ЦитироватьAirbus to use China's low orbit satellite internet service(Русскоязычной версии пока не видно.)
Source: Xinhua Editor: huaxia 2025-12-04 22:58:15
SHANGHAI, Dec. 4 (Xinhua) -- Airbus is set to use the Spacesail Constellation's satellite internet service, according to its developer Shanghai Spacesail Technologies Co., Ltd. on Thursday.
At a satellite internet industry ecology conference in east China's Shanghai on Thursday, Airbus signed a market cooperation agreement on the satellite internet service with Shanghai Spacesail Technologies Co., Ltd.
The Spacesail Constellation will provide high-speed, low-latency broadband satellite services via the high-speed connectivity system on aircraft, enhancing the in-flight experience for passengers.
The two parties will also work together to meet the needs of airlines, and promote the development of intelligent, personalized services based on low-orbit broadband communication technology.
Spacesail is a low-Earth orbit constellation with full frequency bands and a multiple-layer, multiple-orbit design. Its commercial network construction was launched officially in August 2024.
ЦитироватьCosmic Penguin @Cosmic_Penguin
So on the analysis of the ZQ-3 booster recovery profile, you can find it here - based on a single second scene in the LCC in the video below: https://m.weibo.cn/detail/5239819860968049
Firstly LandSpace shares the same telemetry display graphs with other Chinese rockets...
...which has the altitude (green line) & velocity (yellow line) usually on scales of 50 km & 500 m/s per marking on the left. The author notes that this means MECO was at ~1650 m/s, way lower than the usual 2200-2700 for Falcon 9 & ~2000 for New Glenn's 2 launches; yet...
...after 134s of powered flight the 1st stage would cruise up to ~120 km high, even higher than F9 boosters after thrusting for ~155s. This shows ZQ-3 adapted to the closer down range pad than usual Falcon ASDS locations (390 km vs ~600) by flying a really lofted trajectory.
This however means the booster would have a steeper re-entry & requires longer entry burns. On the ZQ-3 this time entry burn slows it down from ~1600 m/s to ~850, then it temporarily accelerated to around 920 before air resistance takes over (similar profile also seen on F9/NG).
This author speculates that the steep ballistic trajectory + heavy 1st stage meant longer entry burn w/ high fuel usage, & thinks only 3 engines were used in this entry burn per deceleration calculations, not 5 as previously expected.
The landing burn part had patchy telemetry...
...though if that "blip" could be believed, the author put the landing burn start at ~350 m/s w/ loss of data at ~340. It seems due to the booster being heavier, the burn seems to have started in the transonic phase, not Mach 0.7 as Falcons do. The quick deceleration means...
...a quick deceleration is required, with the author speculating a "1-5-1" landing burn profile where the center engine starts first, then 4 nozzle-movable engines on the outer ring joins in for a period before shutting down for the center engine to finish the landing job.
Цитата: Штуцер от 04.12.2025 22:33:58Насколько я помню, правильно спроектированный предохранительный клапан, как и редуктор или обратный клапан не должен возбуждать автоколебаний.Видимо произошёл нерасчётный режим. Клапан был рассчитан на стравливание давления при заправке, (например от насоса) а не на разложение и взрыв перекиси.
Цитата: Старый от 04.12.2025 21:44:39слышал звук "паровозного свистка" исходивший от предохранительного клапана.Насколько я помню, правильно спроектированный предохранительный клапан, как и редуктор или обратный клапан не должен возбуждать автоколебаний.
Цитата: Водитель от 04.12.2025 12:30:28и десять заповедей должны знать, от от оправдания геноцида это их не уберегает.Не уверен насчет десяти заповедей, но ветхий завет его не то что оправдывает, а просто таки героизирует

Цитата: RaZoom от 04.12.2025 20:44:03А кто сказал что растущий рынок это спутники связи.Китайцы спровоцировали падение цен на светодиодное освещение. Сейчас они провоцируют падение цен на вывод полезной нагрузки - и все равно какой.Цитата: БКА Морозов от 04.12.2025 18:00:02И это только одна ракета из трех новых китайскихИх около двух десятков, если не больше - "о трёх" речь шла относительно возможного полета в этом году. В 2026 будет очень жарко.Цитата: БКА Морозов от 04.12.2025 18:00:02Ну да раз в два раза дешевле купят жука, и будет у нас "жук в муравейнике" типа "хорек в курятнике".Ну так это извозчики, конечно вертикальная интеграция хорошо, но при большой конкуренции будут запускать практически по себестоимости - была бы полезная нагрузка, а её всё равно нет. Так что не нужны ни двигатели, ни Жуки.
Вот сегодня Airbus подписал соглашение с китайцами о внедрении в их авиалайнеры спутниковой группировки G60- не к Маску побежали. Значит китайские созвездия уже отвоевывают долю рынка. Кроме созвездий сейчас актуальны дата-центры на орбите - здесь опять же Китай + США.
Цитата: Rudel2 от 04.12.2025 08:14:13Пого-сан, не обижайтесь!ну почему же?
Цитата: Дмитрий В. от 04.12.2025 21:44:18Дифференциальный редукторЭто вообще зачем?