SpaceX Falcon 9

Автор ATN, 08.09.2005 20:24:10

« назад - далее »

러시아인 и 5 гостей просматривают эту тему.

Зловредный

ЦитироватьСтарый пишет:
Авторы статьи волнуются
ЦитироватьСтарый пишет:
Волнуются на врезке на 32-й странице
Вот бы они о Протоне так волновались!

ЦитироватьСтарый пишет:
По моему всётаки если спутник массой 5.3 тонны выводится на ракете в возвращаемом варианте то для невозвращаемой 8 тонн вполне реальны а Эхостар-23 это просто самый тяжёлый спутник но никак не максимально возможный.
Наверное, вы правы.
Гробос-Фунт

makandser

ЦитироватьСтарый пишет:
Волнуются на врезке на 32-й странице и даже видят какуюто "нестыковку" между заявленной и фактической ПН.
По моему всётаки если спутник массой 5.3 тонны выводится на ракете в возвращаемом варианте то для невозвращаемой 8 тонн вполне реальны а Эхостар-23 это просто самый тяжёлый спутник но никак не максимально возможный.
Запущенный Inmarsat-5 F4, массой 6,1 тонны, должен был немного унять их волнения.

S.Chaban

ЦитироватьИскандер пишет:
ЦитироватьS.Chaban пишет:
ЦитироватьИскандер пишет:
Таки собираются Раптор ставить на вторую (многоразовую?) ступ!
Джим утверждает что и на первую тоже.
Даже с рекордными характеристиками Раптора вряд ли получится избежать падения ПН без изменения геометрии первой ступени, а она как известно предельная при данной схеме логистики между площадками производства, тестирования и запуска. Поэтому сомнительно.
ну не знаю. Джим всегда говорил что метанового Фалкона не будет а тут звучит как будто дело уже решенное.
BFR  кончно заманчив, но мне всегда казалось что слишком большой скачок в технологиях: и баков и двигателей. 

Надо бы на более мелком варианте отработать.

Тем более что раптор нужен в разных размерах for BFR, too.

Дмитрий В.

ЦитироватьСтарый пишет:
В пятом номере НК репортаж о запуске Флаконом-9 Эхостара-23 массой 5.5 т. Ракета в невозвращаемом варианте и сообщается что это самый тяжёлый спутник запущенный Флаконом на ГПО. Авторы статьи волнуются что Флакон мало выводит на ГПО в невозвращаемом варианте. Почемуто считают что масса Эхостара-23 это максимальная масса выводимая Флаконом на ГПО. Однако мне показалось что в этом запуске было уменьшение наклонения на 6 градусов перигейным импульсом. Сколько ПН это съело?
 
 Однако интереснее другое. В этом же номере репортаж о запуске опять Флакона-9 но уже с SES-10 массой... 5.3 тонны. И уже в возвращаемом варианте и с успешной посадкой. Однако по моему если выводится 5.3 тонны в возвращаемом варианте то в невозвращаемом масса ПН явно не 5.5 тонн? И Эхомтар-23 хоть и самый тяжёлый из запущенных Флаконом но это явно не максимально возможная его ПН?
 Вобщем по моему автор явно перепутал понятия "самый тяжёлый запущенный спутник" и "максимальная грузоподъёмность ракеты". Не?

Ну, ты же попутал 2,04 т в первом пуске Ангары-А5 с ее максимальной груззоподъемностью. :D
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Старый

ЦитироватьДмитрий В. пишет:
Ну, ты же попутал 2,04 т в первом пуске Ангары-А5 с ее максимальной груззоподъемностью.
Но я то не нашёл в этом никаких противоречий... ;)  8)

А ты будешь доказывать что для испытаний Ангары просто не нашлось ГВМа нужной массы? ;)
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Apollo13

ЦитироватьСтарый пишет:
В пятом номере НК репортаж о запуске Флаконом-9 Эхостара-23 массой 5.5 т. Ракета в невозвращаемом варианте и сообщается что это самый тяжёлый спутник запущенный Флаконом на ГПО. Авторы статьи волнуются что Флакон мало выводит на ГПО в невозвращаемом варианте. Почемуто считают что масса Эхостара-23 это максимальная масса выводимая Флаконом на ГПО. Однако мне показалось что в этом запуске было уменьшение наклонения на 6 градусов перигейным импульсом. Сколько ПН это съело?
 
 Однако интереснее другое. В этом же номере репортаж о запуске опять Флакона-9 но уже с SES-10 массой... 5.3 тонны. И уже в возвращаемом варианте и с успешной посадкой. Однако по моему если выводится 5.3 тонны в возвращаемом варианте то в невозвращаемом масса ПН явно не 5.5 тонн? И Эхомтар-23 хоть и самый тяжёлый из запущенных Флаконом но это явно не максимально возможная его ПН?
 Вобщем по моему автор явно перепутал понятия "самый тяжёлый запущенный спутник" и "максимальная грузоподъёмность ракеты". Не?
Это уже обсуждалось при запуске Инмарсата. Все пуски Фалкона на ГПО собраны здесь.

Salo

#16806
https://www.spaceintelreport.com/spacexs-shotwell-1-falcon-heavy-demo-year-satellite-broadband-remains-side/
ЦитироватьSpaceX's Shotwell: 1 Falcon Heavy demo this year; satellite broadband remains 'on the side'
 by Peter B. de Selding | Jun 26, 2017

SpaceX President Gwynne Shotwell appears to have scrapped her previous strategy of building up expectations in favor of one that manages them. Credit: SpaceX

Customer interest in previously flown first stages
Speaking before the successful launch of the Bulgariasat-1 satellite using a previously flown Falcon 9 first stage, Shotwell said "three or four" SpaceX customers slated for flights in the coming months have asked about switching their launches to previously flown first stages.
She did not say whether these customers had asked for earlier launch dates or launch-price discounts in exchange for moving to previously used rocket stages.
SpaceX's Falcon 9 rocket is currently flying its Block 3 version, with a series of relatively minor upgrades called Block 4 to be introduced in the coming months. By the end of this year, Shotwell said, the Block 5 version of Falcon 9 should be in service.
It is the Block 5 version that should enable SpaceX to extend the reusability envelop of the rocket's first stage. The current Falcon 9 first stage is deemed capable of flying a total of 2-3 times.
The Block 5 version, she said, should be able to fly 13 times with new valve sub-assemblies, a revamped octoweb engine thrust configuration and  reworked helium pressurization reservoirs, called Composite Overwrapped Pressure Vessels, or COPVs, which have caused headaches for SpaceX in the past.
The interview is the latest example of the evolution of Shotwell's public pronouncements about SpaceX's near-term outlook. Whereas before she spoke as a general planning a campaign, now she sounds like someone actually managing one.
About the company's long-promised increase in launch rate, she said: "It has been harder than I expected," especially after the Sept. 1 explosion of a Falcon 9 rocket during preparation of a prelaunch static fire test on the launch pad.
The company was producing six rockets per year three years ago and is now completing more than 20 per year after having throttled back following the Sept. 1 failure.

Satellite broadband project being worked 'on the side'
As she has in the past, Shotwell sought to lower expectations of any announcements relating to SpaceX's satellite broadband plan, identified in U.S. regulatory filings as several thousand satellites in low Earth orbit.
SpaceX is now a company of 6,000 people and it is logical that there are pockets of intense effort that Shotwell does not follow regularly. But as president of the company, she is presumed to know if substantial resources are being diverted to a given effort.
If that is the case, SpaceX is not about to embark on a major broadband satellite constellation.
Asked about the status of the satellite project, she suggested anyone interested should look at the company's public filings at the U.S. Federal Communications Commission.
"That's definitely a project that we are working on the side," Shotwell said of the satellite broadband effort. "It requires a large amount of new technology to be developed. We've just got our heads down and we're working on it."
Similarly, she said work on SpaceX's Mars plans are active but that the company has its priorities set on the upgraded Falcon 9 rocket, the crewed version of its Dragon capsule being designed under contract to NASA, and  the Falcon Heavy.
"These are the priorities," she said.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Зловредный

ЦитироватьSalo пишет:
The company was producing six rockets per year three years ago and is now completing more than 20 per year
"...И сейчас заканчивают [производить] более 20 [ракет] в год". Не рано ли так говорить? Или у них полтора десятка штук уже готовенькими лежат на складе?
Гробос-Фунт

Дмитрий В.

ЦитироватьСтарый пишет:
ЦитироватьДмитрий В. пишет:
Ну, ты же попутал 2,04 т в первом пуске Ангары-А5 с ее максимальной груззоподъемностью.
Но я то не нашёл в этом никаких противоречий...  ;)  

А ты будешь доказывать что для испытаний Ангары просто не нашлось ГВМа нужной массы?
Очевидный факт, что максимально выведенный ПГ далеко не всегда совпадает с максимальной грузоподъемностью РН, не нуждается в доказательствах. как и любой факт.
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Salo

http://spacenews.com/spacexs-final-falcon-9-design-coming-this-year-two-falcon-heavy-launches-next-year/?utm_content=buffer4c965&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer
ЦитироватьSpaceX's final Falcon 9 design coming this year, two Falcon Heavy launches next year
 by Caleb Henry — June 27, 2017
 
SpaceX used new titanium "fins" on its latest launch of Iridium Next satellites, replacing aluminum fins that experienced more wear during reentry. Credit: SpaceX  
 
WASHINGTON — SpaceX intends to launch a final upgrade to the Falcon 9 rocket, known as the Block 5, later this year, and has three Falcon Heavy launches planned for the next 18 months.
Gwynne Shotwell, president and chief operating officer of SpaceX, confirmed in a June 22 appearance on "The Space Show" online radio show that the Block 5 version of the Falcon 9 will be the "final design spin," following just a few months after an "incremental" Block 4 version that will be more of a transition model. 
"We are flying Block 3s right now," Shotwell said. "Block 4s start flying shortly, and then Block 5 at the end of this year. We definitely have gotten better [at] more smooth introducing of change. You don't see the big impacts to production we've had before when we've changed vehicle designs."
SpaceX Chief Executive Elon Musk had previously stated in an online question-and-answer session in October 2016 that Block 5 would be the final upgrade to the Falcon 9 design. The Falcon 9 Block 5 is expected to be far more reusable than the Block 3. Shotwell said a Block 5 booster could relaunch " a dozen or so times." The Block 3, by comparison, has an estimated life of two or three missions.
Shotwell said the Block 5 version of the Falcon 9 won't need refurbishing, but will mainly undergo inspections prior to launch, streamlining the process compared to the first reused boosters.
"We've worked a lot on this particular vehicle. A lot of the active components, the valves, have been redesigned and requalified for much higher levels and much longer duration," she said.
Despite describing the Block 5 as the final version of the Falcon 9, Shotwell hinted at the possibility of a future version of the rocket that could use the Raptor engines designed for transportation to Mars. Shotwell said Raptor, a liquid methane and oxygen engine for SpaceX's interplanetary spaceship, has undergone "many dozens of tests" and is progressing well.
"The original idea for those engines were to serve as a propulsion system for the big Mars system, but we are looking at the utility of it on the Falcon program," she said.

Enter: Falcon Heavy

Shotwell said Arabsat will be the first customer for the Falcon Heavy when it begins commercial service in 2018, following a demonstration mission later this year.
"We'll be flying Arabsat to [geostationary transfer orbit] on the second Falcon Heavy flight, and then we'll be flying STP-2, an Air Force mission," she said.
Saudi Arabia-based Arabsat purchased a Falcon Heavy launch for Arabsat-6A, a Ku- and Ka-band satellite from Lockheed Martin, in 2015. The Air Force contracted the Space Test Program-2 launch in 2012. Shotwell described both those missions as happening "early next year."
Delays with the Falcon Heavy cost SpaceX two of the rocket's customers: ViaSat and Inmarsat. ViaSat's ViaSat-2 and Inmarsat's S-band European Aviation Network (EAN) satellite both shifted to Ariane 5 rockets from European launch provider Arianespace. ViaSat-2 launched June 1, and Inmarsat's EAN satellite launches June 28.
SpaceX still needs Space Launch Complex 40 at Cape Canaveral Air Force Station to finish repairs before the Falcon Heavy can launch. That infrastructure, often referred to as Pad 40, took damage last September when a Falcon 9 exploded during a fueling procedure prior to a static-fire test.
Shotwell said Pad 40 remains on track for completion later this summer. Once reactivated, SpaceX plans to return Falcon 9 launches there and use Launch Complex 39A for Falcon Heavy.
SpaceX does not intend to fly any customers on the maiden flight of the Falcon Heavy. Shotwell said the mission will demonstrate some capabilities needed for national security launches, such as an extended coasting of the second stage.
The first Falcon Heavy launch will use two previously-flown Falcon 9 first stage boosters attached to a new center core optimized to support the triple-booster configuration.

Making reuse regular

To date, SpaceX has launched two Falcon 9s with "flight proven" first stage boosters, flying SES-10 in March and BulgariaSat-1 June 23. Shotwell said three to four more customers are interested in using flight-proven launchers this year. If SpaceX launches a minimum of three additional pre-flown boosters this year, along with two pre-flown boosters on Falcon Heavy, that would amount to seven reused rockets for 2017. Shotwell said SpaceX was originally shooting for six reused boosters this year.
Shotwell said in March that SpaceX would seek to use pre-flown boosters as a means of easing the strain on Falcon 9 production. Production was slowed by the September 2016 anomaly, but has increased significantly since then, she said.
"Three years ago or so we were producing six rockets a year," she said. "This year we are going to produce more than 20."
Shotwell said SpaceX desires to eventually fly pre-flown boosters "far more regularly" than new models. She said some customers are waiting for SpaceX to certify pre-flown boosters for national security space missions and for crewed missions before agreeing to use them.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Дмитрий В.

ЦитироватьСтарый пишет:
ЦитироватьДмитрий В. пишет:
Ну, ты же попутал 2,04 т в первом пуске Ангары-А5 с ее максимальной груззоподъемностью.
Но я то не нашёл в этом никаких противоречий...  ;)  

И я не нашел противоречий: в первом пуске А5 не ставилось целью доставить на ГСО ПГ максимальной массы.
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Зловредный

ЦитироватьSalo пишет:
"Three years ago or so we were producing six rockets a year," she said. "This year we are going to produce more than 20."
Это уже лучше.
Гробос-Фунт

Apollo13

https://www.nasaspaceflight.com/2017/06/commercial-crew-providers-significant-progress-flights/

ЦитироватьMoreover, the new, full-thrust (Block 5) Merlin 1D engines are in developmental hot fire testing at McGregor, and NASA has received the detailed CDR (Critical Design Review) of the engine for crew mission certification.

Старый

ЦитироватьДмитрий В. пишет:
Очевидный факт, что максимально выведенный ПГ далеко не всегда совпадает с максимальной грузоподъемностью РН, не нуждается в доказательствах. как и любой факт.

Очевидный для обычных спутников но совершенно не очевидный для испытательных запусков с ГВМ.
Тот "факт" что при пуске Ангары просто не нашлось подходящего по массе ГВМ надо доказывать.
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Старый

Кстати, Ариану-5 догружают болванками если масса спутников меньше максимальной грузоподъёмности РН.
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Дмитрий В.

ЦитироватьСтарый пишет:
ЦитироватьДмитрий В. пишет:
Очевидный факт, что максимально выведенный ПГ далеко не всегда совпадает с максимальной грузоподъемностью РН, не нуждается в доказательствах. как и любой факт.

Очевидный для обычных спутников но совершенно не очевидный для испытательных запусков с ГВМ.
Тот "факт" что при пуске Ангары просто не нашлось подходящего по массе ГВМ надо доказывать.
Это только твоё мнение, не совпадающее на 100% с действительностью.
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Дмитрий В.

ЦитироватьСтарый пишет:
Кстати, Ариану-5 догружают болванками если масса спутников меньше максимальной грузоподъёмности РН.
Какое отношение это имеет к Ф9 и А5?
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Старый

ЦитироватьДмитрий В. пишет:
ЦитироватьСтарый пишет:
Тот "факт" что при пуске Ангары просто не нашлось подходящего по массе ГВМ надо доказывать.
Это только твоё мнение, не совпадающее на 100% с действительностью.
О том что не нашлось подходящего ГВМа? Нет, это не моё мнение. Моё мнение - не нашлось подходящей Ангары.  8)
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Старый

ЦитироватьДмитрий В. пишет:
Какое отношение это имеет к Ф9 и А5?
Такое же как и вся А5.
 Насколько я понимаю кто про что а вшивый про баню Ангару: "Так как Эхостар-23 не составляет полную ПН Флакона-9 то совершенно очевидно что Ангара может поднять больше чем она на самом деле может поднять".
 Вобщем с помощью Флакона доказывать сверхспособности Ангары - такого я ещё не видел. :) По другому видно уже никак. :(
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

SGS_67

Цитироватьdfln пишет:
Они много че делают тихо.например то, что гидравлику рулей они уже давно используют закрытого цикла
А давят чем?