SpaceX Falcon 9

Автор ATN, 08.09.2005 20:24:10

« назад - далее »

0 Пользователи и 7 гостей просматривают эту тему.

Атяпа

Цитироватьaxxenm пишет:
Еще один аргумент в пользу того что "многоразовость" фэлконалишь рекламный трюк для привлечения внимания неграмотных обывателей.
               
                  
Интересно, а много ли пусков Фалкона покупают неграмотные обыватели, чтобы привлекать их внимание?
И днём и ночью кот - учёный!

Старый

ЦитироватьАтяпа пишет:
Цитироватьaxxenm пишет:
Еще один аргумент в пользу того что "многоразовость" фэлконалишь рекламный трюк для привлечения внимания неграмотных обывателей.
Интересно, а много ли пусков Фалкона покупают неграмотные обыватели, чтобы привлекать их внимание?
Он хотел сказать "неграмотных инвесторов".
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Старый

Цитироватьaxxenm пишет:
Dragon SpX-15 (CRS-15) Falcon 9 (B1045.2) - Canaveral SLC-40 - 06.2018
Какова общая масса ПН в этом запуске?
4200+1712+985=6897 kg?
Почему не садили первую ступень если масса ПН так мала?.
Видимо выгоды от "многоразовости" нет?
Насколько я понимаю это масса доставляемого груза а не всего космического аппарата выводимого на орбиту?
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Apollo13

ЦитироватьСтарый пишет:
Цитироватьaxxenm пишет:
Dragon SpX-15 (CRS-15) Falcon 9 (B1045.2) - Canaveral SLC-40 - 06.2018
Какова общая масса ПН в этом запуске?
4200+1712+985=6897 kg?
Почему не садили первую ступень если масса ПН так мала?.
Видимо выгоды от "многоразовости" нет?
Насколько я понимаю это масса доставляемого груза а не всего космического аппарата выводимого на орбиту?
Это чушь из википедии.

axxenm

ЦитироватьApollo13 пишет:
Это чушь из википедии.
Вместо старомодных полемических ужимок озвучьте ПН фэлкона в этом запуске пожалуйста.
----
Я задал корректный вопрос про массу ПН ...
После того как никто не привел никакой информации, я повторил вопрос - с дополнением  - является ли сумма упоминаемых в разных источниках масс полной ПН в этом полете. 
Причем в форме вопроса , а не утверждения.
И  тут некто выныривает , и исполняет позорное кривляние , в стиле ,то ли 10 летнего ребенка , то ли впавшего в детство 80 летнего старичка.
Причем тратит на свои убогие "типа подколки" больше сил и времени ,нежели на  просто написать ПН.
Повторяю вопросы:
 - какова ПН в этом запуске?
- является ли близкой к верной полной ПН фэлкона сумма упоминаемых в разных источниках масс 4200+1712+985=6897 kg?
 
роскосмос - сборище ворюг и бюрократов
одноразовый Ф9 - лучшая в мире ракета для вывода на ГПО.
ФХ бесперспективная связка дров.
КК Союз - лучший на долгие годы вперед.
Бочки стс-100,крю дрэгон,педерация,орион -
убогие бюрократические выкидыши

axxenm

ЦитироватьСтарый пишет:
Цитироватьaxxenm пишет:
Dragon SpX-15 (CRS-15) Falcon 9 (B1045.2) - Canaveral SLC-40 - 06.2018
Какова общая масса ПН в этом запуске?
4200+1712+985=6897 kg?
Почему не садили первую ступень если масса ПН так мала?.
Видимо выгоды от "многоразовости" нет?
Насколько я понимаю это масса доставляемого груза а не всего космического аппарата выводимого на орбиту?
Это не только масса доставляемого груза..
Присутствует сухая масса дрэгона - 4200
роскосмос - сборище ворюг и бюрократов
одноразовый Ф9 - лучшая в мире ракета для вывода на ГПО.
ФХ бесперспективная связка дров.
КК Союз - лучший на долгие годы вперед.
Бочки стс-100,крю дрэгон,педерация,орион -
убогие бюрократические выкидыши

axxenm

ЦитироватьСтарый пишет:
ЦитироватьАтяпа пишет:
Цитироватьaxxenm пишет:
Еще один аргумент в пользу того что "многоразовость" фэлконалишь рекламный трюк для привлечения внимания неграмотных обывателей.
Интересно, а много ли пусков Фалкона покупают неграмотные обыватели, чтобы привлекать их внимание?
Он хотел сказать "неграмотных инвесторов".
Вы правы  - конечная цель именно "инвесторы" ,
 но посредством создания критической массы неграмотных обывателей.
Ну и плюс бюрократы и политики которые по природе своей не могут игнорировать огромную галдящую толпу.
роскосмос - сборище ворюг и бюрократов
одноразовый Ф9 - лучшая в мире ракета для вывода на ГПО.
ФХ бесперспективная связка дров.
КК Союз - лучший на долгие годы вперед.
Бочки стс-100,крю дрэгон,педерация,орион -
убогие бюрократические выкидыши

axxenm

Самое смешное в поведении претендующего на "юморного доминатора"  Apollo13 ,
что он так и не написал свою версию массы ПН  фалкона , - то есть просто пару цифр, но при этом постоянно мелькает в списке читающих тему  - значит время есть.
тут 2 варианта 
- цифра ПН жутко секретная вещь - только для посвященных
- размышляет - то ли прикинуться ветошью и  не отсвечивать, то ли написать претенциозную реплику ,чтобы заболтать и отпрыгнуть в сторону.
роскосмос - сборище ворюг и бюрократов
одноразовый Ф9 - лучшая в мире ракета для вывода на ГПО.
ФХ бесперспективная связка дров.
КК Союз - лучший на долгие годы вперед.
Бочки стс-100,крю дрэгон,педерация,орион -
убогие бюрократические выкидыши

KBOB

#18348
бу
Цитироватьaxxenm пишет:
ЦитироватьСтарый пишет:
ЦитироватьАтяпа пишет:
Цитироватьaxxenm пишет:
Еще один аргумент в пользу того что "многоразовость" фэлконалишь рекламный трюк для привлечения внимания неграмотных обывателей.
Интересно, а много ли пусков Фалкона покупают неграмотные обыватели, чтобы привлекать их внимание?
Он хотел сказать "неграмотных инвесторов".
Вы правы - конечная цель именно "инвесторы" ,
 но посредством создания критической массы неграмотных обывателей.
Ну и плюс бюрократы и политики которые по природе своей не могут игнорировать огромную галдящую толпу.
Ну это только российские бюрократы и политики с кристально чистой совестью не могут игнорировать огромную галдящую толпу, а в загнивающей Америке еще как могут.
Тут А. Маск ясно объясняет в чем отличие block4 от block5
http://spacenews.com/musk-details-block-5-improvements-to-falcon-9/

TL;DR картинка
Россия больше чем Плутон.

axxenm

Цитироватьaxxenm пишет:
- является ли близкой к верной полной ПН фэлкона сумма упоминаемых в разных источниках масс 4200+1712+985=6897 kg?
Допустим 1278 кг топливо , тогда общая масса будет < 8500 kg... 
Да пусть даже 11 тонн( я добрый и щедрый) .. 
... все равно тратить на запуск одноразовую ракету 
с откровенно хвастливой максимальной (ни разу не запущенной) ПН 22,8 тонн, 
подтверждает мой первоначальный тезис - 
- финансовой выгоды от "многоразовости" нет - 
-только возможность привлечь внимание многих миллионов обывателей(никакого негатива в их адрес, просто оценка их познаний в этой узкой , большинству бесполезной тематике) к своей космической программе , 
а через это расширить базу потенциальных инвесторов 
и приобрести инструмент давления на политиков и бюрократов госструктур.
роскосмос - сборище ворюг и бюрократов
одноразовый Ф9 - лучшая в мире ракета для вывода на ГПО.
ФХ бесперспективная связка дров.
КК Союз - лучший на долгие годы вперед.
Бочки стс-100,крю дрэгон,педерация,орион -
убогие бюрократические выкидыши

KBOB

Цитироватьaxxenm пишет:
Допустим 1278 кг топливо , тогда общая масса будет < 8500 kg...
Да пусть даже 11 тонн( я добрый и щедрый) ..
... все равно тратить на запуск одноразовую ракету
с откровенно хвастливой максимальной (ни разу не запущенной) ПН 22,8 тонн,
подтверждает мой первоначальный тезис -
- финансовой выгоды от "многоразовости" нет -
-только возможность привлечь внимание многих миллионов обывателей(никакого негатива в их адрес, просто оценка их познаний в этой узкой , большинству бесполезной тематике) к своей космической программе ,
а через это расширить базу потенциальных инвесторов
и приобрести инструмент давления на политиков и бюрократов госструктур.
Действительно финансовой выгоды от возврата одной единственной РН устаревшей версии (которую 100% не будут запускать повторно), повторюсь, финансовой выгоды в этом случае нет.

Но какую феерическую теорию заговора вам удалось построить обобщив этот единичный случай на всю концепцию многоразовости.
Россия больше чем Плутон.

Georgea

Цитироватьaxxenm пишет:
Видимо выгоды от "многоразовости" нет?
Из 11 запусков Фалькона-9 в этом году, 7 бустеров летели повторно. Сложно сомневаться, что компании это выгодно. Если бы это была экспериментальная отработка себе в убыток, повторных было бы 2 - 3 от силы.

Но запускать бустер версий 3-4 в третий раз они явно не хотят, да. Почему - мы можем только гадать. Возможно, просто перестраховываются, поскольку выгода от третьего полета заметно меньше, чем от второго, а риски, можно предположить, заметно больше.

tnt22

ЦитироватьMichael Baylor‏ @nextspaceflight 10 ч. назад

IT'S HAPPENING!

SpaceX files for a permit with the FCC to enable an RTLS at Vandenberg Air Force Base for a mission NET September 2018. The mission is not yet known but is most likely SAOCOM 1A.

FCC filing: https://apps.fcc.gov/oetcf/els/reports/STA_Print.cfm?mode=current&application_seq=85873&RequestTimeout=1000 ...


tnt22

ЦитироватьChris B - NSF‏ @NASASpaceflight 4 мин. назад

ARTICLE: SpaceX, ULA near-term manifests take shape, SpaceX aims for 1st RTLS at Vandenberg -

https://www.nasaspaceflight.com/2018/07/spacex-ula-manifests-spacex-1st-rtls-vandenberg/ ...

- By Chris Gebhardt (@ChrisG_NSF)


tnt22

https://spaceflightnow.com/2018/07/06/spacex-could-try-to-land-rocket-in-california-later-this-year/
ЦитироватьSpaceX could try to land rocket in California later this year
July 6, 2018 | Stephen Clark


File photo of a Falcon 9 rocket booster landing at Cape Canaveral Air Force Station, Florida. Credit: SpaceX

A recent federal regulatory filing by SpaceX suggests the company may attempt to return a Falcon 9 rocket booster to Vandenberg Air Force Base in California for the first time later this year.

Landing a Falcon 9 rocket stage at a new onshore recovery pad at Vandenberg would be a new step in SpaceX's plans to retrieve and reuse boosters.

SpaceX has submitted an application to the Federal Communications Commission, which must approve the company's plans to use radio frequencies to communicate with the rocket after landing. In the application, SpaceX requested permission from the FCC for the use of a ground antenna to send commands to a Falcon 9 booster after landing at Vandenberg.

The application does not list a specific mission for SpaceX's planned rocket landing at Vandenberg Air Force Base, but the document posted on the FCC's website covers a period from Sept. 5 through March 5.
Спойлер
The company has prepared a circular concrete landing zone near the Falcon 9's launch pad at the California military base, similar in appearance and function to rocket landing zones constructed at Cape Canaveral Air Force Station.

SpaceX has successfully landed one of its Falcon rocket stages 25 times. On 14 of those missions, the Falcon 9's first stage returned to a landing platform at sea downrange from launch pads in Florida and California, and SpaceX has recovered 11 rockets on land at Cape Canaveral, including two side boosters flown on the maiden Falcon Heavy test launch in February.

But SpaceX has not tried a rocket landing at Vandenberg yet. Environmental and safety reviews by the Air Force, the Federal Aviation Administration, NOAA, and state authorities have cleared SpaceX to proceed with landings after regulators examined how the returns might affect wildlife and natural resources, including seals that could be spooked by sonic booms.

The FAA is in charge of issuing launch and landing licenses to SpaceX and other commercial rocket companies.


File photo of a Falcon 9 launch at Vandenberg Air Force Base, California. Credit: NASA/Bill Ingalls

SpaceX's landing facility at Vandenberg is located at the former Space Launch Complex 4-West, which the Air Force used for Titan 3B and Titan 2 rocket launches through 2003. The Air Force toppled the Titan 2's launch towers in 2014, and SpaceX leased the site from the military in 2015 to reconfigure the property into a landing pad.

While SpaceX's landing zones at Cape Canaveral are several miles from the Falcon 9 rocket's launch pads, the landing zone at Vandenberg is just a quarter-mile — around 400 meters — from the Falcon 9's liftoff point at neighboring Space Launch Complex 4-East.

Onshore rocket landings are less expensive for SpaceX, and they save time for engineers inspecting and refurbishing the boosters for future missions. The deployment and return to port of a drone ship and its support vessels can take up to a week, assuming an on-time launch.

SpaceX's launch manifest at Vandenberg, which is typically used for launches of Earth observation and communications satellites into polar orbits, includes several missions later this year, all using the company's upgraded "Block 5" version of the Falcon 9 rocket.

The next Falcon 9 launch from the California military base, located northwest of Los Angeles, is set for July 20 with 10 Iridium voice and data relay satellites. SpaceX is expected to recover the first stage from that mission on a drone ship deployed from the Port of Los Angeles into the Pacific Ocean.

Several more Falcon 9 missions are planned from Vandenberg before the end of the 2018.

A possible candidate flight for the first booster landing at Vandenberg may be the launch of Argentina's SAOCOM 1A radar reconnaissance satellite, which is expected to lift off no earlier than September.

The last of eight SpaceX launches for Iridium's new-generation communications network is also expected from Vandenberg this fall, along with a rideshare mission sponsored by Seattle-based Spaceflight Industries carrying nearly 50 small satellites from numerous U.S. and international customers.

And Canada's Radarsat Constellation Mission, a collection of three radar imaging satellites, is scheduled for launch on a single Falcon 9 rocket from California no earlier than November.

SpaceX is expected to continue experiments to recover the Falcon 9's payload fairings on upcoming missions from Vandenberg, using a specially-outfitted vessel with a net designed to capture the two halves of the shroud as they descend under parachutes over the Pacific Ocean.
[свернуть]

Apollo13

Предположительно 1050 из Хоторна в Макгрегор.

https://www.reddit.com/r/spacex/comments/8wlngg/fb_group_spotted_a_first_stage_in_western_arizona/



tnt22

ЦитироватьApollo13 пишет:
Предположительно 1050 из Хоторна в Макгрегор
Предположения можно отбросить:
https://www.teslarati.com/spacex-falcon-9-block-5-fleet-production-ramp/ подтверждает номер и пункт назначения
 

tnt22

https://www.teslarati.com/spacex-falcon-9-block-5-fleet-production-ramp/
ЦитироватьSpaceX's reusable Falcon 9 fleet takes shape as rocket booster production ramps

By Eric Ralph
Posted on July 10, 2018

Per a source involved in SpaceX's cross-country rocket transport infrastructure, the company continues to beat the expectations of its closest followers, pointing towards an inflection point in the production and testing of new Falcon 9 Block 5 rocket boosters and upper stages.

Building off of a number of Falcon 9 booster, upper stage, and fairing spottings over the past six weeks, it can reasonably be concluded that SpaceX has completed, shipped, tested (i.e. static fires in Texas), and delivered (to launch sites) as many Falcon 9 rockets in six weeks as were shipped, tested, and launched in the preceding five months – perhaps even 30% more.

This extreme production ramp can be attributed almost entirely to the maturation of Falcon 9 Block 5's design and manufacturing apparatus, owing to the fact that the rocket's most recent (and theoretically final) upgrade necessitated significant changes to almost every major aspect of the Falcon family. Meanwhile, a considerable amount of time and effort had to be directed towards the optimization and production of the first Falcon Heavy, to some extent an entirely bespoke rocket built off of much older Falcon 9 cores and a center core design unlikely to be repeated.
Спойлер

Falcon 9 B1047 spotted in Florida just a short trip away fr om Cape Canaveral, where it will likely launch Telsat 19V in mid-July. (Reddit /u/fatherofzeuss)


What was likely B1049 spotted heading to McGregor, Texas for static fire testing, June 11. (TeslaMotorsClub /u/nwdiver)


What has to be B1050 on its way to McGregor for static fire testing, July 6. (anonymous)

With Falcon Heavy completed and launched in February and the last non-Block 5 booster built, launched, and relaunched in the last three months, Falcon 9 Block 5 has for the first time been allowed to become SpaceX's near-singular focus for manufacturing and testing, both in the Hawthorne factory, the McGregor, TX testing facility, and SpaceX's three launch pads.

This change in focus likely means that SpaceX was finally able to rid itself of what were effectively multiple SKUs (serial versions) of its workhorse rocket, presumably allowing their supplier and manufacturing apparatus to be significantly streamlined. With low-volume production and limited manufacturing space, multiple SKUs were likely a massive challenge for the Hawthorne factory and the McGregor testing facility, wh ere the stand used to test Falcon 9 boosters likely required significant modifications to support Block 5 static fires. Meanwhile, SpaceX's three launch pads in Florida and California all needed their own series of upgrades to transfer from Block 4 to Block 5.


B1047 captured testing in McGregor, Texas, April 2018. (Teslarati/Aero Photo)


Falcon 9 B1049 spotted on stand in McGregor, TX on June 15ю

Regardless, SpaceX has clearly gotten its manufacturing feet back under it and has ever-growing confidence in the nascent Block 5 iteration of Falcon 9. COO and President Gwynne Shotwell noted in a May 2018 CNBC interview that she believed the Hawthorne factory was nominally capable of producing one Merlin engine a day and two Block 5 boosters per month, and this recent burst of activity appears to heartily confirm her estimates. What remains to be seen is if what appears to be a six-week sprint (at least relative to the last year or so of rocket building) will instead prove to be the norm for the second half of 2018 and 2019.

If SpaceX can continue to sustain this extraordinarily rapid-fire pace of rocket production for just the next six months, the company could round out 2018 with a strong start to what Shotwell described would be a "sizable fleet" of Falcon boosters. Block 5 boosters B1047, B1048, and B1049 are now finished with static fire testing in McGregor after shipping from Hawthorne and either at launch sites or on their way, while B1050 most likely just arrived at McGregor for its own static fire. The first successfully launched and recovered Block 5 booster (B1046) was said by CEO Elon Musk to be undergoing a thorough teardown analysis – a process that almost certainly has been completed given the burst of Block 5 shipments and testing – and should be free to support additional launches later this year.
[свернуть]
If SpaceX continues to produce nearly two boosters per month, the company could round out 2018 with a fleet of nearly 16 Falcon 9 boosters, each of which has been designed to support anywhere from a handful to a hundred reuses.

tnt22

https://www.teslarati.com/spacex-mr-steven-arm-upgrade-complete-quadruple-size-net/
Цитировать[SIZE=8]SpaceX completes vast Mr Steven arm upgrades for quadruple-sized net[/SIZE]

By Eric Ralph
Posted on July 11, 2018

Scarcely 48 hours after they began, SpaceX technicians have already completed installation of all four of Falcon fairing recovery vessel Mr Steven's new and dramatically larger arms, as well as eight giant struts. All that remains to be installed is an upgraded net, said by CEO Elon Musk to have four times the area of its predecessor.

Put simply, it's difficult to express how large these upgraded arms really are, and photos still only give a partial sense of their scale. SpaceX technicians busy installing the new arms on July 10th nevertheless offer a fleeting appreciation of the true size of this new payload fairing recovery apparatus, which will hopefully see its first operational debut in just two weeks with a fairing recovery attempt after the Iridium-7 Falcon 9 mission, July 25th.
Спойлер

A few SpaceX technicians examine one of Mr Steven's newly-attached arms and struts. (Pauline Acalin)


Mr Steven and the ever mysterious inflatable ring now floating at Berth 240, July 10. (Pauline Acalin)

ALL ARMS ON DECK

While it's difficult to estimate from photos alone, it appears that Mr Steven's new arms are minimum of roughly 65 meters squared, assuming a square aspect ratio. In other words, the vessel's next and newest net could have an area as large as 3600 square meters (~40,000 square feet, ~0.85 acres), easily more than quadruple the size of Mr Steven's previous net. For comparison, the massive autonomous spaceport drone ships (ASDS) SpaceX often recovers its Falcon 9 and Heavy boosters aboard have a usable landing area of roughly 45,000 square feet, a little more than 10% larger than Mr Steven's new net.

With these vast new arms, struts, and (soon enough) net, SpaceX is likely as close as they have ever been to successfully catching a Falcon 9 fairing, an achievement that would likely allow the company to begin reusing the large carbon fiber-composite shrouds almost immediately. Critically, although SpaceX appears to have begun attaching recovery hardware to both fairing halves in recent West Coast attempts, it remains to be seen whether Mr Steven's new claw apparatus will be able to catch both halves, thus closing the gap on fairing recovery without necessitating the leasing and modification of perhaps three additional copies of the vessel.


A before and after comparison of Mr Steven's old and new arms. (Pauline Acalin)


Even at this zoom, the human workers are difficult to make out. (Pauline Acalin)


E N H A N C E. (Pauline Acalin)

Adding three recovery-critical ships (two for West Coast missions, two for East Coast missions) to SpaceX's already massive blue-water fleet could significantly raise the operating costs of each recovery attempt, as well as generally adding considerable complexity to the orchestration of those fleets come launch time. Perhaps not. Still, if Mr Steven sees success with his 4Xed net and arms, chances are very good that SpaceX will lease and modify another Fast Supply Vessel – if they already haven't done so – to provide the company's higher-volume East Coast launch facilities with their own, dedicated fairing catcher. Mrs Steven awaits...

ZEROING IN ON FALCON FAIRINGS

Worth noting, SpaceX may have already halved the error margin officially advertised for the parafoil guidance units it procured from Canadian supplier MMIST, apparently missing Mr Steven by about 50 meters while MMIST suggests a 50% chance of successfully landing a payload in a 100-meter sphere. Given the significant expense likely incurred by designing, building, installing, and testing two distinct net and arm systems aboard Mr Steven, it's safe to say that SpaceX engineers and technicians believe there is a very strong chance that the newest solution will successfully close the fairing recovery gap, said by CEO Elon Musk to be a rather literal 50 meters between the vessel's old net and the unforgiving ocean surface.

With an additional 30 meters (~100 feet) of reach in both axes, the new net alone may be able to shrink that error margin by ~60%. Perhaps the fact that it also appears to cover (and thus protect) Mr Steven's wheelhouse will allow the vessel more leeway to aggressively maneuver as the fairing nears touchdown, providing that final 20-meter leap to slip his net under the fall halves.

In the meantime, we will ponder who exactly SpaceX is procuring a 40,000 square foot net from.


Incredibly, this artist rendering of a much larger net installed on Mr Steven was perhaps two or more times smaller than the solution now installed on the vessel. (Reese Wilson)
[свернуть]

tnt22

ЦитироватьTESLARATI‏ @Teslarati 9 июл.

SpaceX's Mr Steven spotted with gigantic new arm as it undergoes upgrades for upcoming Falcon 9 fairing catch attempt https://www.teslarati.com/spacex-mr-steven-upgraded-arm-installed-catch-fairing/ ... via @13ericralph31 @w00ki33

Pauline Acalin‏ @w00ki33 9 июл.

It's massive, as are those supports! Such an awesome event to witness.