SpaceX Falcon 9

Автор ATN, 08.09.2005 20:24:10

« назад - далее »

0 Пользователи и 2 гостей просматривают эту тему.

SFN

ЦитироватьКроме того резко уменьшился межступенчатый переходник, что может быть связано с укорочением сопла Merlin Vac, или с появлением тороидального бака на  второй ступени.
Выдвижной насадок.
Иначе макаронина вырастет до 100м)))

TestPilot

ЦитироватьНовый и старый F9:

Им производство наращивать надо. А не новые модели выпускать сразу после того, как текущая ракета слетала два три раза...

Хотя, конечно, прогресс m1c в сравнении с m1a был значительный. Тоже самое с m1d, движок мощнее и эффективнее.  И при этом дешевле. Да наверное увеличенная Ф9 имеет право на жизнь. Но текущая F9 - nothing wrong with it. Но не летает она потому что нет производства, вернее оно есть но штучное и выдает на гора одну ракету в год. И то при условии что инженеры не слишком заняты насовской бюрократией...
They laughed when I said I was going to be a comedian. They're not laughing now. Bob Monkhouse

Ну-и-ну

Однако, сильно удлиннили. Интересно, какова ПН нынешней версии Ф9? 7т? 8.5т? Не достигнутая, а то что он "типа может"?

instml

Go MSL!

Ну-и-ну

Цитировать10 тонн
Откуда инфа? Во всех виденных мной доках дана ПН только версии Block2 (ныне 1.1).

LG

Цитировать10 тонн
Конкурент СТБ с Куру...

Salo

Цитировать
Цитировать10 тонн
Откуда инфа? Во всех виденных мной доках дана ПН только версии Block2 (ныне 1.1).
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

TestPilot

Цитировать

То, что изображено на презентации Иридиум - явно не блок 2. То есть вообще не. Конфигурация расположения двигателей не совпадает (наверное движение в сторону кузнечика, т.е. многоразовости). Плюс размеры увеличились - что скорее всего говорит о применении Merlin 1D. У него не только возросла тяга, но и слегка возрос isp... Соответственно ракета сильно больше.

И в итоге ракета практически ничего не имеет общего с Block 2. И обязана выводить, навскидку на ~50% большую нагрузку... Это подсчет на пальцах. Но в любом случае это не будут 10400кг заявленные для текущей версии....
They laughed when I said I was going to be a comedian. They're not laughing now. Bob Monkhouse

TestPilot

Кстати, раньше планировалось для вывода 72 спутников Иридиум NEXT использовать 10 запусков F9. Сейчас говорят о восьми F9 ver. 1.1...
They laughed when I said I was going to be a comedian. They're not laughing now. Bob Monkhouse

instml

Цитировать
Цитировать10 тонн
Откуда инфа? Во всех виденных мной доках дана ПН только версии Block2 (ныне 1.1).
Более 10 тонн на опорную 29 градусов при пуске с мыса Канаверал.
Go MSL!

Salo

ЦитироватьТо, что изображено на презентации Иридиум - явно не блок 2. То есть вообще не. Конфигурация расположения двигателей не совпадает (наверное движение в сторону кузнечика, т.е. многоразовости). Плюс размеры увеличились - что скорее всего говорит о применении Merlin 1D. У него не только возросла тяга, но и слегка возрос isp... Соответственно ракета сильно больше.

И в итоге ракета практически ничего не имеет общего с Block 2. И обязана выводить, навскидку на ~50% большую нагрузку... Это подсчет на пальцах. Но в любом случае это не будут 10400кг заявленные для текущей версии....
Никакого блок 2, как и Мерлин-1С+ видимо не будет.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.spaceflightnow.com/falcon9/003/120518musk/
ЦитироватьQuestion: Can you describe what modifications you're making to the launch pad at Cape Canaveral?

Musk: The extension to the existing hangar is for payload processing and it's also for Falcon 9 version 1.1, which is longer. It's about 50 percent longer than version 1. We need a little bit of extra length and some extra facilities for the satellites that are coming.

[NOTE]

Question: When will the first Falcon 9 v1.1 fly?

Musk: We'll certainly be vertical on the pad at Vandenberg [Air Force Base in California] by the end of the year. Launch could be early next year. The launch date depends on how the final phase of testing goes for the next-generation Falcon 9.

Question: What payloads will fly on Falcon 9 v1.1?

Musk: The next version of Falcon 9 will be used for everything. The last flight of version 1.0 will be Flight 5. All future missions after Flight 5 will be v1.1. We've got this mission, which is Flight 3. And we've two CRS [Commercial Resupply Services] missions, Flight 4 and Flight 5, which will fly Version 1.0. Then all future missions, CRS or otherwise, will fly Version 1.1.[/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

ЦитироватьQuestion: How many employees are you at now?

Musk: A little more than 1,800.

Question: As your business expands with potential crew flights, reusability, flyback and vertical landing of Falcon stages, trips to Mars, etc., do you foresee accelerating hiring?

Musk: We expect to continue hiring at a high rate at SpaceX. We've grown on average about 30 percent a year. We might not continue growing at that level, but I expect to continue growing at 15 percent or 20 percent per year. We'll be hiring hundreds of employees every year. That's my expectation.

Question: You believe that hiring rate will be sufficient for your business?

Musk: Absolutely.

Question: What missions will you be doing in 10 years?

Musk: Our goal is to revolutionize space transport. So we'll be doing every kind of space transport, except for suborbital. We'll launch satellites of all shapes and sizes, servicing the space station with cargo and crew, and then the long term objective is to develop a space transport system that will enable humanity to become a multi-planet species.

Question: When do you expect a first manned flight to Mars?

Musk: I think it's probably around 15 years from now. I think the best case is 10 years, and the worst case is 20 years.

Question: Will that be a SpaceX mission, a NASA mission, or led by someone else?

Musk: I have no idea.

Question: Do you want it to be a SpaceX mission?

Musk: I would want it to be a joint mission. My ideal would be if we were going to Mars, it would be with NASA.

Question: When do you plan a SpaceX IPO?

Musk: I think the important thing for SpaceX is that we have a very steady cadence of launches and that we have very good predictability. The market hates unpredictability and punishes you severely for that. We need to be doing a launch a month before we go public, and we might be there by the end of next year. We're not aiming for a date. We'll go public when it makes sense for the company to go public.

Question: When do you plan a SpaceX IPO?

Musk: I think the important thing for SpaceX is that we have a very steady cadence of launches and that we have very good predictability. The market hates unpredictability and punishes you severely for that. We need to be doing a launch a month before we go public, and we might be there by the end of next year. We're not aiming for a date. We'll go public when it makes sense for the company to go public.[/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

LRV_75

ЦитироватьQuestion: When do you plan a SpaceX IPO?

Musk: I think the important thing for SpaceX is that we have a very steady cadence of launches and that we have very good predictability. The market hates unpredictability and punishes you severely for that. We need to be doing a launch a month before we go public, and we might be there by the end of next year. We're not aiming for a date. We'll go public when it makes sense for the company to go public.
Если он собирается действовать согласно этому принципу, то это не произойдет никогда
Главное не наличие проблем, главное способность их решать.
У каждой ошибки есть Имя и Фамилия

TestPilot

Таки да! Они сделали это! Они увеличили ракету в полтора раза....

ЦитироватьFalcon 9 version 1.1, which is longer. It's about 50 percent longer than version 1.
They laughed when I said I was going to be a comedian. They're not laughing now. Bob Monkhouse

Salo

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=28882.msg900810#msg900810
Цитировать
Цитировать
Цитировать
ЦитироватьHi all,

It appears to me that existing launch pad have to be modified in orer to support octagon engine structure.

Is this is correct, then does anyone has an opinion on:

a) how long it would take?
b) could the same launch pad be used for V1.0 and V1.1?

Thank you
The short answer is, that's why it will be first flying out of the new VAFB site (designed for v1.1), sometime after December. There are precisely two more v1.0 flights left, both NASA CRS to ISS, and that's it. So, as soon as the last one launches (sometime next year), they'll have to shut down the CCFAS site for a while to convert over to the v1.1 spec.
Good question for Jim or someone else who has put knowledgeable eyes on the LC-40 base.  Given that SpaceX can build a new hold-down frame off-line, and perhaps even build a new strongback off-line, how long would the pad be "shut down"?  What would need to be modified?  Remember that Shotwell said that SpaceX would launch seven times from Florida next year, they can't be planning on much of an extended hiatus.
I imagine yes, at least a new strongback and possibly a new hold-down, as well as extending the length of the hanger. Of course, since there is no need to keep the old hold-down, they could just modify the existing one. That, plus building the new strongback off-line means they the real pacing might be the hanger extension. And given it's a standard steel building, that shouldn't take too long. So, the actual off-line period could 1-2 months, and I doubt longer unless there are serious problems.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

ЦитироватьRemember that Shotwell said that SpaceX would launch seven times from Florida next year, they can't be planning on much of an extended hiatus.
Кстати по текущим планам у SpaceX на 2013 год только пять пусков с мыса Канаверал. Семь получится только при переносе двух пусков по CRS с 2012 на 2013 год. :roll:
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

TestPilot

Цитировать
ЦитироватьRemember that Shotwell said that SpaceX would launch seven times from Florida next year, they can't be planning on much of an extended hiatus.
Кстати по текущим планам у SpaceX на 2013 год только пять пусков с мыса Канаверал. Семь получится только при переносе двух пусков по CRS с 2012 на 2013 год. :roll:

При переносе запусков ORBCOMM с 2012 на 2013 тоже :P

Семь запусков в год? Пусть они три запуска сделают для начала...
They laughed when I said I was going to be a comedian. They're not laughing now. Bob Monkhouse

zyxman

ЦитироватьИм производство наращивать надо. А не новые модели выпускать сразу после того, как текущая ракета слетала два три раза...
А насколько можно удешевить ракету, летавшую два-три раза?
"Демократия, это когда царь умный, а также добрый и честный по отношению к своим холопам".
--
Удача - подготовленный успех!

Sаlyutman

Очень многое зависит от безотказности летавших ракет, объемов доработок конструкции, количества ''железных'' контрактов на последующие пуски - тут на разницах в ценах на материалы и комплектующие можно сыграть. Далее - условия кредитов, инфляция, налоги, страхование, штрафы... Тут тоже можно и сэкономить, и потратиться.