Новая модернизация Союзов

Автор Lev, 04.11.2010 18:11:40

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

LG

alex1664 писал(а):
ЦитироватьЯ даже не хочу рассматривать конкретные гипотетические Аварийные ситуации! Понятно, экипаж расписан по кораблям и ложементам, но например на судах всегда имеется избыток спасательных мест примерно вдвое, и это признано разумным и обязательным.
Может в данной ситуации - не думать как пихать четвертого в Союз а всегда иметь достаточное количество Союзов готовых к эвакуации в любых условиях?

LG

alex1664 писал(а):
ЦитироватьИ вообще, корабль должен уметь садится без пульта, потерю сознания экипажа никто не отменял.
Союз это умеет. Так что можно выкидывать оба пульта... :D

Туфи

It just crossed my mind looking through the data on astronautix site that it appears SA of Soyuz has smaller diameter(2,17m) then BO(2,26m). Are these numbers correct? On Anatoly Zak site in descriptions of the Soyuz width of BO is listed as 2,2m and there it seems no difference in width exists between BO and SA of Soyuz. So which numbers are correct one? Also numbers on the PAO dimensions are different on astronautix and Anatoly Zak site.

It doesn't look practical to me to build corpus segments of different diameter from production standpoint. Also with slight change of diameter of SA (making it identical to supposedly higher diameter of BO) many problems related to its volume (crew allowable height, tunnel between SA and BO could grow to 800mm etc.) could be solved although true its weight could increase to by my estimate as high as 250kg.

I remember that my previous attempts to estimate diameter of SA from a photo gave me a number of 2,27m which makes me wonder is the number listed on astronautix a typographical error or is SA really smaller to reduce the weight of SA section. To be honest I would be happy to see Soyuz SA section with diameter of PAO that Anatoly Zak listed on his web site 2,7m (I think I have read somewhere that true number is 278cm but my mind is not so reliable as it used to be anymore) but that is maybe jump to far away and lets leave that jump to PTK NP. Does anyone have answer for my doubts and is the modernization described here (diameter enlargement of the SA) possible?

Туфи

Цитироватьhttp://www.synthesis-intl.com/projects/rcc/index.php
   
Пока китайцы копируют Казбек 1в1 американцы создают новые концептуальные изделия. Хорошо будет смотреться в новом Союзе, а еще лучше в ПТКНП

The Recumbent Crew Couch (RCC) is designed to replace standard "seating" for the crew in a high-g reentry vehicle like the X-38 type Crew Return Vehicle (CRV).

Each crewmember can memorize their own indices for head, shoulders, hips and feet and adjust any RCC so that they are safely restrained during entry without the need for bulky, personalized seat liners such as are used in the Russian Soyuz capsules.

This design also permits integrators to make the most of the available habitable volume in the spacecraft because each of the four body components is removable from the rails, permitting the crew to access equipment or storage space located beneath the seats.

Nice concept for a completely different concept spacecraft and different g loads on crew in flight if I'm not mistaken g loads in X-38 are lower then in Soyuz. I agree on one thing personalized seat liners are cumbersome solution and memorizing the indices is just a little better. I think that I could design a seat that would fit all crew members using a mix of design methodologies from both Soyuz and Shuttle seats with a little twist of my own to make them merge together but that isn't my job so I will leave it to the guys that are doing it for decades. Installing seat on rails could allow ejection seat mentioned elsewhere but that is another cumbersome concept.

n_tikhonov

Цитироватьhttp://www.synthesis-intl.com/projects/rcc/index.php
   
Пока китайцы копируют Казбек 1в1 американцы создают новые концептуальные изделия. Хорошо будет смотреться в новом Союзе, а еще лучше в ПТКНП

The Recumbent Crew Couch (RCC) is designed to replace standard "seating" for the crew in a high-g reentry vehicle like the X-38 type Crew Return Vehicle (CRV).

The RCC design is intended to support the crucial ergonomic segments of the body and prevent damage to spine and/or soft organs during a high-speed entry profile. It meets the requirements of snugness for crewmembers of the entire size range from the 5th percentile Japanese female to the 95th percentile American male because it is comprised of four attachment parts that slide along a pair of indexed rails.

Each crewmember can memorize their own indices for head, shoulders, hips and feet and adjust any RCC so that they are safely restrained during entry without the need for bulky, personalized seat liners such as are used in the Russian Soyuz capsules.

This design also permits integrators to make the most of the available habitable volume in the spacecraft because each of the four body components is removable from the rails, permitting the crew to access equipment or storage space located beneath the seats.

А в представленном проекте Союзовские проблемы остались :(
Моё личное мнение.
Посмотрите угол между бедром и голенью. Это самое "больное" место в нынешнем Казбеке. Особенно это ощущают люди высокого роста. На этом сгибе скафандр упирается в сухожилия и пережимает сосуды. После долгого лежания начинают затекать ступни. Лучше всего приподнять опора под пятки повыше, тем самым "спрямить" угол. Но... Там пульт :D  Хотя слышал, что на звезде идут разработки нового кресла, может кто знает более достоверно?
_________________

Потусторонний

Вероятно, новое кресло делают для корабля нового поколения.

Евгений Румянцев





Я так понял это нынешняя модель "Казбека"

http://www.zvezda-npp.ru/kasbek.html

Потусторонний

Да, она.
Вот пример как пульт мешает ногам.
Во время работы центрифуги так ноги не держат.
Чемпион по длинноногости Паоло Несполи

n_tikhonov

ЦитироватьЯ так понял это нынешняя модель "Казбека"

Ну да :)  Как видите, ноги сами просятся в другое положение, как видно на фото Самокутяеа.  :D
_________________

Евгений Румянцев

Прости Господи! Сидят как зародыши :(

Павел73

ЦитироватьПрости Господи! Сидят как зародыши :(
Мда... Мы когда на Байконур ездили, после десяти-двенадцати часов сидения - нет, не в Союзе, а в "четырнадцатой" :) - невыносимая боль в коленях и желание вытянуть ноги...
Будет не до космонавтики (С) Ронату.

Старый

А что мешает держать ноги как здесь:

?
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Евгений Румянцев

Почему тогда не переделают подножку?
Вроде бы есть запас пространства для этого.

Tiger

А не напомните ли, в каком номере НК была табличка со списком этапов модернизации машин 700-й серии?
(350838) = 2002 EH163 = 2011 UN192

Олигарх

ЦитироватьА не напомните ли, в каком номере НК была табличка со списком этапов модернизации машин 700-й серии?
Report's findings

Проблема приводнения и выживания СА Союза действительно так серьезна?
Предполагается ли в процессе модернизации Союза ее решить?

SPACE.com has obtained a technical paper about the 2004 study, which was conducted by ESA's launcher directorate and its "Soyuz at the Guiana Space Centre" program.

According to the paper, "the [Soyuz] re-entry capsule has not been designed to travelling on water and its evacuation following splash-down in the ocean in the event of an aborted launch may result in a particularly difficult experience for the crew." Such difficulty puts the lives of the crew at greater risk.

ESA has not made the full study report available in time for publication. Since 2004, ESA has done no further work to tackle this issue.

In response to the report's findings, ESA officials told SPACE.com, "theoretically all is possible but manned flights from [French Guiana] would be a major endeavor, requiring huge investments."

The agency officials also raised doubts about the feasibility of modifying the Soyuz for a sea landing. "In [the] case of sea landing [we would need] to verify whether the current capsule can be adapted," officials said. [The World's Tallest Rockets: How They Stack Up]
Полный текст
http://www.space.com/14262-esa-manned-soyuz-launches-french-guiana.html

Потусторонний

ЦитироватьА не напомните ли, в каком номере НК была табличка со списком этапов модернизации машин 700-й серии?
http:///www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?p=778262#778262

По поводу щели для ног - в СА ее как таковой нет. У командира еще есть немного резерва вокруг перископа, у остальных одна нога утыкается в стенку (на корпусе даже выштамповка есть)
И как Несполи там помещался?

www.astronaut.ru
В общем, удобные Казбеки будут только на ПТК НП :roll:

Grumant

Когда лет через несколько у нас перестанут билеты покупать до МКС и обратно, может стоит Союзы переоборудовать в двухместные. Двум русским космонавтам летать будет комфортно.

Потусторонний

Цитироватьможет стоит Союзы переоборудовать в двухместные. Двум русским космонавтам летать будет комфортно.
У меня такая мысль: если этим двум предложить взять третьего - они будут за.  :wink: тем более что обещают 5-8 витков до станции.

Grumant

Цитироватьесли этим двум предложить взять третьего - они будут за.
Я это к тому клоню, что сейчас мы доставляем на станцию двенадцать человек в год. Если американские товарищи слезут с натруженной шеи Роскосмоса, какой будет наша квота - космонавтов и кораблей. Ну и наши потребности.

Евгений Румянцев

Пока американский сегмент будет находиться в составе комплекса МКС,
американцы ни за что не прекратят использовать наши ресурсы, а именно пилотируемые корабли, модули и т.д.