Разношерстные новости

Автор volod, 22.08.2008 19:46:00

« назад - далее »

0 Пользователи и 3 гостей просматривают эту тему.

instml

April 03, 2012

INSAT-2E Completes 13 years of Successful Operation
ЦитироватьAfter 13 years of satisfactory service, INSAT-2E, the last of the five satellites in the INSAT-2 series, has successfully completed its mission life. INSAT-2E was built with a planned mission life of 12 years and continued to function beyond its mission life. Launched on April 3, 1999 by the European Ariane-5 launcher, INSAT-2E was positioned at 830 East longitude in the geostationary orbit.

INSAT-2E carried 14 C-band and 5 lower extended C-band transponders for various communication services. The satellite also carried a Very High Resolution Radiometer and a Charge Coupled Device camera for meteorological observation. It may be recalled that 11 communication transponders of 36 MHz bandwidth onboard INSAT-2E satellite were leased to International Telecommunication Satellite Organisation (INTELSAT), the first such lease from an Indian satellite. INSAT-2E was controlled from Master Control Facility at Hassan.
http://isro.org/pressrelease/scripts/pressreleasein.aspx?Apr03b_2012
Go MSL!

bavv

ЦитироватьВ Кирове появился Центр космических услуг[/size]

Сегодня, 26 апреля, в ВятГГУ открылся уникальный для Кировской области инновационно-образовательный Центр космических услуг

Как сообщили в пресс-центре ВятГГУ, в центре будут выполняться комплексные исследования по оценке и моделированию состояния природно-техногенных систем с использованием геоинформационных программных продуктов и методов дистанционного зондирования Земли из космоса.

Кроме того, Центр будет готовить высококвалифицированных специалистов для эффективного применения результатов космической деятельности в различных отраслях.

Сотрудничество вуза с научно-производственной корпорацией «Рекод» позволит сконцентрировать усилия и ресурсы по использованию результатов космической деятельности в интересах решения социально-экономического и инновационного развития нашего региона.

Источник: vkirove.ru

instml





Seung-Jo Kim  President, Korea Aerospace Research Institute (KARI) Dr. Kim graduated from the University of Texas at Austin in 1985. He has been a Professor at the School of Mechanical and Aerospace Engineering of Seoul National University since 1986. Since 2006, he has headed the Academic Advisory Committee on Aviation Technology at Korea Aerospace Industries. In 2010 he became a Fellow of the American Institute of Aeronautics and Astronautics. Dr. Kim was appointed to his current position as President of KARI in 2011.

ЦитироватьQ. Could you tell us about your organization, the Korea Aerospace Research Institute?



KSR-1 rocket (courtesy: KARI)



Naro rocket on the launch pad at the Naro Space Center (courtesy: KARI)

KARI was established in 1989, as a government research institute responsible for aerospace research and development. KARI's role is not only to lead R&D in the aerospace field in Korea, but also to promote collaboration with industry and universities. Korea established its national space research institute quite late, compared to other developed countries, but the institute has now grown to employ about 700 people. When you include related companies and researchers, about 1,000 people work together in our space programs.

As for Korea's space budget, it was 360 billion won (US$320 million) in 2010, and 270 billion won (US$240 million) in 2011. Although our budget is lower than that of the world's leading spacefaring countries, it is expected to increase because Korea plans to further encourage the development of domestic rockets and satellites.

Q. Tell us about the history of Korean rocket development? So far, Korea has developed the KSR - Korea Sounding Rocket - series and the KSLV - Korea Space Launch Vehicle - series to launch satellites.

KSR-I, a single-stage solid-propellant rocket, was launched in 1993. Its successor, KSR-II, a two-stage solid rocket, was launched in 1997 and 1998. The mission objective of both KSR-I and KSR-II was to observe the ozone layer in the stratosphere. The next one, KSR-III, was a liquid-propellant rocket, and also served as a test vehicle toward the development of Naro, or KSLV-1.

With the objective of launching a satellite into space, the Naro rocket consist of a liquid-fueled first stage and a solid-fueled second stage. It require more advanced technology than a sounding rocket, which simply ascends and descends like a cannonball. Other countries may have thought that it was reckless of us, having just started our space program, to try to build a rocket that could carry a satellite. But I think that sometimes you need to dare to take a risk in order to achieve an ambitious goal.

After much consideration, we decided to employ Russian technology for the rocket's first stage. We built Korea's first launch site, the Naro Space Center, with technological support from France and Russia. It opened in June 2009, and two months later, Naro was launched from the space center, followed by the second launch of Naro in 2010. Unfortunately, both launches were not successful. The third attempt is scheduled for this year. We must find a way to make sure this one succeeds.

Q. What about satellites?



Multi-purpose satellite KOMPSAT-5 (courtesy: KARI)



Preparation for an electromagnetic compatibility test for multi-purpose satellite KOMPSAT-5 (courtesy: KARI)

Korea's first satellite was a microsatellite, Uribyol-1 (KITSAT-1), developed by the Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST). It was launched in 1992, from the European Space Agency's Guiana Space Center.

The objective was to develop satellite technology and give our engineers experience. There were three KITSAT satellites - 1, 2 and 3 - which conducted technology demonstrations such as Earth observation and cosmic ray measurements. Subsequently, KAIST developed the Science and Technology SATellite (STSAT) series. STSAT-3 is scheduled for launch in Russia this year. The satellite mission includes atmospheric observation, environmental monitoring, and galaxy observation.

Also, in collaboration with an overseas satellite manufacturer, KARI developed the Korea multi-purpose satellite series, KOMPSAT. KOMPSAT-1 was launched from the United Sates in 1999, and KOMPSAT-2 from Russia in 2006. KOMPSAT-2 is still continuing Earth observations, having already surpassed its planned lifespan.

This year, KOMPSAT-3 is scheduled for launch from the Tanegashima Space Center in Japan, and KOMPSAT-5 is scheduled for launch in Russia. Both of them will carry an optical camera and KOMPSAT-5 will be additionally equipped with Synthetic Aperture Radar, so it will be able to observe the Earth's surface even during bad weather and at night. Also, we've started the development of KOMPSAT-3A, which will be equipped with an infrared camera.

In the meantime, in 2010, Korea's first geostationary meteorological satellite, Chollian (COMS-1) was launched from the Guiana Space Center. The satellite, which is still in operation, was designed and manufactured in corporation with Astrium, an European Company. The successful launch has made Korea the seventh country to own a geostationary satellite. We are looking at launching two satellites to succeed Chollian; these will observe the weather and the ocean environment.

Finally, the Naro Scientific Satellite, which aims to observe the space environment, awaits launch on the Naro this year. So altogether in 2012, we expect to launch four satellites. We hope all the launches will go well.
Aiming for Domestic Satellite Launch Capability

Q. What's the focus of Korea's space policy?



KALV-2 rocket (courtesy: KARI)

Korea's space policy is part of the Basic Space Development Promotion Plan, which was based on the Basic Space Development Promotion Act, enacted in 2005. In particular, we emphasize the development of a purely domestic satellite launch rocket called KSLV-2. Our major goal is to launch a domestic satellite on a domestic rocket, making use of the technology and experience gained through the development of the Naro rocket.

KSLV-2 is a three-stage liquid-fuel rocket about 50 meters long and 3.3 meters in diameter. It will launch a 1.5-tonne satellite into low Earth orbit. The current Naro rocket can only carry a satellite weighing about 100 kilograms to low Earth orbit, so KSLV-2 will have to have a much greater launch capability. To make this possible, we need a 75-tonne-class engine, so its development will be key. We began work on the KSLV-2 in 2011, aiming to launch in 2021. We've started preparing the ground test facility for a 75-tonne-class engine, and plan to start expansion of the launch site at the Naro Space Center.

We are also making efforts to improve the technology level of our satellites, as well as that of launch vehicles. Korean satellites such as KOMPSAT series and Chollian were built with technical assistance from overseas, but our goal for the future is to utilize only Korean technology. So, for now, our primary agenda is to strengthen the technological capability and self-reliance of our own country.

Q. Do you have an astronaut training program in Korea? In 2008, Korea took its first step towards manned space activity. Dr. So-Yeon Yi became the first Korean to fly in space, on a Russian Soyuz spacecraft, and stayed at the International Space Station (ISS) for 10 days, conducting many scientific experiments. At the moment, KARI does not have an astronaut training program, but I hear that the Korea Air Force, for example, is interested in training astronauts.

Q. Does Korea have any plans to join the ISS program as a partner country in the future?



Multi-purpose satellite KOMPSAT-3 (courtesy: KARI)

We would like to participate anytime we have the chance, as a partner in many different types of space experiments on the ISS. We are currently considering joint space experiments with Japan, using the Japanese Experiment Module Kibo. We are aiming to launch our experiment equipment in 2015, via the H-II Transfer Vehicle "KOUNOTORI", Japan's a cargo transporter to the ISS, and we plan to conduct joint research in the Kibo laboratory.

Q. Do you have any plans for scientific space exploration? One of KARI's objectives is to launch a probe into lunar orbit around 2023. However, first we need to launch a KSLV-2 rocket successfully, and then enhance it so that we can launch a probe into lunar orbit. So making a purely domestic rocket is our first priority for now.

Q. Korea has actively collaborated with foreign countries. How have you found working with Japan? In 2009, Korea booked a launch for the multi-purpose satellite, KOMPSAT-3, with the Japanese company that operates the H-IIA Launch Vehicle. The launch is scheduled for this year. We have also built a collaborative relationship with Japan through APRSAF, which was established in 1993, for the use of observation data provided by Earth observation satellites. And in 2006, KARI and JAXA concluded an agreement on collaboration in the aerospace field. However, this is the first time we've had such a full-fledged partnership with Japan, entrusting it with the launch of our satellite. Also, we are looking into conducting joint experiments in the Japanese Kibo laboratory around 2015. We hope that our mutual collaboration will continue to grow in the future.
Launching a Korean Satellite on an H-IIA Launch Vehicle

Q. What was the key factor in choosing the H-IIA Launch Vehicle to launch the multi-purpose satellite KOMPSAT-3?



Thermal vacuum test for multi-purpose satellite KOMPSAT-3 (courtesy: KARI)

Put simply, Japan's asking price was the lowest in the international bidding process. It was unexpected because we had been under the impression that Japanese rockets were very expensive.

We are very happy that KOMPSAT-3 will be launched on a Japanese rocket, not only because the H-IIA has a high success rate but also because Tanegashima island, where the launch site is located, has a mild climate, and more importantly, it is close to Korea, so it will be easier to transport the satellite there.

Q. Apart from launching satellites, Japan is marketing satellites internationally. What has been the motivation for Korea buying satellites from Europe thus far? Why has there not been much collaboration with Japan in space development until now? First of all, it is because Japan had not been very proactive in trying to enter the international market. Also, there used to be very strict export regulations, and a concern that satellite radar technology, which we needed, could be diverted to military use. Frankly speaking, at that time Korea was seen to have little experience in space development, so I think it was Japan that had counted us out, rather than the other way around.

However, Korea has now developed the ability to build a satellite bus, which controls the basic functions of the spacecraft, on our own. We have started to build up both technology and experience, so I think that someday we could possibly work together with Japan on a technological level, for example on developing satellite onboard observation devices.
Growth and Advancement Through Space Development

Q. Has the practical use of satellites been encouraged in Korea?



Chollian satellite (courtesy: KARI)



Image taken by the Chollian satellite (courtesy: KARI)

We don't have a satellite system like GPS. In our satellite applications, we prioritize national security, resource exploration and disaster monitoring. However, with our Earth-observation satellite data, as a member of the International Disaster Charter, we provide free data and also make sales. We had success selling observation data acquired by the multi-purpose satellite KOMPSAT-2, so we are planning to start commercial applications with KOMPSAT-3 and KOMPSAT-5, which are both scheduled to launch this year.

Q. How is the space industry in Korea? KARI plays a leading role in efforts to stimulate Korea's space industry, and I think the industry is showing growth each year. Four satellites are scheduled for launch this year, so this is the busiest time for us. If these four can be launched successfully, we have six Korean satellites in orbit altogether. I expect that this will provide a foothold for the advancement of the space industry, especially from the point of view of satellite operations and data applications.

Q. What do you think the people of Korea expect in terms of space development? They have a strong desire to see their satellites launched from Korea. Rocket launches have something to do with national pride, so people's interest seems to be high. That makes it all the more important to successfully launch the KSLV-2 as planned in 2021.
Expectations for New Collaboration with Japan

Q. Could you tell us about your vision for the future?

First of all, I'd like to send the four satellites off into space without incident this year, as scheduled. For this, it is essential to ensure the success of the third launch of the Naro rocket. Aside from this, our goals for the near future are to continue preparations for space experiments on the ISS and the development of the KSLV-2 rocket as planned.



Q. Finally, could you tell us about your expectations for JAXA? Thus far, our collaborative relationship with JAXA has been built primarily through our membership in the Asia-Pacific Regional Space Agency Forum (APRSAF), as a member country. I think that, because JAXA is the leading space agency in the region, APRSAF's main role has been to make JAXA's satellite data available to the other members. However, we too would like to take on a more active role in international collaboration by sharing our satellite data, for example. We are also hoping to work more closely with JAXA to contribute to the promotion of space applications in the Asia region.

It will take another 10 years for us to be able to use our own rocket to launch a satellite. We plan to continue to launch satellites in the meantime, so we'd like a successful launch of our KOMPSAT-3 on JAXA's H-IIA Launch Vehicle this year to be the first step of a successful relationship. And we are also hoping that we will have a chance to collaborate with Japan outside of APRSAF.
http://www.jaxa.jp/article/interview/2012/vol70/index_e.html
http://www.jaxa.jp/article/interview/2012/vol70/p2_e.html
Go MSL!

ZOOR

COMMERCIAL SPACE TRANSPORTATION: 2011 YEAR IN REVIEW[/size]
January 2012

http://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/ast/media/2012_YearinReview.pdf

Есть план на первое полугодие 2012-го, в котором Рокот с Байконура выводит  Aeolus :)
Я зуб даю за то что в первом пуске Ангары с Восточного полетит ГВМ Пингвина. © Старый
Если болит сердце за народные деньги - можно пойти в депутаты. © Neru - Старому

instml

Faulty Handset Antenna Prompts Iridium Recall
ЦитироватьBERLIN — Mobile satellite services provider Iridium Communications on May 3 said it is recalling its new Iridium Extreme telephone handsets because of a faulty antenna but that the problem will have no lasting effect on revenue or subscriptions.

In a conference call with investors, Iridium Chief Executive Matthew J. Desch said all the affected customers' phones will be repaired or replaced by June. Iridium declined to say how many phones are being recalled. The Extreme handset was introduced in September.

"The bottom line is that the technical problem with the unit's antenna is understood and has been corrected," Desch said. "Our customers' handsets will be exchanged by the end of the second quarter and we don't believe this issue will affect our equipment sales for the full year.

"[W]hile I'm obviously disappointed we had this issue, I think we've addressed it appropriately and we'll have it behind us quickly."

Iridium Chief Financial Officer Thomas J. Fitzpatrick said during the call that Iridium had taken a $1.2 million warranty charge during the financial quarter ending March 31 and that no further charge was expected in the current quarter, which ends June 30.

Desch said the replacements or repairs should be completed in a matter of days for most customers that have turned in their defective Extreme handsets.

Desch said Iridium's current constellation of 66 satellites in low Earth orbit is working well and expected to continue operating as Iridium prepares its $3 billion second-generation constellation, called Iridium Next. These satellites are scheduled to begin launching in 2015.

Iridium has been seeking customers that would place their hardware on the Next satellites and pay Iridium both for the space and resources on the satellites, and an annual service fee.

Desch reiterated during the call that by late June Iridium would announce an agreement with an unnamed entity that would represent global air-traffic management authorities. The payloads on Iridium Next satellites would permit air-traffic authorities to track aircraft over ocean routes.

But Desch hinted that Iridium would not just be renting space and power, but would take an equity stake in the venture.

We're looking at and setting up a business that truly could exploit this unique opportunity," Desch said. "There is ... a real estate element to this transaction, which means hosting fees during the timeframe of building up Next, as well as what we've always expected to be data fees for the payload."

"There is as well in this case a retained interest or at least a profit out of the service and the unique nature of what that would be. And that's kind of a new piece of all this. We probably want to be part of this for the long term as well."

Desch said Iridium's network of low-orbiting satellites covering the entire globe, with links enabling information to be passed from satellite to satellite for quicker download to a given ground station, is uniquely qualified to provide the air traffic service.

Any competing proposal, he said, would be costly to set up as it could not take advantage of a satellite constellation already under construction.

Iridium said it is sticking to its forecast that its service revenue in 2012 would increase by between 8 and 11 percent over 2011, when the company reported $262.3 million in service revenue.

Operational EBITDA, or earnings before interest, taxes, depreciation and amortization, is expected to be around $215 million for 2012, which would be an increase of nearly 13 percent more than 2011.

For the three months ending March 31, Iridium reported $93.5 million in revenue, up 2 percent from the same period a year ago. Service revenue was 72 percent of the total, compared to 67 percent a year ago. Revenue from subscriber equipment sales was 27 percent of total revenue a year ago, and 23 percent for the first three months of 2012.

Iridium said its total subscriber base for commercial voice services grew by 12.6 percent, to 313,000 as of March 31.

Commercial data customers using machine-to-machine (M2M) devices for remote monitoring of assets grew to 183,000, a 40 percent increase over a year ago. These customers generate much lower monthly revenue than do voice customers, but their numbers are expected to be far greater than voice subscribers.

Government M2M subscribers grew by 33 percent, to 12,000 as of March 31.

The only customer set that shrank was government voice subscribers, which numbered 36,000 as of March 31 compared to 37,000 a year ago.
http://www.spacenews.com/satellite_telecom/120504-handset-antenna-iridium-recall.html
Go MSL!

ZOOR

ЦитироватьИнформация о результатах оценки воздействия на окружающую среду перспективных образцов космической техники, планируемых к созданию и эксплуатации на космодроме «Байконур»[/size]

На общественных слушаниях предполагается рассмотреть результаты оценки воздействия на окружающую среду следующих перспективных образцов космической техники: космических комплексов «Спектр-РГ», «Спектр-УФ», «Фотон-М», «Ямал-401», 14К166, ракетно-космических комплексов космических аппаратов «Экспресс-АТ1», Экспресс-АТ2», «Экспресс-АМ8», «Экс-пресс-АМ5», Экспресс-АМ6».
http://www.tsenki.com/launch_services/help_information/articles/?ELEMENT_ID=90519
Я зуб даю за то что в первом пуске Ангары с Восточного полетит ГВМ Пингвина. © Старый
Если болит сердце за народные деньги - можно пойти в депутаты. © Neru - Старому

instml

TDRS-4 Mission Complete; Spacecraft Retired From Active Service
ЦитироватьThe Tracking and Data Relay Satellite 4 (TDRS-4) recently completed almost 23 years of operations support and successfully completed end-of-mission de-orbit and decommissioning activities. TDRS-4's operational life span was well beyond its original 10-year design.



Launched on March 13, 1989, from onboard Space Shuttle Discovery, TDRS-4 operated in geosynchronous (GEO) altitude at more than 22,000 miles above the Atlantic Ocean region. As part of the spacecraft's end-of-mission activities, its orbit was raised above the congested geosynchronous orbit.

TDRS-4 was forced to retire after the loss of one of three Nickel-Cadmium (24 cell) batteries and the reduction in storage capacity for the two remaining batteries that power the satellite. Retirement for the satellite consisted of excess fuel depletion, disconnecting batteries, and powering down the Radio Frequency Transmitters and receivers so that the satellite is completely and permanently passive. This ensures the satellite will never interfere with other satellites from the radio frequency perspective.

This is the second retirement from within the fleet of TDRS. The fleet of seven remaining satellites operates through a supporting ground system and together they make up the Space Network (SN). The SN provides highly automated, user-driven services supporting customer spacecraft with tracking and data acquisition. The network supports a varied number of missions, including the International Space Station, Hubble Space Telescope, launch vehicles, and a variety of other science missions. The SN also provided primary communication support to the Space Shuttle Project.

"The Space Network spacecraft engineering and operations teams worked together very effectively to execute a practically flawless decommissioning of an incredible satellite," says Mike Rackley, SN deputy project manager at NASA's Goddard Space Flight Center, Greenbelt, Md. "TDRS-4 made great and important contributions to NASA's human spaceflight and science missions. We will certainly miss her."

This is the second end-of-mission execution for the fleet of aging first generation TDRS spacecraft. TDRS-4's retirement was preceded by TDRS-1, which was decommissioned and raised to its permanent orbit in June 2010.



A total of six first generation spacecraft were successfully placed into orbit from April 1983 through July 1995, of which four are still active. The spacecraft are approaching the end of their operational life span but they are supplemented by three, second-generation spacecraft.

Together they provide customers with global space to ground communication services.

To continue this critical lifeline, NASA has contracted Boeing to build three additional follow-on TDRS spacecraft, replenishing TDRS-1 and TDRS-4, and expanding NASA's communication services. TDRS-K is scheduled for launch in December of this year followed by TDRS-L in 2013 and TDRS-M in 2015.

The SN is managed by GSFC and its primary ground communications facility is located at the White Sands Complex in Las Cruses, NM. The Human Exploration and Operations Mission Directorate and the Space Communications and Navigation Program at NASA Headquarters fund NASA's Space Network.
http://www.nasa.gov/topics/technology/features/tdrs4-retired.html
Go MSL!

instml

Telenor Posts Increased Profit
ЦитироватьPARIS — Satellite fleet operator Telenor Satellite Broadcasting on May 8 reported a 4.5 percent increase in revenue and a 10 percent jump in gross profit for the three months ending March 31 following late payments from customers that had forced the company to set aside provisions for bad debt.

Oslo, Norway-based Telenor was able to reverse the bad-debt provisions and post an EBITDA, or earnings before interest, taxes, depreciation and amortization, of 178 million Norwegian kroner ($31 million) on revenue of 250 million kroner.

Telenor's 1 degree west satellite slot provides television broadcasting to Norway and the rest of the Nordic region. In the past few years the company has focused on Central and Eastern Europe, occasionally winning business by offering lower-cost bandwidth than Europe's two biggest fleet operators, SES of Luxembourg and Eutelsat of Paris.

In addition to 1 degree west, Telenor has leased its aging Thor 2 satellite to SES, which now operating the satellite from 23.5 degrees east. The lease was a contributor to the increased revenue compared to the same period a year ago, as was a growth in data communications.

Telenor operates the Thor 5 and Thor 6 satellites from its 1 degree west slot, where it also commercializes capacity aboard the Intelsat 10-02 satellite as part of a long-term agreement with Intelsat of Washington and Luxembourg.

Telenor's Thor 7 satellite is under construction by Space Systems/Loral of Palo Alto, Calif., and scheduled for launch in late 2013 aboard a European Ariane 5 rocket. Thor 7 will carry a Ka-band payload with which Telenor will attempt to capture, in the Nordic region, the growing market for broadband links to oil rigs and maritime vessels.

Telenor said it has already booked leases from large maritime communications providers MTN and Marlink. Maritime communications providers Elektrikom and SatPoint have also signed leases of Thor capacity from 1 degree west.

In response to Space News inquiries, Telenor on May 9 said all new Ku-band contracts for Thor capacity "provide an option to migrate services from Ku-band to Ka-band following the successful launch of Thor 7. However, exact terms are yet to be negotiated."

In Western Europe, Telenor will be competing with London-based Inmarsat, which is also developing a Ka-band satellite network to provide maritime broadband.
http://www.spacenews.com/satellite_telecom/120510-telenor-increased-profit.html
Go MSL!

instml

Germany Moves Ahead with Heinrich Hertz Demo Satellite
ЦитироватьPARIS — German space hardware manufacturer OHB AG on May 10 said it had signed a contract with the German Aerospace Center, DLR, for the definition phase of Germany's Heinrich Hertz telecommunications technology-demonstration satellite, which is now scheduled for launch in 2016.

The 15-month contract, valued at 11 million euros ($14.3 million), appears to put the long-delayed project back on the front burner of German government space priorities. DLR is coordinating the effort but will share responsibility for payload selection with the German Defense Ministry following an agreement between the two agencies signed in 2011.

German defense forces will be given the use of part of the satellite's payload.

Heinrich Hertz will use the Small-Geo platform being developed by Bremen-based OHB under contracts with the 19-nation European Space Agency (ESA), which is financing the effort mainly with German government money. The goal of the Small-Geo project is to give Europe, and notably Germany, a new commercial satellite product line for telecommunications missions in geostationary orbit.

With ESA support, OHB is already building a commercial Small-Geo-based telecommunications satellite for Spanish satellite fleet operator Hispasat. The company is also building a platform to be used to carry one of two European Data Relay Service payloads to relay satellite Earth observation data from low-orbiting observation spacecraft and ground stations.
http://www.spacenews.com/contracts/120510-germany-heinrich-hertz.html
Go MSL!

ronatu

ВОЗМОЖНО ЛИ ЭТО:

Российские ученые создали "стекла-невидимки" Космические ноу-хау ручной сборки и стекла-невидимкиРоссийские ученые из Обнинска создали "стекла-невидимки"

12.04.2012, 17:18 "Российская газета" - www.rg.ru
Текст: Сергей Птичкин

Россия становится мировым лидером в производстве открытых  платформ для космических аппаратов нового поколения. По ряду важнейших технических характеристик они превосходят зарубежные аналоги. А очень скоро отечественные композиционные материалы станут в нашем авиастроении так же привычны, как металл.

Накануне Дня космонавтики Обнинское научно-производственное предприятие "Технология", бывшее когда-то совершенно секретным, открыло свои двери для журналистов. Корреспондент "РГ" был одним из немногих, кто увидел настоящие тайны высоких технологий. Встречая журналистов, гендиректор предприятия Олег Комиссар напомнил, в общем-то, известную истину.

Он сказал: "По своей сути процесс создания авиационной, ракетно-космической и военной техники всегда был инновационным, так как достижение принципиально новых характеристик связано с непрерывными исследованиями и поисками новшеств как в области материаловедения, конструкции, технологии изготовления, так и в методах управления процессами создания новой наукоемкой продукции".

И можно добавить: там, где привычное и поднадоевшее слово "инновация" не пустая декларация, а реальное дело, совершаются настоящие чудеса.
Обнинскому предприятию, созданному в 1959 году, когда-то было определено весьма скромное направление в оборонном секторе авиапрома. Здесь разрабатывали стекла для реактивных самолетов, световое оборудование для аэродромов и радиопрозрачные обтекатели для управляемых ракет.

Когда СССР развалился, авиастроение в новой России едва не умерло. Предприятие было обречено, но его спасли разработанные здесь уникальные технологии в области карбоновых композитов, которые создавались в рамках программы "Буран". Они оказались востребованы в космическом ракетостроении.

В 1990-е годы Россия стала активным игроком на мировом рынке космических пусковых услуг.  И тут выяснилось, что даже  самые лучшие советские ракеты-носители были перетяжелены, так как оболочки третьих ступеней и обтекатели изготавливались в основном из алюминия или стеклопластика. Мало того, что эти материалы  -  относительно тяжелые, они не являются звукоизолирующими. А зарубежные научные космические аппараты, которые в массовом порядке стали запускать с Байконура и Плесецка, не могли перенести рев в 100 децибел, издаваемый ракетным двигателем на старте. Для звукоизоляции под обтекатели даже забивали маты - совершенно лишний вес.

И когда для "Протона-М" корпуса третьих ступеней и головные обтекатели изготовили из карбоновых композитов,  общий вес конструкции уменьшился сразу на полторы тонны.

Для ракетостроения это - революционный скачок, так как там бьются за снижения веса хотя бы на килограмм и даже сотню грамм.  При этом была достигнута идеальная звукоизоляция, и надобность в совершенно лишнем грузе матов отпала.

Замдиректора научно-производственного комплекса по разработке и производству композиционных материалов Анатолий Свиридов отметил, что при широком использовании современных автоматизированных технологий, самые ответственные элементы, в которых используются композиты, выкладываются все-таки вручную на специальных шаблонах. По словам Свиридова, при этом качество работ и производительность получаются даже выше, чем на Западе.

Еще одно интересное направление. Раньше научно-исследовательскую аппаратуру, выводимую в космос, помещали в герметичный контейнер, который заполняли жидким азотом для постоянного охлаждения. Это было связано с тем, что разница температур на солнечной стороне и в тени мгновенно менялась от +200 до -200 градусов по Цельсию. Не выдерживал металл, на котором крепилась аппаратура, да и сама она не любила таких скачков.

Спутники отличались низкой надежностью, быстро выходили из строя из-за неизбежной разгерметизации контейнеров и утечки азота.

В Обнинске совместно с НПО имени "Лавочкина" разработали  специальные, опять же композиционные, тепловые панели, так называемой, пассивной системы терморегулирования, внутри которых по тонким алюминиевым трубочкам циркулирует охлаждающее вещество. На них уже и крепится научная аппаратура. Надежность космических аппаратов, собираемых по новой технологии, возросла многократно.  Гарантийный срок работы спутников на орбите увеличился с 3-5 до 12-15 лет.

По словам заместителя гендиректора по научно-производственной деятельности Анатолия Хмельницкого, в год выпускается около 170 панелей, что позволяет комплектовать 20 спутников. Европейская корпорация "Астриум", выпускающая аналогичные изделия, комплектует всего 5-7 спутников в год. При этом у них на сборке занято почти 200 человек, а у нас - 25, и площадь французского сборочного цеха -  в десять с лишним раз  превышает российский.  

В Обнинске на производство спутниковой панели от получения техзадания, разработки проекта и до сборки конечной продукции уходит менее трех месяцев, на Западе - почти год.

Очень важная технологическая деталь. К панелям клеят специальные стекла (закладные элементы) в количестве до 1500 штук, толщиной 120 микрон и зазором между ними - 100 микрон. В США и Западной Европе операцию выполняют дорогостоящие и сложные в обслуживании роботы.

В России это делают вручную
. А производительность и точность склейки в несколько раз выше, чем у робота. Когда западные специалисты сравнили, что и как делается у них, а что в России, они испытали состояние близкое к шоку. Этого не может быть! Но это есть.

Важнейший элемент космических аппаратов, как пилотируемых, так и автоматических - солнечные батареи. От них зависит энергетика, а значит и жизнедеятельность космических посланников Земли. В России разработано новое поколение солнечных батарей, которые позволят при минимальной их массе переводить в электроэнергию до 30% световой энергии Солнца.  

Вклад Обнинска - создание для этих батарей каркаса на основе карбона. Он обладает уникальными прочностными характеристиками, а весит всего 480 грамм на квадратный метр. У западных аналогов, для сравнения, этот параметр - более полутора кг на квадратный метр. Именно такие каркасы выбраны для батарей на уникальный космический аппарат "Гелио-зонд", который планируют отправить в сторону нашего светила для более детального его изучения.

Мы уверены, что вся продукция отечественного машиностроения уступает зарубежным аналогам по всем параметрам. Однако сказанное выше свидетельствует о том, что сейчас уже не все западные технологии, даже космические, дотягивают до уровня российских. По важнейшим и наукоемким направлениям Россия выходит в лидеры. Нам есть, чем гордиться, но мы об этом и не догадываемся.

А теперь немного об авиации - той сфере деятельности, с которой и начиналась история Обнинской "Технологии".

На Западе в гражданское авиастроение активно внедряются углепластики. Американцы называют свой новейший "Лайнер мечты" самолетом с "черным крылом". Скоро такие крылья будут и у нас. И работы начнутся не на пустом месте, так как первые "черные крылья" появились в России в начале 90-х годов прошлого века на самолетах ОКБ Сухого Су-47 "Беркут" и Су-29.

Не забывают на предприятии и про стекло. Широко используются специальные наноразмерные покрытия, которые творят чудеса. Антибликовые делают их невидимыми для человеческих глаз, и кажется, что пилот летит на огромной скорости в открытой кабине.

Другие, наоборот, отражают слишком яркий солнечный свет, насыщенный ультрафиолетом, и рассеивают электромагнитное излучение, делая кабину невидимой для вражеских радаров. Кстати, такие покрытия, но иного технологического уровня, могут весь самолет превратить в "невидимку".
Я поинтересовался: не в Сколково ли разработаны эти уникальные нанотехнологии. Мне ответили: сколковским инноваторам до такого уровня разработок, как до Луны.

Расставаясь с журналистами, руководитель холдинга "РТ-Химкомпозит", в который входит обнинское предприятие, Сергей Сокол сказал, что лично он верит - отечественные высокие технологии, в том числе, по производству композиционных материалов нового поколения, займут лидирующее место на мировом рынке. Тем более что по ряду направлений мы уже впереди.
Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

ronatu

ЦитироватьВОЗМОЖНО ЛИ ЭТО:

Российские ученые создали "стекла-невидимки" Космические ноу-хау ручной сборки и стекла-невидимкиРоссийские ученые из Обнинска создали "стекла-невидимки"

12.04.2012, 17:18 "Российская газета" - www.rg.ru
Текст: Сергей Птичкин

Россия становится мировым лидером в производстве открытых  платформ для космических аппаратов нового поколения. По ряду важнейших технических характеристик они превосходят зарубежные аналоги. А очень скоро отечественные композиционные материалы станут в нашем авиастроении так же привычны, как металл.

Накануне Дня космонавтики Обнинское научно-производственное предприятие "Технология", бывшее когда-то совершенно секретным, открыло свои двери для журналистов. Корреспондент "РГ" был одним из немногих, кто увидел настоящие тайны высоких технологий. Встречая журналистов, гендиректор предприятия Олег Комиссар напомнил, в общем-то, известную истину.

Он сказал: "По своей сути процесс создания авиационной, ракетно-космической и военной техники всегда был инновационным, так как достижение принципиально новых характеристик связано с непрерывными исследованиями и поисками новшеств как в области материаловедения, конструкции, технологии изготовления, так и в методах управления процессами создания новой наукоемкой продукции".

И можно добавить: там, где привычное и поднадоевшее слово "инновация" не пустая декларация, а реальное дело, совершаются настоящие чудеса.
Обнинскому предприятию, созданному в 1959 году, когда-то было определено весьма скромное направление в оборонном секторе авиапрома. Здесь разрабатывали стекла для реактивных самолетов, световое оборудование для аэродромов и радиопрозрачные обтекатели для управляемых ракет.

Когда СССР развалился, авиастроение в новой России едва не умерло. Предприятие было обречено, но его спасли разработанные здесь уникальные технологии в области карбоновых композитов, которые создавались в рамках программы "Буран". Они оказались востребованы в космическом ракетостроении.

В 1990-е годы Россия стала активным игроком на мировом рынке космических пусковых услуг.  И тут выяснилось, что даже  самые лучшие советские ракеты-носители были перетяжелены, так как оболочки третьих ступеней и обтекатели изготавливались в основном из алюминия или стеклопластика. Мало того, что эти материалы  -  относительно тяжелые, они не являются звукоизолирующими. А зарубежные научные космические аппараты, которые в массовом порядке стали запускать с Байконура и Плесецка, не могли перенести рев в 100 децибел, издаваемый ракетным двигателем на старте. Для звукоизоляции под обтекатели даже забивали маты - совершенно лишний вес.

И когда для "Протона-М" корпуса третьих ступеней и головные обтекатели изготовили из карбоновых композитов,  общий вес конструкции уменьшился сразу на полторы тонны.

Для ракетостроения это - революционный скачок, так как там бьются за снижения веса хотя бы на килограмм и даже сотню грамм.  При этом была достигнута идеальная звукоизоляция, и надобность в совершенно лишнем грузе матов отпала.

Замдиректора научно-производственного комплекса по разработке и производству композиционных материалов Анатолий Свиридов отметил, что при широком использовании современных автоматизированных технологий, самые ответственные элементы, в которых используются композиты, выкладываются все-таки вручную на специальных шаблонах. По словам Свиридова, при этом качество работ и производительность получаются даже выше, чем на Западе.

Еще одно интересное направление. Раньше научно-исследовательскую аппаратуру, выводимую в космос, помещали в герметичный контейнер, который заполняли жидким азотом для постоянного охлаждения. Это было связано с тем, что разница температур на солнечной стороне и в тени мгновенно менялась от +200 до -200 градусов по Цельсию. Не выдерживал металл, на котором крепилась аппаратура, да и сама она не любила таких скачков.

Спутники отличались низкой надежностью, быстро выходили из строя из-за неизбежной разгерметизации контейнеров и утечки азота.

В Обнинске совместно с НПО имени "Лавочкина" разработали  специальные, опять же композиционные, тепловые панели, так называемой, пассивной системы терморегулирования, внутри которых по тонким алюминиевым трубочкам циркулирует охлаждающее вещество. На них уже и крепится научная аппаратура. Надежность космических аппаратов, собираемых по новой технологии, возросла многократно.  Гарантийный срок работы спутников на орбите увеличился с 3-5 до 12-15 лет.

По словам заместителя гендиректора по научно-производственной деятельности Анатолия Хмельницкого, в год выпускается около 170 панелей, что позволяет комплектовать 20 спутников. Европейская корпорация "Астриум", выпускающая аналогичные изделия, комплектует всего 5-7 спутников в год. При этом у них на сборке занято почти 200 человек, а у нас - 25, и площадь французского сборочного цеха -  в десять с лишним раз  превышает российский.  

В Обнинске на производство спутниковой панели от получения техзадания, разработки проекта и до сборки конечной продукции уходит менее трех месяцев, на Западе - почти год.

Очень важная технологическая деталь. К панелям клеят специальные стекла (закладные элементы) в количестве до 1500 штук, толщиной 120 микрон и зазором между ними - 100 микрон. В США и Западной Европе операцию выполняют дорогостоящие и сложные в обслуживании роботы.

В России это делают вручную
. А производительность и точность склейки в несколько раз выше, чем у робота. Когда западные специалисты сравнили, что и как делается у них, а что в России, они испытали состояние близкое к шоку. Этого не может быть! Но это есть.

Важнейший элемент космических аппаратов, как пилотируемых, так и автоматических - солнечные батареи. От них зависит энергетика, а значит и жизнедеятельность космических посланников Земли. В России разработано новое поколение солнечных батарей, которые позволят при минимальной их массе переводить в электроэнергию до 30% световой энергии Солнца.  

Вклад Обнинска - создание для этих батарей каркаса на основе карбона. Он обладает уникальными прочностными характеристиками, а весит всего 480 грамм на квадратный метр. У западных аналогов, для сравнения, этот параметр - более полутора кг на квадратный метр. Именно такие каркасы выбраны для батарей на уникальный космический аппарат "Гелио-зонд", который планируют отправить в сторону нашего светила для более детального его изучения.

Мы уверены, что вся продукция отечественного машиностроения уступает зарубежным аналогам по всем параметрам. Однако сказанное выше свидетельствует о том, что сейчас уже не все западные технологии, даже космические, дотягивают до уровня российских. По важнейшим и наукоемким направлениям Россия выходит в лидеры. Нам есть, чем гордиться, но мы об этом и не догадываемся.

А теперь немного об авиации - той сфере деятельности, с которой и начиналась история Обнинской "Технологии".

На Западе в гражданское авиастроение активно внедряются углепластики. Американцы называют свой новейший "Лайнер мечты" самолетом с "черным крылом". Скоро такие крылья будут и у нас. И работы начнутся не на пустом месте, так как первые "черные крылья" появились в России в начале 90-х годов прошлого века на самолетах ОКБ Сухого Су-47 "Беркут" и Су-29.

Не забывают на предприятии и про стекло. Широко используются специальные наноразмерные покрытия, которые творят чудеса. Антибликовые делают их невидимыми для человеческих глаз, и кажется, что пилот летит на огромной скорости в открытой кабине.

Другие, наоборот, отражают слишком яркий солнечный свет, насыщенный ультрафиолетом, и рассеивают электромагнитное излучение, делая кабину невидимой для вражеских радаров. Кстати, такие покрытия, но иного технологического уровня, могут весь самолет превратить в "невидимку".
Я поинтересовался: не в Сколково ли разработаны эти уникальные нанотехнологии. Мне ответили: сколковским инноваторам до такого уровня разработок, как до Луны.

Расставаясь с журналистами, руководитель холдинга "РТ-Химкомпозит", в который входит обнинское предприятие, Сергей Сокол сказал, что лично он верит - отечественные высокие технологии, в том числе, по производству композиционных материалов нового поколения, займут лидирующее место на мировом рынке. Тем более что по ряду направлений мы уже впереди.
Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

instml

Two more military missions booked on EELV rocket fleet
ЦитироватьAs the nation's Evolved Expendable Launch Vehicle fleet prepares for its 50th flight next month, the U.S. Air Force on Monday announced the purchase of an Atlas 5 and a Delta 4 for future military satellite deployments.

Rocket services provider United Launch Alliance was awarded the $398 million firm-fixed-price contract to launch the Navy's Mobile User Objective System 4 spacecraft, MUOS 4, aboard the most-powerful version of the Atlas 5 rocket from Cape Canaveral, Florida, and a GPS navigation bird aboard a Delta 4 booster.

An Atlas 5 successfully deployed the first MUOS satellite in February, beginning construction of a new mobile communications satellite constellation to create a 3G cellular telephone network for voice, data and video services to military troops on the move.

The Atlas 5-551 rocket needed to haul the hefty MUOS spacecraft features a five-meter nose cone, five solid-fuel boosters and single-engine Centaur.

Atlas 5 has been tapped to launch MUOS 2 and MUOS 3 as well. The orbiting system is designed to include four primary satellites and one in-space spare.

Read all about MUOS in our previous launch story.

The other launch in Monday's contract covers a Global Positioning System satellite atop a Delta 4 rocket. The announcement did not specify which spacecraft in the GPS sustainment it would cover.

A pair of Delta 4 rockets have launched GPS 2F satellites from Cape Canaveral in the past two years, flying in the Medium+ (4,2) configuration with a four-meter upper stage and two strap-on solid motors.

See our previous GPS launch story for details on the spacecraft.

Atlas 5 and Delta 4 were born in the 1990s as modular systems that would carry all of the military's satellite fleets -- from the smallest to gigantic craft -- into space. The Air Force sought, developed, funded and now enjoys the fruits of the EELV program.

The maiden missions for both rockets occurred 10 years ago under the direction of their original parent companies -- Lockheed Martin for Atlas and Boeing for Delta.

But in subsequent years, the Air Force pushed for the creation of United Launch Alliance to operate both rocket lines, ensuring they remained viable and alive, while reducing overhead costs and erasing duplication in efforts between the two aerospace giants.

The 50th EELV launch is scheduled for June 18 from the Cape when an Atlas 5 flies the classified NROL-38 mission for the National Reconnaissance Office. A Delta 4-Heavy on the 51st mission follow closely behind on June 28 for another NRO deployment from Florida.
http://www.spaceflightnow.com/news/n1205/14eelv/
Go MSL!

N

Цитироватьтепловые панели, так называемой, пассивной системы терморегулирования, внутри которых по тонким алюминиевым трубочкам циркулирует охлаждающее вещество.
Панели со встроенными тепловыми трубами?

Salo

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/asd_05_14_2012_p03-02-457299.xml

Darpa Seeks Mini-Sats For Fractionated-Satellite Demo
By Graham Warwick
Source: Aerospace Daily & Defense Report

May 14 , 2012


The U.S. Defense Advanced Research Project Agency is seeking bids to provide four small satellites to demonstrate its fractionated spacecraft architecture in orbit.

The System F6 program is developing technology to enable the functions of a large, expensive monolithic satellite to be distributed across a cluster of smaller, less costly satellites wirelessly sharing resources such as computing and communications.

Darpa plans a six-month on-orbit demonstration in the second half of 2015, launching four small satellites into low Earth orbit as secondary payloads on Atlas V or Delta IV Evolved Expendable Launch Vehicles.

Each satellite will host an F6 Technical Package that will enable the wireless links between the spacecraft and allow semi-autonomous cluster-flight operations.

The cluster will demonstrate the ability to scatter, each spacecraft leaving a 20-km threat box within 5 min. of the command, and subsequently regathering.

Each of the four spacecraft will host a unique shared-resource payload . One will carry a SwiftBroadband transceiver that will communicate with an Inmarsat I-4 satellite in geostationary orbit to provide broadband connectivity from the cluster to the ground.

Other spacecraft in the cluster will carry a government-furnished sensor, high-performance computing element and a high-speed space-to-ground downlink transmitter.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

instml

Перу разрабатывает мини-спутник при помощи РФ - СМИ
ЦитироватьМЕХИКО, 18 мая - РИА Новости, Дмитрий Знаменский. Перу намерена присоединиться к клубу космических держав, запустив спутник при помощи России, сообщает в пятницу местное радио RPP.

Речь идет о небольшом спутнике размером 38 на 24 сантиметра, который должен быть доставлен в конце 2013 года на Международную космическую станцию в рамках долгосрочной программы научно-прикладных исследований и экспериментов "Радиоскаф". Доставку перуанского спутника на орбиту должно осуществить Федеральное космическое агентство России (Роскосмос).

Затем аппарат будет выведен российскими космонавтами с МКС на орбиту примерно в 350 километрах от поверхности Земли. Спутник предназначен для сбора научной информации, изучения атмосферных явлений и получения фотографий земной поверхности высокого качества и разрешения.

Как отмечают специалисты, спутник такого класса еще не производился ни в одной стране Латинской Америки.

Работы над спутником осуществляются сразу в Перу и в России: с перуанской стороны за это отвечает Национальный институт инженерии, с российской - Юго-Западный государственный университет (Курск).
http://ria.ru/science/20120518/652500852.html
Go MSL!

instml

22.05.2012 / 00:05   Нигерия объявила о планах послать на орбиту космонавта[/size]

ЦитироватьМинистр науки и технологии Нигерии профессор Ита Эва в публичном выступлении в Абудже сообщил о планах его страны в освоении космического пространства.
      Министр заявил о намерении запустить к 2015 году три спутника, а также в 2015 году послать на орбиту первого нигерийского космонавта (видимо, имеется в виду запуск на российском космическом корабле). Что касается спутников, то в 2015 году планируется запуск военного спутника дистанционного зондирования Земли NigeriaSAR-1 с РЛС с синтезированной апертурой.
      Эва заявил, что Нигерия будет вести собственные разработки спутниковых систем и средств их выведения на орбиту, сообщает блог, созданный по инициативе центра анализа стратегий и технологий. В 2018 году Нигерия должна начать производство спутников, а в 2025 году - ракетных двигателей ракет-носителей. В 2028 году предполагается осуществить самостоятельный запуск нигерийского спутника в космос, сообщает Бизнес-online.

     - К.И.
Go MSL!

mefisto_x

РВСН успешно запустили прототип межконтинентальной ракеты
http://ria.ru/defense_safety/20120523/655811074.html
«Россия это окутанная тайной загадка внутри головоломки» У. Черчиль

Frontm

ЦитироватьРВСН успешно запустили прототип межконтинентальной ракеты
http://ria.ru/defense_safety/20120523/655811074.html
что на фото и что в тексте...

instml

U.S., Canada Agree to Share Space Surveillance Data
ЦитироватьWASHINGTON — The United States and Canada have concluded a five-year agreement for sharing orbital surveillance data and established a framework for negotiating a longer-term deal, according to a U.S. Air Force spokeswoman.

The initial space situational awareness (SSA) data sharing agreement took effect May 4, Air Force spokeswoman Maj. Tracy Bunko said via email May 23. It was signed by Heidi Grant, deputy undersecretary of the U.S. Air Force for international affairs, and Vice Adm. A.B. Donaldson, vice chief of the Defence Staff for the Canadian Department of National Defence.

Canada's planned Sapphire satellite system will play a role in the arrangement, Bunko said. That long-delayed satellite is tentatively slated for launch late this year aboard an Indian rocket.

"Canada's Sapphire will be a space-based electro-optical sensor system functioning as a contributing sensor to the U.S. Space Surveillance Network (SSN)," Bunko wrote. "Sapphire will provide highly accurate tracking of objects in deep space allowing for more timely, complete and accurate SSA. This will improve overall spaceflight safety [through] better conjunction assessment for collision avoidance warning, as well as improve the operational picture and decision space for selecting and executing appropriate courses of action in response to space events and scenarios."

The U.S.-Canadian deal follows an April 30 White House announcement that the United States and Japan will jointly develop a framework for sharing SSA data as part of expanded space-related ties between the countries. The U.S. National Security Space Strategy, released in January 2011, calls for increased partnerships with other nations. The strategy states that shared awareness of the orbital environment will prevent mishaps, misperceptions and mistrust.
http://www.spacenews.com/military/120523-us-canada-ssa-data.html
Go MSL!

instml

China To Help Sri Lanka Launch Telecom Satellite
ЦитироватьPARIS — The government of Sri Lanka on May 25 said it had entered into a partnership with a private company that has contracted with China to build and launch a telecommunications satellite in 2015 or 2016.

A newly formed Sri Lankan company, SupremeSAT (Pvt) Ltd., has signed an agreement with the Sri Lanka Board of Investment that the government said is valued at $20 million and will rise to $320 million as the project develops.

The company has concluded the terms of a construction and launch contract with China Great Wall Industry Corp. of Beijing, which coordinates Chinese commercial satellite and launch services export sales.

SupremeSAT will operate the satellite, a Chinese DFH-4 model, at Sri Lanka's 50 degrees east slot in geostationary orbit. The government statement said the satellite will deliver "broadband and networking services, broadcast solutions, backhaul or range-extension facilities for telecom operators, and services such as e-government and e-learning."

China Great Wall has signed similar in-orbit delivery deals with the governments of Nigeria, Venezuela, Pakistan, Bolivia and Laos.
http://www.spacenews.com/contracts/120525-china-sri-lanka-launch-sat.html
Go MSL!