Надувная теплозащита

Автор X, 13.01.2004 17:32:12

« назад - далее »

0 Пользователи и 3 гостей просматривают эту тему.

SFN

ЦитироватьТак о чём и речь. Можно сделать, можно запустить. Но вот будет результат желаемым? :roll:
Что известно про него - обнадеживает. А что оленеводы из него байдар наклеили разработчики не виноваты.))))

pkl

Из всех испытаний система только один раз сработала как надо. Что настораживает...
Вообще, исследовать солнечную систему автоматами - это примерно то же самое, что посылать робота вместо себя в фитнес, качаться.Зомби. Просто Зомби (с)
Многоразовость - это бяка (с) Дмитрий Инфан

SFN

ЦитироватьИз всех испытаний система только один раз сработала как надо. Что настораживает...
Система только один раз вообще сработала. Два раза не доходила до надувания.

Это, очевидно, вид после надувания кольца второго этапа

Левая картинка про про прошлое российской космонавтики, а правая про будущее американской (Взята из документа НАСА 2011г "HypersonicsProject Overview" стр 4 там она называется "Inflatable Reentry Vehicle Concept") .))))

instml

RELEASE : 12-236
 
NASA Hypersonic Inflatable Tech Test Set For Virginia Launch July 21

ЦитироватьWALLOPS ISLAND, Va. -- NASA Space Technology Program researchers will launch and deploy a large inflatable heat shield aboard a rocket travelling at hypersonic speeds this weekend during a technology demonstration test from the agency's Wallops Flight Facility on Wallops Island, Va.

NASA has four consecutive days of launch opportunities for the agency's Inflatable Re-entry Vehicle Experiment (IRVE-3), starting July 21, with the liftoff window from 6 a.m. to 8 a.m. EDT each day.

The test is designed to demonstrate lightweight, yet strong, inflatable structures that could become practical tools for exploration of other worlds or as a way to return items safely to Earth from the International Space Station. During this technology demonstration test flight, NASA's IRVE-3 payload will try to re-enter Earth's atmosphere at hypersonic speeds -- Mach 5, or 3,800 mph to 7,600 mph.

"As we investigate new ways to bring cargo back to Earth from the International Space Station and innovative ways to land larger payloads safely on Mars, it's clear we need to invest in new technologies that will enable these goals," said Michael Gazarik, director of NASA's Space Technology Program. "IRVE-3 is precisely the sort of cross-cutting technology NASA's Space Technology Program should mature to make these future NASA and commercial space endeavors possible."

The IRVE-3 experiment will fly aboard a three-stage Black Brant XI launch vehicle for its suborbital flight. The payload and the heat shield, which looks like a large, uninflated cone of inner tubes, will be packed inside the rocket's 22-inch-diameter nose cone. About six minutes after launch, the rocket will climb to an altitude of about 280 miles over the Atlantic Ocean.

At that point, the 680-pound IRVE-3 will separate from the rocket. An inflation system similar to air tanks used by scuba divers will pump nitrogen gas into the IRVE-3 aeroshell until it becomes almost 10 feet in diameter. Instruments on board, including pressure sensors and heat flux gauges, as well as cameras, will provide data to engineers on the ground of how well the inflated heat shield performs during the force and heat of entry into Earth's atmosphere.

After its flight, IRVE-3 will fall into the Atlantic Ocean about 350 miles down range from Wallops. From launch to splash down, the flight is expected to take approximately 20 minutes.

"We originally came up with this concept because we'd like to be able to land more mass and access higher altitudes on Mars," said Neil Cheatwood, IRVE-3 principal investigator at NASA's Langley Research Center in Hampton, Va. "To do so you need more drag. We're seeking to maximize the drag area of the entry system. We want to make it as big as we can. The limitation with current technology has been the launch vehicle diameter."

Cheatwood and a team of NASA engineers and technicians have spent the last three years addressing the technical challenges of materials withstanding the heat created by atmospheric entry and preparing for the IRVE-3 flight. The team has studied designs, assessed materials in laboratories and wind tunnels, and subjected hardware to thermal and pressure loads beyond what the inflatable spacecraft technology should face during flight.

This test is a follow on to the successful IRVE-2, which showed an inflatable heat shield could survive intact after coming through Earth's atmosphere. IRVE-3 is the same size as IRVE-2, but has a heavier payload and will be subjected to a much higher reentry heat.

IRVE-3 is part of the Hypersonic Inflatable Aerodynamic Decelerator (HIAD) Project within the Game Changing Development Program, part of NASA's Space Technology Program. Langley developed and manages the IRVE-3 and HIAD projects.

Journalists interested in attending the IRVE-3 launch at NASA's Wallops Flight Facility should contact Wallops Public Affairs Officer Keith Koehler at 757-824-1579 or keith.a.koehler@nasa.gov to arrange for media accreditation.

NASA TV will air the IRVE-3 launch live and stream it on the Web at: http://www.nasa.gov/ntv

For more information about IRVE-3 and the HIAD Project, visit:   http://www.nasa.gov/hiad
http://www.nasa.gov/home/hqnews/2012/jul/HQ_236_IRVE_3_Launch.html
Go MSL!



instml

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=29463.msg931432#msg931432

MEDIA ADVISORY: M12-136

NASA HYPERSONIC INFLATABLE TECH TEST NOW SET FOR LAUNCH JULY 22

WALLOPS ISLAND, Va. -- NASA managers are rescheduling the launch of an
inflatable heat shield technology demonstration flight from the
agency's Wallops Flight Facility on Wallops Island, Va., until no
earlier than Sunday, July 22.

The Inflatable Reentry Vehicle Experiment (IRVE-3) launch was
postponed for one day to allow for additional testing of launch
vehicle systems. NASA has three consecutive days of launch
opportunities for IRVE-3, with a liftoff window from 6 a.m. to 8 a.m.
EDT each day.

IRVE-3 is part of the Hypersonic Inflatable Aerodynamic Decelerator
(HIAD) Project within the Game Changing Development Program, part of
NASA's Space Technology Program.

Media interested in attending the launch of IRVE-3 should contact
Wallops Public Affairs Officer Keith Koehler at 757-824-1579 or
keith.a.koehler@nasa.gov to arrange for media accreditation.

NASA Television will air the IRVE-3 launch live and stream it on the
agency's website at:

http://www.nasa.gov/ntv

For more information about IRVE-3 and the HIAD project, visit:

http://www.nasa.gov/hiad
Go MSL!

ronatu

Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

ronatu

Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

instml

Не ранее чем 23 июля
Go MSL!

zyxman

ЦитироватьТак о чём и речь. Можно сделать, можно запустить. Но вот будет результат желаемым? :roll:
В зависимости от того, какой результат желаемый, с вероятностью 50% - или будет, или не будет :lol:
"Демократия, это когда царь умный, а также добрый и честный по отношению к своим холопам".
--
Удача - подготовленный успех!

instml

IRVE-3 Launch via UStream

Now Playing: Pre-launch interviews with the IRVE-3 team (recorded previously).

The live feed will begin approximately 60 minutes prior to the opening of the launch window.

IRVE-3 Launch:
The third Inflatable Reentry Vehicle Experiment (IRVE-3) is scheduled to launch Monday, July 23, between 6:45 and 7:45 a.m., EDT, from NASA's Wallops Flight Facility (WFF) on Virginia's Eastern Shore.

More Ways to Watch the Launch:

http://www.ustream.tv/channel/nasa-wallops?rmalang=en_US
http://www.nasa.gov/nasatv

@NASA_HIAD

http://www.nasa.gov/offices/oct/game_changing_technology/game_changing_development/HIAD/index.html
Go MSL!

zeaman


Salo

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/asd_07_24_2012_p04-01-479346.xml
ЦитироватьInflatable Reentry Vehicle Test Returns Good Data For NASA[/size]
By Frank Morring, Jr.
Source: Aerospace Daily & Defense Report

July 24, 2012

Engineers from NASA's Langley Research Center say they collected good data from the third Inflatable Reentry Vehicle Experiment (IRVE-3) in an early morning flight test from Wallops Island, Va., July 23, and hope to use it to develop lightweight hardware that can bring robots and eventually humans down on the surface of Mars.

Nearer term, the inflatable concept may be used to retrieve scientific samples and hardware from the International Space Station, and to recover reusable launch-vehicle hardware after missions.

"Potential applications include recovering launch vehicle assets," says Langley's Neil Cheatwood, the IRVE-3 principal investigator. "We have actually had conversations with more than one of the vendors about looking at whether this could help there."

The 680-lb. flight demonstration payload lifted off at 7:01 a.m. EDT from Wallops Flight Facility atop a three-stage Black Brant sounding rocket that carried it to an altitude of 253 nm, where its onboard control system flipped it over and inflated its concentric-ring structure with nitrogen into a 10-ft.-dia. aeroshell covered with a four-layer thermal blanket.

The blanket — an outer layer of ceramic-fiber Nextel, two layers of silica Pyrogel and a gas barrier to prevent burnthrough — protected the inflated structure as it re-entered the atmosphere at speeds on the order of Mach 10, which generated outer temperatures of about 1000F and mechanical loading of about 20 gs.

"We saw actually a more energetic entry than we were expecting," Cheatwood said in a post-flight press conference. "We saw about 15 watts per centimeter squared of heating. But our thermocouples actually showed a little bit lower temperatures than we would expect in response to that."

The testbed splashed down about 20 min. after launch off the North Carolina coast, where it was spotted from the air floating on the surface. A U.S. Navy high-speed Stiletto boat was dispatched to locate and retrieve the experiment for analysis.

So far there have been no formal expressions of interest in the technology for scientific probes or recovery of samples and hardware from the ISS, although Cheatwood said NASA may offer it in future announcements of competitions for New Frontiers and Discovery missions. Meanwhile, the IRVE team will continue working on the ground to find better thermal-protection materials in an effort to raise the amount of heat-shielding while lowering the payload weight.

Cheatwood said that while there are no more flight demonstrations funded for now, one concept would involve using space station garbage as ballast for a test of an inflatable heat shield returning from the ISS.[/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Имxотеп

Цитировать
ЦитироватьИз всех испытаний система только один раз сработала как надо. Что настораживает...
Система только один раз вообще сработала. Два раза не доходила до надувания.
Ну, здесь мы не одиноки. IRVE-1, запущенная в сентябре 2007-го, также позорно ухнула в Атлантику, не сумев отделиться от ракеты. Полет IRVE-2 увенчался успехом, но не был испытанием теплозащиты как таковой - максимальные тепловые потоки не превысили 20 кВт/м2, а характерная температура покрытия была всего 100 С. На IRVE-3 покрытие было кардинально переделано, что позволило поднять планку - 150 кВт/м2 - но это все равно в разы меньше, чем будет в реальных условиях входа с околоземной орбиты. В общем, ключевая проблема cоздания НТУ пока нерешена и врядли будет решена в ближайшее время, поскольку, как отмечено выше, "no more flight demonstrations funded for now". Разве что Маск заинтересуется и доведет до ума девайс.

Artemkad

ЦитироватьВ общем, ключевая проблема cоздания НТУ пока нерешена и врядли будет решена в ближайшее время, поскольку, как отмечено выше, "no more flight demonstrations funded for now". Разве что Маск заинтересуется и доведет до ума девайс.
Там ключевая проблема в том, что вместо того, что-бы рассеивать тепло скользя по атмосфере, тормозят по полной и пытаются в нее круто зарыться. Собственно результат не заставляет себя долго ждать.
:-\

Salo

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=29646.msg939655#msg939655
ЦитироватьLaunch was successful :D

-S-310-41 Launch test was successful  (Japanese page)
http://www.isas.jaxa.jp/j/topics/topics/2012/0807_s310-41.shtml

- Reentry Demonstration Plan of Flare-type Membrane Aeroshell for Atmospheric Entry Vehicle using a Sounding Rocket
http://gd.isas.jaxa.jp/~kzyamada/MAAC/2011/publication/2011_0525_AIAA-S-MAAC.pdf

-S-310 rocket
http://www.isas.jaxa.jp/e/enterp/rockets/sounding/s310.shtml

Note:  


fig02.jpg is 2 second after separation (from rocketcam).


fig03.jpg is 26 second after separation (from backside camera).
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

SpaceR

Цитировать
ЦитироватьВ общем, ключевая проблема cоздания НТУ пока нерешена и врядли будет решена в ближайшее время, поскольку, как отмечено выше, "no more flight demonstrations funded for now". Разве что Маск заинтересуется и доведет до ума девайс.
Там ключевая проблема в том, что вместо того, что-бы рассеивать тепло скользя по атмосфере, тормозят по полной и пытаются в нее круто зарыться. Собственно результат не заставляет себя долго ждать.
Мне думается, земляче, что Вы недостаточно глубоко видите ключевую проблему... ;)

SpaceR

Цитироватьhttp://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=29646.msg939655#msg939655
ЦитироватьLaunch was successful :D

-S-310-41 Launch test was successful  (Japanese page)
http://www.isas.jaxa.jp/j/topics/topics/2012/0807_s310-41.shtml

- Reentry Demonstration Plan of Flare-type Membrane Aeroshell for Atmospheric Entry Vehicle using a Sounding Rocket
http://gd.isas.jaxa.jp/~kzyamada/MAAC/2011/publication/2011_0525_AIAA-S-MAAC.pdf

-S-310 rocket
http://www.isas.jaxa.jp/e/enterp/rockets/sounding/s310.shtml

Note:  
[img ...
.
Похоже, что в Японии просто-напросто быстро повторили американский опыт.
Скорость при спуске, судя по pdf-ке, порядка 4,5М. Эти ещё дальше от орбитальных скоростей...

Salo

#79
ЦитироватьАниКей пишет:
 
CNews.ru: Лента новостей

22.11.2012, 10:25:43
 Надувной космический щит успешно испытан


 
 В НАСА успешно закончились три раунда испытаний перспективного надувного аэродинамического тормозного щита. Это одна из ключевых частей будущих беспилотных аппаратов, которые будут приземляться на различные тела Солнечной системы.
 В рамках смелого проекта Low-Density Supersonic Decelerator Project, специалисты НАСА тестируют инновационный надувной теплозащитный экран и новые тормозные парашюты. Благодаря низкой массе и небольшим габаритам новые устройства позволят увеличить полезную нагрузку будущих космических миссий. Параллельно в НАСА планируют повысить безопасность и точность посадки.
 
 Надувной щит успешно выдержал первые испытания В настоящее время проводятся активные полигонные испытания большого надувного щита SIAD-R диаметром чуть менее 8 м. SIAD-R разгоняют до скорости в несколько сотен километров в час с помощью ракетной тележки. В ходе испытаний имитировались нагрузки, на 25% превышающие таковые в момент спуска на поверхность Марса. Уже состоялись три успешных испытания, которые свидетельствуют, что непрочная на первый взгляд надувная конструкция теоретически способна защитить космический аппарат, летящий в атмосфере на сверхзвуковых скоростях. На очереди испытания 33-метрового парашюта. Первые летные испытания SIAD-R и парашюта на сверхзвуковых скоростях состоятся в 2015 году, а уже с 2018 года новые устройства будут использоваться для марсианских миссий.
 SIAD-R представляет собой надувную конструкцию, которая раздувается во время входа в атмосферу и защищает космический аппарат от потока набегающего воздуха и высокой температуры. Главным преимуществом SIAD-R является намного меньший объем во время перелета. Надувной щит меньше мешает конструкторам космического аппарата, поскольку в отличие от обычного "твердого" щита позволяет размещать научную аппаратуру практически по всему периметру аппарата.
 Торможение с помощью новой технологии будет выглядеть следующим образом: сначала спускаемый аппарат будут замедлять большой надувной шар и надувной щит, которые снизят скорость до 2 М. Затем в дело вступит 33-м сверхзвуковой парашют, который снизит скорость до дозвуковой. Надувные шар и щит планируются в двух размерах: 6 и 9 м. Прежде всего новая система предназначена для перспективных тяжелых зондов.
 
 Адрес новости: http://www.cnews.ru/news/line/index.shtml?2012/11/22/510541
"Были когда-то и мы рысаками!!!"