"Протон-М" образца 1990 г.

Автор Дмитрий В., 29.06.2011 18:53:02

« предыдущая - следующая »

0 Пользователей и 1 гость просматривают эту тему.

Дмитрий В.

ЦитатаИзвиняюсь, а поменять местами горючее и окислитель на 1-й ступени там не предлагалось?  :roll:

Это на УР-530
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Дмитрий В.

ЦитатаЕще есть такой вариант:
- первая ступень обычная, поскольку жестко завязана на габаритах,
- третья водородная порядка 45-50 т (максимум по длине) на базе того же Шторма, с 4-мя двигателями,
- а вторая - увеличенная старая, догоняется до максимальной массы, которую позволяют форсированные двигатели первой ступени при сохранении прежней тяговооруженности.
По распределению ХС конечно неоптимально, но ПН все равно получается до 30 т на ЛЕО и порядка 9-10 т на ГПО.

Ну, это уже не двухступ :cry:
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Bell

:wink:
Это как посмотреть! Прикинь сам, сколько выводил бы такой Протон на ГСО, если водородная ступень работала как Центавр на Атласе (на половине двигателей) ;)
Иногда мне кажется что мы черти, которые штурмуют небеса (с) фон Браун

Дмитрий В.

Цитата:wink:
Это как посмотреть! Прикинь сам, сколько выводил бы такой Протон на ГСО, если водородная ступень работала как Центавр на Атласе (на половине двигателей) ;)

Третья водородная ступень - это другая тема. Такой вароиант рассматривался, мы с Афанасьевым даже реконструкцию делали в НК в 2007 г. Там получалось на ГСО 2460 кг с  11Д57. После всех апгрейдов можно было бы довести массу ПГ на ГСО до 4,5 т.

Но мы то обсуждаем именнно Протон-М образца 1988-90 гг, который был в двух вариантах: трех- и двухступенчатом. А по ним мало что известно.
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Sаlyutman

Неизвестно потому что до серьёзных работ дело так и не дошло. И КБ и завод были перегружены работой по другим изделиям и вести столь серьёзную модернизацию "Протона" были в то время не в состоянии. Не стоит забывать, что это время кооперативов и бартеров, когда специалисты предпочитали уходить на вольные хлеба.
"...Зато мы делаем ракеты..."
"Уважаю Салютмана и Штуцера - грамотные человеки.Остальное сброд! Нет грамотной аргументации..."(с) algol57

Дмитрий В.

ЦитатаНеизвестно потому что до серьёзных работ дело так и не дошло.

И это тоже ясно. Однако, хотелось бы знать подробности. В частности, насколько "Протон-М" отличался от той ракеты, что выпускается сейчас.
Или, был ли двухступенчатый вариант с криогенной 2-й ступенью, и если, да, то как она была закомпонована? И т.д.
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Bart Hendrickx

В «Правде» от 17 мая 1990 г. Дмитрий Полухин говорит о модернизации Протона и упоминает двухступенчатый вариант (у меня только есть английский перевод, опубликованный в JPRS Report) :

ЦитатаWe have developed a program for modification of the rocket which, on the one hand, will increase its ecological reliability by completely eliminating unusued fuel residues and, on the other, will increase the capacity and make it possible to put into a low orbit 1.5 times more useful cargo, and in a geostationary orbit - 2,5 times more, while cutting in half the cost of orbiting the cargo. We want to use an oxygen-hydrogen boost stage, get rid of the second stage which falls to the ground, and finally purify the first stage of unburned fuel and control more precisely where the residues land. The expenditures will be more than R1 billion less than with the other variants for the creation of new heavy-class rockets.

...
But I am afraid that a decision to modernize Proton or to select an entirely new booster will be based not on an objective evaluation of the technical parameters but on "political" considerations. For example, what can we do with the super-heavy Energiya booster we have already  created, which is absolutely not balanced in terms of useful loads, but billions have been spent on its creation? Even the annual maintenance of the technical and launching bases for Energiya costs considerably more than modernization of the Proton would. Yet is is being suggested that we make from Energiya the kind of booster that Proton is, even if it will cost more billions. Unfortunately, our tasks are not set according to our real needs, carefully weighed, but according to the demands of monopolistic firms".
Spaceflight, март 1991 г. :

ЦитатаNew Proton variant

The Salyut Design Bureau has announced that, beginning in 1994, it intends launching a new variant of the Proton carrier rocket which will be able to place larger payloads into space. The modernised version will be able to place 23.7 tonnes into a low Earth orbit (the current version can loft 21.1 tonnes into the same orbit), 4.5 tonnes into geostationary orbit (2.3 tonnes currently) and 8 tonnes into an interplanetary trajectory (5.7 tonnes currently).

Bart Hendrickx

ЦитатаSpaceflight, март 1991 г. :

ЦитатаNew Proton variant

The Salyut Design Bureau has announced that, beginning in 1994, it intends launching a new variant of the Proton carrier rocket which will be able to place larger payloads into space. The modernised version will be able to place 23.7 tonnes into a low Earth orbit (the current version can loft 21.1 tonnes into the same orbit), 4.5 tonnes into geostationary orbit (2.3 tonnes currently) and 8 tonnes into an interplanetary trajectory (5.7 tonnes currently).

Кажется, тут речь шла о варианте с доработанной второй и третьей ступенью и криогенным разгонным блоком. Более подробно о нем писалось в журнале Flight от 17 апреля 1991 г. :

ЦитатаThe Soviet Union is planning to introduce uprated versions of its Proton SL-12 and SL-13 expendable launch vehicles, with a possible first flight as early as 1994. Both versions of the booster...will have uprated second and third stages fuelled by nitrogen tetroxide and UDMH. The SL-12's D1e liquid oxygen/kerosene fourth stage will be replaced by a cryogenic liquid-oxygen/liquid-hydrogen upper stage. The new model will fly from the upgraded Proton launch pads at Baikonur, shut down in the 1970s.

The uprated version of the three-stage SL-13 booster will be able to place 23.7t into low-Earth orbit. The existing vehicle can launch 21t...

The new version of the four-stage SL-12 will increase its capability to place satellites directly into geostationary orbit from 2.2t to 4.5t. Interplanetary flights with payloads weighing up to 8t will be possible, an increase of 2.3t on current Proton performance.

The first missions of the upgraded SL-12 are expected shortly to place the next-generation Soviet communications satellites, designated Gelikon and Granat, into geostationary orbit. These satellites, weighing about 3.7t, are likely to replace the Soviet Union's existing Gorizont and Ekran fleet.