Alphasat I-XL, Insat-3D - Ariane 5ECA (VA214) - Куру ELA-3 - 25.07.2013 19:54 UTC

Автор XOXOL, 30.12.2009 23:07:30

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

XOXOL

Из интервью операционного директора Inmarsat:
ЦитироватьНаш следующий спутник будет называться Alphasat I-XL. Его создание финансируется Европейским космическим агентством. Это спутник относится к тому же типу, что спутники Inmarsat 4-го поколения и позволит увеличить емкость нашей глобальной сети передачи данных. Срок службы этого спутника рассчитан до 2040 г. У нас есть контракт на его запуск с компанией Arian. Создание спутника должно быть завершено в 2012 г, запуск намечен на 2012 г.
Источник: ПРАЙМ-ТАСС
Не много ли для телекомуникационного борта? 38 лет как ни как! Или технологии крепко шагнули вперёд?

Ваши мнения?

Брабонт

Во-первых, 40 минус 12 будет таки 28. Во-вторых, спутник проектируется  с расчётом на стандартный 15-летний срок активного существования.

XOXOL

ЦитироватьВо-первых, 40 минус 12 будет таки 28. Во-вторых, спутник проектируется с расчётом на стандартный 15-летний срок активного существования.
Ну да,прогнал чуть 28 лет(готовимся уже к новому году). Но 28 лет всё-таки  не стандартные 15 лет!

Брабонт

Похоже, Перри Милтон также отмечал итоги года. Ещё раз: "Альфабас" рассчитан на 15+ летний САС, на 28 у него не хватит топлива даже при условии работоспособности борта. Или же имел в виду проект в целом, а не отдельный КА.

Оригинал интервью: http://www.bit.prime-tass.ru/news/show.asp?topicid=17&id=71327

XOXOL

Возможно,что и так,а жаль,28 лет эксплуатации-это звучит крепко!

Брабонт

А смысла нет - это ж не "Вояджер", а коммерческий связник. Морально устаревает. Да и разработчикам-пусковикам надо зарабатывать деньги новыми заказами.

Кстати, может переименуете тему в Alphasat I-XL, для конкретики?

XOXOL

Я тоже так думаю. Спишем всё на "итоги года" :lol:

Salo

#7
http://space.skyrocket.de/doc_sdat/alphasat.htm
ЦитироватьAlphasat I-XL (Inmarsat XL)



Alphasat I-XL [ESA]

Alphasat will be the satellite using the Alphabus proto-flight platform, achieving in-orbit validation of the platform through a commercial operator.

Alphasat I-XL (or Inmarsat XL) will feature a new generation digital signal processor for the payload, and a 12-meter aperture antenna reflector. The spacecraft will have a launch mass of more than 6,000 kg at launch, an electrical power of 12 kW. Planned for launch in 2012, Alphasat I-XL has a design lifetime of 15 years.

Inmarsat intends to fly an extended L- band payload, in parallel to and supporting its existing world-leading global mobile satellite services. This Inmarsat mission definition is based around multimedia mobile services already provided by the current Inmarsat-4 satellites through Broadband Global Area Network (GAN)

The satellite will be positioned at 25 degrees east, with its coverage centred over Africa and providing additional coverage to Europe, the Middle-East and parts of Asia.

Implementation of this Geo-mobile application will use the Alphabus platform design in a configuration that requires a 90 degree change to the satellite flight orientation to improve accommodation of the feed/reflector configuration and allow the embarkation of a large deployable reflector. Both of these capabilities will be offered as options in the Alphabus portfolio.

In addition, Alphasat will embark three ESA-provided technology demonstration payloads:

 an advanced star tracker using active pixel technology,
 an optical laser terminal for geostationary to low-Earth orbit communication at high data rates, and
 a dedicated payload for the characterization of transmission performance in the Q-V band in preparation for possible commercial exploitation of these frequencies.

The Alphasat programme meets the diverse but mutually compatible goals of all the parties, such as the first flight and in-orbit verification of Alphabus and the implementation of an advanced L-band operational payload, which will supplement the existing Inmarsat satellite constellation and offer the opportunity for new and advanced services.

The contract was signed in November 2007 with a launch targeted by 2012.

Nation:    International
Type / Application:    Communication
Operator:    ESA, Inmarsat
Contractors:    EADS Astrium, Thales Alenia Space
Equipment:    ?
Configuration:    Alphabus
Propulsion:    S400
Power:    2 deployable solar arrays, batteries
Lifetime:    15 years
Mass:    + 6000 kg
Orbit:    GEO
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

instml

Сколько ж весит этот Альфасат, если больше ничего не влезло? :)
Схема выведения на ГПО стандартная для Ариан-5 ?
Go MSL!

Salo

http://telecom.esa.int/telecom/media/document/Alphasat%20factsheet%2010-5-2011%20JH.pdf
ЦитироватьKey features of the Alphabus platform for Alphasat
– Alphabus Service Module in geomobile configuration, compatible with Ariane 5 and Proton 4 m-diameter fairing,
– Repeater Module built in halves, for ease of payload accommodation,
Total launch mass: more than 6.5 tonnes,
– Total electrical power: 12 kW.[/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

instml

Это характеристики платформы, а тут конкретный спутник. Может тонн 7
Go MSL!

G.K.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AtceJ_4vZ7mSdDV4QWVVdEY0RXRFQUc0X05RZjFpN1E#gid=10
Планы пусков. Обновление по выходным.

Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

мастер_лукьянов

здесь пишут что масса спутников этой платформы может быть до 8,1 т
http://telecom.esa.int/telecom/www/object/index.cfm?fobjectid=1139

Bell

Разговоры про Альфабус идут уже лет 7. Контракт на запуск подписан года как 3. А когда летит-то уже?
Иногда мне кажется что мы черти, которые штурмуют небеса (с) фон Браун
А гвоздички-то были круглые (с) Брестская крепость

Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

#16
ЦитироватьBell пишет:
Разговоры про Альфабус идут уже лет 7. Контракт на запуск подписан года как 3. А когда летит-то уже?
Возможно в мае 2013.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

#17
Не ранее июня.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

#18
http://www.esa.int/Our_Activities/Telecommunications_Integrated_Applications/Alphasat_experiences_heaven_on_Earth
ЦитироватьAlphasat experiences heaven on Earth

8 February 2013

Tucked away in a vacuum chamber for several months, Europe's largest telecom satellite has faced the harsh conditions it will deal with once it is launched into space this summer.

Спойлер
Testing at Intespace in Toulouse, France, simulated conditions close to those Alphasat will experience in flight, including the intense cold of its transfer orbits in the early stages of the mission.

Not only was Alphasat's ability to control its temperature tested, but other features were also put through their paces to ensure everything can run under the extreme cold and hot conditions.
Alphasat inside the Intespace Simmer vacuum chamber.
Inside the Intespace Simmer vacuum chamber

"If you were going to test a new car for extreme conditions, you would probably want to do the same thing: not only check the heating and air conditioning, but also make sure that the engine, brakes, ignition and radio work in low temperatures as well as high," explained Philippe Sivac, ESA's Alphasat acting project manager.

To monitor the satellite inside the large chamber, nearly 600 temperature sensors were attached in key locations. A satellite the size of Alphasat can also carry up to 400 flight thermal sensors.
Alphasat's customer team take a final look before the chamber door is closed.
Alphasat's customer service team

Readouts are displayed in real time, together with the satellite's internal data to help build an overall picture for the team monitoring Alphasat around the clock.

Running Alphasat under very stable thermal situations showed that the thermal-mathematical model is well suited to predict the temperatures in orbit.

"Finally, the performance and functional tests show that all the electronics and software perform as expected even at extreme temperatures."

However, the model will further be checked and refined where needed. "This will require a lot of data processing to adjust the thermal model and make it fit to the measurements gathered during the test," notes Philippe.

Engineers took this opportunity to test new methods and tools that will speed up the processing of such large amounts of information.
The vacuum chamber door closes
The vacuum chamber door closes

All satellites endure a similar series of demanding tests before they are considered to be qualified for launch. Usually it takes about a month, but Alphasat is not quite like other telecom satellites.

Five thermal engineers from ESA worked around-the-clock throughout the extended tests, even working through the Christmas break.

"The complexity of the payload, the number of redundancies and configurations to test and customer specific requirements required testing to exceed two months," says Philippe.

And that's not all. While the 10 m-long, 8 m-diameter chamber was large enough for Alphasat, the handling equipment had to be modified to accommodate the massive satellite.
The Simmer chamber door is closed and sealed on Alphasat
Chamber door is closed and sealed

Alphasat is a high-power telecom satellite built by Astrium, through a public–private partnership between ESA and UK operator Inmarsat.

It is based on the mighty Alphabus, the new European telecom platform developed by Astrium and Thales Alenia Space under joint contract from ESA and the French space agency, CNES.

Alphabus is Europe's response to increased market pressure for larger telecom payloads for direct-to-home TV broadcasting, digital audio broadcasting, broadband access and mobile services.

Launch is expected this summer aboard an Ariane 5 from Europe's Spaceport in French Guiana.
[свернуть]





"Были когда-то и мы рысаками!!!"

PIN

Лирическое отступления. Если открыть ворота ангара Intespace с TVAC и отойти 50 метров, то очень красиво вечерами

http://farm9.staticflickr.com/8048/8145751399_1977d77500.jpg">