SpaceX

Автор igorvs, 14.08.2013 21:08:38

« назад - далее »

0 Пользователи и 2 гостей просматривают эту тему.

Старый

ЦитироватьApollo13 пишет:
Придумайте подпись сами...
"Спейс Икс - компания 3.14дорасов"
Ничего оскорбительного, счас 3.14дорас это толерантно.
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Старый

Кстати. Сижу же на работе. Показал фотографию мужикам.
Мужики говорят: эта толпа - фигня, у них там сам Маск судя по роже - явный 3.14дор.
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Штуцер

ЦитироватьСтарый пишет:
Показал фотографию мужикам.
Мужики говорят: эта толпа - фигня, у них там сам Маск судя по роже - явный 3.14дор.
Рыбак рыбака....

ЗЫ А две предкрайние подружки слева - весьма и весьма внушительные специалистки в ракетной технике.
Но в виде обломков различных ракет
Останутся наши следы!

Старый

ЦитироватьШтуцер пишет:
ЦитироватьСтарый пишет:
Показал фотографию мужикам.
Мужики говорят: эта толпа - фигня, у них там сам Маск судя по роже - явный 3.14дор.
Рыбак рыбака....
ЗЫ А две предкрайние подружки слева - весьма и весьма внушительные специалистки в ракетной технике.
А меня ошарашило что наши мужики знают в лицо Маска.
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

кукушка

Половинка обтекателя для Falcon 9 близ главного завода SpaceX в Хотторне

кукушка

СТРОИТЕЛЬСТВО ЗАВОДА BFR.

Между тем, серьезный демонтаж начался на месте будущего завода ракет BFR на причале Berth 240, где производится ряд подготовительных мероприятий перед тем, как начнется более крупномасштабное строительство. Гигантская куча сломанного бетона может говорить о том, что в процессе строительства производится оценка, ремонт или замена коммунальных и трубопроводных систем, которые в настоящее время похоронены под объектом. Заброшенные обтекатели Falcon 9, выловленные из Тихого океана весьма экзотически смотрятся, в то время как строительные бригады начинают первые этапы процесса, который в конечном итоге завершится окончанием строительства завода для самой перспективной ракеты BFR , которая заменит устаревшую Falcon 9, Falcon Heavy и их обтекатели.

На основе положений о землепользовании, опубликованных в марте 2018 года, строительство будет разделено на две фазы: первая фаза сфокусируется на строительстве небольшого промежуточного здания, которое будет способно поддерживать ограниченные работы по восстановлению ракет Falcon и, возможно, первоначального строительства прототипа BFR, что позволит переместить этот процесс из временной палатки, в которой он сейчас находится. Вторя фаза ознаменует начало крупномасштабного строительства на всей территории вокруг начального объекта, что потребует сноса одного из исторических зданий Berth 240. По прогнозам, первый этап продлится 16-18 месяцев после начала стройки, после чего завод будет завершен к середине или концу 2019 года.

Источник


Спойлер


[свернуть]

Трип Хэррис (Trip Harriss), менеджер команды SpaceX по возврату ступеней.
twitter.com/SpaceXTrip/status/1009983737872801792

Спойлер
[свернуть]

mihalchuk

ЦитироватьСтарый пишет:
ЦитироватьШтуцер пишет:
ЦитироватьСтарый пишет:
Показал фотографию мужикам.
Мужики говорят: эта толпа - фигня, у них там сам Маск судя по роже - явный 3.14дор.
Рыбак рыбака....
ЗЫ А две предкрайние подружки слева - весьма и весьма внушительные специалистки в ракетной технике.
А меня ошарашило что наши мужики знают в лицо Маска.
Маск - это кумир нашей молодёжи.

Старый

Цитироватьmihalchuk пишет:
ЦитироватьСтарый пишет: 
А меня ошарашило что наши мужики знают в лицо Маска.
Маск - это кумир нашей молодёжи.
У нас мужики моего возраста. Они то какраз и знают. А молодёжь не знает кто делает Теслу.
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

кукушка

На частный космодром SpaceX близ городка Бока Чика (штат Техас, США) привезли бак для жидкого кислорода.


фотки транспортировки ёмкости LOX:

Спойлер




[свернуть]

Ёмкость на транспортировочнике загнали около передающего комплекса, на следующей фотке предполагаемое место устаноки ёмкости жидкого кислорода LOX.

Спойлер


[свернуть]

кукушка

Обновлённый Mr. Steven готовится к очередной попытке поймать половинку обтекателя в ходе пуска Iridium NEXT-7, который запланирован на 25 июля.



Спойлер




[свернуть]

Astro Cat

Бгг. Вот это "сачек"! Надо Маску подсказать ловить вертолетом с крючком на тросе.

tnt22

ЦитироватьMr. Steven‏ @FairingCatcher 1 ч. назад

I got me a new net for some sky fishing By kegman83 on reddit  ;)


tnt22

ЦитироватьSpaceX‏Подлинная учетная запись @SpaceX 11 мин. назад

Mr. Steven—now with more net. SpaceX's fairing recovery vessel has been fitted with a 4x larger net ahead of its next recovery attempt targeted for later this month. http://instagram.com/p/BlLYeNnFZNA/ 


tnt22

https://www.teslarati.com/spacex-falcon-9-largest-commercial-satellite-launch/
ЦитироватьSpaceX delivers largest commercial satellite in kick off of Falcon 9 marathon

By Eric Ralph
Posted on July 22, 2018

SpaceX has successfully completed its 13th launch of 2018, kicking off a marathon of three new Falcon 9 Block 5 booster debuts with the launch of the Telstar 19V communications satellite, potentially breaking the record for the largest commercial satellite ever launched at 7000 kg (15,500 lb).

Despite the heft of its payload and partially thanks to a slightly lower parking orbit for the satellite, Falcon 9 booster B1047 – the second Block 5 booster to roll off the assembly line – managed to successfully land aboard the autonomous spaceport drone ship (ASDS) Of Course I Still Love You (OCISLY), stationed approximately 650 km (400 mi) off the Florida coast at launch time.
Спойлер
While the booster was unable to maintain a live video feed through its high-speed reentry and Atlantic landing, SpaceX's cameras on OCISLY managed to reconnect a few seconds after touchdown to show the 50-meter (160-foot) tall rocket safely resting on the drone ship. As the webcast host noted, Falcon 9 Block 5 features a number of prominent upgrades designed to enable levels of reusability and reliability essentially unprecedented in the world of orbital rocketry.


B1047 created an extraordinary ring vortex rainbow as it smashed through Max Q, the point of highest aerodynamic stress on the rocket. (Tom Cross)


B1047 before the launch of Telstar 19V. (Tom Cross)


B1047 before the launch of Telstar 19V. (Tom Cross)


B1047 before the launch of Telstar 19V. (Tom Cross)
[свернуть]
ROCKET TRIALS

Now more than two months after the first Block 5 booster's – B1046 – debut in May 2018, the software engineer hosting SpaceX's Telstar 19V webcast was likely speaking more from a place of experience than of hope. Per CEO Elon Musk's press call just prior to Block 5's debut, he noted that SpaceX intended to conduct an extensive analysis of that pathfinder booster, including significant disassembly and perhaps some limited destructive testing of certain critical or high-risk components. Musk didn't expect B1046 to fly for at least another "couple of months".

This is critical because SpaceX's manifest over the next several weeks is fairly aggressive – Iridium-7 is scheduled to lift off from Vandenberg, CA three days from today (July 25th), the next Florida launch is aiming for a static fire next weekend and a launch NET 1:19 am EDT August 2, and the second imminent Florida mission is penciled in for launch NET 11:35 pm EDT August 17. Those rapid-fire Florida launches will push both SpaceX's pad and drone ship turnaround capabilities to their limits, requiring almost non-stop work to ensure both are available for the next mission in two weeks or less.
Спойлер

SpaceX's West Coast landing zone is preparing for its own debut, currently H2 2018. (Teslarati)


Falcon 9 B1047 prepped for launch at Pad 40, July 21. (SpaceX)


Falcon 9 B1043 rolls out to SpaceX's VAFB SLC-4E pad, May 2018. (Pauline Acalin)
[свернуть]
Not to be (at least relatively) one-upped, SpaceX's Vandenberg launch pad – known as SLC-4E – is scheduled to push its own turnaround limits by flying two missions in roughly 40 days, just shy of the current SpaceX record of 36 days between launches. Perhaps more excitingly, that September 4 SAOCOM 1A mission looks like a prime candidate for the debut of SpaceX's yet-unused Californian landing zone, barely spitting distance from the SLC-4E launch pad.

Still, the question remains: what boosters are going to launch these four missions?
    [/li]
  • B1051 is not believed to have left the Hawthorne, CA factory yet, and has been stated by NASA to be reserved for the first uncrewed Crew Dragon mission (DM-1), unlikely to occur before Q4 2018.
  • B1050 is currently on-stand in McGregor, TX and is likely to be shipped to a launch pad within a week or two.
  • B1049 was almost certainly shipped to Florida to support either of the two upcoming August launches.
  • B1048 will launch Iridium-7 on July 25, land on Just Read The Instructions, and likely remain in California for future VAFB missions.
  • B1047 just successfully launched Telstar 19V (July 22) and will be brought back to Port Canaveral over the next several days before heading to one of SpaceX's Florida refurbishment facilities, presumably to prepare for an imminent future launch.
  • B1046 is likely disassembled in Hawthorne, CA, unable to support a launch for another few weeks – perhaps it's nearly ready, however
Спойлер

Three Falcon 9 boosters captured in various states of transport and testing over the last six weeks, two of which are B1047 and B1048. (Teslarati/Tesla Motors Club/Reddit/Facebook)
[свернуть]
Put simply, it seems almost impossible for SpaceX to accomplish its ambitious manifest over the next 4-6 weeks without reusing a freshly-recovered Falcon 9 Block 5 booster. B1046 is a possibility, as is B1047 or B1048, although the latter two options would smash SpaceX's previous record for Falcon booster turnaround (~70 days) by more than half, requiring in a return to shore, refurbishment or nondestructive analysis, and preparation for a static fire in as few as ~14-21 days.

Regardless, B1047's successful Telstar 19V launch and landing have kicked off what is bound to be an extremely exciting period for SpaceX and its aspirations of highly-reusable rocketry.

tnt22

https://www.teslarati.com/how-spacex-catches-fairing-mr-steven-net/
ЦитироватьSpaceX will use a parasail guidance system to land Falcon 9's fairing into a huge net

By Eric Ralph
Posted on July 24, 2018

SpaceX recovery vessel Mr Steven officially departed Port of Los Angeles on the evening of July 23 and is speeding towards its first Falcon 9 fairing recovery attempt since a major series of refits and upgrades. With massive new arms and usable net area increased fourfold, chances are better than they've ever been for the iconic clawboat to at last snag its first true 'catch' of a parasailing payload fairing.

Set to be stationed roughly 900 km (600 mi) southwest of the California coast, Mr Steven's vast new net should dramatically even the playing field, cutting the effective error margin for each fairing catch attempt by as much as 60% on its own. An extra ~30 meters of net both length and width-wise would functionally act as a cushion for the ~50-meter accuracy the fairings have demonstrated thus far (i.e. halves missed Mr Steven's smaller, original net by 50 m).

Still, the question remains for many people: how exactly does Mr Steven 'catch' a clamshell fairing half, and how does that fairing half find its way to Mr Steven?


SpaceX's fairing catcher Mr Steven prepares to debut his new net and arms to catch a Falcon 9 payload fairing, NET July 25. (Pauline Acalin)

A PARASAIL AND A PRAYER
Спойлер
Each Falcon 9 fairing is a two-piece 1600 kg sandwich of carbon fiber composites and aluminum honeycomb, as well as internal dressings of soundproofing panels, cold nitrogen gas thrusters for attitude control in vacuum, and finally the parafoil and control hardware/avionics necessary to safely recover the fragile halves. Stretching 13m long and 5.2m wide (43ft x 17ft), SpaceX has partially worked with contractors already experts in the art of autonomously guiding parasails with payloads up to 10,000 kg (22,000 lb), and doing so with some level of accuracy.

Ultimately, GPS-guided parafoils have been done successfully many times over in the past two or so decades. For the most part, the problems preventing SpaceX from recovering fairings in Mr Steven's net have been almost entirely solved: the fact that six or more halves have been recovered intact after their Falcon 9 launches confirm that much. SpaceX engineers have somehow found a way to allow a highly flexible, lightweight, and aerodynamically awkward lifting body to survive a journey from heights of 110+ km and speeds of several kilometers per second.


One half of SpaceX's Iridium-6/GRACE-FO just moments before touchdown on the Pacific Ocean. (SpaceX)

Per the extraordinarily minimalist appearance of each half's parafoil recovery hardware and the lack of any clear control mechanism, it's very likely that SpaceX has sided with an in-canopy (canopy=the parachute) system of actuators tasked with subtly warping the parafoil, comparable in functionality to a crude replica of a bird's wing.

WHEN IN DOUBT, COPY BIRDS


NASA's X-38 project demonstrated the functionality of autonomous parasail guidance in 1999. (NASA)


By tweaking, pulling, and tensing or loosening any number of those lines with servo motors and actuators, one can very accurately control the flight characteristics of a parafoil. (NASA)


From left to right, my best guess for each fairing is PAZ, Iridium-6 Half 1, Iridium-5, and Iridium-6 Half 2. (Pauline Acalin)

Once the massive 800-kilogram components can be captured in flight by Mr. Steven, it should be a fairly simple prospect for SpaceX to move from recovery to reuse, potentially saving as much as 10% ($6m) of the cost of each Falcon 9 and Falcon Heavy launch in one simple, fell swoop. Perhaps even more importantly, fairing reuse would remove some of the pressure placed on SpaceX's composite production floor, which currently must support the fabrication of dozens of fairing halves, booster interstages, payload adapters, Falcon Heavy nose cones, and much more, including smaller subassemblies required for both Crew and Cargo Dragons.

BFR is gonna need all the composite design and manufacturing expertise it can get.
[свернуть]


Apollo13

SpaceX flexing economic muscle in Central Texas

ЦитироватьCalifornia-based SpaceX needs land for its activities here, so it pays McGregor almost $500,000 annually to lease more than 4,000 acres on the city's outskirts. That accounts for a ninth of McGregor's $4.5 million general fund budget, City Manager Kevin Evans said.

Asked about potential budget challenges without SpaceX, Evans replied, "We don't even talk about that."

SpaceX paid almost three quarters of a million dollars in property taxes last year, with $138,567 going to McLennan County, $41,229 to McLennan Community College, $364,727 to the McGregor Independent School District and $198,536 to the city of McGregor, according to the county tax office.

Its testing site in McGregor is valued at $26 million by the McLennan County Appraisal District, making it the second-largest taxpayer in McGregor ISD, behind only the Ferguson Enterprises distribution center.
ЦитироватьThe website payscale.com estimates that a senior test engineer working for SpaceX locally makes $88,250 annually, while a manufacturing engineer makes $55,150, a control systems engineer $77,069, a test engineer $64,505 and an aviation maintenance technician $62,646.
ЦитироватьWith more than 500 employees, the local rocket testing and development facility is the company's third-largest in terms of employment, Dreyer wrote. It has about a dozen locations.
Не так чтобы сильно впечатляющие зарплаты. И техник получающий больше инженера...

Старый

ЦитироватьApollo13 пишет:
Не так чтобы сильно впечатляющие зарплаты. 
Это цифры за час работы? 

ЦитироватьИ техник получающий больше инженера...
Это великое достижение.  В СССР тоже так было и были достижения.
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Apollo13

ЦитироватьСтарый пишет:
Это цифры за час работы?
В год.

Старый

ЦитироватьApollo13 пишет:
ЦитироватьСтарый пишет:
Это цифры за час работы?
В год.
А! Запятая разделяет тысячи! А я подумал: 77$ 069 центов. :)
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер