Dream Chaser - NASA коммерческий контракт с SpaceDev

Автор frigate, 02.02.2010 12:49:16

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Вадим Лукашевич

Цитировать
Цитировать...а вот центровка держала складывание консолей. Эту проблему удалось решить, с одной стороны, перекомпоновкой аппарата, а с другой - отказом от статической устойчивости с переходом на электронную систему обеспечения устойчивости.
Очень интересно, большое спасибо.
 
Любопытно, что на буран.ру всё ещё лежат картинки с крылом с большой V-образностью (а здесь явно ещё и складные консоли) Получается, что к "плоскому" крылу перешли относительно недавно, т.е. проект ещё как-то двигается или, как минимум, двигался не так давно?

(пардон за оффтоп)
Раздел МАКСа на буран.ру мертвый уже несколько лет. Так же, как и "Спираль". По "Спирали" было так - думал, сначала закончу "Космические крылья", а потом переделаю весь раздел. А когда книга вышла, то в ней "Спирали" было отведено почти 200 страниц - и нет смысла все это отображать на сайте. Там просто стоит ссылка на книгу, кому интересно - прочтут.
То же самое и с МАКСом - именно сейчас идет работа над следующей рукописью, там уже по МАКСу более 100 страниц, не считая иллюстраций, и заниматься сайтом по этой теме сейчас недосуг. То же самое касается и "Клипера" - этот раздел сайта тоже уже несколько лет неизменен, потому что он тоже будет сначала в книге.

Dmitry P.

ЦитироватьРаздел МАКСа на буран.ру мертвый уже несколько лет. Так же, как и "Спираль". По "Спирали" было так - думал, сначала закончу "Космические крылья", а потом переделаю весь раздел. А когда книга вышла, то в ней "Спирали" было отведено почти 200 страниц - и нет смысла все это отображать на сайте. Там просто стоит ссылка на книгу, кому интересно - прочтут.
То же самое и с МАКСом - именно сейчас идет работа над следующей рукописью, там уже по МАКСу более 100 страниц, не считая иллюстраций, и заниматься сайтом по этой теме сейчас недосуг. То же самое касается и "Клипера" - этот раздел сайта тоже уже несколько лет неизменен, потому что он тоже будет сначала в книге.
Гм... Вадим, а Ваша книга имеется в общем доступе так же как и странички сайта Буран.ру? Если нет, то фраза "нет смысла все это отображать на сайте" не совсем корректна.

Вадим Лукашевич

ЦитироватьГм... Вадим, а Ваша книга имеется в общем доступе
Конечно! Покупаете (c доставкой в Н.Новгород) и читаете. Цены и точки реализации см. www.buran.ru/htm/space_wings.htm

Dmitry P.

Цитировать
ЦитироватьГм... Вадим, а Ваша книга имеется в общем доступе
Конечно! Покупаете (c доставкой в Н.Новгород) и читаете. Цены и точки реализации см. www.buran.ru/htm/space_wings.htm
Ха. Сайт-то бесплатный. В том и разница.

Вадим Лукашевич

Вот именно! Хотите бесплатно - получите 6 страниц с частично устаревшей инфой, хотите 200 с самой полной - заплатите.
Шесть бесплатных страниц достались мне почти даром - соответственно, Вам тоже.
А за поиск, систематизацию и оформление двухсот платных страниц мы с Игорем отдали более миллиона рублей. Книга рапространятеся свободно, без каких-либо половых, национальных, географических и политических ограничений. И если Вы не можете (или не хотите) найти около 2500 рублей (с доставкой) - значит, Вам эти страницы не нужны.

Dmitry P.

ЦитироватьВот именно! Хотите бесплатно - получите 6 страниц с частично устаревшей инфой, хотите 200 с самой полной - заплатите.
Шесть бесплатных страниц достались мне почти даром - соответственно, Вам тоже.
А за поиск, систематизацию и оформление двухсот платных страниц мы с Игорем отдали более миллиона рублей. Книга рапространятеся свободно, без каких-либо половых, национальных, географических и политических ограничений. И если Вы не можете (или не хотите) найти около 2500 рублей (с доставкой) - значит, Вам эти страницы не нужны.
Если мне нужна книга, которую я не хочу покупать, то приходится искать другие способы.
А вообще, Вадим, вы коммерсант, а не журналист  :P

Петр Зайцев

ЦитироватьА вообще, Вадим, вы коммерсант, а не журналист  :P
Ну и хорошо. Кому нравятся проститутки пера? А коммерсант - профессия уважаемая.

ronatu

ЦитироватьВот именно! Хотите бесплатно - получите 6 страниц с частично устаревшей инфой, хотите 200 с самой полной - заплатите.
Шесть бесплатных страниц достались мне почти даром - соответственно, Вам тоже.
А за поиск, систематизацию и оформление двухсот платных страниц мы с Игорем отдали более миллиона рублей. Книга рапространятеся свободно, без каких-либо половых, национальных, географических и политических ограничений. И если Вы не можете (или не хотите) найти около 2500 рублей (с доставкой) - значит, Вам эти страницы не нужны.

Вадим, а можно лично с Вашей подписью?
Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

Петр Зайцев

Вот видео выступления Марка Сиранелло, после которого он отвечал на вопросы:



Один из вопросов был какова связь с программой БОР. Марк сказал, что ему удалось связаться с тремя из пяти ведущих конструкторов, и получить кое-какие заметки. Также, дочь одново из двух умерших оставила ему заметку чтобы его имя было отправлено в космос на ДримЧайзере. Самих имен он не назвал. Кто-нибудь знает, кто эти люди? На buran.ru не очень с именами, кроме космонавтов.

P.S. Возможно дочь Г. Е. Лозино-Лозинского.

Петр Зайцев

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ObXf1aMwZGQ#t=666s
Вот еще веселые картинки, внезапно в середине длинного и скучного интервью. Носовое колесо пропало и появилась лыжа. Торн обещал сбросить летный образец до конца года, да.

instml

Sierra Nevada Plans Florida Expansion
ЦитироватьCOCOA BEACH, Fla. — Sierra Nevada Corp., one of four firms working on space taxi designs for NASA, is stepping up plans to expand its work force and operations in Florida, company and state officials announced May 4.

"The goal that we have here is really quite simple — we want to take the 'Help Wanted' signs out of the windows in Russia and bring it back here," Mark Sirangelo, executive vice president of Sierra Nevada's Space Systems Group, said during an announcement here.

The Louisville, Colo.-based firm is developing a small-winged vehicle called Dream Chaser that can carry up to seven astronauts, or a mix of crew and cargo, to and from the international space station. The company so far has been awarded $125 million from NASA for design and development work, about half of which already has been paid.

Sirangelo told Space News his company has made a "significant" financial investment in the project as well, though not as much as what NASA has contributed.

Sierra Nevada has applied for economic and tax incentive packages to expand its presence in Florida, Lt. Gov. Jennifer Carroll said.

The company currently employs about 300 people in Florida on other programs. Sierra Nevada employs about 2,200 people in 16 states.

It is among several firms vying for NASA's next round of funding for the Commercial Crew Development program. The agency has $406 million to spend this year and hopes to award multiple 21-month contracts this summer worth between $300 million and $500 million for integrated design work.

If selected, Sierra Nevada plans to base its fleet of three to five spaceships at a still-to-be-determined facility at Kennedy Space Center or Cape Canaveral Air Force Station. Former space shuttle workers are being recruited to process, launch and service the vehicles, which would take off aboard a United Launch Alliance Atlas 5 rocket and land on the Shuttle Launch Facility runway.

"This is not a paper program. We are well into the manufacturing and starting to test," Sirangelo said.
http://www.spacenews.com/civil/120504-sierra-nevada-fla-expansion.html
Go MSL!



Старый

Цитироватьhttp://www.nasa.gov/multimedia/imagegallery/iotd.html

Это студия авиамоделизма? ;)
 "Моделью Дримчазера можно доствить модели астронавтов на модель МКС" (с) почти Шлядинский.
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Петр Зайцев

Цитировать"Моделью Дримчазера можно доствить модели астронавтов на модель МКС" (с) почти Шлядинский.
Там по ссылке специально для форумных комиков есть объяснение о том, что голый CFD не справляется в случае с вихревым обтеканием, и посему приходится использовать модели в трубе.

Bizonich

Одного не пойму, зачем заклеивать отверстия в модели синим скотчем? Не проще ли было их вообще не делать, если это модель для продувки в аэродинамической трубе.
Любознательный дилетант.

Bizonich

Любознательный дилетант.

ronatu

ЦитироватьИли это не дырки, а метки?

Цитировать.....With the help of hundreds of pressure transducers, engineers from Sierra Nevada Corporation, the United Launch Alliance and NASA Langley will look at the pressure fluctuations the model and launch vehicle stack experience during the critical ascent to orbit, especially at transonic speeds. Shock-waves form on launch vehicles as they approach the speed of sound and may result in regions of highly unsteady flow.....
Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

frigate

"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков

instml

Dream Chaser test plan outlined by Sierra Nevada
ЦитироватьSierra Nevada Corp., one of the firms vying to build a commercial space taxi for NASA, plans a series of automated and piloted atmospheric flight tests of its lifting body Dream Chaser spacecraft beginning this summer, ultimately leading to an orbital demonstration mission in 2016, according to company managers.

The flight tests will initially prove the Dream Chaser's aerodynamic qualities using an engineering article being outfitted at Sierra Nevada's space campus in Louisville, Colo.

Using a combination of public and private funding, Sierra Nevada is developing the Dream Chaser to carry up to seven astronauts to the International Space Station and back to Earth. NASA has promised the company $125 million so far, with the bulk of the money already awarded to Sierra Nevada upon completion of predetermined development milestones.

"Our mission is very specific: to take crew and cargo to the International Space Station and to low Earth orbit," said Mark Sirangelo, Sierra Nevada's executive vice president and chairman of its space systems division.

Sierra Nevada has provided the Dream Chaser program with "tens of millions" of dollars in internal funding, but less than NASA's total investment, according to Sirangelo.

The remaining NASA funds will be released after the Dream Chaser's preliminary design review, scheduled for late May, and captive and free flight tests over Colorado and California.

"We've made amazing progress without a lot of money," Sirangelo said.

The Dream Chaser is based on the HL-20 lifting body concept studied by NASA's Langley Research Center from the late 1980s to the early 1990s. Launching into orbit on top of a United Launch Alliance Atlas 5 rocket, the spaceship will dock with the International Space Station and can stay there for more than six months. At the end of its mission, the craft will enter the atmosphere and make a piloted touchdown at the Shuttle Landing Facility at NASA's Kennedy Space Center in Florida.

A preparatory step leading to the first free flight could come as soon as the end of May, officials said, when an engineering test article will be lifted aloft over suburban Denver underneath a Sikorsky S-64 Sky Crane helicopter.

"You want to work backwards in the space industry and make sure you can land before you take off," Sirangelo said.

Steve Lindsey, Sierra Nevada's director of flight operations, said the captive carry test would verify the Dream Chaser's stability hanging underneath a helicopter, check its hang angle, drogue parachutes, and test the Sky Crane's lift capability.

Lindsey, a former space shuttle commander, said the test vehicle will be returned to Sierra Nevada's factory to receive flight control systems and a main landing gear modified from the U.S. Air Force's F-5E Tiger fighter jet. Dream Chaser's nose gear is a custom-designed skid.

Dream Chaser's space missions will use a new landing gear with electric actuators, Lindsey said.

Sierra Nevada will ship the engineering article to Edwards Air Force Base, Calif., this summer for another series of captive carry tests before ultimately releasing the craft for an automated landing. According to Lindsey, the drop tests will be performed from a CH-53 Sea Stallion or CH-47 Chinook helicopter provided by the U.S. military.

"The drops will be a straight in approach from as high as we can get," Lindsey said. "I'm hoping about 17,000 feet or so, straight into the main runway at Edwards for approach and landing."

Lindsey said the plan is to land the Dream Chaser on Runway 22 at Edwards, the base's primary concrete landing strip used by the space shuttle.

"Part of the reason we're doing this testing is because we have so many aerodynamic uncertainties with the vehicle," Lindsey said. "The shuttle had a nominal 20-degree glideslope. We're about a 23-degree glideslope, so a little bit steeper. We'll fly 300 knots down on final [approach], just like the shuttle did, and do a preflare at 2,000 feet, just like the shuttle did, drop the gear at 200 or 300 feet, just like the shuttle, and touch it down roughly at 190 knots on the runway, just like the shuttle did."



The Dream Chaser spacecraft will use a hydraulic F-5E landing gear for the first phase of approach and landing tests. On orbital flights, the spacecraft will use a landing gear with electric actuators, which has not yet been selected. Credit: Sierra Nevada Corp.
 
Sierra Nevada delivered the structure of the engineering test article in January, followed by a deployment test of the modified F-5E landing gear.

Sierra Nevada has also constructed avionics and flight control laboratories, plus a Dream Chaser flight simulator to practice landing the spacecraft on a runway.

The free flight test, expected in late summer, is the last milestone Sierra Nevada must complete under its ongoing agreement with NASA. The firm proposed continuing Dream Chaser's development through at least May 2014 in NASA's next round of funding.

Beyond the free flight test this summer, Sierra Nevada says further flights are contingent upon winning a monetary award from NASA.

NASA expects to award multiple companies between $300 million and $500 million in August. The agreements will run for approximately 21 months, followed by an optional period in which the space agency could select a single provider to continue with flight testing and crew transportation services.

Sierra Nevada says it can build three to five Dream Chaser spacecraft to be based at the Kennedy Space Center. The company is seeking state incentives and agreements with NASA to acquire former shuttle infrastructure at the space center, officials announced last week.

Lindsey hopes to fly the Dream Chaser for manual landing tests as soon as 2014. The former shuttle astronaut could also pilot the spacecraft on its first test flight to orbit.



NASA Administrator Charlie Bolden, a former shuttle commander, poses inside the Dream Chaser flight simulator. Credit: Sierra Nevada Corp.
 
"The second vehicle we build, which will be in 2014, is called our suborbital vehicle," Lindsey said. "That will have the primary flight control system in it, and it will be much closer to our orbital vehicle. All of its flights will be piloted. We'll do free flight drop tests similar to what we're doing now, except we won't be using a helicopter. We'll be flying under a wing and release or doing a tow and release [behind an airplane]."

Testing of the Dream Chaser's suborbital vehicle will include firings of the ship's hybrid rocket motors. Two of the non-toxic motors, derived from Sierra Nevada designs used on the SpaceShipOne and SpaceShipTwo space tourism vehicles, will adjust the craft's orbit in space, return it to Earth, and propel the Dream Chaser away from danger during a launch mishap.

"We're going to have our hybrid motors on the [suborbital vehicle], and we're going to use the motors to accelerate us up into the supersonic regime to get data there," Lindsey said. "The last thing we do with that vehicle, when we're done with all the pilot-in-the-loop testing, is we're actually going to put it on a simulated Atlas 5 and do a pad abort to a runway landing autonomously."

An unmanned orbital test flight and a crewed mission into orbit will follow in 2015 and 2016, according to Sierra Nevada.
http://www.spaceflightnow.com/news/n1205/09sierranevada/index.html
Go MSL!