CST-100 Starliner (Boe-OFT 2) – Atlas V N22 (AV-082) – Canaveral SLC-41 – 2022

Автор zandr, 07.04.2020 20:48:08

« предыдущая - следующая »

0 Пользователей и 3 гостей просматривают эту тему.

zandr

07.04.2020 20:48:08 Последнее редактирование: 21.09.2021 23:09:30 от zandr
https://ria.ru/20200407/1569664985.html
Цитата: undefinedКорабль Starliner совершит повторный испытательный полет без экипажа
МОСКВА, 7 апр - РИА Новости. Космический корабль Starliner совершит повторный испытательный полет без экипажа к Международной космической станции после проблем в первом полете в декабре 2019 года, сообщила компания Boeing.
Цитата: undefined"Мы выбрали повторение орбитального испытательного полета, чтобы продемонстрировать качество систем корабля Starliner. Еще один полет без экипажа позволит нам завершить выполнение всех задач испытательного полета и оценить эффективность работы второго корабля Starliner бесплатно для налогоплательщиков",
- говорится в сообщении на сайте компании.
В декабре 2019 года был запущен первый корабль Starliner без экипажа, но по техническим причинам его стыковка с МКС была отменена. В январе 2020 года компания Boeing сообщила, что НАСА анализирует необходимость повторного беспилотного полета Starliner и что заложила 410 миллионов долларов на такую возможность.
В начале марта заместитель руководителя НАСА по пилотируемым программам Дуглас Ловерро сообщил, что по результатам первого беспилотного полета Starliner специалисты выявили более 60 требующих решения проблем. Он отметил, что корабль могли дважды потерять.
 Ранее:
В 2011 году была выведена из эксплуатации американская многоразовая пилотируемая транспортная система Space Shuttle. После этого экипажи на МКС доставляют только российские корабли "Союз". В США для отправки астронавтов на станцию разработаны новые пилотируемые корабли: Crew Dragon - компанией SpaceX, Starliner - компанией Boeing.

https://tass.ru/kosmos/8176867
Цитата: undefinedВ Boeing рассчитывают провести новый беспилотный полет корабля Starliner этой осенью
НЬЮ-ЙОРК, 7 апреля. /Корр. ТАСС Иван Пильщиков/. Американская корпорация Boeing предполагает, что новый испытательный полет ее корабля Starliner без экипажа будет проведен осенью 2020 года. Об этом сообщила в понедельник корреспонденту ТАСС официальный представитель компании Ребекка Риган.
Цитата: undefined"Boeing взаимодействует с Национальным управлением США по аэронавтике и исследованию космического пространства (NASA), чтобы определить приемлемые сроки второго испытательного орбитального полета, - сказала она. - Хотя детали еще не подтверждены, мы ожидаем, что полет состоится осенью 2020 года".
"Мы решили вновь провести испытательный орбитальный полет, чтобы продемонстрировать качество систем Starliner, - говорится в заявлении, опубликованном ранее в понедельник. - Еще один полет в беспилотном режиме позволит нам выполнить все задачи летных испытаний и оценить работу второго корабля Starliner без каких-либо затрат для налогоплательщиков". В компании пояснили, что лишь после этого компания намерена "доставить астронавтов на МКС".
 Ранее:
Starliner был запущен 20 декабря 2019 года в беспилотном режиме к Международной космической станции (МКС) с авиабазы на мысе Канаверал (штат Флорида) с помощью ракеты-носителя Atlas V. Из-за технических неполадок запланированная стыковка корабля с орбитальным комплексом была отменена. Одной из причин был признан сбой в системе подсчета полетного времени. В итоге корабль был возвращен на Землю.
Новый американский корабль Starliner, разработанный Boeing, имеет массу 13 тонн. Он рассчитан на экипаж из семи человек и способен в течение 60 часов осуществлять автономный полет.

ХВ.

07.04.2020 22:29:07 #1 Последнее редактирование: 07.04.2020 22:32:31 от ХВ.
Про беспилотный полёт сказали. А какие прогнозы на сроки пилотируемого полёта? 2020 год или как наиболее вероятный 2021-й ?
Понятное дело, что всё зависит от результатов осеннего беспилотного полёта. Но будем полагать, что он пройдёт на 90% успешно - корабль состыкуется с МКС и удачно приземлится.

tnt22

Цитата Jeff Foust @jeff_foust 27 мин. назад

OFT: no earlier than (NET) December [although could slip to January]
CFT: NET June 2021
Starliner-1 (1st operational mission): NET late December 2021

Цитата Jim Bridenstine @JimBridenstine 34 мин. назад

.@BoeingSpace and our @Commercial_Crew teams are making good progress toward a second uncrewed flight test of the Starliner spacecraft to @Space_Station later this year and flights with astronauts in 2021:

https://www.nasa.gov/feature/boeing-s-starliner-makes-progress-ahead-of-flight-test-with-astronauts

Crasher

Цитата: ХВ. от 07.04.2020 22:29:07Про беспилотный полёт сказали. А какие прогнозы на сроки пилотируемого полёта? 2020 год или как наиболее вероятный 2021-й ?
Понятное дело, что всё зависит от результатов осеннего беспилотного полёта. Но будем полагать, что он пройдёт на 90% успешно - корабль состыкуется с МКС и удачно приземлится.
По последней инфе - первый тестовый пилотируемый "не раньше июня 2021"

tnt22

Цитата Stephen Clark @StephenClark1 12 мин. назад

ASAP's Don McErlean says Boeing is aggressively pursuing solutions to problems encountered on the Starliner's OFT test flight in Dec. 2019.

"It remains to be seen whether or not [Boeing] will be able to support the schedule" for the OFT-2 mission in December/January.

zandr

https://novosti-kosmonavtiki.ru/news/76238/
ЦитатаГруппа безопасности НАСА высказала сомнения в план-графике испытательных полетов Starliner
Члены группы безопасности НАСА высказались на тему план-графика полетов пилотируемого транспортного корабля Starliner, сообщает Ecoruspace. В своем заявлении они отметили:

1. Хотя Boeing добивается значительного прогресса в осуществлении доработок CST-100 Starliner, у нее есть сомнения в том, что работа может быть выполнена вовремя и компания сможет осуществить еще один испытательный полет в этом году.
2. Корабль Starliner для миссии OFT-2 готов на 80 процентов, а сервисный модуль для этой миссии готов на 90 процентов. Другие компоненты для этой миссии, включая РН Atlas-5 и адаптер космического аппарата, либо уже доставлены, либо находятся в стадии завершения.
3. В случае если эти испытательные полеты Starliner пройдут по расписанию и будут успешными, то корабль может начать регулярную ротацию экипажей МКС уже конце 2021 года.

В то же самое время комитет по безопасности НАСА высказался на тему лунной программы и отметил, что возможное сокращение и неопределенность в финансировании этого направления деятельности может привести к «инженерным компромиссам» в программе Артемида.
Также в комитете отмечают, что вопрос финансирования не находится непосредственно под контролем НАСА, а является "слабостью нынешней федеральной бюджетной среды", которая затягивает принятие решений по федеральным бюджетам.
А.Ж.

tnt22

Цитата Emre Kelly @EmreKelly 12 мин. назад

Side note: Boeing and NASA are looking at Jan. 4, 2021 for Starliner's uncrewed test re-flight. Then possibly the crewed launch in April.

tnt22

Цитата Boeing Space @BoeingSpace 1 ч. назад

#Starliner is one step closer to launch.
Our team at @NASAKennedy installed the base heat shield on the reusable Orbital Flight Test-2 crew module. The heat shield protects the spacecraft and future crew from re-entry temperatures as hot as 3,000° F. #IAC2020

https://video.twimg.com/ext_tw_video/1316400902383730688/pu/vid/1280x720/ulk8jSBUEfT8Dw70.mp4 (0:20)

tnt22


tnt22

Цитата The Boeing Company @Boeing 50 мин

We are targeting March 29, 2021 for our #Starliner's Orbital Flight Test-2.

https://starlinerupdates.com/nasa-and-boeing-target-new-launch-date-for-next-starliner-flight-test/

ЦитатаNASA and Boeing Target New Launch Date for Next Starliner Flight Test
December 9, 2020


Boeing technicians install the backshells on the Orbital Flight Test 2 Crew Module

NASA and Boeing are targeting March 29 for the launch of Starliner's second uncrewed flight test to the International Space Station as part of the agency's Commercial Crew Program. Orbital Flight Test-2 (OFT-2) is a critical developmental milestone on the company's path toward flying crew missions for NASA.

During OFT-2, the CST-100 Starliner spacecraft will launch on a United Launch Alliance Atlas V rocket from Space Launch Complex-41 at Cape Canaveral Air Force Station in Florida, dock to the International Space Station and return to land in the western United States about a week later as part of an end-to-end test to prove the system is ready to fly crew.

The OFT-2 Starliner spacecraft is nearing final assembly inside the company's Commercial Crew and Cargo Processing Facility at NASA's Kennedy Space Center in Florida. The vehicle's reusable crew module has been powered up and final checkouts of the avionics, power and propulsion systems are nearing completion. The spacecraft's parachutes, landing airbags, base heat shield, and its back shells are installed signifying the completion of the vehicle build phase. In the coming weeks, teams will load the crew module with cargo, including Rosie the Rocketeer, and weigh the vehicle before mating it to its service module, which is already complete.

In parallel, Boeing technicians continue to refurbish the crew module flown on Starliner's first Orbital Flight Test while also building a brand-new service module for NASA's Boeing Crew Flight Test (CFT), which is targeted for launch in summer 2021, following a successful OFT-2 mission.

NASA astronauts Barry "Butch" Wilmore, Mike Fincke, and Nicole Mann continue to train for CFT, the inaugural crewed flight of the Starliner spacecraft. After the completion of both test flights, NASA astronauts Sunita Williams, Josh Cassada and Jeanette Epps will launch on the Starliner-1 mission, the first of six crew rotation missions NASA and Boeing will fly as part of the agency's Commercial Crew Program.

Formal qualification of Starliner's flight software also is underway inside Boeing's Avionics and Software Integration Lab in Houston. Teams are running both static and dynamic testing of the vehicle's software to ensure it's coded as designed and incorporates all mission requirements. Test teams then will perform an entire end-to-end mission scenario, from prelaunch to docking and undocking to landing, using a high-fidelity suite of hardware before flying the OFT-2 mission.

"NASA and Boeing are doing a tremendous amount of work on all aspects of their flight software running numerous cases through the Boeing high fidelity simulation environment that includes the Starliner avionics," said Steve Stich, manager of NASA's Commercial Crew Program.

Boeing has worked hand-in-hand with NASA to address all of the lessons learned from Starliner's first flight. The company is more than 90% complete in closing out all the recommended actions developed by a joint NASA and Boeing Independent Review Team, even those that were not mandatory, ahead of Starliner's second uncrewed flight test.

United Launch Alliance also is making progress with the OFT-2 Atlas V hardware at Cape Canaveral Air Force Station in Florida and ready for processing for the upcoming OFT-2 launch. The Centaur upper stage for CFT is complete, and all hardware for the CFT mission is on track for an early 2021 delivery to the launch site. The hardware to support Starliner-1 is in progress.

"The progress we're making ahead of Starliner's next flight is laying the groundwork for safe and reliable transportation services for NASA and a variety of customers for many years to come," said John Vollmer, Starliner's vice president and program manager at Boeing. "With each vehicle closeout, line of code tested, and document delivered, we're on a path to proving we have a robust, fully operational vehicle. It's truly a team with effort with NASA and our industry partners."


The Orbital Flight Test-2 Service Module is complete.

sas


Dr.Cox

Цитата: sas от 10.12.2020 14:51:39Ну у этих то что может пойти не так...
У этих? Да практически что угодно... ;)

Дмитрий Инфан

Будем надеяться, что всё пойдёт как надо.

tnt22

Цитата Boeing Space @BoeingSpace 2 ч. назад

It takes a special person to dedicate their lives to human spaceflight. The official patch for #Starliner's Orbital Flight Test-2 mission is inspired by our team and depicts the @Commercial_Crew journey made possible by their hard work.

https://video.twimg.com/tweet_video/EpXg9qjXEAAiV2H.mp4 (0:06)

https://www.boeing.com/features/2020/12/a-significant-symbol-for-starliner.page

ЦитатаA significant symbol for Starliner
Program's newest flight test patch revealed
December 16, 2020 in Space


Official Starliner Orbital Flight Test-2 mission patch. See below to learn about the symbolism in the design.

For decades, patches have served as iconic representations of our nation's human spaceflight programs flight tests and missions. The patches are composed of symbols, colors and icons that represent the objectives of and significance behind each endeavor beyond Earth's atmosphere.

In 2019, Boeing rolled out the CST-100 Starliner program's first-ever flight test patches, representing different phases of the spacecraft's test campaign: the Pad Abort Test (PAT), the first Orbital Flight Test (OFT), and the Crew Flight Test (CFT). As the program presses ahead toward the launch of its second orbital flight test (OFT-2), this tradition also presses ahead, with a fourth flight test patch designed with Starliner teammates serving as its inspiration. "The success of the OFT-2 mission will be a reflection of the determination and diligence of my teammates on the Starliner program," said Chris Ferguson, Starliner's director of Crew and Mission Operations. "This mission is personal to them and to our company. We wanted this patch to reflect that."

Keep reading to learn more about the symbolism in the OFT-2 patch -- and be on the lookout for them to go on sale at the Boeing Store Space Shop as we get closer to the mission.

Orbital Flight Test - 2


The patch's five sides represent the five phases of Starliner's development with NASA and the five seats available on a flight to the International Space Station (ISS). A predominantly purple color scheme reflects the devotion and pride we have for this program and its future. At the micro level, the thumbprint pattern over the Earth represents every unique and diverse teammate working on the Starliner. It's a symbol of the people who have been hands-on preparing our spacecraft for a safe flight. It represents those who are in the factory each day building the spacecraft as well as those who have had a hand in designing, testing, coding and training so we can get OFT-2 right. At a macro level, the thumbprint represents how deeply personal this mission is to Boeing, as human spaceflight has been and always will be a part of our company's DNA. The three white lines curved above "Earth" represent our methodical steps to reach low Earth orbit and Starliner's three flight test missions to space. The ISS is depicted in its entirety to symbolize our commitment to docking there and achieving all flight test objectives. NASA's iconic astronaut emblem (three lines converging at a star) tops off the patch, demonstrating crew safety as our top priority.

Чебурашка

Софт для Стралайнера сертифицировали https://twitter.com/SpaceflightNow/status/1351189249723400196

ЦитатаBoeing says it has re-qualified software for the Starliner crew capsule after errors cut short the craft's first orbital test flight in 2019, setting the stage for an end-to-end simulation before a redo of the demo flight in March.


Чебурашка

Соединили спускаемый аппарат с агрегатным отсеком

Кто-то тут рассказывал, что лестницы-стремянки запрещены на таких производствах


zandr

25.01.2021 20:58:49 #16 Последнее редактирование: 25.01.2021 21:08:39 от zandr
В процессе:
https://blogs.nasa.gov/commercialcrew/2021/01/25/nasa-and-boeing-target-new-launch-date-for-next-starliner-flight-test-2/
NASA and Boeing Target New Launch Date for Next Starliner Flight Test
Technicians observe Boeing's Starliner crew module being placed on top of the service module in the Commercial Crew and Cargo Processing Facility at NASA's Kennedy Space Center in Florida on Jan. 14, 2021.Technicians observe Boeing's Starliner crew module being placed on top of the service module in the Commercial Crew and Cargo Processing Facility at NASA's Kennedy Space Center in Florida on Jan. 14, 2021. The Starliner spacecraft is being prepared for Boeing's second Orbital Flight Test (OFT-2). As part of the agency's Commercial Crew Program, OFT-2 is a critical developmental milestone on the company's path to fly crew missions for NASA. Photo credit: Boeing/John Proferes
NASA and Boeing are targeting no earlier than Thursday, March 25, for the launch of Starliner's second uncrewed flight test as part of the agency's Commercial Crew Program. Boeing's Orbital Flight Test-2, or OFT-2, is a critical developmental milestone on the company's path to fly crew missions for NASA to the International Space Station.
 Скрытый текст:
The target launch date is enabled by an opening on the Eastern Range, the availability of the United Launch Alliance Atlas V rocket, steady progress on hardware and software, and an International Space Station docking opportunity.
Boeing recently mated the spacecraft's reusable crew module on its brand new service module inside the Starliner production factory at Kennedy Space Center in Florida. Teams are working to complete outfitting of the vehicle's interior before loading cargo and conducting final spacecraft checkouts.
Boeing also recently completed the formal requalification of Starliner's OFT-2 flight software. Teams conducted a full software review and several series of tests to verify Starliner's software meets design specifications. Boeing also will complete an end-to-end simulation of the OFT-2 test flight using flight hardware and final versions of Starliner's flight software to model the vehicle's expected behavior before flight.
The OFT-2 mission will launch Starliner on a United Launch Alliance Atlas V rocket from Space Launch Complex-41 at Cape Canaveral Space Force Station in Florida, dock to the space station and return to land in the western United States about a week later as part of an end-to-end test flight to prove the system is ready to fly crew.

zandr

https://twitter.com/BoeingSpace/status/1356986033687117826
ЦитатаBoeing Space  @BoeingSpace
We recently mated the #Starliner OFT-2 crew and service modules inside our production factory at @NASAKennedy. Although Starliner gets a new service module for each flight, this reusable crew module is also slated to fly our first operational mission after the Crew Flight Test.

Chris Marshall  @ChrisDMarshall
How long does it take to refurbish ready for the next flight?

Ian Atkinson  @IanPineapple
About 6 months

Astro Cat

Цитата: zandr от 03.02.2021 19:42:08About 6 months

"Мы сидим, а денежки идут!" (с) девиз Боинга сегодня? )))

zandr

https://starlinerupdates.com/boeing-starliner-progress-to-launch/
ЦитатаBoeing Starliner Progress to Launch
February 17, 2021
 Скрытый текст:
Boeing continues to support NASA as it reviews flight readiness products and we prepare the CST-100 Starliner spacecraft ahead of the Orbital Flight Test-2 (OFT-2) uncrewed mission to and from the International Space Station.
"We appreciate the significant work NASA is undertaking ahead of launch," said John Vollmer, Starliner's vice president and program manager at Boeing. "We're fully engaged in the agency's review process to ensure confidence in the spacecraft."
With formal software tests completed, Boeing is continuing with flight preparations. We are ready to conduct a mission rehearsal, using flight hardware and final flight software, to ensure the readiness of the team and combined systems.
Hardware processing is also concluding. We recently moved the spacecraft into the Hazardous Processing Area in anticipation of propellant load. We continue to address final observations and have successfully replaced avionics units affected by a power surge during final checkouts. We continue to ensure product safety of our spacecraft and we are addressing any emerging issues in a timely manner.
NASA and Boeing teams in Houston are now contending with widespread power outages and other winter storm-related impacts in the region. Despite this, the team remains focused on the safety and quality of the spacecraft and a successful launch no earlier than April 2.