SES 8 - Falcon 9 v1.1 - 03.12.2013 - Canaveral SLC-40

Автор Salo, 17.11.2012 15:14:05

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Чебурашка

Ничего себе везение 7 раз подряд.
С таким везение Маску следует не ракетами заниматься, а отправиться в Лас-Вегас и обанкротить все местные казино  :D  8)

testest

#821
ЦитироватьAlexioM пишет:
Цитироватьykpoi пишет:
ЦитироватьAlexioM пишет:
ЦитироватьLanista пишет:
нет, спутник тяжелый, все топливо выработано.
SES-8 весит 3200кг. Однако для Falcon v1.1 заявлена возможность отправлять на геопереходную орбиту 4850кг...
Перестраховываются или таки не могут?
Все-таки это первый настолько энергозатратный пуск. Впервые потребовалось выжать из двигателей их нормальный ресурс, и испытывать ракету на максимальных заявленных параметрах было бы необоснованным риском.
Тем не менее, они закинули SES-8 аж на 295 x 80,000 km, намного выше ГСО. То есть недогруз был?
Что мешало им доставить спутник на ГСО?
Так перигей ведь всего 300 км. Это орбита с меньшей энергией, чем ГСО. Кое-какой недогруз был (если двигатели реально вытягивают заявленные параметры, то приличный недогруз), но никто бы в первом пуске не взялся выводить максимум.

Чебурашка

Тут проблема со сроком автономного полёта 2-ой ступени между включениями. Похоже, максимум полчаса.. Иначе была бы другая баллистическая схема

Liss

Официально...

http://www.spacex.com/press/2013/12/03/spacex-successfully-completes-first-mission-geostationary-transfer-orbit

ЦитироватьCape Canaveral Air Force Station, Florida – Today, Space Exploration Technologies (SpaceX) successfully completed its first geostationary transfer mission, delivering the SES-8 satellite to its targeted 295 x 80,000 km orbit.  Falcon 9 executed a picture-perfect flight, meeting 100% of mission objectives.

Falcon 9 lifted off from Space Launch Complex 40 (SLC-40) at 5:41 PM Eastern Time.  Approximately 185 seconds into flight, Falcon 9's second stage's single Merlin vacuum engine ignited to begin a five minute, 20 second burn that delivered the SES-8 satellite into its parking orbit. Eighteen minutes after injection into the parking orbit, the second stage engine relit for just over one minute to carry the SES-8 satellite to its final geostationary transfer orbit.  The restart of the Falcon 9 second stage is a requirement for all geostationary transfer missions.

"The successful insertion of the SES-8 satellite confirms the upgraded Falcon 9 launch vehicle delivers to the industry's highest performance standards," said Elon Musk, CEO and Chief Designer of SpaceX.   "As always, SpaceX remains committed to delivering the safest, most reliable launch vehicles on the market today.  We appreciate SES's early confidence in SpaceX and look forward to launching additional SES satellites in the years to come."

Today's mission marked SpaceX's first commercial launch from its central Florida launch pad and the first commercial flight from the Cape Canaveral Air Force Station in over four years.  SpaceX has nearly 50 launches on manifest, of which over 60% are for commercial customers.

This launch also marks the second of three certification flights needed to certify the Falcon 9 to fly missions for the U.S. Air Force under the Evolved Expendable Launch Vehicle (EELV) program. When Falcon 9 is certified, SpaceX will be eligible to compete for all National Security Space (NSS) missions. 
Официальные причины переносов:

ЦитироватьSpaceX is targeted to launch the SES-8 telecommunications satellite aboard a Falcon 9 rocket this Monday November 25, from Cape Canaveral. SES-8 will be SpaceX's first launch to a geostationary transfer orbit – 80,000 km from Earth – and most challenging mission to date.

LAUNCH UPDATE: We observed unexpected readings with the first stage liquid oxygen system so we decided to investigate.  The launch vehicle and satellite are in great shape and we are looking forward to the next launch opportunity on Thursday [Nov 28] at 5:38 pm EST.

LAUNCH UPDATE: Thursday's abort was caused by oxygen in the ground side igniter fluid (TEA-TEB). Rocket engines are healthy, but cleaning turbopump gas generators will take another day. Earliest possible launch attempt is Monday [Dec 2] evening.

LAUNCH UPDATE: All known rocket anomalies have been resolved. The team will spend another day rechecking to be sure. Currently targeting launch on Tuesday with Wednesday as a back-up day.  The window for Tuesday [Dec 3] is 22:41 UT to 23:47 UT  (5:41 pm EST to 6:47 pm EST).
Сказанное выше выражает личную точку зрения автора, основанную на открытых источниках информации

cross-track

А не поздравить ли нам Валерия?!  :)
Live and learn

George

А на второй ступени есть система пассивации? Если там останутся топливо и газы, то ступень может по прошествии времени взорваться, как когда-то взрывались блоки "Д". Если остатки не удалены, то Маск редиска.

SFN

Тем не менее, они закинули SES-8 аж на 295 x 80,000 km, намного выше ГСО. То есть недогруз был?
Что мешало им доставить спутник на ГСО?

ЦитироватьЧебурашка пишет:
Тут проблема со сроком автономного полёта 2-ой ступени между включениями. Похоже, максимум полчаса.. Иначе была бы другая баллистическая схема
И не имея возможности третьего включения посто подняли апогей до максимально возможного.
Теперь можно сэкономить ресурс спутника на обнулении наклонения и на переходе ГСО. Но вместо одного импульса спутнику необходимо сделать два.

DAP

ЦитироватьЧебурашка пишет:
Ничего себе везение 7 раз подряд.
С таким везение Маску следует не ракетами заниматься, а отправиться в Лас-Вегас и обанкротить все местные казино
Маск подчеркивал, что с точки зрения надежности и стоимости страховки важен не столько показатель 7/7, сколько показатель надежности работы двигателей, который, как я понимаю, будет  69/70 для Мерлина на F9, если не учитывать различий между 1С и 1D. Ну или 20/20 для 1D. При этом, в отличие от многих других конструкций, не требуется 100% работа всех двигателей для выполнения целей миссий.

SFN

О надежной работе системы резервирования уверенно можно будет говорить еще не скоро. Все же знают - чем сложнее система, тем труднее оценить ее надежность.

Старый

Почти наверняка жидкий кислород не может храниться на борту несколько часов, поэтому апогейный импульс невозможен.
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

SFN

#830
Но апогейный импульс был бы энергетически выгоднее залета на 80000км

Александр Ч.

ЦитироватьСтарый пишет:
Почти наверняка жидкий кислород не может храниться на борту несколько часов, поэтому апогейный импульс невозможен.
Судя по крайнему "бум", речь о часах не может идти, но может у них есть резерв, который можно потратить на "теплоизоляцию".
Ad calendas graecas

Старый

ЦитироватьSFN пишет:
Но апогейный импульс был бы энергетически выгоднее залета на 80000км
Конечно выгоднее. Но проблема длительного хранения на борту криогенных компонентов достаточно сложна. Поэтому даже атласовские Центавры не делают апогейных импульсов, по крайней мере в геостационарных апогеях.
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Apollo13

Может кто-нибудь в курсе. Вторая ступень Фалькона это рекордной массы (пишут 4,7т) ступень/РБ доставленная на ГПО или кому-то удавалось больше?

Salo

#834
http://www.spaceflightnow.com/falcon9/007/131203launch/#.Up7leCc3fpM
ЦитироватьFalcon 9 rocket launches first commercial telecom payload
BY STEPHEN CLARK
SPACEFLIGHT NOW
Posted: December 3, 2013
 
A kerosene-fueled Falcon 9 launch vehicle owned and operated by SpaceX climbed away from Florida's Space Coast on Tuesday, steering into orbit more than 50,000 miles above Earth with a television broadcasting satellite in a successful flight signaling the changing landscape of the commercial launch industry.
 
 [SIZE=-2]The Falcon 9 rocket lifted off from Cape Canaveral's Complex 40 launch pad at 5:41 p.m. EST (2241 GMT) with the SES 8 communications satellite. Credit: SpaceX[/SIZE]
 
 
Спойлер
The success is a key turning point in SpaceX's 11-year history, proving the company is capable of tackling more challenging launch missions, such as deploying communications satellites, military payloads and interplanetary probes.
The achievement also positions SpaceX to snare more commercial launch contracts, going up against Europe's Ariane 5 and Russia's Proton rockets, which have launched nearly all of the world's large telecommunications satellites in the last five years.
The flight was grounded more than a week by a series of technical snafus, forcing SpaceX to bypass launch opportunities Nov. 25 and on Thanksgiving Day. Over the weekend, technicians cleaned components of the rocket's first stage engines and replaced a gas generator in one of the powerplants.
The Falcon 9 lifted off from Cape Canaveral at 5:41 p.m. EST (2241 GMT), moments after the rocket's Merlin engines ignited, powered up to more than a million pounds of thrust and pushed the towering booster into clear skies just after sunset.
The flight started slow by design, with the rocket taking 10 seconds to clear the launch pad's four lightning masts, but the 224-foot-tall launcher passed the speed of sound about a minute later and reached an altitude of more than 50 miles in less than three minutes.
The rocket's ascent took it into sunlight, illuminating the launcher's expanding teardrop-shaped exhaust plume as it rose into rarified air in the upper atmosphere. Observers near the launch site could see the rocket for nearly seven minutes until it dipped below the eastern horizon.
The rocket's single-engine upper stage fired for more than five minutes to reach a safe orbit, then shut down and coasted across the Atlantic Ocean before re-igniting to go higher.
The two-stage rocket put the SES 8 communications satellite, worth approximately $100 million, into an on-target orbit arcing more than 50,000 miles above Earth, then released the 6,918-pound spacecraft to conclude the first commercial launch from Cape Canaveral in more than four years.
 
 [SIZE=-2]This image from a camera on-board the Falcon 9 second stage shows the Earth from an altitude of 8,000 miles after Tuesday's launch. Credit: SpaceX[/SIZE]
 
 "The successful insertion of the SES 8 satellite confirms the upgraded Falcon 9 launch vehicle delivers to the industry's highest performance standards," said Elon Musk, CEO and chief designer of SpaceX, in a post-launch press release. "As always, SpaceX remains committed to delivering the safest, most reliable launch vehicles on the market today. We appreciate SES's early confidence in SpaceX and look forward to launching additional SES satellites in the years to come."
The mission marked the first time SpaceX sent one of its rockets to such a high orbit.
All of SpaceX's launches so far have deployed payloads no higher than 1,000 miles. An extra burn of the rocket's upper stage engine was necessary to reach SES 8's objective 50 times higher.
A demonstration of the in-flight engine restart did not go well on the Falcon 9's last flight in September. The engine's igniter fluid lines froze, preventing the upper stage from building up thrust.
The restart appeared to go smoothly Tuesday.
High-altitude orbits are favored by commercial communications satellites, most of which beam television programming, broadband services and data from a perch 22,300 miles over the equator.
Such a position, known as a geostationary orbit, allows a satellite to stay in a fixed position in the sky because its speed around Earth matches the rate of the planet's rotation. It means users on the ground can link up with the satellite through small fixed antennas instead of requiring expensive equipment to track the spacecraft across the sky.
SpaceX lofted SES 8 into a "supersynchronous" transfer orbit well above geostationary altitude and inclined about 21 degrees to the equator, and the satellite will use its own engines to settle into its 22,300-mile-high perch by early December.
Sending SES 8 a quarter of the way to the moon makes it easier to adjust the satellite's orbit, saving precious fuel to extend the platform's lifetime. Five burns of the spacecraft's main engine are planned in the next two weeks to reach the circular geostationary orbit.
 
 [SIZE=-2]Artist's concept of the SES 8 satellite in orbit with antennas and solar arrays deployed. Credit: Orbital Sciences Corp.[/SIZE]
 
 "We use the extra altitude to start reducing the inclination to come back into the equatorial plane," said Martin Halliwell, chief technical officer of Luxembourg-based SES, the world's second-largest communications satellite operator. "The analogy is like trying to undo your wheel nuts on your car. If you have a spanner a foot long, it's one thing. If you have a spanner three feet long, it's easy. We're going to the spanner than is three feet long."
After several weeks of systems activations and testing, SES 8 will be pressed into commercial service in January parked at 95 degrees east longitude alongside another SES satellite named NSS 6. Built by Orbital Sciences Corp., the SES 8 satellite carries Ku-band and Ka-band transponders to broadcast direct-to-home television to customers across India, Vietnam, Thailand and neighboring countries, according to Halliwell.
"SES's maiden launch on board a Falcon 9 rocket is yet another example of our company's spirit of innovation and advancement of the commercial space industry," said Romain Bausch, president and CEO of SES. "We congratulate the SpaceX team for the success of a challenging launch campaign and our longstanding supplier Orbital for innovating with us in exploring new paths to orbit while delivering a brand-new, state-of-the-art satellite for Asia."
The launch of SES 8 begins a busy stretch of missions for SpaceX. The company's Falcon 9 launch manifest is crammed with missions for NASA and commercial customers as the space transportation firm ramps up to a flight rate of one launch per month by the end of next year, Musk said before Tuesday's mission.
SES did not disclose exactly how much it paid for Tuesday's launch, but officials suggested it was on the low end of SpaceX's publicly-accessible launch fares. That would put the price in the $55 million to $60 million range, less than any of SpaceX's competitors from Europe, Russia and the United States.
The next Falcon 9 launch is scheduled in late December with the Thaicom 6 communications satellite. The rocket and spacecraft for that mission are already in storage at Cape Canaveral and will begin launch preps soon.
At least 10 geostationary transfer orbit flights like Tuesday's launch are on the books with SpaceX, plus a myriad of other missions for NASA's space station resupply program, foreign governments and a slate of seven flights for the next-generation satellite fleet owned by Iridium Communications.
SpaceX's backlog is worth more than $3 billion and covers nearly 50 launches. The company says about 60 percent of the manifest is taken up by commercial customers.

Follow Stephen Clark on Twitter: @StephenClark1.
[свернуть]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

m-s Gelezniak

ЦитироватьSFN пишет:
Тем не менее, они закинули SES-8 аж на 295 x 80,000 km, намного выше ГСО. То есть недогруз был?
Что мешало им доставить спутник на ГСО?
ЦитироватьЧебурашка пишет:
Тут проблема со сроком автономного полёта 2-ой ступени между включениями. Похоже, максимум полчаса.. Иначе была бы другая баллистическая схема
И не имея возможности третьего включения посто подняли апогей до максимально возможного.
Теперь можно сэкономить ресурс спутника на обнулении наклонения и на переходе ГСО. Но вместо одного импульса спутнику необходимо сделать два.
Ну ещё вспомните дорaзгон нa нисподaющей чaсти тр. 
 :D
Кстaти эти пaрaметры были озвучены зaрнее или постфaктум.
Шли бы Вы все на Марс, что ли...

Salo

ЦитироватьАлександр Ч. пишет:
ЦитироватьСтарый пишет:
Почти наверняка жидкий кислород не может храниться на борту несколько часов, поэтому апогейный импульс невозможен.
Судя по крайнему "бум", речь о часах не может идти, но может у них есть резерв, который можно потратить на "теплоизоляцию".
Тяга около 80тс великовата для апогейного импульса.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

SFN

80,000 km   заранее

вот картинка из книжки Штернфельда про двух и трехмпульсный переход на ГСО

видно что для 28гр наклонения суммарно выгоднее два импульса

ilan

ЦитироватьApollo13 пишет:
Может кто-нибудь в курсе. Вторая ступень Фалькона это рекордной массы (пишут 4,7т) ступень/РБ доставленная на ГПО или кому-то удавалось больше?
S-IVB (сухая масса 9,5 т) доставлялась в 4 раза дальше (на Луну). ;)

Старый

Если брать сухую массу то очевидно рекордная.
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер