Discovery (STS-133) = 25.02.11 00:53:24 ДМВ - Kennedy

Автор Salo, 21.09.2010 17:43:54

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Lev

Цитировать
ЦитироватьИ спрашивается: НАФИГА ВСЁ ЭТО НУЖНО? Опять переживания при взлете при посадке. Я бы отменил этот полёт
Разумнее не назначать STS-135. Большой необходимости в нём нет.
Если уж НАСА хочет сделать этот полет - разумно со стороны НАСА договориться что достаточное количество Союзов будут страховать этот полет.
Технтчески это реализуемо.
Ну а если нет - так ничего нет. Смертнички, блин...
Делай что должен и будь что будет

Брабонт

ЦитироватьЕсли уж НАСА хочет сделать этот полет - разумно со стороны НАСА договориться что достаточное количество Союзов будут страховать этот полет.
Схему эвакуации они расписали - медленно и печально, в-основном, за счёт ресурсов своего сегмента. Не стали лишний раз подставляться под огонь критики на тему "опять мы платим этим русским".

Salo

Цитировать
ЦитироватьВ заявлении НАСА говорится, что новый старт "Дискавери" состоится не ранее 04.05 восточноамериканского времени 30 ноября (00.05 1 декабря по московскому времени).
Не-а. 11:05 дмв 30 ноября.
12:05 ДМВ, но 30 ноября.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Брабонт

Salo, Вы правы. У них ночью перевод часов. Вечная засада.

Petrovich

Цитировать"Атлантис". Он, как ожидается, полетит следующим летом уже вне рамок программы "Спейс шаттл".
Спейс шаттл полетит вне рамок программы ,,Спейс Шаттл,,  :roll:
Хм, что-то я не достаю... , может программы МКС ?
может мы те кого коснулся тот (еще) энтузиазм...

Leroy

ЦитироватьВ заявлении НАСА говорится, что новый старт "Дискавери" состоится не ранее 04.05 восточноамериканского времени 30 ноября (00.05 1 декабря по московскому времени).
Хотели порадовать журналистов НК?  :wink:

Космос-3794

ЦитироватьСпейс шаттл полетит вне рамок программы ,,Спейс Шаттл,,  :roll: Хм, что-то я не достаю... , может программы МКС ?
Это такая добрая журналистская традиция, называется - слышу звон, не знаю где он.
Видимо подразумевается, что в бюджете Обамы на этот полет средств не предусмотрено, а бюджет Конгресса еще не утвержден..

hlynin

ЦитироватьХотели порадовать журналистов НК?

Нет, явно меня, у  меня  ДР

Lev

Цитировать
ЦитироватьСпейс шаттл полетит вне рамок программы ,,Спейс Шаттл,,  :roll: Хм, что-то я не достаю... , может программы МКС ?
Это такая добрая журналистская традиция, называется - слышу звон, не знаю где он.
Видимо подразумевается, что в бюджете Обамы на этот полет средств не предусмотрено, а бюджет Конгресса еще не утвержден..
Фраза вообще ни в какие ворота. На самом деле и в рамках программы Спейс Шаттл и в рамках программы МКС... :)
Делай что должен и будь что будет

Salo

http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts133/101108plan/
ЦитироватьDiscovery troubleshooting plans being formulated[/size]
BY WILLIAM HARWOOD
STORY WRITTEN FOR CBS NEWS "SPACE PLACE" & USED WITH PERMISSION
Posted: November 8, 2010

Engineers extended a launch pad access platform Monday in preparation for inspections and disassembly of a 7-inch hydrogen vent line quick-disconnect fitting to find out what caused a potentially dangerous leak that forced NASA to cancel the shuttle Discovery's planned launching last Friday.
 
Initial troubleshooting is expected to begin Tuesday. While it is not yet clear what might be needed to fix the problem, engineers may carry out a fueling test, exposing the vent line hardware to cryogenic conditions, before another launch attempt is made. In the meantime, the flight is on hold until at least Nov. 30.

In parallel with the vent line investigation, shuttle managers also are refining plans for repairing cracked foam insulation on Discovery's external tank that was discovered after Friday's launch scrub was declared.

The cracks are believed to have formed shortly after 7 a.m. EDT Friday, about an hour after engineers begin pumping supercold liquid oxygen and hydrogen rocket fuel into the huge tank and just before the vent line leak was detected. The longest single crack measures almost four feet long, end to end, in an area measuring about 10 inches by 20 inches.

Access at the pad is difficult, but technicians tentatively plan to begin cutting away foam in the damaged area Wednesday, using non-destructive evaluation to look for signs of any problems with the underlying metal might explain the cracking. A repair plan will not be approved until after the foam in the damaged area has been "dissected" and engineers get a better idea of what caused the problem in the first place.

Foam repairs are not unusual, but they are normally carried out in a controlled environment inside the cavernous Vehicle Assembly Building. At the pad, protective covers will be needed to control humidity and temperature before any foam spraying and shaping can be attempted.

Discovery's launch on an 11-day space station resupply mission, the orbiter's 39th and final flight, originally was planned for Monday, Nov. 1. But it was delayed two days to replace suspect quick-disconnect fittings in the pressurization system of the shuttle's right-side orbital maneuvering system rocket pod.

A launch attempt last Wednesday was called off because of a subtle electrical issue and bad weather prompted NASA managers to call off an attempt last Thursday.

Launch now is on hold until at least Nov. 30, the opening of the year's final shuttle launch window. Taking advantage of the delay, engineers also plan to replace a suspect circuit breaker in the shuttle's cockpit that may be responsible for the electrical irregularity observed last week.


The file image shows the launch pad's gaseous hydrogen vent arm that connects the pad tower to the shuttle's tank. Credit: NASA TV
 
The vent line is used to carry excess hydrogen gas away from the shuttle as the tank is filled with super-cold propellant. During fueling, a valve is opened periodically to route hydrogen to the vent line as required to maintain the proper pressure in the tank. The excess gas is carried to a nearby "flare stack" where it is burned off. Just before launch, the vent valve is closed and the tank is pressurized for flight.

The vent line attaches to a port on the side of the external tank with a complex quick-disconnect fitting known as a ground umbilical carrier plate, or GUCP. At launch, an explosive charge fires, the quick-disconnect fitting separates and counterweights quickly pull the vent line down and out of the way.

The vent line attachment fitting on the left side of Discovery's external tank met specifications and passed pre-fueling tests, using helium at room temperature as a stand in for gaseous hydrogen. But during fueling Friday, sensors indicated a massive leak near the quick-disconnect fitting, presumably the result of temperature-induced effects on the hardware.

Engineers later said the leak rate was the highest ever seen in that area.

Because of the size of the leak -- well above the 6 percent concentration that is the maximum level read by launch pad sensors -- engineers are hopeful some sort of obvious defect will be apparent when the hardware is disassembled and inspected. But others are not so optimistic.

While the vent line fitting in question met specifications, a key component was slightly more out of round than usual. Whether that can explain the problem or not remains to be seen, but the fitting met stringent alignment specifications before fueling and passed all of its normal leak checks.

Problems with hydrogen leakage in the GUCP delayed two shuttle missions in 2009. In the most recent previous leak, the shuttle Endeavour was grounded June 13 and 17, 2009, when sensors near the umbilical attachment plate detected hydrogen concentrations of more than 6 percent.

After the second launch scrub, engineers collected detailed measurements and concluded the problem was caused by an alignment issue between the hydrogen vent port on the tank and the vent line interface. To ensure a tight fit, engineers replaced a rigid Teflon seal with a more flexible design, modified the umbilical plate mounting pins and installed washer-like shims to counteract the alignment issue.

The shims provided additional pressure on one side of the attachment fitting that was believed to be pulling away slightly as the hardware contracted under cryogenic conditions.

The fix worked, Endeavour was safely launched in July 2009. No other GUCP problems occurred before Discovery's fueling Friday
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

fon Butterfly

ЦитироватьФотогалерея:
http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts133/101105gallery/
Да-а...
Вот на этом фото хорошо видно, до чего ж они все поё... потрёпанные... Таки пора ветеранов на покой отправлять, жаль, смены пока нет.
- Ключ на старт!.. Зажигание!.. Что?!.. А мне по фигу, что оно у вас позднее!..

Petrovich

Цитировать
ЦитироватьФотогалерея:
http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts133/101105gallery/
Да-а...
Вот на этом фото хорошо видно, до чего ж они все поё... потрёпанные... Таки пора ветеранов на покой отправлять, жаль, смены пока нет.

Как это нет замены, а это...
 :)

может мы те кого коснулся тот (еще) энтузиазм...

Lev

http://www.erlib.com/%D0%A1%D0%B5%D1%81%D0%B8%D0%BB_%D0%A4%D0%BE%D1%80%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%80/%D0%9B%D0%B8%D0%BD%D0%B5%D0%B9%D0%BD%D1%8B%D0%B9_%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%B0%D0%B1%D0%BB%D1%8C/15/
Цитировать— Флаг, — сказал Хорнблауэр сам себе. — Мы должны спустить флаг.
Но на «Сатерленде» не осталось флага, нечего было спускать, и Хорнблауэр по пути на шканцы напряженно думал, как тут выкрутиться.
Делай что должен и будь что будет

anik

А вот, что обнаружили на внешнем топливном баке под треснувшей теплоизоляционной пеной.


Liss

О-оу.
Мне одному чудится, что надо заменять бак и везти его в Мичуд на ремонт? Если, конечно, там еще не грохнули оснастку?
Сказанное выше выражает личную точку зрения автора, основанную на открытых источниках информации

anik

ЦитироватьМне одному чудится, что надо заменять бак и везти его в Мичуд на ремонт?
NASA не чудится: снимем треснувший алюминий и установим накладку, не увозя бак в VAB, и полетим.

"This morning during removal of external fuel tank foam insulation, which cracked during draining operations following the shuttle Discovery's launch scrub on Nov. 5., technicians identified two cracks on a section of the tank's metal exterior. They were found on the stringer, which is the composite aluminum ring located on the top of the tank's intertank area. The cracks are approximately 9 inches long. Engineers are reviewing images of the cracks to determine the best possible repair method, which would be done at Launch Pad 39A.

Crews have repaired similar cracks during external tank production by removing the cracked aluminum and replacing it with a "doubler," which is a twice-as-thick stringer section before replacing the foam insulation.

Exact schedules and repair options still are being evaluated"


Дмитрий Виницкий

Ну, теперь все видят, что в космос можно летать на уровне сантехники :)
+35797748398

Makarenko

Смелые, астронавты ребята. Взлетать на баке с такой трещиной.... Нет. При всей внешней красоте шаттла - хватит. Пора на покой.
идите - ибо только идущий осилит дорогу, ибо только у идущего есть надежда

Дмитрий Виницкий

+35797748398