CEV "Constellation" и лунная программа НАСА

Автор ratman, 23.09.2004 04:46:02

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

ssb

А ещё потому что эту тяжеленную бандуру гораздо выгоднее вообще сбросить в районе отделения первой ступени, чем тащить дальше в космос.

Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Lev

Финк - суперстар! Мы с ним практически ровесники и вместе в одном институте учились!
Финка - на Луну!
Делай что должен и будь что будет

Salo

http://www.flightglobal.com/articles/2008/11/12/318644/nasa-seeks-more-change-for-ares-i.html
ЦитироватьNASA seeks more change for Ares I
 
By Rob Coppinger
Industry will have from 1 December until early January to bid for a NASA electric Thrust Vector Control (TVC) technical feasibility contract for the US space agency's Ares I crew launch vehicle (CLV) first-stage.

If adopted, the change from using the Space Shuttle solid rocket booster's (SRB) hydraulic TVC would diminish the level of technology derived from the Shuttle, undermining one of NASA's cost-control strategies. A change would also mean the only shuttle heritage used in the CLV first-stage will be the SRB's metal casings - and even that is being evaluated by NASA for a potential change to a filament wound composite.

NASA's Ares project office manager Steve Cook told Flight: "Because [the electromechanical actuator] has the potential to reduce operations costs in the long run. It is a technology study effort at this point. If we did use it, we would likely do it as a downstream upgrade."

In 1993 a NASA Marshall Space Flight Center study examined the use of electric TVC for the Shuttle, also to reduce operation costs. Another downstream upgrade that has already been approved for the CLV is the extension of the first-stage's nozzle for lunar missions from 2020.

US media reports have suggested that CLV lift-off drift could cause it to collide with its own launch tower. However, NASA denies it has a problem, as all launch vehicles have a drift issue and use their first-stage TVC to avoid ground infrastructure collisions.

Originally published on 5 August, the electric TVC prototype procurement documents had given 29 August as the release date for the request for proposals. This was delayed to 1 October and then industry was notified of an indefinite delay until the 6 November announcement.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Чебурашка

Двигатель J-2X успешно прошёл через Critical Design Review ;)

http://www.nasa.gov/home/hqnews/2008/nov/HQ_08-290_J2XCDR.html

C-300

Доставка частей ракеты Ares I-X идёт по плану:
ЦитироватьNASA Receives First Stage Rocket Hardware for Ares I-X Test Flight
   
CAPE CANAVERAL, Fla. -- NASA's Kennedy Space Center in Florida welcomed the arrival Nov. 10 of important hardware for the Ares I-X rocket's upcoming test flight.

Called the forward skirt, the component is part of the rocket's first stage. The Ares I-X launch will be the first test flight for NASA's next crew launch vehicle. The launch is targeted for July 2009 from Kennedy and will provide an early opportunity to test and prove hardware, facilities and ground operations associated with the Ares I rocket.

http://www.nasa.gov/home/hqnews/2008/nov/HQ_08-296_AresIX_forwardskirt.html

Вован Сидорыч

ЦитироватьТяга этой штуковины - порядка 200 тс. Время работы - всего 5 сек.
У нее один двигатель с кучей сопел или куча отдельных двигателей?
Во втором случае просто задействовать часть двигателей
ЦитироватьСлужебный модуль с двигателем, баками и солнечными
батареями просто физически не способен выдержать такую нагрузку.
Ну когда будет тащить не один командный модуль, а все целиком, ускорение будет сильно пменьше
"Аргументы нужны вам, а не мне." (с)  Бродяга

ОАЯ

Всех уже достал своим краном, но здесь 200 метровое видео про ручной микрокран и зеленую рубашку его создателя:
http://www.nasa.gov/multimedia/podcasting/nasaedge/NE00@LRA.html

fireland

:!: Есть какая-нибудь информация по установке, которой будут добывать кислород из лунных недр? Желательно на русском языке.

C-300

Цитировать:!: Есть какая-нибудь информация по установке, которой будут добывать кислород из лунных недр? Желательно на русском языке.
И по поводу использования местных ресурсов:
"Functional Description:
Perform lunar regolith excavation and
handling, oxygen extraction from
regolith, and oxygen storage and
delivery, and support lander
propellant scavenging and water
production. For flexibility, two 1/2-
scale plants will be delivered and 2
sets of excavation tools.
• Total O2 Produced = 1000 kg/yr
• Mass per O2 plant = 219 kg
• Power per plant = 3.93 kW
• Total Regolith = 415 kg/day
• Excavation Tools = 42.7 kg
(each)
• Excavation Time = <1 hr/day
RESOLVE
Subscale O2
Extraction and
Volatile release
reactor
Oxygen Extraction from Regolith
Regolith Excavation and Movement
Excavation and O2 Plant
mounted on mobile
chassis
TS 2/3 O2 Production System
with Storage and Thermal
Control
1 t of oxygen per year requires a regolith excavation rate
of <1/2 cup per minute! (1% efficiency - 70% light)"
(с) NASA
Риснукон вот здесь: http://www.astronomy.ru/forum/index.php/topic,31607.msg784287.html#msg784287[/img]

C-300

Состоялись испытания САС:
ЦитироватьNASA, ATK Successfully Test First Orion Launch Abort Motor
Thursday's test firing was the culmination of a series of motor and component tests conducted this year in preparation for the next major milestone, a test scheduled for the spring of 2009 with a full-size mock-up of the Orion crew capsule.

The abort motor stands more than 17 feet tall and is three feet in diameter. During Thursday's ground firing, the motor was fixed in a vertical test stand with its four exhaust nozzles pointing skyward at ATK's facility.

http://www.nasa.gov/home/hqnews/2008/nov/HQ_08-306_OrionLASmotor_Success.html

ronatu

Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.


Чебурашка

Группа, работающая над альтернативным воплощением корпуса Ориона - из композитных материалов.

Team Gains Experience as it Builds Innovative Composite Spacecraft

Образец их творчества:

Чебурашка

Процессс изготовления 5-сегментоного твёрдотопливного ускорителя  ракеты-носителя "Арес-I" для первого огневого испытания (First Stage (FS) Development Motor (DM-1)) на заводе фирмы ATK.

Закончить изготовление всех сегментов ускорителя планирует в марте 2009 года. Собственно огневое испытание съехало вправо и сейчас намечается на конец августа 2009 года ;)




fireland

Подскажите, на данном форуме в какой теме обсуждаются Технические вопросы пилотируемого полёта на Марс? Я что то подобной не нашёл.

Lev

К вопросу об Аресе и парашютах...
Обратите внимание на надпись на белой табличке справа...
Делай что должен и будь что будет

Lev

Кстати, еще о парашютах...
Вот так их, собственно, и делают...


Делай что должен и будь что будет

ssb

ЦитироватьК вопросу об Аресе и парашютах...
Обратите внимание на надпись на белой табличке справа...
Надпись не читается, перезалейте картинку на хостинг, который не уменьшает размеры (напр. imageshack.us)

Lev

Делай что должен и будь что будет