Жидкостная САС и довыведение с её помощью

Автор Salo, 22.09.2011 15:49:34

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Salo

На пилотируемом Dragon и CST-100 предусмотрено использование САС тоолкающего типа с ЖРД. Хотелось бы в этой теме обсудить данную идею.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.pratt-whitney.com/media_center/press_releases/2011/03_mar/3-14-2011_12012115.asp
ЦитироватьPratt & Whitney Rocketdyne Successfully Hot-Fire Tests Launch Abort Demonstration Engine for Boeing's CST-100 Spacecraft[/size]

CANOGA PARK, Calif., March 14, 2011 – Pratt & Whitney Rocketdyne successfully completed a series of hot-fire tests of the Bantam demonstration engine for an innovative "pusher" launch abort system on The Boeing Company's CST-100 spacecraft.  The launch abort engine is a critical component of future commercial crew transportation to low-Earth orbit.  Pratt & Whitney Rocketdyne is a United Technologies Corp. (NYSE:UTX) company.

A pusher launch abort system "pushes" or propels a spacecraft toward safety if a launch abort is needed and, if unused for an abort, the propellant can be used for other portions of the mission. The tests were conducted on a new test stand in the California desert.

"The successful engine test series was Boeing's last major milestone under our current Commercial Crew Development Space Act Agreement with NASA. It validates our technical approach for a pusher launch abort system," said Keith Reiley, deputy program manager, Commercial Crew programs, Boeing.  "With this system, we can use the abort fuel to re-boost the space station orbit, which is an added benefit to NASA and Bigelow Aerospace.  This is a significant step in our plan to provide safe, reliable and affordable crew and passenger transportation to the International Space Station and other low-Earth orbit destinations."

"The engine performance was stable during the full-duration tests, achieving 52,000 to 54,000 pounds of thrust, and the hardware was in excellent condition after the tests," said Terry Lorier, Pratt & Whitney Rocketdyne's Bantam program manager supporting Boeing's Commercial Crew programs.  "The tests validated operating conditions during engine start-up and shut down, provided key thermal and analytical data, and met or exceeded all contract requirements.  We are extremely pleased with the latest test demonstration's rapid success in validating a key element of Boeing's launch abort system, and look forward to continuing our partnership with Boeing in pursuit of the next-generation, commercial human-rated spacecraft."

Boeing is advancing the design of the CST-100 under a Commercial Crew Development Space Act Agreement with NASA.  When development is completed, the vehicle will be capable of transporting people to the International Space Station and other future low-Earth orbit destinations.  Pratt & Whitney Rocketdyne is operating under a fixed price contract to Boeing to reduce risk and demonstrate the applicability of the Bantam engine to Boeing's CST-100 spacecraft.

View related .

Pratt & Whitney Rocketdyne, a part of Pratt & Whitney, is a preferred provider of high-value propulsion, power, energy and innovative system solutions used in a wide variety of government and commercial applications, including the main engines for the space shuttle, Atlas and Delta launch vehicles, missile defense systems and advanced hypersonic engines. Pratt & Whitney Rocketdyne is headquartered in Canoga Park, Calif., and has facilities in Huntsville, Ala.; Kennedy Space Center, Fla.; West Palm Beach, Fla.; and Stennis Space Center, Miss. For more information about Pratt & Whitney Rocketdyne, go to www.prattwhitneyrocketdyne.com.

Pratt & Whitney is a world leader in the design, manufacture and service of aircraft engines, space propulsion systems and industrial gas turbines. United Technologies, based in Hartford, Conn., is a diversified company providing high technology products and services to the global aerospace and commercial building industries[/size].
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Петр Зайцев

Ну что тут обсуждать. Преимущества понятны: можно использовать где-нибудь еще, например для довыведения или подлетов к станциям на высоте 400 км, для мягкой посадки, или совсем для реактивной посадки. Посему получаем эквивалент экономии массы. Также возможна многоразовость, если капсула сама многоразовая. Ну и недостатки тоже ясны: может не сработать в нужный момент, и тогда кранты. Ядовитое топливо тоже.

Интересно, конечно, почему конкретно Боинговцы решили попробовать жидкостную систему. Видимо Орбитал запросил слишком много, и денег на нормальную САС не оказалось. Тут кому-то пришла в голову гениальная идея: использовать СУ КК для управления, ведь все есть, родное... Только написать софтинку, и приделать готовые двигатели. Вот и результат.

Reader

ЦитироватьНа пилотируемом Dragon и CST-100 предусмотрено использование САС тоолкающего типа с ЖРД. Хотелось бы в этой теме обсудить данную идею
Эта болезнь пройдёт, ИМХО. Даже обсуждать не хочется

Дмитрий В.

ЦитироватьВидимо Орбитал запросил слишком много, и денег на нормальную САС не оказалось.

А между тем LAS от "Ориона" могла бы вполне подойти. :roll:
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Salo

Тяга одного двигателя:
Цитировать"The engine performance was stable during the full-duration tests, achieving 52,000 to 54,000 pounds of thrust, and the hardware was in excellent condition after the tests,"
Это примерно 23,6-24,5 тс.
Четыре двигателя это около 100 тс.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Дмитрий В.

ЦитироватьТяга одного двигателя:
Цитировать"The engine performance was stable during the full-duration tests, achieving 52,000 to 54,000 pounds of thrust, and the hardware was in excellent condition after the tests,"
Это примерно 23,6-24,5 тс.
Четыре двигателя это около 100 тс.

Для ДУ САС - нормально, для довыведения - явно избыточно.
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Salo

Возможно он двухрежимный с очень глубоким дросселированием..
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Андрей

Возможно ли использовать посадочные твердотопливные двигатели ПТКНП в качестве САС на начальном участке полета РН?

Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Штуцер

ЦитироватьА садиться как?
:D  :D  :D  Это хорошо!
Но в виде обломков различных ракет
Останутся наши следы!

Дмитрий В.

ЦитироватьА садиться как?

На парашютах, ессно :wink:
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Reader

ЦитироватьВозможно ли использовать посадочные твердотопливные двигатели ПТКНП в качестве САС на начальном участке полета РН?
Разве, что в страшном сне (придёт такая идея)

Штуцер

Цитировать
ЦитироватьА садиться как?

На парашютах, ессно :wink:
А зачем тогда посадочные твердотопливные двигатели при штатной посадке?  :wink: Замкнутый круг.
Но в виде обломков различных ракет
Останутся наши следы!

Дмитрий В.

Цитировать
ЦитироватьВозможно ли использовать посадочные твердотопливные двигатели ПТКНП в качестве САС на начальном участке полета РН?
Разве, что в страшном сне (придёт такая идея)

А кстати, в нынешней итерации в составе ВА сохранена отделяемая кабина экипажа?
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Дмитрий В.

ЦитироватьВозможно ли использовать посадочные твердотопливные двигатели ПТКНП в качестве САС на начальном участке полета РН?

У ПТДУ, кроме прочего, недостаточна тяга для работы в качестве ДУ САС.
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Reader

Нету, так как расчищать пространство для работы ДМП уже не надо - поскольку их нет в наличии

Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Reader

ЦитироватьЭйрбаги?
Что вы, ей богу :)
Основное средство приземления сейчас - трёхкупольный парашют, перед посадкой включается нынешняя ПТДУ
ДМП были при полностью реактивной системе посадки (с отделяемой кабиной на однокупольнике в случае несрабатывания той ПТДУ)