Заправки на орбите

Автор avmich, 24.10.2011 13:18:24

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

SFN


Lunatik-k

Что от гептиловых заправок уже отказались ?
Или гептил в космосе опасней чем криогенное топливо ?
Ростки правды похоронят империю лжи.

SFN

На НСФ есть отдельная тема про заправки на высококипящих. Спорят в основном о том, что выгодее: терять водород или сделать заправку побольше.

Lunatik-k

ЦитироватьSFN пишет:
На НСФ есть отдельная тема про заправки на высококипящих. Спорят в основном о том, что выгодее: терять водород или сделать заправку побольше.
А что такое НСФ и где на нее ссылка ?
Ростки правды похоронят империю лжи.

Ded

#504
ЦитироватьSFN пишет:
На НСФ есть отдельная тема про заправки на высококипящих. Спорят в основном о том, что выгодее: терять водород или сделать заправку побольше.

Интересно, что не спорят о ее необходимости в широком применении.
Особенно хорош водород.
Все возможно

C-300

ЦитироватьLunatik-k пишет:
НСФ
Насаспэйсфлайт, отделение форума "Новости космонавтики" на английском: http://forum.nasaspaceflight.com/

SFN

ЦитироватьDed пишет:
ЦитироватьSFN пишет:
На НСФ есть отдельная тема про заправки на высококипящих. Спорят в основном о том, что выгодее: терять водород или сделать заправку побольше.

Интересно, что не спорят о ее необходимости в широком применении.
Особенно хорош водород.
Сложная техника для охлаждения может только снизить потери водорода. Следовательно требуется регулярное пополнение заправки.

Какой вариант оптимальнее, нужно считать от массы топлива на предполагаемую экспедицию

mark2000

#507
http://www.vladtime.ru/nauka/361030-nasa-provedeno-ispytanie-sistemy-dozapravki-sputnikov.html

ЦитироватьNASA провели испытания системы дозаправки спутников       
           
NASA провело испытания системы PROxiTT. Она была разработана для дозаправки спутников, находящихся на орбите. Сообщается, что все испытания были успешно окончены. В дальнейшем её установят на спецроботах, которые будут обслуживать спутники.
 
Контроль за операцией проводился удаленно. Его осуществляли специалисты Центра космических полетов имени Годдарда и Космического центра Кеннеди. Все испытания продолжались на протяжении девяти дней. Для испытаний были созданы условия аналогичные космическим. Отметим, что раньше ученые сообщали о том, что для этих целей использовали реальное топливо, а не похожую жидкость.
 
Система PROxiTT представляет собой целый набор разного оборудования, которое в будущем будет собрано в один комплекс. В нем будет три подвида:
•   Оборудование предназначенное для перекачки топлива
•   Гибкий топливный шланг
•   Система для подачи окислителя
 
В дальнейшем будет создана система, которая будет осуществлять ремонт и обслуживание спутников, находящихся на орбите.
 
 
Алла Мирошник. РИА "ВладТайм"


SFN

http://www.nasa.gov/content/goddard/nasa-tests-new-robotic-refueling-technologies/
 
 NASA Tests New Robotic Refueling Technologies
March 5, 2014
NASA has successfully concluded a remotely controlled test of new technologies that would empower future space robots to transfer hazardous oxidizer – a type of propellant – into the tanks of satellites in space today. 
Concurrently on the ground, NASA is incorporating results from this test and the Robotic Refueling Mission on the International Space Station to prepare for an upcoming ground-based test of a full-sized robotic servicer system that will perform tasks on a mock satellite client. 
Collectively, these efforts are part of an ongoing and aggressive technology development campaign to equip robots and humans with the tools and capabilities needed for spacecraft maintenance and repair, the assembly of large space telescopes, and extended human exploration.
Technologies to Help Satellites That Help Earth

SFN

The Satellite Servicing Capabilities Office (SSCO) at NASA's Goddard Space Flight Center in Greenbelt, Md., checked another critical milestone off their list with the completion of their Remote Robotic Oxidizer Transfer Test (RROxiTT) in February 2014.
"This is the first time that anyone has tested this type of technology, and we've proven that it works. It's ready for the next step to flight," says Frank Cepollina, veteran leader of the five servicing missions to the Hubble Space Telescope and the associate director of SSCO. 
"RROxiTT gives NASA, and the satellite community at large, confidence that advanced satellite refueling and maintenance technologies aren't a wild dream of the future," says Cepollina. "They're being built and tested today – and the capabilities that they can unlock can become a reality."
Since 2009, SSCO has been investigating human and robotic satellite servicing while developing the technologies necessary to bring on-orbit spacecraft inspection, repair, refueling, component replacement and assembly capabilities to space. 
Taking lessons learned from the successful Robotic Refueling Mission, the SSCO team devised the ground-based RROxiTT to test how robots can transfer hazardous oxidizer, at flight-like pressures and flow rates, through the propellant valve and into the mock tank of a satellite.
While this capability could be applied to spacecraft in multiple orbits, SSCO focused RROxiTT specifically on technologies that could help satellites traveling the busy space highway of geosynchronous Earth orbit, or GEO.
Located about 22,000 miles above Earth, this orbital path is home to more than 400 satellites, many of which beam communications, television and weather data to customers worldwide.
By developing robotic capabilities to repair and refuel GEO satellites, NASA hopes to add precious years of functional life to satellites and expand options for operators who face unexpected emergencies, tougher economic demands and aging fleets. NASA also hopes that these new technologies will help boost the commercial satellite-servicing industry that is rapidly gaining momentum.
Besides aiding the GEO satellite community, a capability to fix and relocate "ailing" satellites also could help mitigate the growing orbital debris problem that threatens continued space operations, ultimately making space greener and more sustainable.

SFN

Goddard and Kennedy Collaborate on New Technologies
 

 
 







RROxiTT lead roboticist Alex Janas stands with the Oxidizer Nozzle Tool as he examines the work site.



Image Credit: 

NASA/Chris Gunn


 
 
 
RROxiTT tested a suite of new robotic technologies and procedures developed by the SSCO team at two collaborating centers, Goddard and Kennedy Space Center, Fla.
Technologies included a flexible propellant hose, a new Oxidizer Nozzle Tool, and a unique propellant transfer system (PTS) all developed by the multi-Center SSCO team. The PTS, consisting of oxidizer tanks, seal-less pumps, flow-metering devices, and a maze of tubing, contains the components a servicer satellite would need to replenish the propellant of orbiting spacecraft for many years of extended life.
During operations, a robot operator at NASA Goddard in Maryland commanded an industrial robot at Kennedy in Florida -- more than 800 miles away -- to mate to a satellite valve and transfer propellant into a mock tank. At the conclusion of nine days of RROxiTT operations, the SSCO team declared victory.
"It's one thing to build a set of technologies and discover that they work," says Benjamin Reed, deputy project manager of SSCO at Goddard. "It's another thing to consider the capabilities that they could unlock. The paradigm of one-and-done should be relegated to the 20th century – the future of space will be re-use, re-purpose and replenish."
 

 
 







Located at NASA's Kennedy Space Center in Florida, but commanded from NASA's Goddard Space Flight Center in Greenbelt, Md., the RROxiTT industrial robot mimicked how future space robots could transfer oxidizer to a satellite valve.



Image Credit: 

NASA


 
 
 
Applications to Help People Stay Safer on Earth
While RROxiTT technologies are being designed for use in space, they may one day be applied to robotically replenish satellites before they launch.
Oxidizer – namely nitrogen tetroxide – is a chemical that, when mixed with satellite fuel, causes instant combustion that provides thrust (motion) for a satellite. The liquid is contained within a satellite tank at intense pressures, up to 300 pounds per square inch (about 20 times atmospheric pressure). Toxic, extremely corrosive and compressed, it requires special handling.
Using these new RROxiTT technologies to robotically fill up satellites on the ground would keep humans at a safe distance during these extremely hazardous operations. 
Future Satellite Servicing Demonstrations
Since wrapping up RROxiTT, SSCO is broadening its portfolio to include xenon transfer technologies -- propellant used by satellites with electric propulsion systems. 
 

 
 







A robot servicer could use autonomous rendezvous and fluid transfer technologies to extend the life of orbiting satellites (depicted, artist's concept).



Image Credit: 

NASA


 
 
 
The team is also gearing up for the next phase of the Robotic Refueling Mission on the International Space Station. The next Automated Transfer Vehicle, currently scheduled to launch to the space station in June of this year, will deliver new RRM hardware for a fresh set of activities.
Upcoming demonstrations include spacecraft inspection, the replenishment of cryogens in satellites not originally designed for in-flight service, and advanced solar cell technology. A separate space station demonstration currently in development will focus on real-time relative navigation.
On the ground, SSCO will be conducting a separate test at Goddard in later this year. Drawing from lessons learned from RRM, RROxiTT, and their efforts in robot algorithms and development, the team will command a full-sized robot servicer system to perform a series of servicing tasks on a suspended satellite mockup. Results will help the team evaluate how the numerous servicer subsystems and technologies work together as an integrated system to accomplish servicing objectives.  The event will test both proven and newly developed technologies.
"Sustainable space development is not only good stewardship of the shared resource of outer space," says Reed, "but it also makes sense as we develop the skill set to embark humans deeper into our solar system."
 
 
 



Dewayne Washington and Adrienne Alessandro
NASA's Goddard Space Flight Center, Greenbelt, Md.

SFN

NASA | Teaming Up to Test the Future of Satellite Refueling
   

Valerij

ЦитироватьSFN пишет:
Обсуждали уже дозаправщика. http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/forum12/topic11712/
   
Это немного разные проекты. По вашей ссылке закрытый проект от MDA, который подхватили в НАСА, очевидно посчитав, что им такая технология нужна.

Уилбер Райт: "Признаюсь, в 1901-м я сказал своему брату Орвиллу, что человек не будет летать лет пятьдесят. А два года спустя мы сами взлетели".


SFN

Проекты одинаковые. Автоматическая роботизированная заправка спутника на орбите. разные реализации  - частники и госорганизация.

Valerij

ЦитироватьDed пишет:
Зачем Вы так отстаиваете необходимость дозаправки?
Есть "заправки" и "заправки". Они достаточно сильно отличаются. 
   
В НАСА активно работают над сервисным спутником, который будет обслуживать (а не только заправлять) другие спутники. Это не только геостационарные спутники, это любые коорбитальные созвездия спутников. Причем дозаправлять обещают и спутники, запущенные ранее, и не предназначенные для заправки.
   
Есть проект ACES (Advanced Common Evolved Stage), над которым в и ннициативном порядке не торопясь работают в ULA. В этом проекте, в частности, предусмотрены заправки на низкой орбите и в L2. В рамках этого проекта ULA было готово разработать супертяж за четыре с половиной миллиарда долларов. В более широком смысле я за такие заправки, и не обязательно в рамках этого проекта. ИМХО, строительство космической инфраструктуры путь более естественный (а следовательно и не такой дорогой и сложный), чем супертяжи.

Уилбер Райт: "Признаюсь, в 1901-м я сказал своему брату Орвиллу, что человек не будет летать лет пятьдесят. А два года спустя мы сами взлетели".


SFN

Оптимальный размер кванта зависит от грузопотока. Чем поток больше, тем больший квант оптимален. Вопрос только сколько конкретно количественно.

Ded

ЦитироватьValerij пишет:
ЦитироватьDed пишет:
Зачем Вы так отстаиваете необходимость дозаправки?
Есть "заправки" и "заправки". Они достаточно сильно отличаются.
  
В НАСА активно работают над сервисным спутником, который будет обслуживать (а не только заправлять) другие спутники. Это не только геостационарные спутники, это любые коорбитальные созвездия спутников. Причем дозаправлять обещают и спутники, запущенные ранее, и не предназначенные для заправки.
  
Есть проект ACES (Advanced Common Evolved Stage), над которым в и ннициативном порядке не торопясь работают в ULA. В этом проекте, в частности, предусмотрены заправки на низкой орбите и в L2. В рамках этого проекта ULA было готово разработать супертяж за четыре с половиной миллиарда долларов. В более широком смысле я за такие заправки, и не обязательно в рамках этого проекта. ИМХО, строительство космической инфраструктуры путь более естественный (а следовательно и не такой дорогой и сложный), чем супертяжи.
Не понял... Поясните мысль.
Вы твердо уверены, что такие группировки похожи на движение трамваев по рельсам?
И каков результат?

Ключевое слово - "Было".

Есть просьба, давайте ближе к сегодня. А то скатимся к космическим полетам в древнем Китае
Все возможно

Valerij

ЦитироватьSFN пишет:
Проекты одинаковые. Автоматическая роботизированная заправка спутника на орбите. разные реализации - частники и госорганизация.
  
Тем не менее - разные.
Один, по настоящему коммерческий, инициативный, на собственные деньги, другой - на государственные, с потенциально намного большей "клиентской базой", так как кроме геостационарных есть еще, например, навигационные спутники, там тоже  может использоваться сервисный спутник, там тоже по несколько спутников в одной плоскости.
   
Наоборот, ИМХО, это хорошо говорит о том, какие технологии Штаты хотят иметь под "государственной крышей". По сравнению с сервисным спутником "спутник - инспектор" детская поделка.

Уилбер Райт: "Признаюсь, в 1901-м я сказал своему брату Орвиллу, что человек не будет летать лет пятьдесят. А два года спустя мы сами взлетели".


Valerij

ЦитироватьSFN пишет:
Оптимальный размер кванта зависит от грузопотока. Чем поток больше, тем больший квант оптимален. Вопрос только сколько конкретно количественно.
  
На железной дороге квант порядка 60-80 тонн, а уж грузопоток там......

Уилбер Райт: "Признаюсь, в 1901-м я сказал своему брату Орвиллу, что человек не будет летать лет пятьдесят. А два года спустя мы сами взлетели".


SFN

Вся разница в количестве госбабла. Лучше расскажите как частники двигают прогресс ;)