Электрореактивные двигатели

Автор futureuser, 10.10.2006 17:54:46

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

AlexB14

ЦитироватьОни вот только об этом предпочитают не вспоминать! С удивлением осознал, что Калининград оказывается находится в Азии. :roll:
Судя по мощности, их новое детище где-то на полпути между СПД-200 и СПД-290. Начинает складываться впечатление, что это не клон СПД-290, а производная от PPS-1350. Если это так, то вполне естественно, что "корни" начинают со временем забываться! :wink:
Errare humanum est

AlexB14

Кстати, общеизвестно, что PPS-1350 разработан в рамках соглашения между ОКБ "ФАКЕЛ" и Snecma Moteurs. Но мне всегда казалось, что рамки данного соглашения ограничивались технологией SPT-100 и не затрагивали другие двигатели. Если это так, то это означает, что их новый двигатель - результат творчества Snecma Moteurs, а не клонирования СПД-290. Во всяком случае формально. :wink:
Errare humanum est

mihalchuk

ЦитироватьОни вот только об этом предпочитают не вспоминать! С удивлением осознал, что Калининград оказывается находится в Азии. :roll:
Ага. А Грузия - в Европе. :lol:

Salo

#103
Цитироватьinstml пишет:

NASA's Goddard, Glenn Centers Look to Lift Space Astronomy out of the Fog
03.12.12
ЦитироватьA fogbank is the least useful location for a telescope, yet today's space observatories effectively operate inside one. That's because Venus, Earth and Mars orbit within a vast dust cloud produced by comets and occasional collisions among asteroids. After the sun, this so-called zodiacal cloud is the solar system's most luminous feature, and its light has interfered with infrared, optical and ultraviolet observations made by every astronomical space mission to date.

"To put it simply, it has never been night for space astronomers," said Matthew Greenhouse, an astrophysicist at NASA's Goddard Space Flight Center in Greenbelt, Md. Light fr om zodiacal dust can be a thousand times brighter than the sources astronomers actually target, limiting sensitivity in much the same way that bright moonlight hampers ground-based observatories. The dust and its unwanted illumination are greatest in the plane of Earth's orbit, the same plane in which every space telescope operates.

Placing future astronomy missions on more tilted orbits would let spacecraft spend significant amounts of time above and below the thickest dust and thereby reduce its impact on observations. So Greenhouse teamed with Scott Benson at NASA's Glenn Research Center in Cleveland, Ohio, to investigate how these "dark sky" or extra-zodiacal orbits might improve mission science and to develop a means of cost-effectively reaching them.

"Just by placing a space telescope on these inclined orbits, we can improve its sensitivity by a factor of two in the near-ultraviolet and by 13 times in the infrared," Greenhouse explained. "That's a breakthrough in science capability with absolutely no increase in the size of the telescope's mirror."



The Extra-Zodiacal Explorer (EZE) mission concept includes launch on a Falcon 9 rocket and a new solar-electric-propulsion upper stage that will enable realization of joint goals for NASA's Office of the Chief Technologist and Science Mission Directorate, with wide applicability across astrophysics and planetary science disciplines. The transfer stage would use NEXT ion engines powered by disk-shaped UltraFlex solar panels. (Image credit: NASA Goddard)

Greenhouse, Benson and the COllaborative Modeling and Parametric Assessment of Space Systems (COMPASS) study team at NASA Glenn designed a mission that utilizes new developments in solar arrays, electric propulsion and lower-cost expendable launch vehicles. Their proof-of-concept mission is the Extra-Zodiacal Explorer (EZE), a 1,500-pound EX-class observatory that could accommodate a telescope in the size range of the recently completed WISE mission — all within the cost and schedule constraints of NASA's Explorer Program.

Launched on a SpaceX Falcon 9 rocket, EZE would use a powerful new solar-electric drive as an upper stage to direct the spacecraft on a gravity-assist maneuver past Earth or Mars. This flyby would redirect the mission into an orbit inclined by as much as 30 degrees to Earth's.

The result, the scientists say, will be the highest-performance observatory ever achieved in the decades-long history of NASA's Explorer program.

"We see EZE as a game-changer, the first step on a new path for NASA Explorers that will yield major science goals despite lim ited resources," said Benson, who previously managed the new electric propulsion technology project.

Named NASA's Evolutionary Xenon Thruster (NEXT), the engine is an improved type of ion drive. Using electric power supplied by solar panels, the NEXT engines operate by removing electrons from atoms of xenon gas, then accelerating the charged ions through an electric field to create thrust. While these types of engine provide much less thrust at any given time than traditional chemical rockets, they are much more fuel efficient and can operate for years.



A NEXT engine fires at full power in a test chamber at NASA's Glenn Research Center. At the time the image was taken, in December 2009, the thruster had operated continuously for more than 25,000 hours; it has now run for more than 40,000 hours. (Image credit: NASA Glenn)

Built by Aerojet, an aerospace company based in Sacramento, Calif., each 6.9-kilowatt NEXT engine delivers two and a half times the thrust of the NSTAR ion engines now flying on NASA's Dawn spacecraft.

"We've run one NEXT thruster for over 40,000 hours in ground testing, more than twice the thruster operating lifetime needed to deliver the EZE spacecraft to its extra-zodiacal orbit," Benson explained. "This is mature technology that will enable much more cost-effective space missions across both the astrophysics and planetary science disciplines."



Technicians at NASA's Glenn Research Center check out a prototype NEXT engine on Jan. 20, 2006, following its delivery by the thruster contractor, Aerojet Corp. (Image credit: NASA Glenn)

The Goddard/Glenn study also showed that the EZE mission concept could be the lowest-cost option for a planned flight demonstration of a high-power solar-electric propulsion stage. A standardized solar-electric upper stage for the Falcon 9 that can be used by any mission will set the small-payload Explorer program on a new path to achieve science goals that rival the capability of larger, more expensive systems.

"Undertaking a project like this will provide key flight experience toward developing the higher-power systems needed to enable NASA's human exploration objectives in deep space while providing immediate scientific return on the investment," Greenhouse added.
http://www.nasa.gov/topics/solarsystem/features/about-next.html
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

#104
http://www.spacenews.com/satellite_telecom/120313-abs-satmex-banding-together-buy-boeing-all-electric-satellites.html
ЦитироватьTue, 13 March, 2012
ABS, Satmex Banding Together To Buy 4 Boeing All-electric Satellites
By Peter B. de Selding

WASHINGTON — Regional satellite operators Asia Broadcast Satellite (ABS) of Bermuda and Hong Kong and Satmex of Mexico are joining forces to purchase four Boeing-built telecommunications satellites using a revolutionary design in a $400 million partnership, industry officials said March 12.

The four satellites will be launched two at a time aboard Space Exploration Technologies (SpaceX) Falcon 9 rockets, industry officials said.

The agreement could catapult ABS — a company that just five years ago had no more than a few million dollars in annual revenue — into a position as a global satellite operator with strongholds in South America in addition to Asia.

It could also help solidify Satmex, a company that exited Chapter 11 bankruptcy proceedings in mid-2011 with a $325 million loan, in its home region.

Aside from the uni on of two regional satellite operators, apparently backed by the financial muscle of private-equity investor Permira Advisers LLC, the deal is remarkable for the technology it plans to employ.

Industry officials said ABS and Satmex have agreed to purchase together four satellites from Boeing Space and Intelligence Systems that use electric propulsion not only to maintain the satellites' stably in orbit once at their designated orbital slots, but also for propelling the satellites into geostationary position from their transfer orbit.

Industry officials have said for years that all-electric satellites could mean reducing a satellite's weight by 2,000 kilograms or more. This would allow owners to sel ect a much smaller, and less expensive, rocket, or alternatively to equip the satellite with more revenue-generating transponders.

The drawback is that unlike conventional chemical propulsion, electric power will mean waiting up to six months from the time the satellite is released into transfer orbit by its carrier rocket, and the time it arrives in geostationary orbit.

Several major satellite operators, notably SES of Luxembourg, in recent months have said they are likely to order an all-electric satellite within the next year or two.

Such technology has been used on occasion when a satellite's main propulsion system has failed, forcing it to rely on small thrusters to perform the orbit-raising function. It has never been used on a Western commercial satellite, according to industry officials queried about it here March 12 at the Satellite 2012 show and conference.

ABS Chief Executive Thomas Choi made reference to his company's growth plans in a presentation here March 12 without naming Satmex and without specifying the revolutionary satellite design that the two operators had sel ected.

Choi said the company would be making an announcement March 13.

But in his remarks, Choi outlined his view of why it is imperative that ABS expand beyond its regional base to establish a near-global presence.

Choi said ABS has grown from a company with just $4 million in revenue to one that next year expects to report revenue of $280 million. It has stitched together a fleet of four satellites that it purchased in orbit fr om former owners that no longer viewed satellite operators as a core business.

ABS has raised more than $250 million in bank loans in 2011, and struck deals with broadcasters to sell space on ABS-owned satellites in what is known as a "condosat" arrangement.

Choi has long said that the economics of satellite fleet operators argues in favor of scale, and that ABS would need to grow if it is to survive in what he said is likely to be several lean years for the satellite telecommunications industry in general as North America and Europe work through their government-debt crises.

Choi also critiqued the satellite industry for not being imaginative enough.

"I believe there is not enough creative destruction in our industry," Choi said, adding that the major satellite operators, both in fixed and mobile services, "are more or less doing the same thing" they have done for years.

"Our objective is to become a global satellite operator," Choi said. He said one of the two satellites that ABS would own of the four to be ordered would be located at 3 degrees west and would replace the ABS-3 satellite stationed there now.

In 2010, Permira acquired a majority stake in ABS. Permira has previously owned stakes in larger satellite fleet operators — Inmarsat of London and Intelsat of Washington and Luxembourg — before cashing out.

ABS and Satmex both have large, conventionally designed satellites under construction with Space Systems/Loral of Palo Alto, Calif.

Industry officials said El Segundo, Calif.-based Boeing Space and Intelligence Systems has been perhaps the most aggressive among the major satellite builders to develop the all-electric design.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

#105
http://www.spaceflightnow.com/news/n1203/19boeing702sp/
ЦитироватьElectric propulsion could launch new commercial trend
BY STEPHEN CLARK
SPACEFLIGHT NOW
Posted: March 19, 2012

WASHINGTON -- Boeing's announcement last week of a contract to build up to four communications spacecraft with all-electric propulsion for Asian and Mexican customers could shift the commercial satellite industry's trend for larger, heftier platforms requiring powerful rockets to launch them into orbit, officials said.

Each of the Boeing-built satellites will weigh less than 4,000 pounds -- less than 2 metric tons -- and still offer the power and communications throughput of heavier spacecraft.

The deal includes firm orders for two satellites, Satmex 7 and ABS-3A, for launch in late 2014 or early 2015 on a Falcon 9 rocket fr om Cape Canaveral, Fla. Two other unidentified satellites for Satmex and Asia Broadcast Satellite would launch together in 2015 on another Falcon booster.

The satellites will not carry liquid propellant or conventional rocket jets, but they will feature tanks of xenon gas and ion thrusters.

Boeing satellites have used electric propulsion since 1997, but until now the ion thrusters were only used to hold a spacecraft's position in geostationary orbit, an arc 22,300 miles over the equator wh ere satellites appear to hover above a fixed position on the planet.

Communications satellites are typically placed in geostationary orbit to maintain continuous coverage for their customers.

Despite the innovative, ultra-efficient ion thrusters, Boeing satellites continued using conventional liquid propellants for their orbit-raising engines. After launching from Earth on a large rocket, communications satellites are usually released in temporary oval-shaped, elliptical parking orbits because most launchers are not powerful enough to deploy a sizable craft in its operating position 22,300 miles up.

Controllers on the ground must use a satellite's own propulsion system to circularize its orbit and move it over the equator. The orbit-raising process takes a few weeks for most satellites with liquid propulsion, which uses combustion.

After 15 years of electric propulsion in its communications satellite program, Boeing says it is now ready to offer an all-electric version of its Boeing 702 spacecraft platform.

"About 15 years ago, we launched the first electric propulsion system," said Stephen O'Neill, president of Boeing Satellite Systems International Inc. "We've got systems up there that are commercial, government and classified, and we haven't lost one minute of operation in orbit yet. That led us two years ago to make a significant investment in electric propulsion."

The xenon ion propulsion system is 10 times more efficient than chemical thrusters. The system works by accelerating electrically-ionized xenon gas through a thrust chamber at more than 60,000 mph. The thrust of an ion engine is much lower than chemical propulsion, but they can fire for thousands of hours and consume less propellant.

Orbit-raising with only electric propulsion could take six months, delaying the start of service for new commercial communications satellites. It's a trade-off for private operators, which must give up quicker revenue from a new satellite for the reduced launch costs or extra communications payload of a lighter spacecraft.

Electric orbit-raising has been demonstrated before. A communications satellite for the U.S. Air Force used small electric thrusters in 2010 and 2011 to reach a high-altitude geostatioanry orbit after its conventional liquid-fueled engine failed.

The Air Force's first Advanced Extremely High Frequency, or AEHF, spacecraft was built by Lockheed Martin Corp. Lockheed Martin-built communications satellites also feature electric thrusters for small in-orbit adjustments, but they use liquid propulsion for major maneuvers to change their orbits.

Joseph Rickers, president of Lockheed Martin Commercial Space Systems, said his company has not decided to produce an all-electric satellite yet, despite its success with the AEHF 1 satellite's orbit-raising.

"We certainly have electrical propulsion, but not at that price point," Rickers said. "The jury is still out as to whether we're going to go that way or not."

Space Systems/Loral, another leading commercial satellite builder based in Palo Alto, Calif., is developing an ion thruster system to shorten the orbit-raising period to as low as three months, according to John Celli, the company's president.

"We will [offer all-electric propulsion] in a few months when our development of an efficient propulsion engine is going to be available," Celli said. "Right now, it's in qualification."

"I don't know how sensitive the customers are to the time it takes to do electric orbit-raising," Celli said. "Right now, it looks like five to six months, so we're trying to reduce that substantially. If you reduce six months to three months, that's three months more revenue, so that has to be of some value."

According to Boeing, the new Boeing 702SP, which stands for small platform, satellite model will offer between 3 kilowatts and 8 kilowatts of power. Many other satellites with that power range are up to 2,000 pounds heavier at launch than the Boeing 702SP.

"Instead of having all the mass of a liquid propulsion system, and all the structure to support that mass, all of a sudden we can sell a customer a 3 kilowatt to 8 kilowatt solution that weighs less than 2 metric tons," said Stephen O'Neill, president of Boeing Satellite Systems International Inc. "Stack them together and you can put them on multiple launch vehicles. It just so happens our customer made a decision to put them on Falcon 9. You can also dual-launch them on almost anything else."

An upgraded version of the Falcon 9 rocket, which would be employed for communications satellite launches, can haul up to 10,000 pounds, or 4,500 kilograms, to geostationary transfer orbit. It lifts less mass than any of its major competitors, but it is also less expensive.

Arianespace's Ariane 5 rocket is tailored for tandem launches of satellites weighing about 6 metric tons and 3 metric tons. The Proton rocket and Breeze M upper stage, marketed by International Launch Services, can conduct single or dual launches with a total payload up more than 6 metric tons.

Sea Launch's Zenit rocket is available for missions with single payloads of more than 6 metric tons, and China's Long March 3C launcher has a lift capacity of 5,500 kilograms to geostationary transfer orbit.

The Sea Launch Zenit rocket blasts off from a mobile platform on the equator in the Pacific Ocean, and the Ariane 5 launch base in French Guiana is just north of the equator. Equatorial launches are beneficial for geostationary orbiting satellites because they require less powerful rockets and less liquid propellant to reach a spacecraft's final station.

But the advantage of low-inclination launch sites may be diminished by the use of ion propulsion because it requires less xenon gas propellant than the load of denser liquid fuel aboard other satellites.

There is a mass penalty for satellites launching from higher inclinations. The spacecraft must fly aboard a larger launcher or carry more fuel in its tanks to make up the difference and reach its ultimate destination in space.

"It gives a different cost equation message to our operators because now they're looking not just at the cost of the satellite, but on-orbit, what is the total cost of that system," O'Neill said.

"Do they want to have something that has liquid propulsion, or do they want to have something that is electrical propulsion that is between one-third and one-half the mass? And one-third to one-half the mass launched to orbit is a significant financial difference, and it changes the equation to its business model," O'Neill said.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

АниКей

ЦитироватьКосмический телескоп "убежит" от планетарной пыли[/size]

21.03.12, Ср, 09:45, Мск http://rnd.cnews.ru/tech/news/line/index_science.shtml?2012/03/21/482296

Космические телескопы совершили множество открытий и являются крайне ценными научными инструментами. Однако их использование затрудняется огромным облаком пыли, которое протянулось в плоскости эклиптики в пространстве Венеры, Марса и Земли. Эта пыль, образовавшаяся в результате столкновений комет и астероидов, отражает солнечный свет в инфракрасном, оптическом и ультрафиолетовом диапазонах и сильно мешает астрономическим наблюдениям с помощью космических телескопов.

В НАСА решили впервые разместить телескоп на наклоненной (к плоскости эклиптики) орбите, что позволит космическому аппарату проводить значительное количество времени, выше и ниже толстого слоя пыли. Таким образом, влияние зодиакального света будет сведено к минимуму, что кардинально повысит качество наблюдений.

Для проверки новой концепции астрономических наблюдений планируется отправить в космос аппарат Extra-Zodiacal Explorer (EZE). Этот зонд весом 680 кг будет запущен с помощью частной ракеты-носителя Falcon 9 компании SpaceX. EZE будет оснащен новым мощным электрореактивным двигателем с питанием от солнечных панелей и совершит гравитационный маневр у Земли и Марса, чтобы выйти на орбиту, наклоненную на 30 градусов к земной.


Зонд EZE позволит проверить качество наблюдений с экстра-зодиакальной орбиты и испытать новый тип двигателя

В результате, EZE избавится от влияния солнечного света и станет самой эффективной обсерваторией в истории космических наблюдений. По расчетам ученых, небольшой телескоп будет в 2 раза чувствительней в ближнем ультрафиолетовом и в 13 раз в инфракрасном диапазонах. По словам специалистов НАСА, - это прорыв в науке и возможность значительно повысить качество наблюдений без дорогостоящего увеличения размера зеркала телескопа. В свете экономического кризиса и сокращения космических бюджетов, подобное достижение будет очень полезно.

Во многом возможность вывода EZE на экстра-зодиакальную орбиту обеспечивается новым двигателем, разработанным компанией Aerojet. Это инновационный ксеноновый двигатель под названием Evolutionary Xenon Thruster (NEXT). Он является модификацией привычного уже ионного двигателя, но использует электроэнергию от солнечных панелей для удаления электронов из атомов ксенона и ускорения заряженных ионов с помощью электрического поля, что создает реактивную тягу. Мощность NEXT равна 6,9 кВт – это в 2,5 раза больше, чем у похожего двигателя NSTAR, который установлен на зонд НАСА Dawn.

NEXT прошел более 40 тыс. часов испытаний в лаборатории и работал безотказно, превысив расчетный срок службы на орбите в 2 раза.

В будущем технология двигателя NEXT сделает экстра-зодиакальные орбиты доступными для множества различных миссий.
А кто не чтит цитат — тот ренегат и гад!

instml

Как долететь до Луны на половине стакана топлива
ЦитироватьНовый малый ионный микродвигатель наконец-то может сделать реальностью пресловутые микроспутники, которые вот уже несколько лет обещают радикально снизить стоимость исследовательских полётов в космос.

Ионные двигатели — новость с огромной бородой; их применению в космосе скоро исполнится полвека. Тем не менее до недавнего времени их роль ограничивалась маневрированием на околоземной орбите. И хотя Dawn, самый быстрый из КА землян, приводится в движение именно тремя ионными двигателями, их проблемой всегда был малый удельный импульс, который они придают кораблю.

А вот с микроспутниками, масса которых исчезающе мала, всё может и должно быть много лучше. Двигатель весом в 200 г (с контролирующей электроникой), разработанный в Федеральной политехнической школе Лозанны (Швейцария), способен за шесть месяцев доставить с низкой околоземной орбиты к Луне килограммовый спутник объёмом около 1 дм
Go MSL!

Salo

#108
ЦитироватьVeganin пишет:

Европейцы создали миниатюрный двигатель для межпланетных миссий
Цитировать"Этот двигатель весит менее 200 граммов, включая управляющую электронику и даже топливо (порядка 100 г). Он может быть легко интегрирован в спутник размером всего 10 х 10 х 10 сантиметров, а ведь это известный и набирающий популярность формат CubeSat.
Запас рабочего тела в MicroThrust представляет собой не газ, а ионную жидкость. Этим двигатель тоже отличается от предшественников. Авторы устройства выбрали состав EMI-BF4, применяемый в ряде областей техники в роли электролита.
Во время работы устройства данная жидкость за счёт капиллярных сил поступает в микроскопические кремниевые сопла. Более тысячи таких отверстий на каждый квадратный сантиметр расположены на поверхности крошечных чипов, составляющих сердце двигателя.
На конце сопла ионы извлекаются из жидкости за счёт сильного электрического поля. Для его генерации чипы снабжены решётчатыми электродами. К ним прикладывается напряжение в четыре тысячи вольт.
Ионы покидают чипы со скоростью порядка 10–11 км/с или даже выше, создавая тягу до 100 микроньютонов (при удельном импульсе примерно в 3000 секунд). При этом полярность поля ежесекундно меняется, так что для формирования реактивной струи в новой конструкции используются и положительные, и отрицательные ионы.
Ускорение, развиваемое подобным аппаратом, очень невелико. Но за шесть месяцев работы устройства MicroThrust всего 100 миллилитров топлива смогут перенести 10-сантиметровый спутник с околоземной орбиты к Луне, утверждают авторы проекта. При этом скорость такого «исследователя» будет постепенно увеличена с начальных 6,7 до 11,7 км/с.

Сейчас европейские учёные занимаются доводкой конструкции двигателя. По их словам, на отладку и тесты уйдёт ещё год. И уже известны пилотные миссии, в которых будет использован новый привод."
Схемы, фото, видео и полный текст статьи здесь

Хорошая разработка, на мой взгляд. И главное, финансируется.
А факеловские разработки имеют финансирование или за счет энтузиазма и собственных средств все делается?
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

В.А. Лесневский, Л.И. Махова, М.В. Михайлов, В.П. Ходненко, А.В. Хромов
ЭЛЕКТРОРЕАКТИВНАЯ ДВИГАТЕЛЬНАЯ УСТАНОВКА КОСМИЧЕСКОГО АППАРАТА «КАНОПУС-В» И ЕЕ ОГНЕВЫЕ ИСПЫТАНИЯ
http://www.lib.tpu.ru/fulltext/v/Bulletin_TPU/2011/v319/i4/31.pdf
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

instml

Europeans Vow To Check any Boeing Advantage in All-Electric Satellites
ЦитироватьBORDEAUX, France — European government officials who have spent a decade financing satellite electric propulsion work said they are determined not to let Boeing Space and Intelligence Systems take a permanent lead in all-electric commercial satellites.

El Segundo, Calif.-based Boeing in March signed a contract to build four all-electric commercial telecommunications satellites for Asian and Mexican satellite fleet operators.

The four satellites will be built for slightly less than $100 million each for Asia Broadcast Satellite of Hong Kong and Mexico's Satmex, industry officials said. The satellites feature a design that uses electric propulsion not only for maintaining position once in geostationary orbit — many commercial satellites already have this feature — but also for raising themselves into final position from their launch vehicle drop-off point.

The result, Boeing has said, is that 6-kilowatt satellites that normally would weigh 4,000 kilograms at launch will weigh around 2,000 kilograms, meaning they can be launched two at a time aboard a Falcon 9 rocket under development by Space Exploration Technologies Corp. (SpaceX) of Hawthorne, Calif.

The Boeing announcement was quickly followed by statements from SES of Luxembourg, the world's second-largest commercial satellite fleet operator, that it is likely to purchase a similar spacecraft in the coming months.

European government officials attending the Space Propulsion 2012 conference here the week of May 7 made clear they understood the competitive threat posed by the Boeing deal and would not stand still while it develops.

Jose Gonzalez del Amo, head of the electric propulsion department at the European Space Agency (ESA), said ESA governments would be asked to fund additional electric-propulsion development when they meet in November to determine Europe's future direction in space investment.

Hoping to stimulate their domestic industrial base, several individual ESA governments have invested in electric propulsion over the years, resulting in competing designs having been flown on different government and commercial missions.

These missions include ESA's Smart satellite, sent to lunar orbit, and the agency's Artemis technology demonstration satellite, whose mission was salvaged by the presence of electric thrusters after a failure of the conventional propellant system. More recently, the U.S. Air Force's AEHF-1 secure telecommunications satellite was saved from a similar failure, in part by deft use of electric propulsion.

Astrium Satellites has placed electric thrusters on a half-dozen of its commercial telecommunications satellites, but only for station-keeping.

David Bair, chief technical officer for Paris-based Eutelsat, the world's third-largest commercial fleet operator and a company not known for accepting experimental technologies on its satellites, said Eutelsat is sold on the appeal of an all-electric design.

"The design is more complex than with chemical propellant, and the drawback of an all-electric satellite is that it takes six months to get to geostationary orbit," Bair said during the conference, organized by the Aeronautical and Astronautic Association of France, or 3AF. "But you could make up for this with a lower-cost launch. The hardware is more expensive, but it's worth it."

Bair said propellant accounts for 55 percent of the weight of a typical large telecommunications satellite. The associated propulsion hardware brings the total to 60 percent.

The three main cost components of putting a telecommunications satellite into orbit are the satellite itself, which can be between 45 and 65 percent of the total; the launch service, which can be 25 to 45 percent; and insurance, which is typically around 10 percent, Bair said.

Depending on the launch options available, a satellite operator could save between $50 million and $60 million in launch costs by opting for an all-electric design as opposed to an all-chemical-propulsion design, Bair said.

Gonzalez del Amo said ESA's New-Generation Platform project, which will help industry design a commercial telecommunications satellite platform, incorporates an option for using electric propulsion for both station-keeping and orbit-raising.

"The Boeing design uses 150 kilograms of xenon instead of around 1,650 kilograms of hydrazine," Gonzalez del Amo said. "The satellites cost about $100 million each, and at launch weigh around 2,000 kilograms.

"You can launch two at a time aboard Falcon 9, which costs $50 million. This means that for around $125 million you have a 6-kilowatt satellite in orbit. Europe needs to keep up with this."

SpaceX currently advertises Falcon 9 at $54 million per launch.
http://www.spacenews.com/satellite_telecom/120511-europeans-check-boeing-electric-sats.html
Go MSL!

Salo

#111
http://www.roscosmos.ru/main.php?id=2&nid=19242
Цитировать«Электрические ракетные двигатели. Новые вызовы»
:: 25.06.2012

25 июня в Москве открылась четвертая российско-германская конференция по электрическим ракетным двигателям (ЭРД) и их применению - «Электрические ракетные двигатели. Новые вызовы».

Конференция посвящена обсуждению фундаментальных и прикладных вопросов по созданию ЭРД и их применению в составе космических аппаратов (КА) различного назначения.

С российской стороны организатором конференции выступает «Московский авиационный институт (национальный исследовательский университет»), с немецкой стороны – Гиссенский Университет имени Юстуса Либиха.

В конференции примут участие около ста специалистов отраслевых и академических институтов Российской Федерации, Германии, а также Италии, Нидерландов, Франции, США, Японии и Китая.

Ракетно-космическую промышленность России представляют ФГУП «Исследовательский центр имени М.В.Келдыша», ОАО «Информационные спутниковые системы им. М.В.Решетнева», ФГУП ЦНИИмаш, ФГУП «НПО им. С.А.Лавочкина» и др.

В ходе работы пленарного заседания и технических секций участники конференции намерены рассмотреть вопросы, связанные с состоянием развития ЭРД в ведущих космических странах, проектированием КА с ЭРД, проблемами и перспективными направлениями разработки ЭРД, применением ЭРД в новых миссиях, энергосистемами КА с ЭРД, проблемами интеграции ЭРД с системами КА.

Конференция завершит свою работу 30 июня.

Пресс-служба Роскосмоса
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

vlad7308

Вспомнилось вдруг.
Не так давно, два или три года назад один из уважаемых старожилов форума утверждал что у проектов использования эрд для довывода спутников с НОО на геостационар - НННШ.
Аргументы его были весьма слабы, но авторитет - выше чем звезды :-)
это оценочное суждение

Gradient

ЦитироватьВспомнилось вдруг.
Не так давно, два или три года назад один из уважаемых старожилов форума утверждал что у проектов использования эрд для довывода спутников с НОО на геостационар - НННШ.
Аргументы его были весьма слабы, но авторитет - выше чем звезды :-)
А с тех пор что-то поменялось?

SpaceR

Мир чаще всего меняется незаметно... Как и наши знания о нём. ;)

Аркадьевич

Хотелось бы ознакомиться с материалами четвертой российско- германской конференции по ЭРД. Подскажите, пож, где найти.

Главный Вершитель

ЦитироватьХотелось бы ознакомиться с материалами четвертой российско- германской конференции по ЭРД. Подскажите, пож, где найти.
Если Вас всё-таки не забанили на Yandex или Google, то получив следующий далее текст:
Цитировать«Электрические ракетные двигатели. Новые вызовы»
25.06.2012

25 июня в Москве открылась четвертая российско-германская конференция  по электрическим ракетным двигателям (ЭРД) и их применению - «Электрические ракетные двигатели. Новые вызовы».
Конференция посвящена обсуждению фундаментальных и прикладных вопросов по созданию ЭРД и их применению в составе космических аппаратов (КА) различного назначения.
С российской стороны организатором конференции выступает «Московский авиационный институт (национальный исследовательский университет»), с немецкой стороны – Гиссенский Университет имени Юстуса Либиха.
В конференции примут участие около ста специалистов отраслевых и академических институтов Российской Федерации, Германии, а также Италии, Нидерландов, Франции, США, Японии и Китая.
Ракетно-космическую промышленность России представляют ФГУП «Исследовательский центр имени М.В.Келдыша», ОАО «Информационные спутниковые системы им. М.В.Решетнева», ФГУП ЦНИИмаш, ФГУП «НПО им. С.А.Лавочкина» и др.
В ходе работы пленарного заседания и технических секций участники конференции намерены рассмотреть вопросы, связанные с  состоянием развития ЭРД в ведущих космических странах, проектированием КА с ЭРД, проблемами и перспективными направлениями разработки ЭРД, применением ЭРД в новых миссиях, энергосистемами КА с ЭРД, проблемами  интеграции ЭРД с системами КА.
Конференция завершит свою работу 30 июня.

Пресс-служба Роскосмоса

Вы, надеюсь, поймёте, что нужно обратиться на сайт МАИ:

http://www.mai.ru/events/news/detail.php?ELEMENT_ID=31124

Там используется немного другой заголовок:
ЦитироватьVI российско-германская конференция «ЭРД. Новые вызовы»
Там же есть автор: Ирина Сторожева (Отдел по связям с общественностью)

Дальнейшие действия подсказывать нужно?
"... вы будете направлены на пункт осчастливливания ...
... вас не будут волновать никакие вопросы ..." © «Отроки во Вселенной»

Mark

1. ВЫБОР И СОСТОЯНИЕ РАЗРАБОТКИ ЭЛЕКТРОРЕАКТИВНЫХ. ДВИГАТЕЛЕЙ МЕГАВАТТНОГО КЛАССА. ДЛЯ МЕЖПЛАНЕТНЫХ ПОЛЁТОВ ...  
21 июн 2012
 
Цитата, 5 страница :

Энергоустановка запитывает 16 ионных ЭРД , работающих на ксеноне, кажды 1 м в диаметре. Значение уделного импульса двигателя достигает 7000 с . Электрическа мощность установки превышает 1 мВт.


http://www.kubmntk.ru/electrojetengine.pdf
Земля - это колыбель разума, но нельзя вечно жить в колыбели. Ц.К.Э

 

vlad7308

50-100 кВт ионник, с метровым соплом (ионно-оптической системой) - звучит как фантастика  :?

а такой ионник со сроком службы 100 000 часов - хмхм, уже просто фэнтези

может я что то пропустил в теме?
разве за последние ...цать лет появились радикальные решения главных проблем ионных ЭРД? (в смысле - сложность изготовления анодной решетки и срок ее службы)
это оценочное суждение

Alexandr_A

Цитировать1. ВЫБОР И СОСТОЯНИЕ РАЗРАБОТКИ ЭЛЕКТРОРЕАКТИВНЫХ. ДВИГАТЕЛЕЙ МЕГАВАТТНОГО КЛАССА. ДЛЯ МЕЖПЛАНЕТНЫХ ПОЛЁТОВ ...  
21 июн 2012
 
Цитата, 5 страница :

Энергоустановка запитывает 16 ионных ЭРД , работающих на ксеноне, кажды 1 м в диаметре. Значение уделного импульса двигателя достигает 7000 с . Электрическа мощность установки превышает 1 мВт.


http://www.kubmntk.ru/electrojetengine.pdf

В этой статье рассмотрены все типы ЭРД, ионники и почти все другие признаны непригодными для использования в межпланетном буксире большой мощности. Оптимальным оказывается ЭРД на основе МПДУ.