных коммерческих ракет-носителей.

* * *

О ракетных двигателях НК-33 и AJ26/НК-33

AJ26 – это доработанный по требованию американских заказчиков двигатель НК-33, первоначально созданный в СССР для ракеты, которая должна была доставить космонавтов на Луну.

Первый в мире кислородно-керосиновый двигатель такой размерности, выполненный по замкнутой схеме с дожиганием окислительного газа,  НК-33 достиг высокой эффективности при малом весе и компактных габаритах. Модификация и модернизация AJ26/NK-33, произведенная Aerojet, сделали НК-33 применимым для современных и перспективных коммерческих ракет-носителей. Aerojet СНТК им. Кузнецова с середины 90-х годов сотрудничали в продвижении AJ26/НК-33 на американский коммерческий космический рынок.

* * *

 «Аэроджет» (Aerojet) (США) – один из мировых лидеров космической индустрии и ОПК, специализирующийся на производстве ракетных комплексов, двигателей для ракет-носителей, вооружений. Входит в состав GenCorp – высокотехнологичной многопрофильной группы со специализацией в производстве продукции для космоса и ОПК, а также в сфере недвижимости.

http://www.aerojet.com

http://www.gencorp.com

ОАО «Управляющая компания «Объединенная двигателестроительная корпорация» – 100-% дочерняя компания ОАО «ОПК «ОБОРОНПРОМ» по управлению двигателестроительными активами. Является ведущим российским объединением в сфере разработки и производства двигателей для авиации, ракет-носителей, электроэнергетики и газоперекачки

ОАО «ОПК «ОБОРОНПРОМ» - многопрофильная машиностроительная группа, создана в 2002 году. Входит в состав ГК «Российские технологии». Основные направления деятельности: вертолетостроение (ОАО «Вертолеты России»), двигателестроение (УК «Объединенная двигателестроительная корпорация»), другие активы.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.prnewswire.com/news-releases/aerojet-and-florida-turbine-technologies-join-in-strategic-partnership-to-develop-nasas-new-rocket-engines-92450414.html
ЦитироватьAerojet and Florida Turbine Technologies Join in Strategic Partnership to Develop NASA's New Rocket Engines
 

SACRAMENTO, Calif. and JUPITER, Fla., April 29 /PRNewswire-FirstCall/ -- Aerojet, a GenCorp (NYSE: GY) company, and Florida Turbine Technologies (FTT) announced today that the companies have entered into a strategic partnership to compete for research, development and production on NASA's new hydrocarbon engine and advanced upper stage engine.  This expands the very successful teamwork that Aerojet and FTT have underway on the U.S. Air Force Hydrocarbon Boost Technology Demonstrator (HBTD) and Upper Stage Engine Technology (USET) programs.

The HBTD program is developing key, high-impact components and enabling technology for a world-class hydrocarbon engine.  Aerojet and FTT will provide the innovation to expand this effort into a comprehensive engine development program that provides transformational propulsion capability for NASA, DoD and commercial launch vehicles. In 2007, Aerojet and FTT competed and won the HBTD program which is the only U.S. engine development program working on an advanced rocket engine cycle.

"NASA's plans for innovative propulsion R&D on a new hydrocarbon engine are critical to America's leadership in space launch," said Aerojet CEO Scott Seymour.  "Winning the opportunity to work on these new NASA investments will allow Aerojet and FTT to expand and employ a whole new generation of engineers and scientists in developing the world's best hydrocarbon engine – and then to produce these engines in a new facility located in the United States.  Aerojet is excited about joining in a strategic partnership with the innovative professionals at FTT to compete for and win this very important work."

"We look forward to growing our relationship with Aerojet, and the opportunity to build on our Air Force hydrocarbon engine technology with NASA," said FTT CEO Shirley Brostmeyer.  "We are also proud of the opportunity to help build new high technology R&D engineering and manufacturing positions within the state of Florida."

Aerojet and FTT are the premier hydrocarbon engine team in the United States.

Aerojet continues to be a pioneer in developing world-class U.S. hydrocarbon engine capabilities.  Aerojet is providing the AJ26 engine (derived from the NK-33, the world's first oxidizer-rich, staged-combustion, oxygen/kerosene rocket engine, which achieves very high performance in a lightweight, compact package) for Orbital Sciences Corporation's Taurus II launch vehicle.  This summer Aerojet will begin acceptance testing of the AJ26 engine at NASA Stennis Space Center leading to a planned first flight of the Taurus II in June 2011.  Aerojet also just successfully hot-fire tested a 5,500 lbf liquid oxygen – liquid methane engine at NASA White Sands Test Facility under a contract with NASA Glenn Research Center with support from NASA Marshall Space Flight Center.

Florida Turbine Technologies is working closely with AFRL, NASA, and Aerojet to develop state-of-the-art technologies for next generation turbopumps which provide extremely high pressure fuel to the rocket's engine.  These technologies include cavitation models, bearing and seal components, flowpath design, and health management sensors, which are being developed and tested as part of the USET, HBTB and other R&D programs.

Aerojet is a world-recognized aerospace and defense leader principally serving the missile, space propulsion and armaments markets.  GenCorp is a leading technology-based manufacturer of aerospace and defense products and systems with a real estate segment that includes activities related to the entitlement, sale and leasing of the company's excess real estate assets.  Additional information about Aerojet and GenCorp can be obtained by visiting the companies' Web sites at http://www.aerojet.com and http://www.gencorp.com.

Florida Turbine Technologies specializes in the design, development, manufacture, and test of turbomachinery components and systems for aircraft engines, space propulsion, and industrial gas turbines.  FTT is headquartered in Jupiter, Florida where it employs over 200 turbomachinery experts, and is dedicated to creating and preserving high technology jobs and turbomachinery excellence in Florida.  Additional information about FTT can be obtained by visiting the company's Web site at www.fttinc.com
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Петр Зайцев

Новости с Украины:

Ступень проходит прочностные испытания.
-- Pete

Дмитрий В.

ЦитироватьНовости с Украины:

Ступень проходит прочностные испытания.
-- Pete

Похоже, это только топливный отсек :roll:
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Bell

Какие все дяденьки лысые...
Иногда мне кажется что мы черти, которые штурмуют небеса (с) фон Браун
А гвоздички-то были круглые (с) Брестская крепость

Dave Bowman

ну дык какой там двигатель будет своять?

hecata

Цитироватьну дык какой там двигатель будет своять?

дефорсированный F-1?

SpaceR

Цитировать
Цитировать. . .
Ступень проходит прочностные испытания.
-- Pete
Похоже, это только топливный отсек :roll:
Точнее, это вся украинская часть ступени кроме ХО.

Salo

http://www.ugmk.info/art/1273150874/1.html
ЦитироватьВ августе 2010 г. «Южмаш» поставит американской компании Orbital Science Corporation (OSC) конструкцию первой ступени РН Taurus II без двигателя. Согласно подписанному контракту, отечественное предприятие будет выполнять заказы OSC до 2019 г.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"