Европейцы помогут США пережить списание шаттлов

Автор Uriy, 09.02.2011 05:14:43

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Дмитрий В.

ЦитироватьА чисто технически кто-нибудь прикидывал, насколько такая ракета осуществима и оптимальна?

А чего там может быть технически неосуществимым? Все элементы носителя работают или в полете или на земле (напрмер, 5-сегментный РДТТ). По размерам и распределению масс РН практически соответствует Арес-1.
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Salo

Ares-1 с ГВМ второй ступени уже летал, нижняя SAS испытывалась, так что больших проблем быть не должно.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Сторонний

ЦитироватьAres-1 с ГВМ второй ступени уже летал, нижняя SAS испытывалась, так что больших проблем быть не должно.
Особенно если учитывать то, как происходило разделение ступеней с этим ГВМ второй ступени. :wink:
"Multiscitia non dat intellectum"

Сторонний

Цитировать
ЦитироватьА чисто технически кто-нибудь прикидывал, насколько такая ракета осуществима и оптимальна?
А чего там может быть технически неосуществимым? Все элементы носителя работают или в полете или на земле (напрмер, 5-сегментный РДТТ). По размерам и распределению масс РН практически соответствует Арес-1.
Как передаётся усилие от ТТУ на вторую ступень Ариан-5 в составе Ариан-5?
"Multiscitia non dat intellectum"

Дмитрий В.

ЦитироватьAres-1 с ГВМ второй ступени уже летал, нижняя SAS испытывалась, так что больших проблем быть не должно.

Единственная, на мой взгляд, технически сложная задача - обеспечение запуска ЖРД "Вулкан-2" в полете.
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Дем

ЦитироватьОсобенно если учитывать то, как происходило разделение ступеней с этим ГВМ второй ступени. :wink:
А оно вообще происходило? Или ГВМ просто отломался при потере ориентации после завершения программы?
Летать в космос необходимо. Жить - не необходимо.

Дмитрий В.

ЦитироватьА оно вообще происходило? Или ГВМ просто отломался при потере ориентации после завершения программы?

Да сразу же после полета уже было однозначно и официально сообщено, что разделение было чистым, в соответствии с расчетами.
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Сторонний

Цитировать
ЦитироватьА оно вообще происходило? Или ГВМ просто отломался при потере ориентации после завершения программы?
Да сразу же после полета уже было однозначно и официально сообщено, что разделение было чистым, в соответствии с расчетами.
Но при этом все видели как закрутился ГВМ, соответственно возникает вопрос, - как они вообще собирались лететь дальше?
"Multiscitia non dat intellectum"

Сторонний

Цитировать
ЦитироватьAres-1 с ГВМ второй ступени уже летал, нижняя SAS испытывалась, так что больших проблем быть не должно.
Единственная, на мой взгляд, технически сложная задача - обеспечение запуска ЖРД "Вулкан-2" в полете.
А переделать вторую ступень Ариан-5 под установку на основание это не сложная задача?
"Multiscitia non dat intellectum"

us2-star

Ну а мы, что не европейцы что ли?
Что, нам нечего на ТТУ водрузить?:
1) УРМ? -маловато будет...
2) 1-я ступень "Зенита"? - слишком много...
3) 2-я ступень "Протона"? - вроде самое оно... ;)
"В России надо жить долго.." (с)
"Вы рисуйте, вы рисуйте, вам зачтётся.." (с)

zyxman

"Демократия, это когда царь умный, а также добрый и честный по отношению к своим холопам".
--
Удача - подготовленный успех!

SpaceR

ЦитироватьНу а мы, что не европейцы что ли?
Что, нам нечего на ТТУ водрузить?:
1) УРМ? -маловато будет...
2) 1-я ступень "Зенита"? - слишком много...
3) 2-я ступень "Протона"? - вроде самое оно... ;)
:shock: Вы это что, всерьёз?
Да нахрена??  :lol:

Да и нету у нас похожего ТТУ нигде.

zyxman

Цитироватьи нету у нас похожего ТТУ нигде.
Вообще по-хорошему, могли-бы на базе производства твердотопливных ракет ТТУ сделать, как собственно это в свое время сделали американцы.

Да и европа, ИМХО, не на пустом месте ТТУ занялась - думаю что это закономерное использование военных технологий.
"Демократия, это когда царь умный, а также добрый и честный по отношению к своим холопам".
--
Удача - подготовленный успех!

Salo

http://www.parabolicarc.com/2011/09/09/nasa-atk-announce-new-commercial-crew-agreement/
ЦитироватьNASA, ATK Announce New Commercial Crew Agreement[/size]
byDoug Messier
on September 9, 2011, at 3:39 pm

NASA PR — CAPE CANAVERAL, Fla. — NASA and Alliant Techsystems (ATK) managers will announce an agreement that could accelerate the availability of U.S. commercial crew transportation capabilities at 3 p.m. EDT on Tuesday, Sept. 13. The announcement will occur at the Press Site auditorium at NASA's Kennedy Space Center in Florida.

The announcement participants are:

– Ed Mango, Commercial Crew Program manager, NASA
– Kent Rominger, vice president, Strategy and Business Development, ATK Aerospace
– John Schumacher, vice president, Space Programs, EADS North America.

Editor's Note: An agreement on human rating the Liberty rocket similar to the one signed between NASA and United Launch Alliance is a possibility. Another possible agreement would be the use of KSC facilities for the Liberty rocket. Stay tuned.

ATK is trying to change from a traditional cost-plus contractor. One interesting bit of information I picked up out in Utah is that they are offering their rockets on a fixed-cost basis.[/size]

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Потусторонний

Выглядит так как будто ATK  купила EADS на корню :lol:

goran d

Вроде у Арес-1 были проблемы что тту слишком сильно стучит/вибрирует на ПН - а может быть и у етой РН будет такой проблем?

Salo

http://www.spaceflightnow.com/news/n1109/13atksaa/index.html
ЦитироватьNASA experts to assist ATK on commercial crew rocket[/size]
BY STEPHEN CLARK
SPACEFLIGHT NOW
Posted: September 13, 2011

NASA and Alliant Techsystems Inc., a leading rocket contractor, announced Tuesday they will share data and expertise in helping design and develop the Liberty rocket, a U.S.-European launcher that could haul humans into Earth orbit by 2015.
 
 In a press conference at the Kennedy Space Center, government and industry officials said the unfunded Space Act Agreement, or SAA, will allow both entities to communicate and collectively analyze the design of the Liberty rocket.

Alliant Techsystems, or ATK, will continue funding development of the Liberty rocket with internal capital under the Space Act Agreement, which includes four milestones and runs through March 2012. The company plans to bid for NASA funding next year.

"An SAA is an approach in which we both share data and we both share ideas to move forward with a particular design or a particular concept," said Ed Mango, manager of NASA's commercial crew program. "We believe that this effort that we start today will go through next spring and will allow ATK and the commercial crew team, our team of managers, engineers and safety folks, to explore the Liberty design that ATK is wanting to talk about."

ATK's Liberty concept was passed up in April when NASA directed funds to four companies designing and testing commercial spacecraft that could transport astronaut crews to the International Space Station.

NASA picked spacecraft developers over rocket-makers in the April decision, concluding launch vehicles could be ready for crewed flights faster than the proposed capsules and space planes.

"We want talk about [ATK's] design, we want to talk about their requirements, how they want to implement their requirements against their design, talk about the capabilities of the Liberty system as a whole, and understand how they plan to work it in an international approach," Mango said.

The agreement between NASA and ATK covers technical exchanges during the preliminary design review phase of the Liberty program, according to ATK. Mango said NASA would aid ATK with structural, thermal and vibration analyses, plus other core engineering disciplines.

If Liberty is ultimately approved for operations, it could be ready for test flights in 2014 and launching astronauts into orbit by 2015. ATK says the Liberty will cost about $180 million per flight.

The Liberty's first stage is a five-segment solid-fueled booster developed with funding from NASA for the canceled Ares 1 rocket from the shut-down Constellation moon program. Its second stage, manufactured by EADS Astrium, would be the hydrogen-fueled core of Europe's workhorse Ariane 5 rocket.

Both stages were designed to loft human passengers into space. The solid-fueled first stage is an extended version of the strap-on booster used to help propel the space shuttle into orbit. The Ariane 5's first stage Vulcain 2 engine has amassed a record of 45 straight successes since a rocket failure in 2002.

"Both pieces of this system have extensive flight experience with very impressive records," said Kent Rominger, ATK's vice president and program manager for the Liberty rocket.


The Liberty rocket borrows rocket designs from the space shuttle and the Ariane 5 rocket. Credit: ATK
 
 The Liberty is one of three launchers vying to be the next rocket to lift astronaut crews into space from U.S. soil.

NASA signed a similar unfunded Space Act Agreement in July with United Launch Alliance, the builder of the Atlas 5 rocket. SpaceX plans to fly crewed missions of the Dragon capsule on its own Falcon 9 rocket, assuming the firm wins a NASA contract.

The space agency is shifting its human spaceflight strategy following the retirement of the space shuttle. NASA is fostering the development of commercial rockets and spacecraft to deliver crews to the International Space Station, freeing up government resources to design vehicles for more ambitious exploration missions to asteroids, Mars and other deep space destinations.

NASA awarded $269 million to four companies in April to help mature their crew-carrying spacecraft concepts. Boeing Co., Sierra Nevada Corp., Blue Origin and SpaceX were the winners of the second round of funded Commercial Crew Development agreements, which run through May 2012.

Boeing, Sierra Nevada and Blue Origin each plan to initially fly their spacecraft on the Atlas 5 rocket.

"With Liberty, we showed up a little bit later than the Atlas 5 that's been flying," Rominger said. "Having said that, what we've found are a couple of things. Folks are very interested in Liberty because of the value that we bring. We're competitive, we believe, pricing-wise for the performance. Nobody can match what liberty can do, in particular if you look at the reliability and safety of the systems, the heritage of our systems."

The 300-foot-tall Liberty rocket can lift 44,500 pounds of payload to the International Space Station's orbit. It's powerful enough to lift any of the commercial crew vehicles now under consideration.

Kent Rominger, a former NASA astronaut, emphasized the two-stage launcher would be based at Cape Canaveral and use existing infrastructure from the space shuttle and defunct Ares rocket programs.

"There is a reason I'm sitting here at the Kennedy Space Center," Rominger said. "This is going to be the home of Liberty. Clearly, the infrastructure at the Kennedy Space Center right here is set up perfectly to enable us to process Liberty and launch Liberty. So [we will] not just use the infrastructure but the people here at the Kennedy Space Center. We wind up bringing jobs into Florida and using the existing expertise that we've developed over the last five decades."

According to Rominger, the Liberty program could bring about 300 jobs to the Florida Space Coast if it becomes operational. There are between 35 and 40 ATK employees currently working on the program, Rominger said.[/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Shumil

Что-то я юмора не понимаю. Ариан-5 сам по себе выводит на низкую орбиту около 20 тонн. (Грузовик, летавший к МКС весил 18т, если меня склероз не подводит.)

Я понимаю, что амеры хотят своих накормить. Но зачем Ариану этот вибростенд под соплом?

--
Shumil
Думать надо. Головой!

Дмитрий В.

Честно говоря, не думал, что эта тема получит продолжение! :D
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Apollo13

ЦитироватьЯ понимаю, что амеры хотят своих накормить. Но зачем Ариану этот вибростенд под соплом?

--
Shumil

потому что иначе на ариану бюджетные деньги не дадут?