CST-100

Автор Космос-3794, 12.10.2011 11:16:02

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

NSF

guess "over 100% successfully" :)

Петр Зайцев

Сегодня CST-100 прошел т.н. Preliminary Design Review, т.е. примерно защиту эскизного проекта, пожалуй. Теперь все, начинается детальное проектирование. Заметим, что это не мешает уже отрабатывать агрегаты, только вчера был очередной прожиг репрезентативного двигателя САС.

источник:
http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2169

sychbird

ЦитироватьСегодня CST-100 прошел т.н. Preliminary Design Review, т.е. примерно защиту эскизного проекта, пожалуй. Теперь все, начинается детальное проектирование. Заметим, что это не мешает уже отрабатывать агрегаты, только вчера был очередной прожиг репрезентативного двигателя САС.

источник:
http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2169
Я что-то не въехал в использование термина "репрезентативного" двигателя. Вроде в исходнике такого не нашел?
Ответил со свойственной ему свирепостью (хотя и не преступая ни на дюйм границ учтивости). (C)  :)

SFN

Цитировать
ЦитироватьСегодня CST-100 прошел т.н. Preliminary Design Review, т.е. примерно защиту эскизного проекта, пожалуй. Теперь все, начинается детальное проектирование. Заметим, что это не мешает уже отрабатывать агрегаты, только вчера был очередной прожиг репрезентативного двигателя САС.

источник:
http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2169
Я что-то не въехал в использование термина "репрезентативного" двигателя. Вроде в исходнике такого не нашел?
ЦитироватьThe PDR included representatives from Boeing, NASA, the Federal Aviation Administration and independent consultants. They examined all milestones accomplished in the development of the integrated system design since the Delta System Definition review that was conducted in May 2011, under NASA's Commercial Crew Development Space Act Agreement.
В PDR "репрезентативно" все.  :wink: И люди и кони

Salo

#84
http://www.aviationweek.com/aw/generic/story_channel.jsp?channel=space&id=news/asd/2012/03/13/05.xml&headline=PWR%20Analyzing%20CST-100%20Abort%20Engine%20Tests
ЦитироватьPWR Analyzing CST-100 Abort Engine Tests

Mar 13, 2012

By Guy Norris

LOS ANGELES — Pratt & Whitney Rocketdyne (PWR) is analyzing data from the first hot-fire tests of a development launch abort engine (LAE) for Boeing's CST-100 commercial crew vehicle.

The engine is a lighter, higher-performance evolution of the Bantam demonstration engine tested in March 2011 for the "pusher" launch abort system, a critical component of the planned transport. Unlike the tower-mounted tractor abort system used by Apollo and other programs, a pusher system propels a spacecraft toward safety if an abort occurs. Tractor systems are ejected after launch, but pusher systems remain with the vehicle to orbit, and the unused propellant can go toward other portions of the mission, developers say.

The initial hot-fire tests, conducted at the Polaris-operated Mojave Test Range north of Edwards AFB, Calif. on March 8-9, were completed with a 5.5-sec. run on March 9. Fueled by pressure-fed nitrogen tetroxide/monomethyl hydrazine, the LAE is treated with ablative materials in the nozzle, throat and injector. "The original Bantam had film-cooling, so that decreased performance. With ablatives, we don't have that," says Terry Lorier, PWR launch abort program manager.

The LAE's heritage goes back to the 1990s when it was originally launched as part of NASA's search for a super lightweight engine under the Fastrac program. A derivative of the Bantam was later developed by Rocketdyne as the RS-88 for use on Lockheed Martin's Pad Abort Demonstration vehicle. Powered by four RS-88s, this was designed as the abort system for NASA's Orbital Space Plane planned as part of the Space Launch Initiative Cycle 2 TA-10 program.

Although the RS-88 ran a series of 14 successful hot-fire tests, the program was later canceled. "When Boeing approached us on CST-100, we looked at our heritage programs to see what would be the most logical bridge program and had the lowest risk. We pulled the Bantam engine out of storage at NASA Marshall," Lorier says.

The Bantam engine was "heavyweight and not optimized for performance, but rather for cost. So to adopt it to this application we need to improve performance a little and reduce the weight. So this is an incremental test along the way," Lorier adds. "We'll take the data from these tests and the next step will be a flight-weight engine."

PWR was selected by Boeing to help design the CST-100 service module and integrated launch abort propulsion system under Boeing's Commercial Crew Development (CCDev) Space Act Agreement with NASA. As well as the four main LAE engines, the system includes orbital maneuvering/attitude control engines and reaction control thrusters. A preliminary design review (PDR) for the service module was passed in January and Boeing completed the overall CST-100 PDR in February.

Companies pursuing NASA's Commercial Crew Integrated Capability initiative, the follow-up to the current CCDev 2 phase, are expected to submit bids by March 23.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

SFN


SpaceR

Ещё фото (правда, давнее):


Оттуда же:
Цитировать. . .
RS-88 development rocket engine is being test fired at NASA's Marshall Space Flight Center in Huntsville, Alabama, in support of the Pad Abort Demonstration (PAD) test flights for NASA's Orbital Space Plane (OSP).
The tests could be instrumental in developing the first crew launch escape system in almost 30 years. Paving the way for a series of integrated PAD test flights, the engine tests support development of a system that could pull a crew safely away from danger during liftoff. A series of 16 hot fire tests of a 50,000-pound thrust RS-88 rocket engine were conducted, resulting in a total of 55 seconds of successful engine operation. The engine is being developed by the Rocketdyne Propulsion and Power unit of the Boeing Company.
 . . .
Date   1 December 2003
Грубый подсчёт говорит, что планируемая на CST-100 четвёрка таких движков съест тонну топлива быстрее, чем за 3 секунды.

Петр Зайцев

ЦитироватьЯ что-то не въехал в использование термина "репрезентативного" двигателя. Вроде в исходнике такого не нашел?
Да, виноват, это я наврал на основе того, что это не старый Бантам, который они тестировали до этого, а новый двигатель на его основе. Тут я и обрадовался. Но оказалось, что и он не репрезентативен (т.е. будут еще изменения).

Yutani

Концепт для CEV 2005 года.


LG

ЦитироватьКонцепт для CEV 2005 года.

А почему Союзовско и без люка в ТЗП?

Lanista

Еще и выводить под ГО, и САС мощнее надо...

SFN

ЦитироватьЕще и выводить под ГО, и САС мощнее надо...
Констелешн однако :wink: www.astronautix.com/fam/cev.htm


Yutani

Спасибо, такую картинку ещё не видел. Конкурс CEV занимателен тем, что в нём принимало много участников.

Yutani

Как на CST-100 будет реализована САС?


Salo

Нижняя жидкостная.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

SFN

ЦитироватьКак на CST-100 будет реализована САС?
Там внизу четыре "петушка" для довыведения, маневрирования и торможения, заодно и LAS.
http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?p=869062#869062
http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?p=907214#907214
ЦитироватьГрубый подсчёт говорит, что планируемая на CST-100 четвёрка таких движков съест тонну топлива быстрее, чем за 3 секунды.

А где нибудь озвучена глубина дросселирования Bantamов?

Yutani

Теперь понятно, хотя я так и подозревал. Оригинальное решение, позволит сэкономить деньги и время не создавая дополнительную классическую САС. А то, что при аварии двигатели прожорливы уже и не важно, топливо ведь все равно уже не пригодится, и не попадёт в воду.

Петр Зайцев

У нас тут некий Крис Фергюсон твитнул, что был успешный сброс. Фамилия что-то знакомая...
https://twitter.com/Astro_Ferg/status/187216915188547585

Lamort

ЦитироватьТеперь понятно, хотя я так и подозревал. Оригинальное решение, позволит сэкономить деньги и время не создавая дополнительную классическую САС. А то, что при аварии двигатели прожорливы уже и не важно, топливо ведь все равно уже не пригодится, и не попадёт в воду.
Интересно, а если вообще не делать САС и положиться на то, что капсула не сгорит при падении ракеты на старт и не будет разрушена обломками ракеты.

 Наихудший случай это авария сразу после старта когда капсула не успеет раскрыть парашюты, но это относительно небольшой участок полёта, секунд 40-50 наверно.
La mort toujours avec toi.

Salo

Давайте снимем катапультные кресла со всех реактивных истребителей!
"Были когда-то и мы рысаками!!!"