Orion

Автор Agent, 28.07.2009 07:35:14

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Salo

#2360
Chris Bergin: Piecing together and blowing apart – EFT-1 Orion progress
http://www.nasaspaceflight.com/2013/11/piecing-together-blowing-apart-eft-1-orion/
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

АниКей

В Космический центр Кеннеди доставили экран тепловой защиты корабля Orion
            
На днях, вечером 4 декабря 2013 года, на самолёте «Super Guppy», который принадлежит NASA, в Космический центр Кеннеди /KSC/ доставили теплозащитный экран будущего, которого разрабатывают, пилотируемого корабля «Orion» /Орион/, который в скором времени будет запущен в космос.

Выгрузка из самолета теплозащитного экрана «Orion» была произведена на следующий день после доставки, после чего данный экран переместили в ангар Космического центра Кеннеди. В марте следующего года его установят на модуль экипажа «Orion» в рамках подготовки к своему первому космическому запуску, который запланирован на 18-19 сентября 2014 г. с площадки SLC-37B мыса Канаверал.

По словам зам. руководителя по исследованиям НАСА Дэна Дамбачера, завершение данного теплозащитного щита и транспортировка его в Кеннеди, где в сей момент продолжается подготовка к 1-му полёту, является большим шагом на пути к космическому лётному испытания-1 /Exploration Flight Test-1/, который уже состоится менее, чем через десять месяцев.

Дамбачер так же добавил к своим словам, что отправка «Ориона» в космос позволит разработчикам и инженерам собрать различные важнейшие данные, позволяющие многочисленно улучшить проектные решения и лучше модернизировать космический корабль для того, чтобы «Orion» уже был полностью готов для последующих космических полётов астронавтов на Марс, а так же астероиды.

Вся работа над теплозащитой для «Ориона» началась еще в середине января предыдущего года в компании Lockheed Martin Corporation – основного подрядчика «Orion». И именно там произвели этот титановый, так называемый «скелет» щита, который обтянут углеродным волокном, что дало придать экрану точно определенную форму, которая оказывает структурную поддержку в то время, когда корабль совершает посадку на ту или иную поверхность. После всего этого, в марте этого года, всю созданную конструкцию отгрузили в Textron Defense Systems, что недалеко располагается от г. Бостон, где и производилось создание данного теплоизоляционного экрана.
А кто не чтит цитат — тот ренегат и гад!


Not

ЦитироватьThe latest update relates to the application of white paint on the stage adapter that will be a key item of hardware between Orion and the United Launch Alliance Delta IV rocket tasked with lofting EFT-1 into orbit.
:D

ronatu

#2364
Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

ronatu

#2365
del2
Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

ZOOR

http://www.esmats.eu/esmatspapers/pastpapers/pdfs/2013/delap.pdf

Development of the Orion Crew Module - Service Module Umbilical Retention and Release Mechanism
Glidden, J1; Lamoreaux, C1; Delap, D2
1Lockheed Martin SSC, UNITED STATES; 2NASA, UNITED STATES


Как все сложно-то
Я зуб даю за то что в первом пуске Ангары с Восточного полетит ГВМ Пингвина. © Старый
Если болит сердце за народные деньги - можно пойти в депутаты. © Neru - Старому

frigate

#2367
At Your Service: Orion Service Module Complete from space.com
Engineers prepare Orion's service module for installation of the fairings that will protect it during launch this fall when Orion launches on its first mission. The service module, along with its fairings, is now complete. Image Credit: NASA.

The fairings that will protect it during launch are added to Orion's service module at the Operations and Checkout facility at Kennedy Space Center. Image Credit: NASA

Engineers work on Orion's crew module inside a temporary clean room set up inside the Operations and Checkout facility at Kennedy Space Center. Welding on the crew module was completed this month. Image Credit: NASA

NASA Administrator Charles Bolden and science chief Astronaut John Grunsfeld discuss NASA's human spaceflight initiatives backdropped by the service module for the Orion crew capsule being assembled at the Kennedy Space Center. Credit: Ken Kremer/kenkremer.com

Orion crew capsule, Service Module and 6 ton Launch Abort System (LAS) mock up stack inside the transfer aisle of the Vehicle Assembly Building (VAB) at the Kennedy Space Center (KSC) in Florida. Service Module at bottom. Credit: Ken Kremer/kenkremer.com

Orion service module assembly in the Operations and Checkout facility at Kennedy Space Center. Credit: Ken Kremer/kenkremer.com

Orion schematic. Credit: NASA
"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков

Александр Ч.




http://www.nasa.gov/exploration/systems/sls/structural-load-test.html#.UvQ4nvsp6hq
ЦитироватьA test article of the stage adapter that will connect the Orion spacecraft to a United Launch Alliance (ULA) Delta IV rocket for its first mission, Exploration Flight Test-1, aced structural loads testing Jan. 30. Now, the stage adapter that will fly on the Delta IV is officially ready for the journey to its final exam -- a flight more than 15 times farther into deep space than the International Space Station.

For the structural loads test, the hardware was attached with lines running in different directions on the hardware. Hydraulic pressure was added to those lines in increments, which pushed on the adapter to evaluate its integrity. The test was similar to the recent "can-crush" tests on a rocket fuel tank, but the adapter wasn't purposefully buckled for the structural test as it was on the fuel tank. Twenty-five test cases were completed on the adapter.

"The loads put on the adapter are similar to the conditions it will experience in flight," said Brent Gaddes, Spacecraft & Payload Integration Adapter Subsystem manager at NASA's Marshall Space Flight Center in Huntsville, Ala., where the test was conducted. "This test showed us the adapter can handle loads even higher than it will see in flight, without any compromise to the hardware -- like bending or cracking."

"It takes a lot of hard work fr om many different teams to pull a large-scale test like this together," said Dee VanCleave, lead test engineer for the structural loads test at Marshall. "We were able to compare the test data with the stress-analysis predictions in real-time for immediate results."

The flight adapter will be shipped in mid-March to ULA's facility in Decatur, Ala., wh ere the Delta IV is being constructed. From there, it will travel by ship to Cape Canaveral, Fla., ahead of Orion's inaugural flight in September.

During the mission, Orion will travel approximately 3,600 miles above Earth's surface before re-entering the atmosphere at almost 20,000 mph, generating temperatures near 4,000 degree Fahrenheit. The uncrewed flight will provide engineers with important data about Orion's heat shield and other elements, including the adapter's performance, before it is flown in 2017 as part of the first mission to include the Space Launch System, or SLS.

SLS will be capable of powering humans and potential science payloads to deep space. It has the greatest capacity of any launch system ever built, minimizing the cost and risk of deep space journeys.

"It will be so gratifying to see the adapter fly on Orion's flight test this fall and know that I helped in a small way," VanCleave said.

Marshall manages the SLS Program for the agency.

For more information on Orion, visit: http://www.nasa.gov/orion

For more information on SLS, visit: http://www.nasa.gov/exploration/systems/sls/
Ad calendas graecas

che wi

NASA приостановило испытания по возвращению космической капсулы
http://www.astronews.ru/cgi-bin/mng.cgi?page=news&news=5505

ЦитироватьКосмическое агентство NASA в прошлую пятницу заявило о том, что приостанавливает тренировочные испытания по возвращению космической капсулы. Заявление было сделано после того, как у агентства возникли проблемы на южном побережье Калифорнии.

У экипажа возникли трудности с тем, чтобы пришвартовать модель капсулы Orion (Орион) к военному кораблю-амфибии рядом с побережьем Сан Диего.

NASA заявляет, что тросы, прикрепленные к капсуле, не были достаточно прочными для того, чтобы выдержать турбуленцию, и дважды отламывались еще в тот момент, когда капсула была на док-палубе, до того, как ее смогли переместить в море в четверг.

Так как модель капсулы не удавалось сместить на воду, команды не смогли практиковаться.

Инженеры решают проблему; пока не ясно, когда возможно будет возобновить испытания.

NASA занимается разработкой конструкции космического аппарата следующего поколения, который сможет вынести астронавтов за пределы околоземной орбиты, - возможно, на астероид или даже на Марс. Orion, первый испытательный полет которого запланирован на эту осень, сконструирован в расчете на путешествия в далекий космос и возвращение, со скоростью 40 232 км/час, путем падения на воды Тихого Океана.

Посадка на воду – это возвращение к 1960-м и 1970-м годам, когда морские корабли постоянно находили и возвращали на берег космические аппараты Mercury, Gemini и Apollo, которые, повторно входя в атмосферу Земли, падали в океан.

В отличие от прошлого, когда по окончании миссии астронавтов забирали вертолеты, новый план предполагает использование для возвращения Orion и его экипажа кораблей-амфибий, дайверов и небольших лодочных команд.

SFN

40 232 км/час вот так точные расчеты! Тросы еще отламываются, а скорость возвращения уже просчитана с точностью в 4 порядкоа, жаль что десятые доли кмч не пропечатали  ;)

Александр Ч.

Мда... вот оригинал:
ЦитироватьOrion Testing Provides Lessons And Data For Splashdown Recovery Operations
 February 21, 2014

The first full joint testing between NASA and the U.S. Navy of Orion recovery procedures off the coast of California was suspended after the team experienced issues with handling lines securing a test version of Orion inside the well deck of the USS San Diego. 
NASA and the Navy were conducting tests to prepare for recovery of Orion after it splashes down in the Pacific Ocean at the end of its first space flight, Exploration Flight Test-1, in September. The testing was planned to allow teams to demonstrate and evaluate the processes, procedures, hardware and personnel that will be needed for recovery operations.
The lines were unable to support the tension caused by crew module motion that was driven by wave turbulence in the well deck of the ship. The team called off the week's remaining testing to allow engineers to evaluate next steps.
The challenges that arose demonstrate why it is important to subject Orion to tests in the actual environments that the spacecraft will encounter.
"Even though the testing didn't go as we had planned, we're learning lessons that will help us be better prepared to retrieve Orion after it travels more than 3,600 miles into space and comes home," said Bill Hill, assistant deputy associate administrator for exploration systems development at NASA Headquarters in Washington. "The Orion testing work we do is helping us work toward sending humans to deep space."
The testing has provided important data that is being used to improve recovery procedures and hardware ahead of Orion's first flight test this fall. Several of the test objectives were accomplished before the remaining tests were called off, including successful recoveries of the forward bay cover, parachute and demonstrations of the coordination required between the team onboard the ship and mission control in Houston.
Orion is America's new spacecraft that will take astronauts to destinations not yet explored by humans, including an asteroid and Mars. It will have an emergency abort capability, sustain the crew during space travel and provide safe re-entry from deep space. During Exploration Flight Test-1, an uncrewed spacecraft will travel 15 times farther than the International Space Station before returning to Earth at speeds as fast as 20,000 mph and temperatures above 4,000 degrees Fahrenheit to evaluate the spacecraft's heat shield and other systems.
Ad calendas graecas

SFN

#2372
нет 40323 кмч это 25000 миль в час.

Администрация новости давала  http://www.nasa.gov/press/2014/february/nasa-administrator-addresses-media-on-orion-recovery-operations-testing

SFN

оригтнал (?) АйБиСиНьюс
NASA Suspends Space Capsule Recovery Test in Ocean
SAN DIEGO February 21, 2014 (AP)
Associated Press

A training exercise designed to showcase the government's ability to recover a space capsule at sea was scrubbed after NASA ran into trouble off the Southern California coast, the space agency said Friday.

Crews had difficulty tying down a mock-up of the Orion capsule aboard an amphibious warship off the shores of San Diego.

NASA said cables attached to the capsule weren't strong enough to handle turbulence and snapped off twice while it was in the well deck of the USS San Diego before it could be moved out to sea on Thursday.

With the Orion mock-up still on the Navy ship, teams could not practice fetching the spacecraft from the ocean.

"Even though the testing didn't go as we had planned, we're learning lessons that will help us be better prepared to retrieve Orion," Bill Hill of NASA headquarters said in a statement.

Engineers were troubleshooting the problem, and it was not clear when the test would be rescheduled.

NASA has been developing a next-generation spacecraft to carry astronauts beyond low-Earth orbit, possibly to an asteroid or Mars. Orion, which will make its first unmanned test flight this fall, is being designed to travel to deep space and return at speeds of 25,000 mph by splashing down into the Pacific.

The water landing is a throwback to the 1960s and 1970s when Navy ships routinely tracked and recovered Mercury, Gemini and Apollo spacecraft after re-entering Earth's atmosphere.

With the space shuttle fleet retired, NASA has decided to go with an ocean splashdown. Unlike in the past, when helicopters would hoist astronauts after a mission, the new plan calls for an amphibious transport ship to dispatch divers and small boat teams to recover Orion and its crew.

Last year, NASA and the Navy practiced recovering the Orion in the calm waters of the Elizabeth River in Virginia with no problem.

Before the latest test was called off, NASA said crews successfully retrieved parts of the spacecraft, including the parachute and a protective covering.

NASA Administrator Charles Bolden was supposed to visit the test site Saturday, but his appearance was canceled.

Александр Ч.

ЦитироватьSFN пишет:
оригтнал (?)
Хотел написать "первоисточник" :)
Ad calendas graecas

SFN

Первоисточник - NASA.  А это источник перевода.

SFN

Вот еще с похожим текстом на флоридатудей is being designed to travel to deep space and return at speeds of 25,000 mph (40,232 kph) by splashing down into the Pacific

hThis Wednesday, Feb. 19, 2014 photo released by NASA shows crews testing a test version of Orion's forward bay cover, NASA's next-generation space capsule. NASA and the Navy suspended the test Thursday, Feb. 20, 2014 off the coast of San Diego after a problem was discovered. (AP Photo/NASA) / AP

Александр Ч.

ЦитироватьSFN пишет:
Первоисточник - NASA. А это источник перевода.
Все правильно, я с сайта НАСА и цитировал, ссылка в цитате стоит.

Возьмем текст AP... переводить "snapped off", как "ломались" по отношению к тросам... нет слов... даже гугл дает вариант, пусть и корявый, "оторвал".
Ad calendas graecas

SFN

а у меня "отхватил". ;)  вероятно, Вы в сети читаете детективы про маньяков, а я страшилки про захватчиков-рейдеров  ;)  :D  :D

Lunatik-k

А была ли у НАСА система стартового аварийного спасения как на  СОЮЗ.
Просто смотрю и удивляюсь.
Ростки правды похоронят империю лжи.