NASA/SpaceX Red Dragon mission

Автор Valerij, 02.08.2011 17:23:05

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

testest2

Возник вопрос - как они будут тормозить со сверхзвука?
законспирированный рептилоид

silentpom

а, ну это само собой, хэвик будет основным извозчиком тяжелых АМС

silentpom

Цитироватьtestest пишет:
Возник вопрос - как они будут тормозить со сверхзвука?
если я правильно прочел - на высоте 900 метров включатся супердраки и с 7g торморзнут

Apollo13

Цитироватьsilentpom пишет:
а, ну это само собой, хэвик будет основным извозчиком тяжелых АМС
Если и будет, то не скоро. А там уже придется конкурировать с Вулканом и СЛС.

testest2

#124
Цитироватьsilentpom пишет:
Цитироватьtestest пишет:
Возник вопрос - как они будут тормозить со сверхзвука?
если я правильно прочел - на высоте 900 метров включатся супердраки и с 7g торморзнут
Просто кое-кто утверждает, что будет сверхзвуковой парашют. А я вот представить не могу, что это за чудо-парашют понадобился бы для торможения Дракона, если СА массой до 900 т удается затормозить с трудом и только при посадке в низменности.

Тем более что у SpaceX нулевой опыт по сверхзвуковым парашютам, а у НАСА по большим парашютам опыт весьма неудачный.
законспирированный рептилоид

silentpom

Ну из всех АМС что запускались - все они слишком мелкие для SLS. Да и жалко ее на такое тратить. А вулкан - ну в ближайшие лет 5 его точно не будет,а хэвик уже на носу

Валерий Жилинский

ЦитироватьApollo13 пишет:
ИМХО рекламная акция с целью протолкнуть Фалкон Хэви в качестве носителя для межпланетных миссий НАСА.
Всем бы так рекламироваться.
   
Но вообще - Маск делает всё, чтобы космическая проблематика стала фактором политики. В этой ситуации претенденты на посты президентов и конгрессменов из штанов выпрыгнут, чтобы  показать себя с более выгодной стороны. И скандал с "Системой Запуска в Сенат" ему будет очень кстати.

Валерий Жилинский

ЦитироватьApollo13 пишет:
Цитироватьsilentpom пишет:
а, ну это само собой, хэвик будет основным извозчиком тяжелых АМС
Если и будет, то не скоро. А там уже придется конкурировать с Вулканом и СЛС.
Ну, во первых - не так уж и "нескоро", в 2020 году очередной ровер, младший брат "любопытства". Но, если Маск  этому времени освоит заправку верхней ступени на орбите , то одновременно с ним может лететь ещё что-то весьма интересное...

Валерий Жилинский

Цитироватьsilentpom пишет:

Ну из всех АМС что запускались - все они слишком мелкие для SLS. Да и жалко ее на такое тратить. А вулкан - ну в ближайшие лет 5 его точно не будет,а хэвик уже на носу
Да не будет SLS, будет максимум пара запусков. А потом Хэви с заправкой ступени предоставит такие возможности, что Вулкану останутся одни объедки. Я бы больше заботился о новой ракете Безоса.

silentpom

не стоит недооценивать наса в способности отстаивать свой бюджет.

Георгий

ЦитироватьВалерий Жилинский пишет:
не будет SLS, будет максимум пара запусков
если маск сделает суперхэви фэлкон с 4 боковушками, который вытянет 70 тн на ноо, то мог бы перехватить контракт слс
но почему-то не хочет

silentpom

контракта слс не существует в природе. и у слс больше 100 тонн, 70 будет только в первом испытательном пуске, пока не сделают вторую ступень нормальную

Apollo13

SLS пережил 2 срока Обамы, который активно пытался его закрыть, а когда не смог каждый год безуспешно пытался хотябы часть денег забрать у SLS и отдать коммерсантам. После этого лоббистов SLS уже ничем не испугаешь :)

Искандер

#133
Не испугаешь, но вменяемых миссий для нее нет! Такая сама в себе РН. Я не верю что она долго проживет. ПМСМ SLS ждет судьба Сатурна, но не такая славна.
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt.
Propaganda non facit homines idiotae. Propaganda fit pro fatuis.

Apollo13

https://twitter.com/elonmusk/status/726217758229168129

Цитироватьvicentes ‏@vicentes  4h4 hours ago

@elonmusk @gdoehne you going to test dragon 2 propulsive landing from earth orbit before Mars attempt ?
ЦитироватьElon MuskVerified account‏@elonmusk

@vicentes @gdoehne yes, several times


frigate

ЦитироватьApollo13 пишет:
https://twitter.com/elonmusk/status/726217881080320000
ЦитироватьDaniel Knight ‏@Mini_Elon 4h4 hours ago

 @elonmusk can Red Dragon be used for a sample return mission from Mars or it moons?
ЦитироватьElon MuskVerified account ‏@elonmusk

 @Mini_Elon yes
С Фобоса и Деймоса - не сомневаюсь, с поверхности Марса нужна взлетная супень плюс во всех 3 случаях 
стыковка на Марсианской орбите с отлетной ступенью. 

Обидно за ВА "Федерации" - ведь могла бы быть 100%  реактевная посадка. Может ЦНИИМАШ передумает,
глядя на Элона.
"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков

V.B.

Цитироватьsilentpom пишет:
ну как раз видно, что для пилотируемой миссии то не хватит хэвика
Наоборот. Видно, что FH способен доставить к Марсу космический корабль, предназначенный для транспортировки людей.

Другое дело, что желающих добровольно отправиться в такой полет не найдется. Но можно отправить кого-нибудь не добровольно  ;)

Валерий Жилинский

Цитироватьsilentpom пишет:
не стоит недооценивать наса в способности отстаивать свой бюджет.
Senate Launch System не проект НАСА, а проект конгресса и сената. Уже много лет на неё дают денег больше, чем просит НАСА, отрезая куски с проектов НАСА.

ЦитироватьГеоргий Бугов пишет:
ЦитироватьВалерий Жилинский   пишет:
не будет SLS, будет максимум пара запусков
если маск сделает суперхэви фэлкон с 4 боковушками, который вытянет 70 тн на ноо, то мог бы перехватить контракт слс
но почему-то не хочет
Потому, что это принципиально разные ракеты. SLS делана для редких полётов однопуском в дальний космос, а Фалькон Хэви ориентирован для частых полётов на НОО. После отработки многоразовости и технологии заправки ступени на орбите Фалькон Хэви сможет отправить в дальний космос массу в разы большую, чем SLS.

Цитироватьsilentpom пишет:
контракта слс не существует в природе. и у слс больше 100 тонн, 70 будет только в первом испытательном пуске, пока не сделают вторую ступень нормальную
SLS предназначена для одиночных пусков (при максимальном темпе производства две ракеты в год иначе и быть не может), Фалькон - для регулярных и частых запусков. Квант ПН в 50+ тонн - это очень не плохо, а топливо можно подвозить следующими рейсами.

ЦитироватьApollo13 пишет:
SLS пережил 2 срока Обамы, который активно пытался его закрыть, а когда не смог каждый год безуспешно пытался хотябы часть денег забрать у SLS и отдать коммерсантам. После этого лоббистов SLS уже ничем не испугаешь :)
То были цветочки. Скоро над конгрессменами, поддерживающими SLS будут потешаться американские комики. Маск делает всё, чтобы космическая проблематика, опять, как в Лунной Гонке, стала фактором большой политики - а в Штатах сейчас год выборов президента и половины Сената.

ЦитироватьИскандер пишет:
Не испугаешь, но вменяемых миссий для нее нет! Такая сама в себе РН. Я не верю что она долго проживет. ПМСМ SLS ждет судьба Сатурна, но не такая славна.
Судьба Сатурна SLS не грозит - скоро всем станет понятно, что это изначально проигрышный проект, и надо создавать коммерческую инфрастуктуру в космосе - на что SLS практически не пригодна - из-за дороговизны и темпа выпуска.

Apollo13

#139
http://arstechnica.com/science/2016/04/spacex-has-already-demonstrated-its-key-mars-landing-tech-with-the-falcon-9/

ЦитироватьCan SpaceX really land on Mars? Absolutely, says an engineer who would know

Company has quietly tested Mars landing techniques with its first stage returns.

by Eric Berger - Apr 29, 2016 4:59pm EEST


The first stage of the Falcon 9 rocket begins its reentry burn at an altitude of 70km.
NASA

In September, 2014, a Falcon 9 rocket blasted off fr om Florida carrying a Dragon spacecraft bound for the International Space Station. The capsule carried some notable cargo, including the first 3D printer to be tested in space as well as 20 mousetronauts to study muscle loss. Yet the most far-reaching part of that mission came after the Falcon 9 deployed its upper stage and began falling back to Earth.
As it descended into the upper levels of Earth's atmosphere, the rocket's engines fired for its "reentry burn." A few minutes later, the first stage splashed down in the Atlantic Ocean, completing one of the last flights before SpaceX began trying to land its rocket on an autonomous drone ship. But even as SpaceX was testing technology needed for terrestrial landings of its reusable Falcon 9 rocket, it was also taking some of its first steps toward landing on Mars.

That's because during that launch—and about 10 others since late 2013—SpaceX has quietly been conducting the first flight tests of a technology known as supersonic retro-propulsion—in Mars-like conditions. It did so by firing the Falcon 9's engines at an altitude of 70km down through 40km, which just happens to be wh ere the Earth's thin upper atmosphere can act as a stand-in for the tenuous Martian atmosphere. Therefore, as the Falcon thundered toward Earth through the atmosphere at supersonic speeds and its engines fired in the opposite direction, the company might as well have been trying to land on Mars.

These test flights were classic SpaceX—flying a primary mission, such as delivering cargo to the International Space Station, but also piggybacking other technology demonstration missions on top of it. The company has also found ways to build Earth-based systems that will also translate to Mars. The Dragon 2 spacecraft, built to ferry astronauts to the International Space Station, has eight SuperDraco thrusters to power its launch abort system if the capsule must quickly separate from its rocket during an emergency. But SpaceX also plans to use the same thrusters for supersonic retro-propulsion in the Martian atmosphere.
Before these recent tests, however, engineers weren't sure whether this kind of advanced propulsion would work. NASA and US universities had tested supersonic retro-propulsion in computational fluid dynamics simulations and small-scale air-in-air wind tunnel tests, but not live flights. Understandably, a lot of engineers were concerned about the stability of a vehicle during the turbulent period when its rocket engine fired directly into an atmosphere it was rushing into at supersonic speeds.
SpaceX began testing supersonic retro-propulsion as far back as September 2013, when the company first flew its upgraded Falcon 9 rocket, v1.1, which had about 60 percent more thrust than the original. But even as this vehicle made its maiden flight—a test flight really—SpaceX started collecting data on a controlled descent in the Martian-relevant conditions of the upper atmosphere. A year later, amid growing interest from NASA, a space agency WB-57 airplane and a Navy NP-3D Orion aircraft trailed the Falcon as it reentered the atmosphere to capture images and thermal data.
Among those eagerly watching the flight tests was Bobby Braun, an aerospace engineer at Georgia Institute of Technology, who has led a joint research effort with SpaceX and NASA to study supersonic retro-propulsion. "I have access to all of that data, and I'll tell you that it's worked like a charm every time," he told Ars. "The stability was manageable, and while there are still some issues, there are no showstoppers."
Propulsive landing is key to eventual human missions to the red planet for one simple reason—it scales. In 2015 Braun, Hoppy Price and a couple other engineers wrote a paper for the American Institute of Aeronautics and Astronautics describing how supersonic retro-propulsion could be used to land up to 28 tons of useful cargo on the surface of Mars. The spacecraft and rockets would be different, but the basic landing technology is the same. "This is scalable all the way up to human Mars exploration," Braun said. "What SpaceX is doing right now is quite similar to how we might land humans on Mars."

Successfully landing Dragon on Mars would be unprecedented. It likely would enter the Martian atmosphere weighing about eight tons, and it would burn two of those tons as propellant to get down to the surface. Compare that to the largest object humans have ever landed on Mars, the Curiosity rover. It started off at 3.6 tons before entering the atmosphere, and through its sky crane and other steps, it shed weight down to 900kg by the time it reached the surface.
Braun is almost uniquely positioned to say whether SpaceX might succeed. In 2010 he was named NASA's chief technologist and formulated the Space Technology program to help NASA devise advanced technologies like entry, descent, and landing that would enable human missions to Mars. Since leaving NASA he has worked with both the space agency and SpaceX on propulsive descent technologies. And he's bullish on SpaceX's chances. "This is no stunt," he said. "It's something they've been working on for a while. Don't get me wrong, it is certainly a risky proposition. But you've got to give them credit. They've been testing a lot of these Mars landing technologies already here on Earth. That certainly improves their chances of success."
Just three months after that September 2014 test flight with government planes collecting data, NASA had seen enough, too. It signed a Space Act Agreement with SpaceX, saying it would provide assistance with deep-space navigation and communications if the company would share its flight data. If NASA were to try to conduct that kind of test on its own, the cost would probably exceed $2.5 billion or $3 billion, Braun said. "It's a great deal for NASA, in my opinion, and it's a great deal for SpaceX."